K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang førtidspension efter 2003 dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 14-10-2009, 10:58   #1
Evaave
Hvor skulle jeg ellers være
 
Evaaves avatar
 
Tilmeldingsdato: 30-09 2009
Lokation: København
Indlæg: 169
Styrke: 15
Evaave er ny på vejen
Question FP-økonomi, salg/køb af bolig?

Hej alle

Når man får tilkendt FP, må man så sælge sin lejlighed uden at risikere, at man får af vide, at man skal leve af de penge, man får udbetalt for sin solgte lejlighed? Hvilket så vil resultere i, at man ikke har penge til at købe ny bolig.

Og hvor meget får man ca. udbetalt, når man modtager FP?

Og må man tjene lidt penge, når man får FP, hvis bare man oplyser om, hvad man tjener. Jeg laver kunst og er i tvivl om, jeg må sælge, hvis der skulle være nogen interesserede.

Kan man arve uden at ens arv bliver taget fra en?

Og må man lave en kapital-pensions opsparing, så der er lidt at rutte med, når man bliver pensioneret?

Lidt blandede spørgsmål om økonomi, når man får FP.

Venligst fra Eva
Evaave er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-10-2009, 11:33   #2
MTVRV1
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 22-07 2009
Indlæg: 6.197
Styrke: 21
MTVRV1 er rigtig godt på vej
Ja bare rolig.

du må tjene ca 64000 kr udover din pension på 188.000. disse tal er for enlig.

du kan kun blive modreget renter.
du bliver ikke modreget i formue heller ikke ved arv. igen kun renter
Man bliver modreget 30 kr for hver 100 kr.

læs mere her
https://www.borger.dk/Emner/Pension/...yordning.aspx?

Du må også gerne lave en kapitalpension.

Sidst redigeret af Stezu; 14-10-2009 kl. 22:37. Årsag: 2 indlæg slået sammen - husk at bruge REDIGER-funktionen ved tilføjelser
MTVRV1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-10-2009, 11:37   #3
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Hvis man får tilkendt førtidspension, som kommer man i de 'voksnes rækker' dvs at man får en del mere frihed (hihi).

Du må sælge og købe bolig, du må købe lejlighed i udlandet, ny båd eller hvad drømmen nu handler om.

Som enlig er grundbeløbet for førtidspension omkring 15.700 kr - hvilket nok giver en udbetaling på omkring små 11.000 kr.

Du må tjene op til 66.000 kr om året på feks din kunst, eller andet erhverv.

Du må også godt arve, men skal være opmærksom på de 66.000 kr.

Og du må også godt lave kapital-pension eller andre pensioner til alderdommen. Dog skal du være opmærksom på, at de bliver betraget som formue og vil få indflydelse på ældrechek, boligsikring, hjælp til mer udgifter osv.

Ved ikke om jeg fik svaret på det hele.....eller må du melde tilbage.
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-10-2009, 11:40   #4
MTVRV1
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 22-07 2009
Indlæg: 6.197
Styrke: 21
MTVRV1 er rigtig godt på vej
Du må også godt arve, men skal være opmærksom på de 66.000 kr.

Men det vil sige hvis man arver en million, får man ingen pension det år?
MTVRV1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-10-2009, 11:43   #5
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Jeg ved det faktisk ikke - har desværre aldrig prøvet, eller kendt nogen der har

Pensionen er jo en livslang ydelse, så den kan der vist ikke pilles ved! Den kan ikke bortfalde, men det er ikke utænkeligt at den beregnes. Og det kan have betydning for boligsikring og den slags (hjælp/tilskud), hvis man overskrider formueloftet....

Men igen, jeg aaaaner det virkelig ikke
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-10-2009, 11:49   #6
MTVRV1
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 22-07 2009
Indlæg: 6.197
Styrke: 21
MTVRV1 er rigtig godt på vej
Ok

ja min økonomi er rimelig god og vil næste få samme rente indtægt som kontanthjælp næste år for enlig. Samt jeg har pension som vil give over de 64000 kr pr år.
så min pension bliver helt sikkert reduceret.
men jeg skal lige have et ja først.
Men det er vel også fair nok, selvom min indtægt er gået meget ned.

Sidst redigeret af MTVRV1; 14-10-2009 kl. 11:54.
MTVRV1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-10-2009, 12:33   #7
Evaave
Hvor skulle jeg ellers være
 
Evaaves avatar
 
Tilmeldingsdato: 30-09 2009
Lokation: København
Indlæg: 169
Styrke: 15
Evaave er ny på vejen
Mange tak for gode svar.

Så kan det vel egentlig ikke betale sig, at fortsætte med at betale til kapitalpensionen.

Pt. betaler jeg 100 kr om måneden, hvilket jo er så latterligt lavt, men har ikke råd til mere. Faktisk har jeg slet ikke råd, men tænkte, at jeg heller ikke havde råd til at lade være, da jeg jo ikke har arbejdet i 9 år og derfor ikke via. job spare op til alderdommen.

Så tænker jeg om man må spare op privat...altså derhjemme i en sparebøsse, så mister man godt nok renterne, men det er ok med mig...hvis ellers man må det?

Jeg forstår det ikke rigtigt taget i betragtning af, at man jo så ville kunne investere sine penge i f.eks. kunst eller andre genstande, som man mere eller mindre ville være sikker på at kunne få igen, hvis man solgte sine erhvervede ting med tiden. Det er jo også en formue, det bare ikke en registreret formue...

....Altså f.eks. hvis jeg køber en feriebolig på Malta(gid det var så vel og betaler af på lån og så sælger den, når jeg går på pension, vil det så betragtes på lige fod med en pensionsopsparing eller ville de penge salg fra salg af bolig være mine og er det her de 66.000kr kommer ind i billedet?

Ville det kunne betale sig, hvis jeg dropper min kapitalopsparing? Der står ca. 5000kr på den nu, så det er jo ikke alverden. Jeg ved ikke om jeg er berettiget til boligsikring/hjælp til mer udgifter....kunne det være medicin og hvis køleskabet står af osv.?

Jeg er alene med to børn på 3 og 7 år.
Evaave er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-10-2009, 13:09   #8
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
Ingen kan forbyde dig at spare op i en sparebøsse så køb du bare en stor en

Kapital pension har ingen indflydelse på førtidspension og formue modregnes ikke det gør kun renten af formue ..

bare sådan kort , hvad ang huset på malta så behøver du ikke at sælge det du kan leje det ud til mig he he ...

Nej den problemstilling kender jeg ikk .. men kan vel også kun være renten der har betydning der , med mindre du med pension mener folkepension så er det jo nok nogen andre regler ..

Køleskab osv det skal du selv købe og kan ikke få tilskud til det ud over hvad alle kan søge af feks penge til store enkeltydelser men der vil de som reglen heller ikke give til et køleskab da de mener at det er noget folk kan forudse vil gå i stykker og derfor skal lægge penge til side (i din sparebøsse )
  Besvar med citat
Gammel 14-10-2009, 14:31   #9
Evaave
Hvor skulle jeg ellers være
 
Evaaves avatar
 
Tilmeldingsdato: 30-09 2009
Lokation: København
Indlæg: 169
Styrke: 15
Evaave er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Hejdien Se meddelelser
Ingen kan forbyde dig at spare op i en sparebøsse så køb du bare en stor en

Kapital pension har ingen indflydelse på førtidspension og formue modregnes ikke det gør kun renten af formue ..

bare sådan kort , hvad ang huset på malta så behøver du ikke at sælge det du kan leje det ud til mig he he ...

Nej den problemstilling kender jeg ikk .. men kan vel også kun være renten der har betydning der , med mindre du med pension mener folkepension så er det jo nok nogen andre regler ..

Køleskab osv det skal du selv købe og kan ikke få tilskud til det ud over hvad alle kan søge af feks penge til store enkeltydelser men der vil de som reglen heller ikke give til et køleskab da de mener at det er noget folk kan forudse vil gå i stykker og derfor skal lægge penge til side (i din sparebøsse )
Nu skal jeg lige få råd til huset på Malta og så skal du være hjertlig velkommen til at leje det. Sjovt sjovt og tak for grinet.

Ang. køleskab, så er jeg da glad for, at kommunen lige har givet mig et nyt, samt ny ovn, der også var gået kaput og så må eg se om de også vil hjælpe mig med tandlægeregningen, der kommer,... når jeg har samlet nok mod til at få revet visdommen ud men jeg må nok hellere vente med at få frataget min visdom indtil jeg har fået min FP gennemført, jeg får sådan brug for alt min viden der.

Knus herfra
Evaave er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-10-2009, 17:43   #10
hr.luko
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 12-06 2009
Indlæg: 204
Styrke: 15
hr.luko er ny på vejen
Må vist hellere skynde mig lige at indskyde at en evt. arv INGEN betydning har på hvad man får i førtidspension.

Det eneste der bliver trukket er hvis man har indtægter udover FTP´en. En arv betragtes IKKE som en indtægt, men derimod som en formue.
__________________
"Den der ikke håber på at vinde, har allerede tabt" Jose Joaquin Olmedo
hr.luko er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Salg af hus... pls73 Alt det andet 3 17-06-2011 10:17
salg af min bil MTVRV1 Dit og Dat 7 13-04-2011 17:34
køb og salg ? nille60 Alt det andet 7 16-11-2010 13:33
Økonomi vedr. salg af ejendom Marianne.a.b Spørgsmål ang fleksjob 10 19-06-2008 00:09




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 13:44.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension