K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Alt det andet

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Alt det andet Her kan du stille de spørgsmål hvis du ikke lige mener at det høre til under fleks, førtidspension eller sygedagpenge dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 09-03-2010, 19:58   #1
Mik
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 09-03 2010
Indlæg: 14
Styrke: 15
Mik er ny på vejen
Akut brug for hjælp!!!

Hej!!!

Da jeg i morgen skal til kommune og skal klage over sygedagpengestop og samtidig skal aflevere ansøgning om førtidspension § 17 skal jeg brug nogle tips.

Er det nu en god ide at gøre det samtidig, og kan man overhoved gøre det. Det jeg er bange for er hvis jeg klager over sygedagpengestop så vil det påvirke min ansøgning om førtidspension. Men hvis jeg ansøger om førtidspension og ikke klage over sygedagpengestop som jeg virkelig skal gøre mister jeg rat til at klage efter de 4 uger.

Grund til denne bekymring er at jeg er uden noget indtægt efter 20.03.2010 og eneste forlængelses mulighed er at søge pension efter §17. Derfor haster det med at søge førtidspension.
Mik er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-03-2010, 21:06   #2
kw79
På vej til at lære K10
 
kw79s avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-02 2010
Indlæg: 1
Styrke: 0
kw79 er ny på vejen
Hej Mik!

Nu ved jeg ikke lige hvorfor du bliver stoppet på sygedagpengene, men umiddelbart ville jeg nok råde dig til at benytte dig af de fire ugers mulighed for at anke den afgørelse uden samtidigt at ansøge om pension på det foreliggende. Det vil mudre lidt i sagen set ud fra et synspunkt omkring sagsbehandling idet din sag vil skulle behandles først for stop (om det er gjort korrekt, er der andre muligheder for forlængelse etc.) og derefter for pension.

Det bedste vil, ifølge min mening, være at få en ting afgjort af gangen.

Du skriver at du vil komme til at stå uden indtægt, men formodentlig er du vel blevet henvist til at søge kontanthjælp hvis du ikke på anden måde er understøttelsesberettiget?

Hvis du, når det er afgjort om du kan forlænges på sygedagpenge vil søge om pension på det foreliggende vil jeg anbefale dig at tage en snak med din rådgiver (enten i den ene eller anden afdeling alt efter udfaldet)og se om denne ikke vil være villig til at indstille dig efter §18 - det er erfaringsmæssigt lettere at få en pensionssag igennem hvis det er rådgiver der indstiller.

Håber du kunne bruge det til noget og at det går godt i morgen!
mvh
kw79
(som arbejder som socialrådgiver til daglig)
kw79 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-03-2010, 22:46   #3
Mik
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 09-03 2010
Indlæg: 14
Styrke: 15
Mik er ny på vejen
Tak for din hurtig svar!!
Her er lidt om min sag http://www.k10.dk/showthread.php?t=11914 og lidt længer ned på siden er der lidt mere........

Hvis sagsbehandler har lukket sagen og ikke vil gøre noget som helst for mig, ikke engang møde så har jeg ikke andre valg end at søge førtidspension for så forlænger de sygedagpenge hvorimod hvis jeg klager over sygedagpenge og venter på deres afgørelse og sener søger førtidspension så er jeg uden indtægt da min hustru arbejder.

Hvis de lukker sagen, er der mulighed om at indhenter flere oplysninger eller er den løb kørt før jeg syger om førtidspension.
Mik er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-03-2010, 23:36   #4
Multe
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 03-11 2009
Lokation: Århus
Indlæg: 1.634
Styrke: 16
Multe er ny på vejen
Hej Mik

Kender ikke din sag, men denne "nyere" dom har de fleste kommuner respekt for:
http://www.avisen.dk/_docs/Udskrift-af-dombogen.pdf
Kopi'er den og tag den med til mødet... -husk at se sagsbehandleren i hovedet

I min sag har sagsbehandleren truet med at ophøre med sygedagpengene 8-10 gange... -det er ligesom om det er et meget vigtigt "værktøj" for dem med trusler, for at få os sygemeldte helt ned og ligge

Men når du er her på siden har du alle muligheder for en saglig info omkring disse mange uanstændige trusler og forkert info, der kommer fra sagsbehandlerne...
__________________
Hva' man har, det har man... -resten ka' de vise som respekt!

Sidst redigeret af Multe; 09-03-2010 kl. 23:43.
Multe er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-03-2010, 09:16   #5
Mik
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 09-03 2010
Indlæg: 14
Styrke: 15
Mik er ny på vejen
Tak Multe!!!

Skal nok prøve hvis sagsbehandler gider mødes med mig, da hun har alt for travlt. Skal jeg så vent med at skrive klage på sygedagpengestop og ikke aflevere førtidspensions skema. De stopper for mine penge d. 20.03.2010
Mik er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-03-2010, 10:14   #6
Elemskov
Udmeldt af K10
 
Tilmeldingsdato: 03-03 2010
Indlæg: 59
Styrke: 15
Elemskov er ny på vejen
Red face

Hejsa,

Min mand står i nøjagtig samme situation som dig.
Vi klager over afgørelsen og venter i dag eller i morgen, brev om hvordan tingene skal se ud i fremtiden, set kommunenes øjne.. Men ellers står han til at miste sine sygedagpenge d. 5/4-10, grundet afslag på fleks.


Håber på det bedste for dig
Elemskov er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-03-2010, 15:59   #7
Mik
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 09-03 2010
Indlæg: 14
Styrke: 15
Mik er ny på vejen
Tak!!!
Grund til at de stopper for min sygedagpenge er at jeg venter på effekt af den intensive antidepressiv behandling som slutter om nogle mdr. og da min sygedagpengeperiode udløber finder de ikke mulighed i at forlænge da jeg forsat er i behandling.

Det der er sjovt er at de aldrig har sendt mig i nogen arbejdsprøvning og dermed er jeg ikke berettige til at kunne få fleksjob eller førtidspension. Grunden var at jeg altid har sagt at jeg har det så skidt og aldrig at jeg ikke ville prøves indenfor et eller andet (ikke et nej) og derfor vurdere de at det ikke har varet muligt selvom de aldrig har spurgte mig.

Er der nogen der har fået forlænget sin sygedagpengeperiode efter at man viste den Dom fra Helsingør? De mener at det ikke har noget betydning for min sag og dermed ikke kan forlænges på denne baggrund.
Mik er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-03-2010, 18:43   #8
hr.luko
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 12-06 2009
Indlæg: 204
Styrke: 15
hr.luko er ny på vejen
Jeg mener ikke at dommen kan bruges hvis man kun kigger på sygedagpengestop.
Den omtalte sag handler jo kun om, hvorvidt man kan sige at en person er for syg til fleksjob og samtidig sige at man er for rask til FTP.

Sygedagpengene kan de desværre godt stoppe uden at den dom har nogen indflydelse.
__________________
"Den der ikke håber på at vinde, har allerede tabt" Jose Joaquin Olmedo
hr.luko er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-03-2010, 20:28   #9
Multe
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 03-11 2009
Lokation: Århus
Indlæg: 1.634
Styrke: 16
Multe er ny på vejen
Hej Mik og alle andre...

Læs lige disse §'er fra sygedagpengeloven... -og kan Du genkende disse >>kan og skal<< fra din sag(sikkert ikke):

Citat:
Visitation og opfølgning

§ 8. Kommunen skal i løbende sygedagpengesager, hvor kommunen ikke har modtaget en raskmelding, tilrettelægge og gennemføre et individuelt og fleksibelt opfølgningsforløb under hensyn til sygdommens karakter og sygemeldtes behov og forudsætninger. Kommunen skal inddrage den sygemeldte i opfølgningen.

Stk. 2. Indsatsen skal være sammenhængende og helhedsorienteret, og kommunen skal koordinere den kommunale indsats med indsatsen fra andre, jf. § 9.

Stk. 3. Kommunen skal som led i opfølgningsforløbet, uanset om der er tale om en hel eller delvis sygemelding, indhente oplysningsskema, visitere, holde samtale og foretage en samlet vurdering af behov for indsats m.v. samt udarbejde en opfølgningsplan, jf. §§ 11-16.
*********************************
§ 15. På baggrund af den første samtale med den sygemeldte efter § 13 og sagsoplysningerne i øvrigt skal kommunen foretage en samlet vurdering af den sygemeldtes konkrete behov for behandling, optræning eller revalidering for at fremme arbejdsfastholdelse og hurtigst mulige raskmelding samt iværksætte den nødvendige indsats.

Stk. 2. På baggrund af hver efterfølgende opfølgning skal kommunen foretage en ny samlet vurdering af den sygemeldtes behov for indsats.

Stk. 3. Kommunen skal ved hver opfølgning tage stilling til, om der er behov for anden indsats, herunder om der er behov for hjælp til den sygemeldtes familie.
***************************************
§ 16. Kommunen skal ved første samtale tage stilling til udarbejdelsen af en opfølgningsplan med særlig fokus på arbejdsfastholdelse og tilbagevenden til arbejdsmarkedet. Planen skal indeholde mål for opfølgningen, og den konkrete opfølgningsindsats skal fremgå af planen. Planen skal sikre overblik og koordination af indsatsen i den enkelte sag.

Stk. 2. Planen skal senest udarbejdes i umiddelbar forlængelse af den anden opfølgning.

Stk. 3. Kommunen skal i umiddelbar forlængelse af de efterfølgende opfølgninger justere og udbygge opfølgningsplanen.

Stk. 4. Den sygemeldte skal have planen udleveret. Ved væsentlige justeringer af planen under de efterfølgende opfølgninger udleveres planen til den sygemeldte.
*************************************
§ 28. Før udbetalingen af sygedagpenge kan ophøre på grund af varighedsbegrænsningen, jf. §§ 24 og 27, skal kommunen anvende arbejdsevnemetoden i form af beskrivelse, udvikling og vurdering af en persons arbejdsevne med henblik på at undersøge, om den sygemeldte er berettiget til revalidering, visitation til fleksjob eller førtidspension.
Citat slut.

Og fordi kommunerne ikke kan(læs: vil), følge sygedagpengelovens §'er, taber de fremover mange/alle sagerne om useriøs sagsgang !!!
__________________
Hva' man har, det har man... -resten ka' de vise som respekt!
Multe er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
akut brug for råd om sygedagpenge flekesubir Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 16 16-03-2011 22:52
Akut brug for hjælp inden møde i morgen maybeline2you Alt det andet 12 24-01-2011 01:10
Akut Hjælp! FP, KH, SDP Lotz01 Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 12 02-12-2010 23:52
Akut brug for hjælp!! Elemskov Spørgsmål ang fleksjob 113 15-04-2010 00:15
Akut hjælp!!! Mik Alt det andet 5 14-03-2010 22:34




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 00:50.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension