K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Alt det andet

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Alt det andet Her kan du stille de spørgsmål hvis du ikke lige mener at det høre til under fleks, førtidspension eller sygedagpenge dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 14-10-2009, 20:26   #1
Sdrj
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 27-05 2009
Indlæg: 38
Styrke: 15
Sdrj er ny på vejen
Kan de opsige mig?

Jeg er i et skånejob og har været ansat siden 1. januar. Pt. har jeg problemer og det er en kamp at skulle gå på arbejde. Jeg aner intet til reglerne, da jeg aldrig har været i et "normalt" job og i enkelte skånejobs.
Hvis jeg nu er sygemeldt i en lille måned, kan de så opsige mig på arbejdet?
Jeg vil gerne tilbage, når jeg har det bedre.
Sdrj er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-10-2009, 20:37   #2
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Du skal spørge på arbejdspladsen, for jeg har lidt på fornemmelsen at det er forskelligt fra sted til sted.

Heldigvis er skånejobs jo indrettet sådan, at det tilgode ser at folk på førtidspension ér syge mennesker der har perioder der er gode, og perioder der er knabt så gode. Så det er meget muligt at du kan undværes den måned, og så vende tilbage igen med fornyet mod på det hele.

Du har samme rettigheder som alle andre arbejdende, og må selvfølgelig godt sygemelde dig.

Synes du skulle spørge, og så fortælle os hvad enden blev, da det er et spørgsmål der er relevant for mange.....

Der står her: I skånejob og syg
Førtidspensionister ansat i skånejob er berettigede til løn under sygdom, hvis det er en del af ansættelsesaftalen. Arbejdsgiveren skal udbetale sygedagpenge de to første uger, hvis du har været i beskæftigelse i mindst otte uger og haft mindst 74 timers arbejde. Efter de to uger har du ret til sygedagpenge fra kommunen. Du kan ikke få sygedagpenge eller løn under sygdom i mere end 13 uger inden for 12 måneder.

Dog kan dagpengene forlænges, hvis det kan forventes, at du bliver rask inden for 26 uger.

http://www.3f.dk/3F,-d-,dk/Social%20...0og%20syg.aspx
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-10-2009, 20:39   #3
Sdrj
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 27-05 2009
Indlæg: 38
Styrke: 15
Sdrj er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af helenekr Se meddelelser
Du skal spørge på arbejdspladsen, for jeg har lidt på fornemmelsen at det er forskelligt fra sted til sted.

Heldigvis er skånejobs jo indrettet sådan, at det tilgode ser at folk på førtidspension ér syge mennesker der har perioder der er gode, og perioder der er knabt så gode. Så det er meget muligt at du kan undværes den måned, og så vende tilbage igen med fornyet mod på det hele.

Du har samme rettigheder som alle andre arbejdende, og må selvfølgelig godt sygemelde dig.

Synes du skulle spørge, og så fortælle os hvad enden blev, da det er et spørgsmål der er relevant for mange.....

Der står her: I skånejob og syg
Førtidspensionister ansat i skånejob er berettigede til løn under sygdom, hvis det er en del af ansættelsesaftalen. Arbejdsgiveren skal udbetale sygedagpenge de to første uger, hvis du har været i beskæftigelse i mindst otte uger og haft mindst 74 timers arbejde. Efter de to uger har du ret til sygedagpenge fra kommunen. Du kan ikke få sygedagpenge eller løn under sygdom i mere end 13 uger inden for 12 måneder.

Dog kan dagpengene forlænges, hvis det kan forventes, at du bliver rask inden for 26 uger.

http://www.3f.dk/3F,-d-,dk/Social%20...0og%20syg.aspx
Jeg er ikke helt med.
Hvordan kan jeg få sygedagpenge, når jeg får pension?
Sdrj er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-10-2009, 21:34   #4
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Ansatte i job med løntilskud (skånejobs) er omfattet af lovgivningen for lønmodtagere,
medmindre de enkelte love herom har undtaget denne gruppe. Det vil fx
sige, at ansatte i job med løntilskud er omfattet af lov om dagpenge ved
sygdom eller fødsel, lov om ferie og arbejdsskadeloven.

Her kan du læse meget mere om det: http://www.clh.dk/pjecer/jobmedtilsk...medtilskud.pdf

Men som før skrevet, så er der forskelle.
Et job er jo et job, og du mister jo penge hvis du ikke arbejder, derfor er du omfattet af lovgivningen for lønmpdtagere selvom du er førtidspensionist.

Det manglede da bare andet, hehe

Sidst redigeret af Ninja; 14-10-2009 kl. 21:38.
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-10-2009, 21:37   #5
Sdrj
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 27-05 2009
Indlæg: 38
Styrke: 15
Sdrj er ny på vejen
Tak, det vil jeg lige kigge nærmere på.
Sdrj er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-10-2009, 21:42   #6
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Ja, tjek det lige!!

Det kommer jo også lidt an på hvor mange timer man har osv. Svært hvis man kun arbejder 3 timer om ugen.
Men det ville jo heller ikke være fair at arbejde og tjene nogle penge, som så bortfalder fuldstændig under sygdom blot fordi man er førtidspensionist.

....du må kunne læse det i ansættelsesaftalen hvis du har en sådan?!

Sidst redigeret af Stezu; 14-10-2009 kl. 22:28. Årsag: 2 indlæg slået sammen - husk at bruge REDIGER-funktionen ved tilføjelser
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-10-2009, 21:48   #7
Sdrj
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 27-05 2009
Indlæg: 38
Styrke: 15
Sdrj er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af helenekr Se meddelelser
Ja, tjek det lige!!

Det kommer jo også lidt an på hvor mange timer man har osv. Svært hvis man kun arbejder 3 timer om ugen.
Men det ville jo heller ikke være fair at arbejde og tjene nogle penge, som så bortfalder fuldstændig under sygdom blot fordi man er førtidspensionist.
I mit første skånejob fik jeg ikke løn under sygdom.
Jeg har 20 timer ióm ugen ifølge kontrakten, men vi har sat det ned til 16 i en periode.
Sdrj er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-10-2009, 22:10   #8
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Nå, men det er da også en pæn bid!!

Nogle får penge under sygdom, men andre gør ikke, så du må ha' tjekket op på det nye skånejob.
Jeg er ikke klar over HVEM der får, og hvem der ikke får og ved ikke hvor i forskellen ligger. Men det må åbenbart være individuelt.
Men ok, skånejobs er jo også meget forskellige mht tider, så måske ligger forskellen dér....
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-10-2009, 22:25   #9
sushjer 1
Skal snart betale husleje på K10
 
Tilmeldingsdato: 03-09 2009
Lokation: Nordfyn
Indlæg: 730
Styrke: 15
sushjer 1 er ny på vejen
Jeg får løn under sygdom, men jeg skal så underskrive en erklæring, fra min arbejdskiver (ISS) så får de pengene refunderet af kommunen
sushjer 1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-10-2009, 22:49   #10
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
Citat:
Oprindeligt indsendt af Sdrj Se meddelelser
I mit første skånejob fik jeg ikke løn under sygdom.
Jeg har 20 timer ióm ugen ifølge kontrakten, men vi har sat det ned til 16 i en periode.
Du ved godt at du kan få gjort din pension hvilende og få oprettet et fleksjob i stedet for hvis du kan få din arbejdsgiver med på det ikke ?

Nok ikke lige så relevant nu og her kan jeg se ,men ville lige indføje det alligevel hvis andre kiggede med
  Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Kan en jobkonsulent opsige et ansættelsesforhold? Neuroland Spørgsmål ang fleksjob 17 13-05-2014 21:19
Opsige grænsen Mella Politik og Samfund 10 01-07-2012 19:45
Opsige fagforening/a-kasse...? sandie86 Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 6 30-11-2011 23:15
Arbejdsgiver har planer om at opsige mig . Missemor Spørgsmål ang fleksjob 11 22-12-2010 09:46
Opsige ATP? JytteHolm Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 6 27-03-2010 21:08




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 00:59.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension