K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang førtidspension efter 2003 dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 17-09-2008, 13:20   #11
Helenevind
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 17-05 2008
Lokation: Vejen
Indlæg: 212
Styrke: 16
Helenevind er ny på vejen
Hejsa.

Tak for alle jeres svar.... det er virkelig dejligt at have noget støtte. Desværre har jeg pga. min sygdom meget svært ved at omsætte det I skriver... jeg forstår ikke om kommunen gør noget galt eller ej?? Jeg forstår stadig heller ikke hvad mine rettigheder er og hvad jeg egentlig har krav på?

I dag har jeg faktisk besluttet mig for at hyre en advokat, for mit hoved er brugt op... jo mere jeg bliver presset jo dårligere får jeg det og det vil jeg simpelthen ikke blive ved med at finde mig i.

Advokaten sagde at han havde en reel god chance for at få kommunen til at forstå nogle ting om min sag. Og så må jeg bare se om jeg kan samle 25000 kr. op hjemme i haven

HIlsen Helene
Helenevind er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-09-2008, 21:26   #12
Helenevind
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 17-05 2008
Lokation: Vejen
Indlæg: 212
Styrke: 16
Helenevind er ny på vejen
Hejsa

Jeg vil bare lige sige tusind tak for jeres ord og jeres enorm store hjælp. Jeg har virkelig haft brug for alt hjælpen her til aften, hvor jeg har siddet og skrevet et brev til kommunen vedr. ressourceprofil og partshøring. Så må vi se om det giver pote.

Forresten... nu ryger min sag først til partshøring nu, så når jeg jo først at få svar på forlængelse af mine sygedagpenge lige inden de ophører? Må de godt det? De stopper jo den 30. september.

HIlsen Helene
Helenevind er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-09-2008, 21:32   #13
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
Næ, det må de ikke.

Du skal have et brev 14 FØR, og der skal stå, hvorfor du IKKE skal have førtidspension, fleksjob eller revalidering (evt. i din ressourceprofil).

Der skal også stå en klagevejledning.

__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-09-2008, 10:17   #14
Helenevind
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 17-05 2008
Lokation: Vejen
Indlæg: 212
Styrke: 16
Helenevind er ny på vejen
Hej Zuza

Hvor i lovgivningen står det henne? Bare så jeg har nogle facts med mig :-) Så jeg kan gi dem...

Hilsen Helene

Og forresten... hvad gør man så lige ved det når kommunen ikke holder loven?? Skal jeg melde dem?? Eller hvad...

Sidst redigeret af Stezu; 22-09-2008 kl. 13:07. Årsag: 2 indlæg slået sammen - huske at bruge REDIGER-funktionen ved tilføjelser
Helenevind er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-09-2008, 11:08   #15
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
Helene... først så vil jeg lige bede dig om at bruge rediger-funktionen, hvis du har glemt at skrive noget. Tråden kan blive så lang, hvis der er mange indlæg, og så mister vi alle overblikket over tråden. (Og så behøver admins ikke ændre det senere.)

Nå, men til dit spørgsmål, så fandt jeg det her til dig fra sygedagpengeloven:

Citat:
§28. Før udbetalingen af sygedagpenge kan ophøre på grund af varighedsbegrænsningen, jf. §§ 24 og 27, skal kommunen anvende arbejdsevnemetoden i form af beskrivelse, udvikling og vurdering af en persons arbejdsevne med henblik på at undersøge, om den sygemeldte er berettiget til revalidering, visitation til fleksjob eller førtidspension.
https://www.retsinformation.dk/Forms...px?id=30746#K7

Citat:
Retssikkerhedsloven

§ 7 a. Senest 2 uger før en erhvervsrettet foranstaltning hører op, skal kommunen tage stilling til, om der er behov for yderligere foranstaltninger for at bringe borgeren tilbage til arbejdsmarkedet. Ved vurderingen skal borgeren, egen læge, den faglige organisation, virksomheder m.fl. inddrages.
Stk. 2. Hvis kommunen træffer afgørelse om yderligere foranstaltninger, skal disse sættes i værk i umiddelbar tilknytning til ophøret af den nuværende foranstaltning.



En erhvervsmæssig foranstaltning er blandt andet udbetaling af sygedagpenge. Principafgørelse D-14-03 viser, at standsning af en pengeydelse også betragtes som ophør af en foranstaltning. For at undgå afbrydelser i indsatsen over for borgere, som har behov for hjælp, skal kommunen sikre sig, at den senest 2 uger før ophøret af en foranstaltning tager stilling til, hvad der videre skal ske. Det skal fremgå af journalen eller anden registrering, at kommunen forud for ophøret har foretaget en vurdering af, hvad der videre skal ske. Der skal foretages en helhedsvurdering af borgerens situation. Det betyder, at kommunen skal inddrage borgerens egen læge, den faglige organisation, virksomheder m.fl., hvis dette skønnes relevant. I de situationer, hvor kommunen træffer afgørelse om yderligere foranstaltninger, skal de nye foranstaltninger sættes i værk i umiddelbar tilknytning til den foranstaltning, som allerede er iværksat. Borgeren undgår således, at der bliver afbrydelser mellem foranstaltningerne. Se Principafgørelse R-1-06 om betydningen af manglende overholdelse af § 7 a.
http://www.socialjura.dk/index.php?id=11287#55686

__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-09-2008, 11:37   #16
Helenevind
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 17-05 2008
Lokation: Vejen
Indlæg: 212
Styrke: 16
Helenevind er ny på vejen
Hej igen...

Sorry

Kommunen sendte jo godt nok ressourceprofil og noget vedr. partshøring hvor der står at de regner med at stoppe sygedagpengene. Har de så gjort deres arbejde godt nok? For jeg får først den endelig afgørelse den 25. september og så er der kun 5 dage tilbage.

HIlsen Helene
Helenevind er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-09-2008, 11:53   #17
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
Jeg prøver lige at summere op, hvad der står i lovgivningen:

1. Du SKAL varsles 14 dage FØR sygedagpengene standses.

2. Der SKAL være en plan for, HVORDAN du kommer tilbage på arbejdsmarkedet.

3. Der SKAL fremgå af ressourceprofilen, at kommunen har taget stilling til revalidering, fleksjob, revalidering eller anden måde, du kan blive selvforsørgende på.

Hvis de ting IKKE fremgår af din ressourceprofil eller af brevet om standsning af sygedagpenge, så er afgørelsen ulovlig.

PLANER, PLANER, PLANER er det vigtigste, og er som regel det, der mangler.

__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-09-2008, 16:42   #18
Helenevind
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 17-05 2008
Lokation: Vejen
Indlæg: 212
Styrke: 16
Helenevind er ny på vejen
Hej Zuza

Hvad skulle jeg dog gøre uden dig.

Der bliver skrevet følgende:

Efter lov om retssikkerhed og administration på det sociale område §7A skal der seneste 2 uger før ophør af erhversrettet foranstatning tages stilling til, om der er behov for at yderligere foranstaltninger for at bringe borgeren tilbage til arbejdsmarkedet:

Sagsbehandleren skriver: Der skal på sigt iværksættets støtte til en tibagevenden til arbejdsmarkedet, sådan at det kan blive fastlagt på hvilket niveau og i hvilket omfanh HØ kan udvikle og omsætte sin arbejdsevne.
Ved en erhvervsmæssigplacering bør der tages hensyn til skånebehovene, sådan at mulighederne for særlig arbejdspladsindretning og hjælpemidler inddrages.
I forhold til forsørgelsen henvises til ansøgning om kontanthjælp efter gældende regler.

Ressourceprofil og påtænkt afgørelse om bortfald af sygedagpenge ved den generelle varighed indtræden til partshøring efter forvaltningslovens § 19.



Jeg har så svært ved at overskue om der står sådanne forskellige ting. Men jeg synes da bestemt ikke der er taget stilling til hverken fleks eller førtidspension, hvilket jeg også har skrevet i brevet til partshøringen.

Hilsen Helene
Helenevind er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-09-2008, 22:24   #19
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
Helenevind det kan jeg kun give dig ret i , hvis det de skriver er det du skriver her

Citat:
Sagssbehandleren skriver: Der skal på sigt iværksættets støtte til en tibagevenden til arbejdsmarkedet, sådan at det kan blive fastlagt på hvilket niveau og i hvilket omfanh HØ kan udvikle og omsætte sin arbejdsevne.
Ved en erhvervsmæssigplacering bør der tages hensyn til skånebehovene, sådan at mulighederne for særlig arbejdspladsindretning og hjælpemidler inddrages.
I forhold til forsørgelsen henvises til ansøgning om kontanthjælp efter gældende regler.
Ja så vil jeg også mene at den ikke holder for ja der skal på sigt iværksættes støtte til din tilbagevenden til arbejdsmarked, men hvorfor iværksætter man ikke det inden man stopper sygedagpengene ?

Det ligner lidt det de lavde med mig i sin tid (inden jeg var begyndt at læse på lovgivningen) og da de stoppede mine sygedagpenge vidste jeg ikke bedre og ankede ikke eller noget, selv om de fortsatte udredningen og jeg herefter blev visiteret til fleks det gjorde mig så til fleksvisiteret på kontanthjælp i 4 år ...

Så godt at du har klaget over det, jeg kan heller ikke se at de har opfyldt deres forpligtigelser på nuværende ...
  Besvar med citat
Gammel 23-09-2008, 09:54   #20
Helenevind
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 17-05 2008
Lokation: Vejen
Indlæg: 212
Styrke: 16
Helenevind er ny på vejen
Hej...

Hmm de er sgu nogle underlige nogen. Jeg har fundet ud af, at lige gyldig hvor god man er til lovgivning eller ej, så er det bare med at klage over afgørelsen hver gang de giver en en negativ tilbagemelding!!!

Så når jeg får den endelige afgørelse senest på torsdag, så må jeg i gang med klagepenne igen... de skal få skal de!! Lige for tiden har jeg det bare sådan en kampånd, så jeg skal gi den kommunen, om det så bliver med medierne, borgermesteren, regeringen eller andet det vil vise sig!!! Denne gang skal de i hvert fald ikke få lov at slæbe mig rundt i manegen...

Hihi... egentlig lidt sjovt, at det er kommunen der har sendt mig i behandling et sted, hvor behandleren har hjulpet mig med at få denne her kampånd overfor kommunen... det kommer de måske til at fortryde.. hihi

Hilsen Helene
Helenevind er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Jeg får mine sygedagpenge forlænget + spg Bodrum Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 4 28-04-2013 13:41
Sygedagpenge forlænget op til 2x52 uger - SPØRGSMÅL søstjernen Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 3 16-09-2012 17:27
Stop af sygedagpenge - skal jeg søge FP idag? Betty Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 17 01-04-2010 01:15
Hvornår skal man senest søge Gunell Alt det andet 2 24-11-2009 22:29
Søge pension hvornår?? hesvje Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 2 20-11-2007 20:19




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 00:38.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension