K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Alt det andet > Dit og Dat

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Dit og Dat Her kan du skrive det du bare gerne vil ud med dog ikke politiske emner.

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 12-04-2010, 01:03   #1
LUM
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 04-09 2008
Lokation: Vesthimmerland
Indlæg: 2.623
Blog Indlæg: 2
Styrke: 19
LUM er ved at flytte ind på K10LUM er ved at flytte ind på K10
Kan jeg hjælpe damen?

Først hvad vi har at gøre med, så kommer mine mange spørgsmål.

Jeg har en beredskabs kollega, en ældre dame... en rigtig dejlig dame, det ik for sjov skyld vi kalder hende vores alle sammen bæsse.

I efteråret mistede hun gløden, hun gik ned med en dep, hun søgte dog først læge omkring jul.

Samtidig døjer hun med nællefeber, og må tage piller for det HVER dag, for at holde det nede.

Nællefeberen skal hun til en hudlæge med, for lægen kan og vil ikke blive ved at stoppe piller i hende, desværre er der først tid til juni (eller juli) Pillerne er ikke helt billige, hun mener hun bruger knap 2000 om måneden på dem, på en folkepension førj! For at komme til hudlæge skal hun lidt over 50 km, værgen hun eller hende kæreste, vil køre så langt (bla fordi de skal ind i Aalborg) så den står på offentlig transport, og taxi, for tage by-bussen... nej vel, og gå længere afstande kan bentøjet ikke holde til (hun er trods alt en ældre dame) det er selv sagt ikke gratis, og hvem ved hvor mange gange/ofte hun skal det.

Dep´en; lige nu går hun hos en samtaleterapeut, denne mere ikke denne kan hjælpe hende mere, lægen sys heller ikke rigtigt det går i den rigtige retning, så nu skal hun ha fundet en psykolog, de ting koster jo også (jeg ved faktisk ik om hun får anti-dep, det glemte jeg at spørge om)

I løbet af næste uge vil jeg tage over og snakke med hende, for at se om vi kan stykke et eller andet sammen, og søge noget tilskud til alle de udgifter. Det er så her I kommer ind i billedet, en § 100 tvivler jeg på der kan skrabes sammen til, og enkeltudgifter, går da vist heller ikke, men hvad er der så ar gøre med?

Jeg ved der er det med de 10 psyk behandlinger, men det er vel hendes læge hun skal hive fat i, er det ikke? (det har jeg i hvert fald sagt til hende)

Nællefeberen skulle der jo gerne gøres noget ved (en ændring) så kronikker tilskud kan jeg vist godt droppe, enkelttilskud går hun heller ikke ind under, er der andet, hun kan forsøge med i den retning?

Jeg ved ikke, jeg tænker lidt, hun er jo ved at være gammel, kroppen kan ikke blive ved, men hvordan og alt det der, når man begynder ikke at kunne selv? (her tænker jeg lige så meget frem i tiden) altså deres lille have rengøring soignering kan hun endnu, men måske der er andre muligheder fra den retning af???

Jeg skal naturligvis have stillet hende de rigtige spørgsmål, og have lommeregneren med *gg* men hvor skal jeg lede efter §§ der stemmer på hende? (så jeg kan få stillet de rigtige spørgsmål, og stykket den rigtige tekst sammen)

Kan i hjælpe? så jeg kan hjælpe, så hun bliver ved at have råd til behandling, så hele beredskabs holdet kan få deres (vores) dejlige livsglade besse tilbage, vi savner hende noget så grusomt, det er SÅ trist at se hende så trist og nedtrykt (vi gør ellers hvad vi kan for at vise og fortælle at hun er god nok som hun er, at hun er elsket, at vi gerne vil hende, jeg sys vi rammer ret godt, vi spørger, vi maser ikke på)
Hun sad i eftermiddags og stor truede, jeg ved godt hun er følsom, men det der økonomi, hun kan slet ikke overskue den del også, hun vil bare gerne have behandling så hun kan få det bedre.
Og jeg kan næsten slet ikke rumme tanken om at hun skal gå og have det endnu dårligere bare fordi vi behandler vores gamle så latterligt, som vi nu en gang gør, jeg er helt KLAR til at hjælpe hende med evt kampe med kommunen, hvis altså der er noget at kæmpe med, naturligvis skal hun ikke have i hoved og mås, det er bestemt heller ikke det jeg er ude efter, men hvis nogen fortjener at have, så de har råd til behandling så er det farmer hende, hun gør SÅ meget for os andre, nu er det vores tur til at gøre noget for hende.
LUM er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-04-2010, 09:29   #2
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
Det er simpelthen et af de sværeste områder når først det drejer sig om ældre pensionister (øøøhhhh ja lyder underligt ik ) men det er lige så svært som det vi sidder ved, for samfundet er jo ikke lige bygget til hverken syge eller ældre ..

Det første jeg ville gøre var at kontakte ældre sagen, de hjalp mig meget da min mormor var død syg og vi ikke kunne få hjælp nogen som helst steder fra fordi hun og min morfar ejede deres eget hus http://www.aeldresagen.dk/Medlemmer/...medlemmer.aspx

Man skal godt nok være meldt ind, men de er smadder søde og til at tale med så mon ikke du kan få et par råd når du fortæller at du er en borger der ønsker at hjælpe en ældre medborger du ikke er i familie med...


Efter min mormors død tilbød de os at hjælpe os med kommunen pga de groteske oplevelser vi havde i forbindelse med min mormors død i hjemmet , men min mor valgte ikke at gøre noget (hun arbejde selv for kommunen og mange af dem der havde gjort tingene dårligt var hendes kollegaer)

Så prøv at kontakte dem Lum og se om ikke de kan hjælpe dig , og ellers må vi jo se om ikke vi kan finde nogen love og § hun kan gå ind under der må være noget hjælp til ældre borger osv ..


prøv også lige at tjekke her http://www.taarnby.dk/pensionister/%...og_svar%29.htm
  Besvar med citat
Gammel 12-04-2010, 15:17   #3
annagw
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 06-11 2009
Lokation: København.
Alder: 39
Indlæg: 1.364
Styrke: 16
annagw er ny på vejen
Helt sikkert, ældresagen! Og hvor er det dejligt at du hjælper hende.

Jeg formoder altså, at det er muligt at få tilskud til de piller hun får. For det første vil jeg mene, at hendes LÆGE kan søge det offentlige om såkaldt KRONIKERTILSKUD også selvom hun muligvis og måske kommer i en ændret behandling senere hen. For det andet, så vil jeg mene, at HUN kan søge Kommunen om MEDICINBEVILLING, men sidstnævnte ved jeg ikke om man kan få som folkepensionist (jeg er selv på kontanthjælp). Og så er det jo heldigvis sådan, at man får større og større rabat på medicin på recept i løbet af året jvf. det generelle tilskud (står nederst på kvitteringer fra apoteket).

Med hensyn til hudlægen, så kan jeg virkelig ikke forestille mig, at det ikke er muligt at få en tid før da. Der findes nu en gang flere hudlæger end én, og det virker meget usandsynligt at den nærmeste er så langt væk.
Hvis det er fordi hun er sendt til en hudlæge på et hospital, er det en anden sag. Det er værd at undersøge, om det går ind under frit sygehusvalg, så hun kan komme et andet sted hen hvis der er kortere ventetid.
Jeg vil mene, at det er muligt at ansøge om transportgodtgørelse eller afhentning såfremt hun ikke selv kan bevæge sig rundt. Jeg ved ikke om det er lægen eller kommunen der står for det - men jeg vil anbefale hende/jer at spørge lægen til råds.

Behandlingen af depression foregår som udgangspunkt gennem egen læge. Lægen kan henvise til både psykologer og psykiatere. Sørg for at spørge til det økonomiske aspekt i forbindelse med henvisningen. Jeg er helt overbevist om, at det er til at få det gratis (=at det offentlige betaler) når hun har en depression.

Jeg kan også anbefale at hun tager imod antidepressiv medicin samt at hun bliver undersøgt for fysiske årsager - for eksempel kan både d- og b-vitaminmangel give psykiske symptomer, og lav blodprocent sænker også energien betragteligt.

Med hensyn til senere hen når hun måske ikke kan klare sig: Det offentlige tjekker vist op på folk over en vis alder årligt eller sådan noget... Min farfar klarede selv hus og have og alt, men fik da besøg af en fra kommunen en gang i mellem som skulle spørge og vurdere om han havde brug for hjemmehjælp. Men det kan være det er forskelligt fra sted til sted.
Når hun får løftet depressionen lidt kan det være at hun vil have glæde af at komme i et ældrecenter... Der er aktivitetscenter på plejehjem hvor man også udefra kan deltage i ting og sager.

Sidst redigeret af annagw; 12-04-2010 kl. 15:24.
annagw er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-04-2010, 17:21   #4
LUM
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 04-09 2008
Lokation: Vesthimmerland
Indlæg: 2.623
Blog Indlæg: 2
Styrke: 19
LUM er ved at flytte ind på K10LUM er ved at flytte ind på K10
Annagw At der er så langt til en hudlæge, den er god nok, vi har værgen hudlæge ørelæge eller øjnlæge i nærheden, vi går til ørelæge med sønnen og blev af egen læge anbefalet Hobro hvor efter han, men i vil jo nok hellere til Aalborg der er jo kortere (vi vil så hellere til Hobro, fordi vi der kører lige forbi mine forældre = vi kan få passet de 2 af ungerne og tikke aftensmaden *gg*)

Hejdien Mon ikke hun selv er medlem? Det vil jeg ringe og høre hende efter.... Jo sørme, det er hun ski, skynt!

Men ellers tusinde mange tak for hjælpen, var begyndt at blive helt nervøs for at ingen kunne hjælpe, og så ældresagen, hvor logisk, selvfølgelig, men sådan er det jo gerne når man står selv og skal tænke så langt, så er man en klaphat *gg*
LUM er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
kan i hjælpe jensenmig Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 18 11-04-2013 20:51
Kan i hjælpe? Guggi Alt det andet 9 22-09-2012 15:03
kan nogen mon hjælpe she Spørgsmål ang fleksjob 18 15-08-2010 13:17
Kan i hjælpe ? Remhark Dit og Dat 9 03-05-2008 03:02
kan du hjælpe:) nille Spørgsmål ang fleksjob 6 21-09-2007 14:33




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 16:11.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension