K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang førtidspension efter 2003 dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 23-10-2009, 00:02   #1
SoLost
Afhængigheds tegn af K10
 
SoLosts avatar
 
Tilmeldingsdato: 22-10 2009
Alder: 34
Indlæg: 318
Styrke: 15
SoLost er ny på vejen
Min chance for at modtage Førtidspension?

Hej.

Jeg ville lige høre om der var en der evt. vidste noget om hvad ens chance er for at modtage førtidspension, hvis man har fået stillet diagnosen Asperger Syndrom (Autisme) og moderat til svær depression ?
Er kun 20, ved ikke om det evt. gør det meget svære?

Har været på kontanthjælp over 1.år nu, hvor jeg både har været i aktivering og indlagt på psykiatrisk afdeling. Hvad mere kan de evt. forlange af "afprøvning" før de vil godkende en ansøgning om førtidspension?

På forhånd, tak for hjælpen.
SoLost er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-10-2009, 10:53   #2
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Uha, det er svært at gisne om! Det kommer an på din arbejdsevne, og ikke an på dine diagnoser. Så hvis din læge/psykiater siger at du ikke har en arbejdsevne, at du aldrig får det bedre og du har afprøvet alle former for behandling, og alle muligheder for bedring er udtømte, jamen så er førtidspensionen nærmere......

Så hvis du ved havd dine læger mener om det, så kan du pejle dig lidt frem.

Sagsbehandleren skal også være enig og indstille dig til førtidspension.

Og velkommen til
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-10-2009, 14:02   #3
Webmaster
Webmaster
 
Webmasters avatar
 
Tilmeldingsdato: 06-10 2005
Lokation: Køge
Indlæg: 9.806
Blog Indlæg: 3
Styrke: 67
Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10
Der er andre med dine diagnoser der har fået førtidspension...

Men som helenekr skriver...så kommer det an på din arbejdsevne...og den kan godt være forskellig i forhold til andre med samme diagnoser..

Den vil kommunen nok afprøve...i en arbejdsprøvning...

For at få en pension...

Der skal alle muligheder være udtømte...og evt prøvet..

Det vil sige at din arbejdsevne skal være nedsat varigt til det ubetydelige..

Din tilstand skal være stationær og alle behandlingsmuligheder skal være udtømte..

Har kommunen snakket om pension til dig ?

Har de lavet en ressourceprofil ?

Hvis ikke..så synes jeg da at du skal skrive til dem at der mangler sådan en i din sag...

Søg evt aktindsigt så du ved hvad de har af papirer på dig...

De vil helt sikkert sige til dig at du er for ung til en førtidspension...men det passer nu ikke...for man kan søge en førtidspension når man er imellem 18 og 65 år...

Citat:
Førtidspension

§ 16. Førtidspension kan tilkendes personer i alderen fra 18 til 65 år.

Stk. 2. Det er en betingelse for at få tilkendt førtidspension,

1) at personens arbejdsevne er varigt nedsat, og

2) at nedsættelsen er af et sådant omfang, at pågældende uanset mulighederne for støtte efter den sociale eller anden lovgivning, herunder beskæftigelse i fleksjob, ikke vil være i stand til at blive selvforsørgende ved indtægtsgivende arbejde.
Kilde: https://www.retsinformation.dk/Forms...px?id=20625#K3

Du kan evt selv læse mere i loven om hvad der kræves...
__________________
Webmaster er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Modtage beløb på kontanthjælp Jesper25 Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 4 03-03-2013 15:42
Hvor længe, kan man modtage ledighedsydelse? YingYang Spørgsmål ang fleksjob 5 14-05-2012 18:58
Har jeg chance for enten flex eller førtidspension??? malenemuz Alt det andet 9 22-03-2011 00:35
Må man modtage kontanthjælp når man er boligejer? Happy girl Alt det andet 4 19-01-2011 22:11
Sunhedsministeren vil modtage mine underskrifter :-) ocdinderstinde Politik og Samfund 10 22-09-2008 14:16




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 21:24.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension