K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Alt det andet

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Alt det andet Her kan du stille de spørgsmål hvis du ikke lige mener at det høre til under fleks, førtidspension eller sygedagpenge dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 24-10-2010, 16:37   #1
Alias
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 24-10 2010
Indlæg: 6
Styrke: 0
Alias er ny på vejen
reva 5 år, afslag på flex og nu kontanthjælp

Pænt goddag til alle på K10

Yep fed overskrift ikke ?

Har været på reva i fem 5 år of søgte fleks lige før sommerferien, fik afvist fleks på under en måned og blev henvist til at søge kontanthjælp, hvilken jeg ikke kan få pga. formue,hus,ægtefælle...desuden er jeg også forsørger.

Kommunen erkender at jeg har nedsat erhvervsevne og at jeg ikke kan varetage et almindligt 37 timer job. Jeg har været i 5-6 praktikker uden at komme over 3-4 timer dagligt igennem hele forløbet.

problemet for mig er at de skriver at de mangler at afklare min arbejdsevne ? hvad har de sidste 5 år så gået ud på mht. praktikker ?

Jeg har læst utoligt meget herinde de sidste par uger da jeg ik lige fatter hat

Nogen der har nogle gode råd ?
Alias er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-10-2010, 17:01   #2
MTVRV1
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 22-07 2009
Indlæg: 6.197
Styrke: 21
MTVRV1 er rigtig godt på vej
velkommen
Hvad skriver dine læger?

har du været igennem en arbejdsprøvning med de 12 punkter, hvorefter der bliver lavet en ressourceprofil
du kan se den her
http://www.k10.dk/media/laerebog.pdf

behandlingsmulighederne skal være udtømte for at få flex
samt arbejdsprøvning og hvad lægerne skriver skulle meget gerne ligne hinaden
MTVRV1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-10-2010, 17:39   #3
Alias
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 24-10 2010
Indlæg: 6
Styrke: 0
Alias er ny på vejen
Kommunes egne lægekonsulent skriver;

pgl har været afprøvet igennem flere år og kan kun klare 3,5 timer dagligt.
Tilstanden må anses for stationær, og der er ikke flere behandlingsmuligheder, så man kan ikke forvente at pgl vil kunne øge sin arbejdstid yderligere

der forligger også en psykolog vurdering der understøtter dette

Nu til det rigtige sjove....

2 dage senere bliver der rettet i lægekonsulentens almindligt notat af en afdelingsleder og alt relevant info der understøtter mig blev fjernet, uden at der blev tilføjet et notat (notatpligt ifl loven).

der står så at sige kun tilbage at tilstanden er stationær og der er ingen behandlingsmuligheder ???

så fra den 31-7-2010 ville min revalidering ophøre og jeg blev henvist til at søger kontanthjælp.

Kommunen har sent sagen til ankenævnet med de dertil rettet lægekonsulent oplysninger....men vi (LO og jeg) har sendt orginal lægekonsulentvurdering til ankenævnet + tilrettet
Alias er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-10-2010, 19:16   #4
Alias
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 24-10 2010
Indlæg: 6
Styrke: 0
Alias er ny på vejen
Tavshed er gylden eller mangel på samme...

80 visninger og ingen gode råd
Alias er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-10-2010, 19:19   #5
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af Alias Se meddelelser
Tavshed er gylden eller mangel på samme...

80 visninger og ingen gode råd
Dit indlæg er ikke mange timer gammelt, så de gode råd skal nok komme.

Brugerne sidder jo ikke ved skærmen hele døgnet.
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-10-2010, 19:46   #6
Nessa12
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 28-07 2010
Indlæg: 74
Styrke: 14
Nessa12 er ny på vejen
FOR SYG TIL FLEKSJOB OG FOR RASK TIL PENSION.

VED HELSINGØR BYRET ER DER DANNET PRECEDENT DENNE GAMLE DYST.

HVIS KOMMUNEN HAR UNDERKENDT PENSION, SKAL DU AUTOMATISK TILBYDES ET FLEKSJOB, KOMMUNEN MÅ IKKE BARE TAGE SYGEDAGPENGENE FRA DIG OG HENVISE DIG TIL BISTANSHJÆLP.

DU SKAL VISITERES TIL FLEKSJOB OG OVERGÅ TIL EN ANDEN YDELSE


http://politiken.dk/debat/kroniker/article879034.ece




http://www.avisen.dk/_docs/Udskrift-af-dombogen.pdf

- kan du bruge dette til noget?
Nessa12 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-10-2010, 19:57   #7
Suncil
Ikke aktiv pga inaktiv mailadresse
 
Suncils avatar
 
Tilmeldingsdato: 03-07 2008
Lokation: midtjylland
Indlæg: 889
Styrke: 16
Suncil er ny på vejen
Er det lovligt at fjerne noget lægen har skrevet, fordi de ikke passer ind i kommunens sag ?

Hvis man er på reva.....så har man vel en eller anden skavank.

Har du agtindsigt på alle dine papir? Er din ressourceprofil opdateret ? Og kan se du har din fagforening med inde, hvad siger de til det?

Der skal nok komme flere gode råd.

Suncil er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-10-2010, 20:05   #8
Katharina
Skal snart betale husleje på K10
 
Tilmeldingsdato: 04-10 2010
Indlæg: 839
Styrke: 14
Katharina er rigtig godt på vej
Hej Alias

Citat:
Oprindeligt indsendt af Alias Se meddelelser
Kommunes egne lægekonsulent skriver;

pgl har været afprøvet igennem flere år og kan kun klare 3,5 timer dagligt.
Tilstanden må anses for stationær, og der er ikke flere behandlingsmuligheder, så man kan ikke forvente at pgl vil kunne øge sin arbejdstid yderligere

der forligger også en psykolog vurdering der understøtter dette

Nu til det rigtige sjove....

2 dage senere bliver der rettet i lægekonsulentens almindligt notat af en afdelingsleder og alt relevant info der understøtter mig blev fjernet, uden at der blev tilføjet et notat (notatpligt ifl loven).

der står så at sige kun tilbage at tilstanden er stationær og der er ingen behandlingsmuligheder ???
Du har aktindsigt i dine originale lægeerklæringer og dine arbejdsprøvevurderinger, håber jeg - de må vise en varig funktionsnedsættelse helbredsmæssigt og arbejdsevnemæssigt, forestiller jeg mig - disse lægefaglige og socialfaglige vurderinger kan ikke ændres med et pennestrøg!

Har du fået ressourceprofil til partshøring inden stop af arbejdsmarkedsrettet foranstaltning, revalidering? En arbejdsmarkedsrettet foranstaltning som revalidering må ikke stoppe uden forudgående partshøring af ressourceprofil - med velbegundet lægefagligt og socialfagligt forslag til videre arbejdsmarkedsrettet foranstaltning: Ordinær beskæftigelse ( 34 - 37 timer pr. uge), videre revalidering, fleksjob, førtidspension.

Du skal minutiøst citere vigtige diagnoser og konklusioner fra dine lægeerklæringer - og citere vigtige konklusioner fra dine arbejdsprøvevurderinger - og give notat med disse vigtige lægefaglige og socialfaglige vurderinger til din sagsbehandler og bede hende lægge disse i din sag, så skal de indarbejdes i din ressourceprofil! Der må være sket nogle fejl i din sag, som må rettes hurtigst! Så du kan komme i gang med en arbejdsmarkedsrettet foranstaltning igen med henblik på støtte til selvforsørgelse.

Du har været i revalidering i 5 år. Efter revalidering må kommunen overveje næste skridt med hensyn til selvforsøgelse: Du kan næppe klare ordinært job med de beskrevne lægefaglige vurderinger - og revalidering har været prøvet -så må næste skridt være overvejelse af fleksjob.


Overvej om der i § 7 i Retssikkerhedslov sammen med § 28 i Lov om sygedagpenge og videre sammenholdt med Helsingørdom fra november 2009 - er en løftestang i din sag - jf. citat fra tråd på K10 i dag:

http://www.k10.dk/showthread.php?t=14879


Helsingør-dommen er en klar stadfæstelse af retsikkerhed jf. § 7 i Lov om retssikkerhed og administration på det sociale område:

§ 7 a. Senest 2 uger før en erhvervsrettet foranstaltning hører op, skal kommunalbestyrelsen tage stilling til, om der er behov for yderligere foranstaltninger for at bringe borgeren tilbage til arbejdsmarkedet. Ved vurderingen skal borgeren, egen læge, den faglige organisation, virksomheder m.fl. inddrages.

Stk. 2. Hvis kommunalbestyrelsen træffer afgørelse om yderligere foranstaltninger, skal disse sættes i værk i umiddelbar tilknytning til ophøret af den nuværende foranstaltning.

Denne retssikkerhed er også beskrevet under link: "Sygedagpengestop" her på K10. (Og denne praksis er nu stadfæstet ved Helsingør-dommens principafgørelse):

Her citerer jeg K10 link om sygedagpengestop om § 7 i Retssikkerhedslov:

http://www.k10.dk/index.php?pageid=sygedagpengestop

"Dette betyder at de skal undersøge hvad de kan gøre for at bringe dig tilbage i et job. Det kan enten være Revalidering, Fleksjob, Førtidspension eller ordinært job. Dette skal ske i forlængelse af sygedagpenge stoppet.

Det vil sige at man skal direkte fra sygedagpenge i revalidering, fleks eller andet og ikke bare på kontanthjælp.

Hvis kommunen siger til en at man bare skal søge kontanthjælp, og at de så vil finde ud af hvad der efterfølgende skal ske, så skal man med det samme minde kommunen om Retssikkerhedsloven §7a da det ikke er ok at gøre det på denne måde.

Hvis kommunen hævder at sygedagpenge ikke er en erhvervsrettet foranstaltning, så passer dette ikke. Det kan man læse af denne principielle afgørelse fra ankestyrelsen af: http://ast.kommuneinformation.dk/Pri...spx?sw=D-14-03"


Og Helsinggør-dommen understreger ved sin klare principafgørelse, at der skal følges op på § 28 i Lov om sygedagpenge - inden sygedagpengestop:

§ 28. Før udbetalingen af sygedagpenge kan ophøre på grund af varighedsbegrænsningen, jf. §§ 24 og 27, skal kommunen anvende arbejdsevnemetoden i form af beskrivelse, udvikling og vurdering af en persons arbejdsevne med henblik på at undersøge, om den sygemeldte er berettiget til revalidering, visitation til fleksjob eller førtidspension.


Videre understreger dommen også, at der skal følges op på § 4 og § 5 i Lov om retssikkerhed og administration på det sociale område med omhu - for sygemeldte borgere med varigt nedsatte arbejdsevner – før sygedagpengestop:

§ 4. Borgeren skal have mulighed for at medvirke ved behandlingen af sin sag. Kommunalbestyrelsen tilrettelægger behandlingen af sagerne på en sådan måde, at borgeren kan udnytte denne mulighed.

§ 5. Kommunalbestyrelsen skal behandle ansøgninger og spørgsmål om hjælp i forhold til alle de muligheder, der findes for at give hjælp efter den sociale lovgivning, herunder også rådgivning og vejledning. Kommunalbestyrelsen skal desuden være opmærksom på, om der kan søges om hjælp hos en anden myndighed eller efter anden lovgivning.


Jeg forestiller mig, at mange sygemeldte - med lægefagligt veldokumenteret betydelig og varig funktionsnedsættelser/og med socialfagligt veldokumenteret varigt nedsat arbejdsevne (altså også du) - må have gavn af principafgørelse jf. Helsingør-dommen - må kunne bruge denne dom som løftestang i deres sag - fordi der ikke længere kan henvises til ”for syg til revalidering og for rask til fleks” eller "for syg til fleks og for rask til ftp" - så borgere havner i et retsløst kontanthjælpshul.

Jeg har her på K10 læst om flere der har haft gavn af Helsingørdommens klare afgørelse - efter Helsingør-dom i november 2009!

Men kortet "Helsingør-dom" skal naturligvis spilles klogt og veldokumenteret - lægefagligt og socialfagligt.


Læs evt. i følgende tråde på K10 herom:

http://www.k10.dk/showthread.php?t=13075&page=11

http://www.k10.dk/showthread.php?t=10237&page=9



Håber disse overvejelser kan hjælpe videre i proces?


Held og lykke!

Sidst redigeret af Katharina; 24-10-2010 kl. 20:22.
Katharina er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-10-2010, 20:06   #9
Alias
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 24-10 2010
Indlæg: 6
Styrke: 0
Alias er ny på vejen
Tak Nessa12 jeg er opmærksomt på Helsingnør sagen og håber da også at vi kan bruge nettop dette....men må ærligt erkende at min tiltro til kommunen ikke just er optimalt efter jeg har læst med herinde og i medierne på det sidste. Det virker på mig som om at kommunen kan og gør som det passer dem uanset lov og rettigheder, selv ved påbud fra ankenævnet præller det af og de forsætter bare deres hån mod borgernes rettigheder....man foranledes til at tro de har jurister ansat nettop for at finde smuthuller der kan spare dem penge.
Alias er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-10-2010, 20:10   #10
Alias
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 24-10 2010
Indlæg: 6
Styrke: 0
Alias er ny på vejen
Suncil...nej det må de ikke og har beviser på at det klart er ulovligt så den tager LO sig af i første omgang...men, hvad finder kommunen så på ???
Alias er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
afslag på REVA / omkostninger til advokat dyring Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 13 23-05-2013 17:17
Afslag på flex Hjælp!!! muse Spørgsmål ang fleksjob 16 17-09-2012 20:59
Afslag på flex bellochrisalou Spørgsmål ang fleksjob 12 12-07-2009 23:10
Midt imellem reva og flex??? Xeva Alt det andet 27 15-12-2008 11:28
fra reva til kontanthjælp Whattodo Spørgsmål ang fleksjob 5 21-12-2007 17:05




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 13:50.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension