K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Alt det andet

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Alt det andet Her kan du stille de spørgsmål hvis du ikke lige mener at det høre til under fleks, førtidspension eller sygedagpenge dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 10-09-2014, 09:36   #1
bfritz
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 22-01 2013
Lokation: Hedensted
Indlæg: 27
Styrke: 12
bfritz er ny på vejen
Question Aktindsigt

Kære Alle
Jeg ved at kommuner har 10 dage til at sende en aktindsigt til mig.

Jeg har den 3. september sendt en mail til "sikker post" mailadresse som oplyses på jobcenterets hjemmeside, som jeg ikke fik en kvittering på var hverken modtaget eller læst.

Den 8. september gensender jeg mailen og modtager denne gang kvittering på modtaget/læst.

Så er det store spørgsmål.... taaaa daaaa: Hvilken dato skal jeg gå ud fra i forhold til min modtagelse af papirene? Den 13. september eller den 18. september?

Kærlig hilsen og god dag til jer alle
bfritz er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-09-2014, 09:49   #2
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.748
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Du skal naturligvis gå ud fra den 13.sep

Kære bfritz

..... men som du ikke kan bruge til noget som helst.

Fordi kommunen ikke har overholdt den lovbundne frist på 10 kalenderdage.

Og hvad så?

Ingen betydning men blot en konstatering i lovbrud, men......

Hvis det drejer sig om aktindsigt, pga du ønsker at anke en afgørelse eller besvare en partshøring er sagen noget anderledes, fordi en aktindsigt er en særdeles vigtig juridisk handling.

Hvis kommunen ikke overholder de 10 kalenderdage er det een af de eneste grunde til at få en ankefrist og/eller en partshøring udsat, indtil du har modtaget aktindsigten.

Derfor gemmer man altid konvolutterne fra kommunen med poststempel som bevis på, hvornår man har modtaget en partshøring eller afslag med 28 dages frist for en anke/klage.

Yderst sjældent gives der dispensation for en ankefrist.

Derfor skal man forstå at de 10 kalenderdage IKKE er valgt tilfældigt. Uanset tidspunktet på året, kan kommunen altid nå at afsende inden de 10 kalenderdage.

Hilsen Peter
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Gammel 10-09-2014, 10:03   #3
bfritz
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 22-01 2013
Lokation: Hedensted
Indlæg: 27
Styrke: 12
bfritz er ny på vejen
Jeg mener jo også det må være den 13. men har bange anelser.

Jeg skal ikke bruge det i forbindelse med en anke, men revalideringsansøgning og jeg har møde med socialrådgiveren den 17. så det er lidt presset

Tak for hjælpen
bfritz er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-09-2014, 11:47   #4
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.748
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Man skal kende sin personlige kommunes sagsbehandlingsfrister

Kære bfritz

Læs mit svar i denne tråd.

http://www.k10.dk/showthread.php?t=30713

Hvis du ønsker revalidering, så ansøg med det samme, når du kender din sagsbehandlingsfrist, og nævn for din sagsbehandler at der er en politisk vedtaget frist for en afgørelse på xxx måneder eller uger.

Inde for den frist skal din sagsbehandler have truffet en afgørelse.

Undtagelsesvis kan SB overskride denne frist imod du skriftligt modtager en ny frist. Der må ikke bruge for sagen uvedkommende grunde til en udsættelse.

Hilsen Peter
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Gammel 10-09-2014, 12:22   #5
bfritz
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 22-01 2013
Lokation: Hedensted
Indlæg: 27
Styrke: 12
bfritz er ny på vejen
Kære Peter

Jeg har læst, og forstået. Fidusen her er at jeg i anden kommune er tilkendt revalidering. I min nuværende kommune er jeg kommet med i et projekt der hedder "Familier på vej" hvor alle afdelinger i kommunen skal arbejde sammen.
Jeg har en sag i familieafdelingen og det er min socialrådgiver (uddannet sådan) der mener at den revalidering skal videreføres i min nuværende kommune, så jeg kan komme væk fra gf.
Så det er jobcenter i gammel kommune der ikke svarede på første henvendelse om aktindsigt. De har 3 dage endnu og jeg håber inderligt den kommer

Kærlig hilsen Betina
bfritz er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-09-2014, 19:17   #6
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.748
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Uanset hvilken kommune.......

... skal de overholde den lovbundne aktindsigt ansøgning på 10 kalenderdage.

Samme døgn, som den bliver overskredet skal du reagerer:

Til berørte kommunens socialudvalgsformand samt borgmesteren, sideløbende klager du til Tilsynet, med kopi til de ovennævnte.

http://www.statsforvaltningen.dk/site.aspx?p=5792

Hvis berørte kommune har ansat en Borgerådgiver skal denne også have en henvendelse.

Hilsen Peter
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Gammel 12-09-2014, 10:51   #7
bfritz
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 22-01 2013
Lokation: Hedensted
Indlæg: 27
Styrke: 12
bfritz er ny på vejen
En lille opfølgning.....

Har idag modtaget min aktindsigt

1 dag før tid
De kan jo godt når de vil
bfritz er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 21:57.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension