K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Politik og Samfundsdebat > Midlertidig Førtidspension

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Midlertidig Førtidspension Her vil vi sætte fokus på emnet midlertidig førtidspension, samt følge meget nøje med i hvordan politikkernes revurdering af førtidspensions loven forløber.

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 16-07-2008, 09:13   #41
popiae
Jeg bor her på K10
 
popiaes avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-09 2007
Lokation: Hillerød
Indlæg: 6.266
Styrke: 25
popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10
Jeg ser flere problemstillinger i det her!

1. Mange kommuner vil hellere tilkende på en psykiatisk diagnose.
Hvorfor, jo fordi de så spare på hjælp under den sociale lovgivning.
Hvis pensionen er udløst af den psykiske diagnose, er det begrundelse nok til, at borgeren efterfølgende får svært ved at få hjælp, da det ikke er tilkendelsesårsag.

2. Mange borgere får både angst, depression, stress i dette system. For mange stressudløsninger. Først uvished i forbindelse med sygdom/tilskadekomst. Mistet arbejde. Dårlig økonomi. Samtidig et enormt pres fra kommunen om at yde mere end helbredet tillader. Gentagne arbejdsprøvninger, hvor der hver gang stilles afklaring i udsigt, dog uden at dette passer. Borgeren bliver hver gang taberen.

3. Jeg tror, at andre der skal tolke på tilkendelsårsag, ligesom omtalte psykiater, er helt uvidende om hvor svært det er at få en tilkendelse. Han udleder selvfølgelig, proffesionelt, at div. små diagnoser ikke er kroniske lidelser, men kan behandles. Det har han jo ret i, idet borgeren sandsynligvis også vil få den nødvendige ro ved en afklaring(pension).
Hvad han IKKE ved, er at det er et skjuldt sparetips.
Hvad befolkningen IKKE ved, er, hvor svært det er at få pensionen.

Jeg mener, at det fra politikkerens(Claus H. F. og Karen J), der i den grad får manipuleret med forskellige instanser, således at de kan fortsætte deres Liberale Politik, og hertze de svage i systemet. Her netop, befolkningen, psykiatere, og div. medier der sluger dette råt.
vh popiae
popiae er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-07-2008, 10:06   #42
Peacock
Skal snart betale husleje på K10
 
Peacocks avatar
 
Tilmeldingsdato: 05-10 2006
Lokation: Sæby
Alder: 48
Indlæg: 774
Styrke: 18
Peacock er rigtig godt på vej
er der nogen der ved hvad andre psykiater siger til hans udtallese ?


for jeg syndes da han sviner da de andre psykiater til, at de ikke gør deres arbejde ordenligt.
når han Morten Birket-Smidt mener at det kan kureres på 2 år.
jeg har selv rendt i behandling ved en psykiater og ved mig kan der ikke gøres mere, og får medicin
jeg har angst/depression og Posttraumatisk belastningsreaktion

men hvor ville det være dejligt hvis det kunne kureres
__________________
Kram fra Peacock
Er systemet til for at hjælpe syge borgere ?
eller er systemet til for at gøre tilværelsen endnu mere uudholdelig end den er i forvejen, når sygdommen plager ?
Peacock er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-07-2008, 10:14   #43
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
Han sagde, at arbejdsgivere og kommuner skulle sende folk i behandling meget tidligere. Det var langsommelighed sagsbehandling, der sendte folk ud af arbejdsmarkedet.... noget i den retning.

I det TV2-klip, du lagde på, interviewede man en mand med PTSD.

Og NU tænker jeg så:

Sæt dog Birket-Smith til at KURERE de stakkels soldater med PTSD. (Men det kan han vel ikke.)

Hvorfor i alverden skal det halve af Danmark i terapi pga. virksomheder og beskæftigelsespolitik, der VRIDER hver eneste dråbe ud af folk?

Projektet er et helt andet for Birket-Smith: At spare sundhedsudgifter for sygehusene. Han - og andre - har "opdaget", at det IKKE kun er een procent af befolkningen, der er hypokondere (somatiserer), men næsten 10 procent.

Med så mange, som kan komme i terapi i stedet for lægeundersøgelser, er der STORE penge at spare i skat. Og jo, Birket-Smith taler MEGET om penge og skattebesparelser. Han er flintrende ligeglad med mennesker, bare der kan spares i skat.... sammen med regeringen.

Man kan da blive helt paranoid, når man tænker på, at dødsårsagsregistret IKKE er blevet opdateret de seneste 5 år.

Gad vide, hvor mange der falder døde om pga. arbejdsprøvning?

Eller fordi de har fået en somatiseringsdiagnose og ikke får behandlet deres hjerteproblemer, trykken i brystet osv.?

__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-07-2008, 10:36   #44
Trine
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 11-05 2008
Indlæg: 128
Styrke: 17
Trine er ny på vejen
Kold økonomisk kassetænkning?

Fra Justitsmord:
http://www.justitsmord.dk/011_diskrimination.html

Citat:
EKSEMPEL PÅ KONSEKVENSEN AF DEN FAKTUELLE DISKRIMINATION.

Som en uhyggelig og aktuel illustration af ovenstående kan følgende bruges som eksempel. Et af det såkaldt uvildige Retslægeråds tidligere medlemmer - overlæge og psykiater Morten Birket-Smith (tredje nederste billede) kan netop ikke være uvildig m.h.t. sygdommen ME/CFS, da han hele tiden har været en meget stærk kritiker af sygdommen. Dette ses bl.a. gennem div. artikler og indlæg, samt ikke mindst hans Ph.d. "Somatoforme tilstande. En deskriptiv og sammenlignende undersøgelse af patienter med somatiske symptomer uden organisk grundlag" som blev forsvaret den 13. marts 1998, som klart giver udtryk for at sygdomme som ME/CFS, Fibromyalgi, m.m. ikke er organiske sygdomme, men sygdomme som stammer fra patientens egen tankemæssige indbildning - altså psykisk syg.

Patienter skulle efter denne læges opfattelse være ofre for begrebet somatisering eller det mere svulstige udtryk "Somatoform tilstand", som på jævnt dansk betyder at patienten er hysterisk eller hypokonder - en såkaldt psykisk invaliderende tilstand som Morten Birket-Smith har haft held med at overbevise politikerne om skulle kunne behandles gennem Kognitiv terapi.

Dette fik i 2001 de økonomisk ansvarlige politikere til at bevillige 9 millioner til opstart af den nye "Hypokonder/hysterikere enhed" ved navn "Liaison Psykiatrisk Enhed" på Bispebjerg hospital, hvor selv samme Morten Birket-Smith blev leder. Noget der har resulteret i flere nye patienter og dermed kunder til "butikken", inden for et fag som gennem de senere år har mistet stadigt mere og mere terræn til den klassiske organmedicinske lægeforskning - bl.a. qua bedre tekniske faciliteter til at finde objektive fund der underbygger fysisk sygdom.
Trine
Trine er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-07-2008, 10:50   #45
Peacock
Skal snart betale husleje på K10
 
Peacocks avatar
 
Tilmeldingsdato: 05-10 2006
Lokation: Sæby
Alder: 48
Indlæg: 774
Styrke: 18
Peacock er rigtig godt på vej
Det handler om menneskesyn
Af: Claus Hjort Frederiksenhttp://www.mitansvar.dk/debat/103.dk/sw26621.asp

Citat:
Når det er sagt, er der stadig mange mennesker, der ikke kan magte et arbejde. Enten fordi de er kommet til skade eller er nedslidte og ikke har fuld arbejdsevne. Fordi de har misbrugsproblemer – eller noget helt fjerde. Nogle af dem skal have håndholdt hjælp med for eksempel revalidering eller et job med løntilskud fra staten. Andre skal have en førtidspension, men inden de når dertil, skal alle andre veje være afprøvet. Når man først havner på passiv og permanent forsørgelse, er der ganske enkelt færre myndigheder, der gør noget for en. Det er de hårde realiteter.

Derfor ser regeringen i øjeblikket på, hvordan vi bedst kan hjælpe den gruppe af unge, der er i fare for at ende på førtidspension. Antallet af unge, der får tilkendt en førtidspension, er nemlig steget i de senere år – det er en alarmerende udvikling.

Hvis udviklingen fortsætter, vil vi få meget store grupper af unge, der bliver dømt helt ude af arbejdslivet. Det vil ganske enkelt være en katastrofe – især fordi nogle af de unge med årene enten bliver stabiliseret eller helt lægger deres sygdom bag sig. Førtidspension til unge bliver især tilkendt på grund af psykiske sygdomme, og på bare ti år er der sket en fordobling i andelen af personer, der får tilkendt førtidspension af psykiske årsager. I 1998 var det hver fjerde førtidspensionering, der skyldtes psykiske lidelser – i dag er det hver anden.

Samtidig peger læger på, at der i den samme periode ikke er kommet flere psykisk syge. Det paradoks giver stof til eftertanke, og det samme gør udtalelser fra den psykiatriske overlæge ved Bispebjerg Hospital, Morten Birket-Smith. Birket-Smith påpeger, at mere end 90 procent af de psykiske tilkendelser af førtidspension skyldes lettere psykiske diagnoser som for eksempel angst, depression og stress. Det er kun de færreste af de lidelser, der ender med at blive kroniske, så de unge er ikke nødvendigvis uarbejdsdygtige hele livet. De unge skal have en chance for at komme sig – og derefter træde ud af offentlig forsørgelse og ind på arbejdsmarkedet.

Citat:
Psykiske lidelser og førtidspension
Overlæge dr. med. Morten Birket-Smith
Liaisonpsykiatrisk Forskningsenhed, Bispebjerg Hospital

Overlæge ph.d. Lene Falgaard Eplov
Projektenhed for psykiatrisk rehabilitering,
Psykiatrisk Center Ballerup
http://www.dpsnet.dk/Fagligt.338.0.html
August 2007
Download rapporten Psykiske lidelser og førtidspension - pdf http://www.dpsnet.dk/fileadmin/web-f...riet.final.pdf
__________________
Kram fra Peacock
Er systemet til for at hjælpe syge borgere ?
eller er systemet til for at gøre tilværelsen endnu mere uudholdelig end den er i forvejen, når sygdommen plager ?

Sidst redigeret af Peacock; 16-07-2008 kl. 11:22.
Peacock er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-07-2008, 11:20   #46
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
Tingene hænger sammen, ikke?

Prøv at se her, hvad psykisk syge UNDER 18 år må gennemgå.

Hele debatten handler om UNGE psyskisk syge, og se her, hvor lidt regeringen selv gør for at forebygge udstødelse af arbejdsmarkedet. NADA!!!!

Jo længere tid et barn går uden behandling, desto værre bliver det.

Citat:
2887 børn og unge under 18 har et aktuelt behov for en psykiatrisk undersøgelse. Halvdelen har ventet mere end to måneder. Det viser netop offentliggjorte tal fra Danske Regioner.
http://www.berlingske.dk/article/200...mark/80620033/
__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-07-2008, 11:41   #47
FlemmingLeer
Afhængigheds tegn af K10
 
FlemmingLeers avatar
 
Tilmeldingsdato: 12-06 2007
Lokation: Vejle, Sydjylland, Enhedslisten, Sind
Indlæg: 385
Styrke: 17
FlemmingLeer er ny på vejen
Lige en opdatering om TV2s tal om 30 mia. kr. i førtidspensionsudgifter.

Jeg har idag fået en mail fra TV2, som henviser til beregninger fra Velfærdsministeriet om førtidspensionsudgifter. Tal som det ser ud til, at TV2 ikke er i besiddelse af.

Jeg har idag bedt om aktindsigt i disse beregninger.
__________________
Når lovgivere får mindre at lovgive om, så udvikler de sig til krontrollanter. - Flemming Leer Jakobsen
Træk vejret - tæl til 10. Tænk selv, det er demokrati - Flemming Leer Jakobsen
FlemmingLeer er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-07-2008, 11:56   #48
Risa
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 16-02 2007
Indlæg: 1.216
Styrke: 19
Risa er rigtig godt på vej
Flemming, jeg tager hatten af for dig! Jeg synes du gør et kanon godt arbejde - og jeg beundre dig din energi og vedholdenhed! Selv er jeg gået totalt ned på den sidste tids meget ensidige anlagte hetz mod de svageste i samfundet, der synes at være endnu en veltilrettelagt gang propaganda for regeringspartiernes nedværdigende menneskesyn... Jeg synes det er sørgeligt og kunne godt ønske en mere nuanceret debat af de faktiske forhold... Zuza, også hatten af for dig! Du er eminent god til smidt relevant information ind i en diskussion og dét endda med et glimt i øjet og en velafvejet potion ironi og sarkasme!
Risa er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-07-2008, 12:07   #49
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
Tak, Risa... det luner med respons.


Flemming ... jeg har lagt noget til dig her.

http://www.k10.dk/showthread.php?t=5312&page=2

__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-07-2008, 12:25   #50
FlemmingLeer
Afhængigheds tegn af K10
 
FlemmingLeers avatar
 
Tilmeldingsdato: 12-06 2007
Lokation: Vejle, Sydjylland, Enhedslisten, Sind
Indlæg: 385
Styrke: 17
FlemmingLeer er ny på vejen
Tak, Risa.

Tjoh, jeg er gået lidt i selvsving over det her.

Det er i orden med en debat om førtidspensionen, men det skal ikke være på grundlag af myter og fordomme. Det skal være faktuelt, som du selv påpeger.

Det arbejder jeg stærkt på.
__________________
Når lovgivere får mindre at lovgive om, så udvikler de sig til krontrollanter. - Flemming Leer Jakobsen
Træk vejret - tæl til 10. Tænk selv, det er demokrati - Flemming Leer Jakobsen
FlemmingLeer er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Tilbage til aml arbejde ETSL Spørgsmål ang fleksjob 1 14-04-2012 21:17
Flertal: Ja til at tvinge unge i arbejde Vej86 Politik og Samfund 17 22-02-2012 19:10
Førtidspensionister presses tilbage i job Webmaster K10 Nyheder 0 15-06-2010 08:00
Kommuner vil have syge tilbage i arbejde buster Politik og Samfund 5 07-04-2010 09:50
førtidspensionister skal " tilbage" i arbejde ????? Stella Fremtiden for fleksjob og førtidspension 4 04-01-2008 16:34




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 03:41.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension