K10 - Flexjob & Førtidspension

K10 - Flexjob & Førtidspension (https://www.k10.dk/index.php)
-   Midlertidig Førtidspension (https://www.k10.dk/forumdisplay.php?f=70)
-   -   Unge førtidspensionister tilbage på arbejde (https://www.k10.dk/showthread.php?t=5159)

FlemmingLeer 20-06-2008 22:18

Unge førtidspensionister tilbage på arbejde
 
Citat:

En voldsom vækst af unge med psykiske lidelser får nu formanden Ole Pass for foreningen af socialchefer i Danmark til at slå alarm. Han vil have ændret loven, så førtidspensionen til især unge kun kan tildeles midlertidigt.
http://www.dr.dk/Nyheder/Penge/2008/06/20/082128.htm

Via
[Denmarkonline.dk]

zuza 20-06-2008 22:32

ny reform for førtidspensionister til efteråret
 
Tak, for det, Flemming.:kram:

Her var en oplysning, vi meget, meget længe har ventet på... og så fik vi det opklaret.

Citat:

Beskæftigelsesminister Claus Hjort-Frederiksen har indkaldt partierne til en drøftelse af en ny reform for førtidspensionister til efteråret.
http://www.dr.dk/Nyheder/Penge/2008/06/20/082128.htm

:kram:

Peacock 21-06-2008 00:33

Citat:

Men omvendt skal man også passe på, at man ikke driver heksejagt på førtidspensionisterne. - Man skal ikke tage trygheden fra dem, men man skal hellere ikke opgive at få dem tilbage på arbejdsmarkedet, siger Ole Pass.
nå ja... det bliver da en heksejagt :rolleyes:


Citat:

En voldsom vækst af unge med psykiske lidelser får nu formanden for foreningen af socialchefer i Danmark til at slå alarm. Han vil have en lovændring, så førtidspensionen for især unge bliver gjort midlertidig.
øhh... hvad mennes der med unge ?? og hvad når er man så ikke dette :D
syndes da de gøre meget for unge kommer ud på arbejds markede
forstår ikke at der skulle være så mange der tilkendes ftp.

og bliver der ikke kigget på ens ftp hver 5 år ?

mon det bliver sådanne at folk med bestemte diranoser ikke kan førtidspensioneres, ja... jeg tænker bare :D

FlemmingLeer 21-06-2008 14:01

zuza;

He, til gengæld overså jeg helt den udmelding fra Hjort af... :/

Peacock;
Unge er jo nok dem under 25 år. Det er typisk der, de i eksempelvis dagpenge, kontanthjælp og starthjælp sætter grænsen for unge over for ældre.

Desværre ser der ud til, at der blandt magthaverne er ved udbrede sig den opfattelse at alle med psykiske lidelser er midlertidige og at de med medicin kan "helbredes".

Det skyldes især en undersøgelse begået af Lars Aakerlund, speciallæge i psykiatri ved Psykiatrisk Privatklinik. Undersøgelsen omhandler folk med en diagnosticeret depression:

Citat:

Det at gå på arbejde er helbredende i sig selv, mener han:

»Man holder sig i gang, snakker med kollegerne, har en normal døgnrytme og undgår at miste sit selvværd. Det, der ofte sker, er, at man mister troen på sig selv, når man går derhjemme«.

Et job stimulerer
Han har været med til at gennemføre en undersøgelse blandt 200 personer med depressionslidelser, som under deres behandling bevarede en tæt kontakt til deres arbejdsplads.

Undervejs blev deres sygefravær begrænset, og efterfølgende kunne 80 procent beholde deres job.

»Behandlere, kommuner og arbejdspladser skal samarbejde om at gøre mere«, siger Lars Aakerlund.

http://politiken.dk/indland/article518245.ece

Via
[Denmarkonline.dk]
Det ser indtil videre ud at det i pressen er blevet til, at alle med en psykisk diagnose kan komme i arbejde igen og ud af førtidspension. Der foregår ikke et skel imellem forskellige psykiske diagnoser. Men alle bliver desværre skåret over en kam. - Indtil videre. Jeg har forsøgt mig et indlæg i Berlingske Tidende, men den har de desværre ikke fået plads til.

Jeg tillader mig derfor at gengive den her:

Citat:

CEPOS fortier sandheden om førtidspensionisters arbejdsevne

Anders Borup Christensen fra CEPOS var i Berlingske Tidende d. 29. maj ude med et forslag om at førtidspensionister skal revurderes. Argumentet er, at en lignende revurdering fra Holland fik 35% i ordinært ustøttet arbejde eller på nedsat ydelse.

En undersøgelse fra 2006 fra Socialforskningsinstituttet (SFI) viste, at kun 9% af førtidspensionister på den gamle ordning fra før 2003 nærmede sig det maksimalt tilladte beløb i kroner. Den gennemsnitlige arbejdstid lå på kun 22.3 timer om ugen. De kan altså ikke arbejde i et ordinært job på fuld tid.

Der er rig mulighed for, at den enkelte førtidspensionist kan få sig en ekstraindtægt. Når kun knap 20 procent af førtidspensionisterne samlet set gjorde brug af denne mulighed er det udtryk for, at de simpelthen ikke kan magte et job på normale vilkår.

Lad være med bilde poltikkerne ind, at der ligger et stort potentielt arbejdskraftsreserve blandt de 241.000 førtidspensionister. Det gør der ikke.

Flemming Leer Jakobsen
Læs mere om især CEPOS og DAs indlæg i deres debat om førtidspensionister her fra den 29. maj 08:
http://www.denmarkonline.dk/fleksjob...s-og-da-200822

bmdc 21-06-2008 23:28

Hvornår er man ung eller ikke ung
 
Hvorfor får man en ftp. med kontrol efter 2 eller 5 år:confused:
Hvornår er en ftp. med en psykist lidelse midlertidig:confused:
Hvordan undgår man at miste sit selvværd, når man ikke engang formår at holde sit eget hjem rent:confused::confused::confused:
Hvordan undgår man at have 2 alvorligt syge børnebørn, som gør at jeg næsten er ved at synke i jorden over at jeg ikke kan værer der meget for dem uden at krakkelerer.

At være psykisk syg, er ikke noget vi selv har bestemt, jeg kunne leve foruden. Jeg må dagligt indtage piller for at "bare" kunne fungere lidt normalt.:mad::mad::mad:
Jeg har haft et rigtig godt job som jeg var meget glad for men p.g.a.for mange sygedage blev jeg opsagt, hvilket der også er forståeligt.
Jeg spiser alt den medicin der er blevet foreslået men årsagen til mit traumatiske sterss, kan ikke fjernes, forhåbentlig ikke, så skulle jeg leve foruden, mine trods alt, 2 små solstråler.

Hvad fanden har han gang i, tror han det er for sjovt, at jeg må forlade arbejdsmarkedet i utide, når man brænder for det det job jeg har haft men har mistet hukommelse, fodfæste, ja næsten også familien, da jeg var den der kunne næsten det hele, troede de indtil der kom 2 syge børnebørn....

Ikke mere brok fra mig i aften men det hjalp at komme af med det

:kram::kram: Med ønsket om en godt nat til jer alle fra bmdc

Lau 08-07-2008 10:53

Artikel i Information:

http://www.information.dk/161893

Der er stadig fokus på de unge FTP'ere, og Sophie Løhde (V) kommer lige med endnu en markant Venstre-udmelding kan man roligt sige...!

Lau

Hexi 08-07-2008 11:05

Citat:

De radikale er i øjeblikket i gang med at udforme deres nye socialplan, hvor de blandt andet foreslår at fjerne den permanente førtidspension for personer under 35 år.

"Vi bør ikke give livslange førtids-pensioner til unge mennesker. Vi må finde på en ny form for ydelse, som er midlertidig. Altså en slags kontanthjælpsydelse med nogle andre regelsæt," mener Marianne Jelved.
Og de Radikale vil have en konstanthjælpsydelse til unge i stedet for førtidspension... føj for den :mad:

Jessica 08-07-2008 14:52

Citat:

Oprindeligt indsendt af Hexi (Send 32061)
Og de Radikale vil have en konstanthjælpsydelse til unge i stedet for førtidspension... føj for den :mad:

ja, det siger jeg også!!:mad:

Men de Radikale har altid været nogle vendekåpper. Det ene øjeblik holder de med de borgelige, og det andet øjeblik holder de med S og SF.

popiae 08-07-2008 23:35

Jeg tror at dette tal for de 15-19årige, gemmer udviklingshæmmede unge, som istedet hjælpes til skånejob, aktivering og lign.
Har selv arbejdet med denne gruppe, og alt efter udviklingstrin, er dette yderest relevant, idet de aldrig vil kunne begå sig på arbejdsmarkedet på alm. vilkår.
vh popiae

FlemmingLeer 09-07-2008 10:06

ja, selvfølgelig
 
Citat:

Oprindeligt indsendt af pia e larsen (Send 32180)
Jeg tror at dette tal for de 15-19årige, gemmer udviklingshæmmede unge, som istedet hjælpes til skånejob, aktivering og lign.
Har selv arbejdet med denne gruppe, og alt efter udviklingstrin, er dette yderest relevant, idet de aldrig vil kunne begå sig på arbejdsmarkedet på alm. vilkår.
vh popiae

Ja, det kan da godt være at det er forklaringen. Det tænkte jeg slet ikke på, da jeg havde læst artiklen.


Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 01:02.

Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension