K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang førtidspension efter 2003 dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 04-06-2014, 16:04   #1
Golden_Frog
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 04-06 2014
Indlæg: 3
Styrke: 0
Golden_Frog er ny på vejen
Førtidspensionist som 21årig

Goddag. Jeg har i et stykke tid nu kigget på hjemmesiden, og har endeligt dannet mig mod til at skrive inde.

Jeg er som sagt 21 år, og lider af paranoid skizofreni. Jeg går og tænker på, om førtidspension ville være mit lod i livet..
Mit spørgsmål er så: Kan jeg efter de nye regler opnå førtidspension? Mine behandlingsmuligheder er nemlig løbet tør.

På forkant tak for hjælpen, og spørg endelig hvis der skal mere dokumentation eller lign,

Mvh. Mathias
Golden_Frog er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 04-06-2014, 16:26   #2
Bodrum
Lever på K10
 
Bodrums avatar
 
Tilmeldingsdato: 04-09 2012
Lokation: Aarhus
Indlæg: 1.457
Styrke: 13
Bodrum er ny på vejen
Om førtidspension ville være godt?
Det afhænger jo bl.a. af hvad lægerne siger, og hvad din sagsbehandler mener.
Om du har været i arbejdsprøvning m.m.
Det er nemlig arbejdsevnen kommunen kigger på.


Det er ret svært at hjælpe, når du ikke decideret stiller et spørgsmål som kan besvares.

Velkommen til siden
Bodrum er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 04-06-2014, 16:30   #3
Golden_Frog
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 04-06 2014
Indlæg: 3
Styrke: 0
Golden_Frog er ny på vejen
Mit spørgsmål er blot, om jeg som 21årig med paranoid skizofreni har nogen som helst mulighed for at blive beviliget førtidspension? Eller er ressourceforløb den eneste mulighed indtil jeg bliver 40?
Golden_Frog er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 04-06-2014, 16:39   #4
Bodrum
Lever på K10
 
Bodrums avatar
 
Tilmeldingsdato: 04-09 2012
Lokation: Aarhus
Indlæg: 1.457
Styrke: 13
Bodrum er ny på vejen
Man kan godt få førtidspension, hvis man er under 40 år.
Men kommunen vil nok forsøge at få dig på ressoureceforløb.

(Jeg kender en på 27, som har fået bevilget førtidspension) efter den nye reform.


Et kig på denne her principafgørelse:
https://www.retsinformation.dk/Forms...aspx?id=163257

Og denne:
https://www.retsinformation.dk/Forms...aspx?id=163444


Noget som du særligt skal være opmærksom på, om der er noget udviklingsperspektiv på lang sigt. Det er således vigtigt, at du får din læge/speciallæge indforstået med hvilken konsekvens det kan få. Fordi kommunen fortolker ikke som sundhedspersonel.

Det er blevet væsentlig sværre, men det kan ikke udelukkes Chancen er bare meget meget lille..

Men det afhænger jo også af hvad dine mål og ønsker er.
Det er således vigtigt, at du har kommunikationen iorden med din sagsbehandler.
Bodrum er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 04-06-2014, 16:55   #5
Nøgne tær
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 07-07 2013
Indlæg: 1.878
Styrke: 12
Nøgne tær er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af Golden_Frog Se meddelelser
Mit spørgsmål er blot, om jeg som 21årig med paranoid skizofreni har nogen som helst mulighed for at blive beviliget førtidspension? Eller er ressourceforløb den eneste mulighed indtil jeg bliver 40?
En skizofrenidiagnose er ikke det samme idag, som for bare 15 år siden...
Dengang mente man at man altid ville lide af skizofreni, hvis man en gang havde fået det.

Nu ved man at skizofreni hos de fleste klinger af, når de får den rette medicin kombineret med psykoedukation.
Ja mange får det faktisk så godt at ingen nogensinde ville gætte på at de i deres tidlige ungdom led af skizofreni.

Netop i et tilfælde som dit ser jeg ressourceforløbene som en gave... her kan du få hjælp til at udvikle dig i den rigtige retning, til atter at kunne tage fuld plads i dit eget liv og tilværelse.

Hvem er det der siger at dine behandlingsmuligheder er løbet tør... jeg synes det er meget hensynsløst sagt, idet man i din unge alder ikke kan sige noget om hvordan din sygdom udvikler sig.
Hvis det er medicinsk behandling der hentydes til, er det muligt, men der er meget andet og det er netop disse ting der bla. kan indgå i et ressourceforløb.

Jeg kan blive så vred når behandlere på den måde tager modet fra patienter... du skal jo ikke sidde og tro, i en alder af 21, at dit liv er ude på et sidespor og der ikke er andet end en passiv tilværelse tilbage.
Du må op på hesten, og det er åbenbart ikke din behandler du kan bede om hjælp til dette...

SIND mfl har forskellige tiltag, mon der ikke også skulle være noget for unge med skizofreni ?
Det ville jeg prøve at undersøge.

Når du spørger om ressourceforløb er eneste mulighed, siger jeg, at pension ikke bare står og venter rundt om hjørnet så snart man bliver 40.
Og det skulle være underligt hvis du ikke læber ind en eller anden positiv udviklling inden da.
Nøgne tær er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 04-06-2014, 17:10   #6
sortepigen
Skal snart betale husleje på K10
 
Tilmeldingsdato: 19-02 2014
Lokation: Guldborgsund
Indlæg: 945
Styrke: 11
sortepigen er rigtig godt på vej
Velkommen til

Om du kan får førtidspension afhænger af din arbejdsevne , som skal være nedsat til det ubetydelige.

Kommunen er helt ligeglade med din/dine diagnoser, det handler KUN om din arbejdsevne.

Fortæl lidt mere , så er det nemmere at råde dig.

Har du været på arbejdsmarkedet?
Hvad er dit forsørgelsesgrundlag, er det evt. kontanthjælp?'
Har kommunen gjort nogen tiltag i forhold til at afklare din arbejdsevne?

vh Sortepigen
sortepigen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 04-06-2014, 17:13   #7
Bodrum
Lever på K10
 
Bodrums avatar
 
Tilmeldingsdato: 04-09 2012
Lokation: Aarhus
Indlæg: 1.457
Styrke: 13
Bodrum er ny på vejen
Ja som sortepigen siger, så er det arbejdsevnen kommunen kigger på.
- Med henvisning til udviklingsperspektiv.
Bodrum er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 04-06-2014, 17:18   #8
gisne
Har ikke tid til andet end K10
 
gisnes avatar
 
Tilmeldingsdato: 25-10 2012
Lokation: Horsens Komune
Indlæg: 2.113
Styrke: 15
gisne er ved at flytte ind på K10gisne er ved at flytte ind på K10
Prøv at læse her - som de skriver kan man som udgangspunkt ikke få førtidspension når man er under 40 år - selv om der selvfølgelig kan være få undtagelser.


http://bm.dk/da/Beskaeftigelsesomraa...0fremover.aspx
__________________
Er på K10 pga fysisk arbejdsskade i ryg/skulder. Indstillet af rehabiliteringsteam til førtidspension uden ressourceforløb. Tilkendt førtidspension med virkning pr. 1. april 2014.
gisne er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 04-06-2014, 17:21   #9
Golden_Frog
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 04-06 2014
Indlæg: 3
Styrke: 0
Golden_Frog er ny på vejen
Hej igen.
Tak for alle svarene

For at besvare spørgsmålene:
Jeg bor hjemme hos mine forældre, jeg har børneopsparing så jeg har ikke nogen fast indtægt. Jeg har aldrig været i job eller videregående uddannelse uden at det gik galt pga. min manglende arbejdsevne
Kommunen har jeg kun snakket kort med, og han vil i gang med ressourceforløb.
Golden_Frog er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 04-06-2014, 18:35   #10
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.787
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Velkommen til..

Kære Golden_Frog

Bliv her på din tråd fremover, så er det lettere for os andre at råde dig.

Har du god kontakt til psykiatrien? Kontaktperson?

Er dine forældre med inde over og læser med?

Det vil jeg råde dig til, eller måske din kontaktperson, hvis du har en sådan. Fordi, at der er kommet mange nye love og andre er på vej. Så der er mange ting man skal have styr på i begyndelsen.

Men udgangspunktet må være, at du modtager korrekt rådgivning, ved kommunen.

Men, hvis ikke du modtager den korrekte rådgivning, så er k10 gode at kende.

Vi har nogle begynderråd, for nye brugere, som du lige skal læse igennem.

http://www.k10.dk/showthread.php?t=28928

Her er en Principafgørelse fra Ankestyrelsen , som du og dine rådgivere også skal have kendskab til i forbindelse med en eventuel førtidspension, med det man kalder revision.

https://www.retsinformation.dk/Forms...aspx?id=160609

Ankestyrelsens principafgørelse 119-13 om førtidspension - revision - psykisk lidelse

Så du kan godt se, at der er mange ting man skal have kendskab til. Derfor er det godt at have nogle andre man har tillid til, som kan hjælpe en til at forstå det hele.

Hilsen Peter

Sidst redigeret af phhmw; 04-06-2014 kl. 19:59.
phhmw er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 08:38.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension