K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Politik og Samfundsdebat > Politik og Samfund

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Politik og Samfund Her er det tilladt at diskutere politik , nyheder og andre samfundsproblemer. Hvis du har problemer med at andre udtrykker deres uforbeholden mening om vores samfund, så er dette nok ikke stedet for dig.

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 08-10-2009, 19:14   #1
Mella
Bruger
 
Mellas avatar
 
Tilmeldingsdato: 29-10 2005
Indlæg: 742
Styrke: 19
Mella er ny på vejen
Besparelser på socialpsykiatrien - Udsatte Voksne

Jeg tror ikke, at der er så mange borgere, som ved hvad der gemmer sig bag dette udtryk.
Billedligt ser jeg selv en pløjemark, hvor mennesker tilfældig er spredt ud over den.
Jeg ER en af de udsatte.
Jeg har en psykisk lidelse og dermed et handicap og jeg har efter flere års meget lidelse og medhold fra dengang Statsforvaltningen, fået tildelt førtidspension i Holbæk kommune.

Udsatte Voksne betyder i denne sammenhæng at de vil spare omkring 25 millioner på os der er brugere af Socialpsykiatrien i Holbæk kommune.
Det er et så svimlende beløb for mig, at jeg har svært ved at forholde mig til så store summer.
Dog. Jeg har sat mig grundigt ind i, hvad disse besparelser vil medvirke og jeg er meget nedslået og bekymret.
Kommunen har hyret KLK, en slags organisation indenfor eget regi og sat dem til at vurdere med disse millionbesparelsesbriller på.

Den 21.09.09 beskriver konservativt byrådsmedlem Kim Wolstrup i Nordvestnyt, hvorledes han har forventning til, netop denne betalte analyse på børne/voksenområdet, som koster den nette sum af 6 – 700.000 kr.
Håbet er vistnok, at de på ene eller anden måde kan omgå de såkaldte skal §’er på området.
At gøre ulovlige handlinger til lovlige, ved at omskrive service§’erne.
Jeg besvarede hans indlæg, men han har åbenbart fundet mig for uværdig til et svar, da jeg ikke fik noget…

De kalkulerer koldt og kynisk med hvad alle disse besparelser udøver af konsekvenser.
Ala: ingen støttekontakt/person = flere indlæggelser og flere anker.
Det kan desværre gå hen og blive meget mere fatalt end det.
Andre kommuner har prøvet eller er i gang med lignende grønthøster tiltag på psykisk handicappede.
Næstved skærer eller udelukker mennesker fra deres socialpsykiatriske støtte og dermed er borgerens behov ikke længere i centrum for udmåling af hjælpen – og dermed overskrivelse af serviceloven.
Indenrigs og socialminister Karen Ellemann slår det fast og slutter med en noget usædvanlig slet skjult opfordring til de berørte borgere, at hvis en kommune sænker bistanden til § 85 som følge af serviceforringelser ’har de sociale klageinstanser kompetence til at tage stilling til, hvorvidt kommunens afgørelser er truffet ud af en konkret individuel vurdering i behovet af støtte’.

Jeg har været langt omkring. Henvendt mig til flere organisationer, som vi ’udsatte’ hører ind under.
Fik et langt og flot svar fra Center for Ligebehandling af Handicappede.
Hun skriver bland andet, at det kommunale selvstyre giver adgang til politisk skøn, men det må ikke forveksles med det retslige skøn, for de må ikke blandes sammen.
Bland andet skal kommunen overholde forvaltningsloven, udøve lovmæssig forvaltning og følge god forvaltningsskik.
Men de har ikke ret til, at ikke yde en social ydelse, fordi at der ikke er flere penge på kontoen.
Igen – så skriver Karen Ellemann, at hun flere gange har indskærpet, at økonomien aldrig må være styrende for kommuners valg af tilbud til handicappede og at hun er glad for at præcisere denne holdning.
Kommunernes økonomi må ikke være styrende for, om en borger med handicap for hjælp. (Så kan det nedlagte Socialcenter skrive nok så meget om, hvordan de allerede nu har strammet alle visiteringer).

I 2006 siger Holbæk Kommune, at de ’overtager det hele med kommunalreformen fra amterne.
’Vi byder ind på alt og ikke blot nøjes med at overtage det, som vi er forpligtiget til, siger borgmester Jørn Sørensen.
- Og så tilføjer han, at ’vi kommer til at betale under alle omstændigheder’.
- Ja – for handicapområdet koster. Måske det allerede dengang var hans forudsætning: at vi med psykiske lidelser skulle elimineres? Det er da vist det, der sker nu i denne ’vores kommune’?
- Handicaprådet….. Det har jeg forgæves kontaktet ad flere gange.
- Lang historie, men SIND repræsentanten er der ikke længere på forunderlig vis….
- Jeg føler ikke, at handicaprådet fungerer tilfredsstillende og jeg har
- har ikke fået svar på, for mig meget vigtige og konkrete spørgsmål og synes, at det er byrådsmedlemmer i dette råd, der desværre styrer sagernes gang.
-
Jeg kender så mange dejlige mennesker, som jeg slet ikke ønsker alt det her for, hvad kommunen nu har gang i.
Jeg er også selv bange.
Derfor tror jeg, at jeg vil blive ved med at skrive og fortælle, hvad Holbæk Kommune laver og hvordan det vil påvirke mig og også nogle af dem jeg kender og holder meget af.
Fordi det er rigtig vigtigt, at nogen tør at stå frem og fortælle, om de lidelser og trusler, som vi bliver udsat for.
DERFOR står jeg frem.

Mella

Bruger af Socialpsykiatrien i Holbæk Kommu
__________________
Ingen slipper levende fra livet - jeg lever, mens jeg er her.
Mella er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-10-2009, 20:14   #2
buster
Jeg bor her på K10
 
busters avatar
 
Tilmeldingsdato: 12-01 2008
Lokation: Sorø
Indlæg: 4.447
Blog Indlæg: 18
Styrke: 22
buster er ved at flytte ind på K10buster er ved at flytte ind på K10
GODT BRØLT MELLA

-og du har så inderlig ret, det er mere end svært at være psykisk syg i DK(undskyld til de fysisk syge) -men ofte er det jo de psykiske der igen igen må holde for når de svinger sparekniven -FØJ

Hm, kan kun personligt sige at vi her i kommunen taler for døve øren når vi forsøger at henvende os til Børn/Unge afd/familieafd.

Troede at de havde lært et og andet meeen jeg må jo blot erkende at jeg er mere end almindeligt naiv!

Selv vores dejlige søde kontaktperson har problemer med at opnå kontakt/samarbejde!! -ja, så er den sg gal i mit regi, eller hva

RESPEKT for at du orker at kæmpe videre og selv om jeg måske ikke kommenterer så meget på dine indlæg -ja, så følger jeg med på sidelinjen.

Hold ud og hold fast mella, forhåbentlig til gavn for mange(det må du sg godt være stolt af)
__________________
At blive lykkelig består ikke i at eje meget, men at elske meget og håbe



http://www.onlineunderskrift.dk/unde...al-afskaffes./
buster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-10-2009, 21:40   #3
Huldra
Har ikke tid til andet end K10
 
Huldras avatar
 
Tilmeldingsdato: 05-03 2008
Alder: 58
Indlæg: 2.134
Blog Indlæg: 17
Styrke: 19
Huldra er ny på vejen
jeg følger også med Mella. men har ikke så mange kloge ord.. og gang på gang læser jeg noget og har ingen ord som kan beskrive de tanker jeg får..
dit indlæg bør også komme til alle de politikkere som der er på valg i Holbæk.. men det er jo dit valg idet det er dig som står frem.
sender dig mange tanker
Huldra er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-10-2009, 00:28   #4
Mella
Bruger
 
Mellas avatar
 
Tilmeldingsdato: 29-10 2005
Indlæg: 742
Styrke: 19
Mella er ny på vejen
til Jer.

Jeg har lavet det som et læserbrev og nu bliver jeg 'bare' ved'...
__________________
Ingen slipper levende fra livet - jeg lever, mens jeg er her.
Mella er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-10-2009, 13:16   #5
Hyanna
Skal snart betale husleje på K10
 
Hyannas avatar
 
Tilmeldingsdato: 17-09 2008
Lokation: Odsherred
Indlæg: 885
Blog Indlæg: 2
Styrke: 17
Hyanna er ved at flytte ind på K10Hyanna er ved at flytte ind på K10
Hold da op, hvor er det godt skrevet og beskrevet, Mella

Det er nemlig lige præcis det nummer kommunerne laver på alle områder, uden at skelne til, de uhyggelige menneskelige omkostninger det har, og at det på sigt bliver vanvittigt dyrt for samfundet, når mennesker bliver indlagt på grund af kommunernes svigt og klager over afslag på berettigede ydelser; men kommunerne skelner jo kun til deres egen økonomi og ikke på regioners eller landets samfundsøkonomi, og kommunalpolitikerne konfronteres jo aldrig, eller meget, sjældent med konsekvensen af deres spareiver

Og de ser sq heller aldrig, hvordan et psykisk sårbart menneske, over tid, får det dårligere og dårligere på grund af deres spareiver

Det er ikke vores samfund værdigt; men de vil ikke se eller indse

Jeg må sige, jeg beundrer dit mod og din energi, for det kræver sit, at råbe det her, 'jeg er mig selv nærmest'-samfund, op

Hyanna
__________________
Den der har magten og agten, får også retten på sin side. Martin Andersen Nexø

Når elefanter slås går det ud over græsset Afrikansk ordsprog.
Hyanna er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-10-2009, 13:45   #6
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
Godt gået Mella respekt

Godt at nogen orker at sige fra, det er på tide at kommunerne vågner op
  Besvar med citat
Gammel 11-10-2009, 02:13   #7
Mella
Bruger
 
Mellas avatar
 
Tilmeldingsdato: 29-10 2005
Indlæg: 742
Styrke: 19
Mella er ny på vejen
tak.................

__________________
Ingen slipper levende fra livet - jeg lever, mens jeg er her.
Mella er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Privatrådgiver snyder udsatte... gisne Politik og Samfund 59 11-11-2013 07:45
Urealistiske besparelser i jobcentre buster Politik og Samfund 0 07-06-2010 00:06
Besparelser på handicapområdet Benny Gerhard Politik og Samfund 0 19-03-2010 11:48
besparelser Fodfolket Dit og Dat 11 14-11-2009 23:54
Nye besparelser der rammer de svageste Hejdien Nyt om loven 14 16-03-2009 18:00




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 13:31.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension