K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang sygedagpenge/kontanthjælp dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 14-04-2011, 14:11   #1
Pyt
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 09-12 2006
Indlæg: 267
Styrke: 18
Pyt er ny på vejen
Lykkepiller og sygedagpenge

Hej alle -

Der har tidligere været lidt oppe om kommuner må forlange at borgere skal tage lykkepiller for at oppebære retten til at modtage sygedagpenge.

Her er det sidste nye jeg kunne finde efter et udmærket indslag på Dr1.

http://ankestyrelsen.dk/artikler/default.asp?page=1473

og efterfølgende

http://ankestyrelsen.dk/Page_Pic/pdf...2011_10_50.pdf

Heraf konkludere jeg følgende:

At der tages individuel stilling til, hvorvidt det er korrekt sagsbehandling at stoppe sygedagpenge.

At nægte at tage lykkepiller ikke nødvendigvis betyder at man mister retten til sygedagpenge

Enjoy
Pyt er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-04-2011, 17:40   #2
Håber
Klart Afhængig af K10
 
Tilmeldingsdato: 12-06 2010
Indlæg: 451
Styrke: 14
Håber er ny på vejen
Jeg synes det er lidt svært i den sag at bruge det mere generelt, fordi det går på, at kommunen havde besluttet, at fortsat udbetaling af sygedagpenge skulle betinges af, at borgeren tog antidepresiva, når lægen havde anbefalet dette som en nødvendig behandling.

Der er ikke specificeret ud, hvilken læge der er tale om. Er det praktiserende læge, speciallæge, lægekonsulent...?

Det gør jo lidt en forskel ifht at Inger Støjberg samme dag i et andet svar til Per Ørum Jørgensen siger:

" kommunernes afgørelser i dis-se sager skal selvsagt ske på baggrund af den behandlende lægens vurdering af, omder er tale om en behandling, der er nødvendig for at fremme den sygemeldtes hel-bredelse, og dermed mulighederne for at vende tilbage til arbejdsmarkedet (....) Jegskal her præcisere, at kommunens lægekonsulent ikke på egen hånd kan fastslå, aten borger bør have antidepressiv medicin for fortsat at kunne være berettiget til sy-gedagpenge"

Så altså - hvis ens behandlende læge mener man skal have medicin er kommunen i sin gode ret til at stille kravet ifht at bibeholde sdp, men ellers må de ikke forlange det!

Kommunerne er jo ellers glade for at bruge "det er en lægelig vurdering at....." men den går altså kun, hvis det er ens behandlende læge!
Håber er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-04-2011, 18:02   #3
buster
Jeg bor her på K10
 
busters avatar
 
Tilmeldingsdato: 12-01 2008
Lokation: Sorø
Indlæg: 4.447
Blog Indlæg: 18
Styrke: 22
buster er ved at flytte ind på K10buster er ved at flytte ind på K10
-tillader mig lige at smide linket ind fra nederst på siden herinde ang "lykkepilller" : http://www.k10.dk/showthread.php?t=17543

-hvor vi netop også har talt om ovenstående.

Hmm, ja, jeg vil jo stadig fastholde at uanset i hvilken situation man befinder sig, altså behandlingsmæssigt, så må det da bestemt være den autoriserede, faglærte behandler der afgør om der er "gevinst" ved en evt behandling..

-og IKKE en fx sagsbehandler(som jo også kan være en tidligere hmm...vinduespudser!)

Værd at huske: HVEM har kompetence til at udtale sig og dette og hint!
__________________
At blive lykkelig består ikke i at eje meget, men at elske meget og håbe



http://www.onlineunderskrift.dk/unde...al-afskaffes./
buster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-04-2011, 13:20   #4
TimeGuest
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 24-04 2008
Lokation: Costa del Wassersleben
Indlæg: 2.030
Styrke: 19
TimeGuest er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af Håber Se meddelelser
Det gør jo lidt en forskel ifht at Inger Støjberg samme dag i et andet svar til Per Ørum Jørgensen siger:

" kommunernes afgørelser i dis-se sager skal selvsagt ske på baggrund af den behandlende lægens vurdering af, omder er tale om en behandling, der er nødvendig for at fremme den sygemeldtes hel-bredelse, og dermed mulighederne for at vende tilbage til arbejdsmarkedet (....) Jegskal her præcisere, at kommunens lægekonsulent ikke på egen hånd kan fastslå, aten borger bør have antidepressiv medicin for fortsat at kunne være berettiget til sy-gedagpenge"
Hvor er den præcise kilde til dette citat ?

Jeg har googlet lidt på det, uden at kunne finde en kilde tæt nok på Inger Støjberg (V).

Det er nemlig et rigtig interessant citat, såfremt Inger Støjberg ikke her er fejlciteret.
TimeGuest er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-04-2011, 13:40   #5
Katharina
Skal snart betale husleje på K10
 
Tilmeldingsdato: 04-10 2010
Indlæg: 839
Styrke: 14
Katharina er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af TimeGuest Se meddelelser
Hvor er den præcise kilde til dette citat ?

Jeg har googlet lidt på det, uden at kunne finde en kilde tæt nok på Inger Støjberg (V).

Det er nemlig et rigtig interessant citat, såfremt Inger Støjberg ikke her er fejlciteret.

Enig det er et interessant og vigtigt citat:

Citatet stammer som sagt fra Inger Støjbergs svar den 28. marts på en forespørgsel fra Per Ørum Jørgensen:

"Men kommunernes afgørelser i disse sager (sygedagpengesager red.) skal selvsagt ske på baggrund af den behandlende læges vurdering af, om der er tale om en behandling, der er nødvendig for at fremme den sygemeldtes helbredelse, og dermed mulighederne for at vende tilbage til arbejdsmarkedet, samt ikke mindst af om behandlingen er forbundet med risiko for liv eller førlighed. Jeg skal her præcisere, at kommunens lægekonsulent ikke på egen hånd kan fastslå, at en borger bør have antidepressiv medicin for fortsat at kunne være berettiget til sygedagpenge."

http://www.ft.dk/samling/20101/spoer...6006/index.htm

Sidst redigeret af Katharina; 15-04-2011 kl. 14:18.
Katharina er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-04-2011, 17:13   #6
TimeGuest
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 24-04 2008
Lokation: Costa del Wassersleben
Indlæg: 2.030
Styrke: 19
TimeGuest er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af Katharina Se meddelelser
Enig det er et interessant og vigtigt citat:

Citatet stammer som sagt fra Inger Støjbergs svar den 28. marts på en forespørgsel fra Per Ørum Jørgensen:

"Men kommunernes afgørelser i disse sager (sygedagpengesager red.) skal selvsagt ske på baggrund af den behandlende læges vurdering af, om der er tale om en behandling, der er nødvendig for at fremme den sygemeldtes helbredelse, og dermed mulighederne for at vende tilbage til arbejdsmarkedet, samt ikke mindst af om behandlingen er forbundet med risiko for liv eller førlighed. Jeg skal her præcisere, at kommunens lægekonsulent ikke på egen hånd kan fastslå, at en borger bør have antidepressiv medicin for fortsat at kunne være berettiget til sygedagpenge."

http://www.ft.dk/samling/20101/spoer...6006/index.htm
Tak for det :-)


Den opmærksomme læser vi straks bemærke, at Inger Støjberg henviser til: behandlende læge ... og således ikke til en tilfældig vurdering afgivet (med mere eller mindre "uld i munden") til sagen af en såkaldt: "uvildig" (special)læge uden behandlingsansvar.

Man må her gå ud fra, at Inger Støjberg som ansvarlig minister på området netop ikke afgiver urigtige / vildledende svar til Folketingets medlemmer, men at svaret tager afsæt i de lovregler og procedure for behandlingsansvar mv., der har relation til det sundhedsfaglig område.

Ganske udmærket at få fastslået så præcist fra højeste sted, selv om det givet vil være logik for de fleste, at det selvf. er behandlende læges behandlingstiltag (under ansvar), der er afgørende i disse sager ... :-)
TimeGuest er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-04-2011, 17:23   #7
MTVRV1
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 22-07 2009
Indlæg: 6.197
Styrke: 21
MTVRV1 er rigtig godt på vej
må indrømme jeg har lidt svært ved at dreje denne sag
fordi hvis man skal tage lykkepiller, så er det ens læge der udskriver dem
en kommune kan og må ikke udskrive piller til folk
hverken lægekonsulenten eller sagsbehandler

så dem som er tvunget på lykkepiller og et sygedagpengestop
kan det kun være fordi der stå i ens sag, at lykke piller kan have en gavnlig effekt
alså at ens arbejdsevne er større med piller end uden piller
alt i forbindelse med en kommune er ens arbejdsevne og ikke andet

er selv trappet ud af antidepressiva, men ford min psykiater ikke mener det hjælper noget
så kan kommunen ikke komme og sige jeg skal på lykkepiller
ellers er det dybt ulovligt. fordi lægekonsulenten kun må oversæt hvad andre læger skriver

er 100 procent sikker på en læge har skrevet til at man skal tage lykkepiller
ellers gad jeg godt og se den sag, hvor kommunen helt ud af den blå luft, siger man skal på lykkepiller
MTVRV1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-04-2011, 17:39   #8
Katharina
Skal snart betale husleje på K10
 
Tilmeldingsdato: 04-10 2010
Indlæg: 839
Styrke: 14
Katharina er rigtig godt på vej
@MTVRV1: Jeg er meget enig i nedenstående ræsonnement:

Citat:
Oprindeligt indsendt af MTVRV1 Se meddelelser
må indrømme jeg har lidt svært ved at dreje denne sag
fordi hvis man skal tage lykkepiller, så er det ens læge der udskriver dem
en kommune kan og må ikke udskrive piller til folk
hverken lægekonsulenten eller sagsbehandler

så dem som er tvunget på lykkepiller og et sygedagpengestop
kan det kun være fordi der stå i ens sag, at lykke piller kan have en gavnlig effekt
alså at ens arbejdsevne er større med piller end uden piller
alt i forbindelse med en kommune er ens arbejdsevne og ikke andet

er selv trappet ud af antidepressiva, men ford min psykiater ikke mener det hjælper noget
så kan kommunen ikke komme og sige jeg skal på lykkepiller
ellers er det dybt ulovligt. fordi lægekonsulenten kun må oversæt hvad andre læger skriver

er 100 procent sikker på en læge har skrevet til at man skal tage lykkepiller
ellers gad jeg godt og se den sag, hvor kommunen helt ud af den blå luft, siger man skal på lykkepiller
Men eksempelvis pensionsudvalg i Svendbrog Kommune overtræder dette princip:

Pensionsudvalget har krævet, at en 32-årige kvinde tager psykofarmaka, så hun kan blive arbejdsprøvet af Jobcentret, står der i svendborgnetavis.dk den 31. marts 2011:

To gange har Pensionsudvalget ... sagt nej til at give den unge kvinde førtidspension. Afslaget begrundes med, at hun først skal sige ja til en såkaldt psykofarmakologisk behandling, så hun kan arbejdsprøves.

Det vil hun ikke, Barbara E.:Tage psykofarmaka altså – og eksperterne, en læge, en psykolog, en psykiater, som har udtalt sig i hendes sag, mener det samme. Det vil kunne gøre større skade end gavn på hende. Og kommunens egen lægekonsulent har direkte udtalt, at ”arbejdsprøvning, virksomhedsrevalidering mm. vurderes at være med risiko for forværring af klientens helbredstilstand”.

Men de kommunale embedsmænd i Pensionsudvalget mener noget andet. Og mener at vide bedre end lægerne:

http://www.svendborgsnetavis.dk/sven...hedsstyrelsen/

Derfor er Svendborg kommunes pensionsudvalg nu indberettet til Sundhedsstyrelsen, mens Barbara E.'s sag stadig er uafklaret.


Denne sag er også omtalt i svendborgnetavis.dk den 29. sept. 2010:

Bisidder anklager: Kommunalt kvaksalveri:

http://www.svendborgsnetavis.dk/bisi...t-kvaksalveri/

Sidst redigeret af Katharina; 15-04-2011 kl. 17:50.
Katharina er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-04-2011, 18:27   #9
MTVRV1
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 22-07 2009
Indlæg: 6.197
Styrke: 21
MTVRV1 er rigtig godt på vej
øv der var lige den sag, som jeg faktisk ikke troede var mulig

Beskæftigelsesankenævnet, som i dets stadfæstelse af kommunens afgørelse også giver sig af med at gætterier om, hvad psykofarmaka kan gøre for hende. Nævnet begrunder sin afgørelse til hende med, at ”du er anbefalet psykofarmakologisk behandling, men at du ikke er motiveret herfor

bare endnu et bevis på at Beskæftigelsesankenævnet er kommunens forlængede arm
de holder jo møder sammen med KL
betegner dem ikke som direkte uafhængig

super at lade sagen gå videre, for både pensionsnævn og Beskæftigelsesankenævnet
går ind og spiller bedrevidende end lægerne som faktisk har haft hende i behandling
MTVRV1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-04-2011, 18:30   #10
TimeGuest
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 24-04 2008
Lokation: Costa del Wassersleben
Indlæg: 2.030
Styrke: 19
TimeGuest er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af MTVRV1 Se meddelelser
må indrømme jeg har lidt svært ved at dreje denne sag
fordi hvis man skal tage lykkepiller, så er det ens læge der udskriver dem
en kommune kan og må ikke udskrive piller til folk
hverken lægekonsulenten eller sagsbehandler
Ja, naturligvis er det den behandlingsansvarlige læge/speciallæge der har dig i behandling, der skal udskrive medicin til dig. Med mindre der er opstået en akutsituation, hvor akutlægen typisk kortvarig påtager sig behandlingsansvaret for din behandlingskrævende akuttilstand.

Og i en årelang tovtrækning med en kommune om retten til én eller anden ydelse, er det umiddelbart rimelig svært at få øje det akutte i sagen ... og hvad der skulle berettige en lægefaglig "vurderingsmand/kvinde" med "uld i mund" til at overtage behandlingsansvaret.


Citat:
så dem som er tvunget på lykkepiller og et sygedagpengestop
kan det kun være fordi der stå i ens sag, at lykke piller kan have en gavnlig effekt
alså at ens arbejdsevne er større med piller end uden piller
alt i forbindelse med en kommune er ens arbejdsevne og ikke andet
Det er sådan set ret ligegyldig, hvad der står i ens sag ... det væsentlig er hvad behandlingsansvarlig og journalførende læge mener og skriver i relation til din behandling - længere er den egentlig ikke ... og slet ikke med det Inger Støjberg oplyser til Tingets medlemmer ...


Citat:
er selv trappet ud af antidepressiva, men ford min psykiater ikke mener det hjælper noget
så kan kommunen ikke komme og sige jeg skal på lykkepiller
ellers er det dybt ulovligt. fordi lægekonsulenten kun må oversæt hvad andre læger skriver
Når din behandlende speciallæge i psykiatri, der således må formodes at have behandlingsansvaret i relation til din behandling, ikke mener at et antidepressivt præparat vil gavne din helbredstilstand - og derfor med rette trapper dig ud af en sådan behandling / støtter dig i udtarpning, så er det den vinkel der er gældende ... det burde egentlig ikke være svært at forstå - og holder man det yderlig op imod de bivirkninger med risiko for liv og førlighed en antidepressiv behandling med fx et SSRI-præparat kan rumme sammenholdt med en generel evidens for (manglende) behandlingseffekt, så burde det være logik for både perlehøns og selv de tungnemste kommunale sagsbehandlere, at så er en antidepressiv behandling af dig ikke vejen frem.

Er der andre lægefaglige, herunder speciallæger i psykiatri der er i opposition til den behandling du modtager, så må de vende deres vinkel i en faglig dialog med din behandlingsansvarlige speciallæge ... alt andet vil være en: "gratis omgang".


Citat:
er 100 procent sikker på en læge har skrevet til at man skal tage lykkepiller
ellers gad jeg godt og se den sag, hvor kommunen helt ud af den blå luft, siger man skal på lykkepiller
Det skal iflg. Inger Støjberg netop være den læge der har behandlingsansvaret, der siger og tager ansvar for, at det er den behandling, der skal til.

Dvs. ikke noget med: "vi kan prøve" eller "forsøge", idet en eksperimentiel behandling ikke i sagens natur kan være: nødvendig, da effekten ikke er kendt, er tvivlsom eller evt. helt fraværende og derfor måske i stedet evt. læner sig op af et eller andet mirakelhåb ...
TimeGuest er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Lykkepiller Diablo Politik og Samfund 4 08-03-2012 17:16
Spis lykkepiller eller mist sygedagpenge Webmaster K10 Nyheder 0 20-03-2011 18:10
Lykkepiller - BIG Business Karo Politik og Samfund 2 05-01-2011 10:10
Lykkepiller harris Et godt link! 35 12-12-2010 14:45
Lykkepiller Peacock Dit og Dat 31 27-07-2008 18:58




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 01:40.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension