K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang sygedagpenge/kontanthjælp dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 06-02-2014, 23:59   #1
Hmm004
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 06-02 2014
Indlæg: 8
Styrke: 0
Hmm004 er ny på vejen
Kontanthjælp..

Nu er det sådan at jeg er en ung dreng på 21 år, som er havnet på kontanthjælp. Jeg lider af psykiske problemer så som angst, socialfobi, jeg er meget træt og syg, jeg skal til undersøgelse omkring mine tarme også. Jeg har for 3 uger siden været til samtale hos en psykiater ( henvisning af min læge) hun er bekymret for mig så jeg er hos lægen 1 gang om måneden.

Det skal liges at jeg havde et vikarjob som varede 2 måneder, men stoppede for 3 uger siden. Jeg har ikke modtaget kontanthjælp endnu.

Jeg var indkaldt til møde i dag og jeg fik fik fortalt min sagsbehandler at jeg er i gang med at forløb hos en psykiater osv. men han sagde han ikke havde fået en syghistorik fra min læge. Og tilbød mig at komme i praktik. Jeg fortalte ham at jeg hurtigst muligt håber på at blive rask, så jeg kan søge uddanelse til sommer ( Det er ikke engang sikkert, at jeg er rask der ), men lige nu kan jeg slet ikke foretage mig noget, da jeg har det skidt. De bedte mig om at finde praktik ved en sfo, og kontakte dem indenfor 1 uge hvis jeg ikke kunne finde ville de prøve at finde noget til mig.. Jeg sagde bare okay, og så var samtalen slut?

Hvad skal jeg gøre?? skal jeg fortælle det her til min læge så hun kan ringe til kommunen og sige at de ikke skal sende mig i praktik eller hvordan? Hun ved hvor skidt jeg har det. eller skal jeg melde mig ud af kontanthjælp og ikke modtage nogen penge? bor hjemme hos mine forældre.

Håber i kan komme med svar

Sidst redigeret af Hmm004; 07-02-2014 kl. 00:07.
Hmm004 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-02-2014, 00:23   #2
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.795
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Velkommen til....

Kære Hmm004

Ja, du skal kontakte din læge og fortælle hvad der er sket og sagt.

Fremover bliver du her på DIN tråd, så bliver det lettere at råde dig.

Du skal IKKE melde dig fra kontanthjælp, men tænke over, om du kender nogle der eventuelt kunne hjælpe dig i den nærmeste tid.

Fordi det er svært i det sociale system, at være alene, da der er kommet mange nye regler, som der ikke er erfaringer med endnu.

Fremover skal du undgå at gå til møde med kommunen alene.

Men nu tager vi den herfra.

Endnu engang velkommen til.

Hilsen Peter
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Gammel 07-02-2014, 00:54   #3
Hmm004
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 06-02 2014
Indlæg: 8
Styrke: 0
Hmm004 er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af phhmw Se meddelelser
Kære Hmm004

Ja, du skal kontakte din læge og fortælle hvad der er sket og sagt.

Fremover bliver du her på DIN tråd, så bliver det lettere at råde dig.

Du skal IKKE melde dig fra kontanthjælp, men tænke over, om du kender nogle der eventuelt kunne hjælpe dig i den nærmeste tid.

Fordi det er svært i det sociale system, at være alene, da der er kommet mange nye regler, som der ikke er erfaringer med endnu.

Fremover skal du undgå at gå til møde med kommunen alene.

Men nu tager vi den herfra.

Endnu engang velkommen til.

Hilsen Peter
Tak for dit gode og hurtige svar Peter. Jeg er helt frustreret over at de vil have jeg starter i praktik, når jeg lider af en sygdom. Jeg er helt uerfaren på det her punkt aner ikke hvordan det fungere, meldte mig til kontanthjælp så jeg kunne forsøge mig selv med de 2500 kr, man nu engang får som hjemmeboende.

Så det du siger er at jeg skal ringe til min læge og fortælle hende situationen i morgen? For kommunen regner jo med at jeg går ud og leder efter praktik i morgen. Jeg tror ikke min sagsbehandler tog mig helt seriøst da jeg fortalte ham at jeg de næste 2 måneder skal til samtale hos psykiater/psykolog, og måske på medicin??

Jeg har søgt og søgt på nettet, men har ikke kunne finde et svar ordenligt, så kom jeg frem til det her forum og det er jeg glad for!

Og mange tak!
Hmm004 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-02-2014, 00:59   #4
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.795
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Fremover taler du ikke med kommunen..

Kære Hmm004

... men skriver sammen med kommunen.

Når du er til møde med kommunen er du ikke mere alene fremover.
Du må finde en som du har tillid til og som vil hjælpe dig.

Men læs disse begynderråd først:
http://www.k10.dk/showthread.php?t=28928

Hilsen Peter
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Gammel 07-02-2014, 01:25   #5
popiae
Jeg bor her på K10
 
popiaes avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-09 2007
Lokation: Hillerød
Indlæg: 6.266
Styrke: 25
popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10
Hvis du er sø syg at du ikke kan overskue et arbejde, skal du være sygemeldt.

Din læge skal derfor være orienteret, og enig med dig i, at du bør være sygemeldt.

Din kommunen/sagsbehandler, kan derefter bare indhente en lægeerklæring hos din læge, således at du kan få fred til at blive rask/bedre.

Du bør derfor stadig kunne få kontanthjælp, blot er du IKKE til rådighed, for noget.

VH Popiae
popiae er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-02-2014, 12:19   #6
Tazoom
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 23-04 2013
Indlæg: 285
Styrke: 12
Tazoom er ny på vejen
Jeg oplevede omtrent det samme da jeg i tidernes morgen gik ud af gymnasiet.
Jeg prøvede at fortælle min sagsbehandler at jeg var syg med stress/depression, men blev sendt i straksaktivering på jobkursus. Jeg mødte sagsbehandler igen på kursusstedet og hun ignorerede mig da jeg sagde jeg var syg. (Men ung og autoritetstro gjorde jeg ikke mere ved det) Jeg kæmpede mig igennem og blev mere syg, og blev herefter sendt i praktik på en fabrik hvor jeg til sidst knækkede fuldstændig. Da virksomheden indkalder til møde med min sagsbehandler, fortæller hun at hun ikke var bekendt med at jeg var syg

Resultatet af det forløb var næsten et års sygemelding.

Som de andre siger : kontakt lægen for at sikre dig at h*n er enig i sygemelding, og tal med store bogstaver overfor sagsbehandler og sig du pt er uarbejdsdygtig.
Tazoom er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-02-2014, 16:02   #7
Hmm004
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 06-02 2014
Indlæg: 8
Styrke: 0
Hmm004 er ny på vejen
Min læge er på ferie i 10 dage, så skal snakke med hende når hun kommer hjem igen. Jeg har også ringet og snakket med min sagsbehandler, Han er helt væk og han forstår ikke en pind, men jeg skal kun arbejde 10-12 timer om ugen ca og det tror jeg godt jeg kan klare. Jeg må prøve at bide det i mig og se tiden an hvis det ikke går så godt må jeg jo bare stoppe?
Hmm004 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-02-2014, 16:07   #8
jjsonn
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 12-09 2010
Lokation: herning
Indlæg: 3.868
Styrke: 17
jjsonn er ny på vejen
men hvor mange timer havde du som vikar?
jjsonn er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-02-2014, 17:07   #9
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Hmm004 Se meddelelser
Min læge er på ferie i 10 dage, så skal snakke med hende når hun kommer hjem igen. Jeg har også ringet og snakket med min sagsbehandler, Han er helt væk og han forstår ikke en pind, men jeg skal kun arbejde 10-12 timer om ugen ca og det tror jeg godt jeg kan klare. Jeg må prøve at bide det i mig og se tiden an hvis det ikke går så godt må jeg jo bare stoppe?
Du må bare aldrig stoppe uden at rådføre dig med din sagsbehandler og/eller jobkonsulent, da det kan få alvorlige konsekvenser i form af økonomi, men også mht din sag.
Så bliver du dårlig under praktikforløbet, så ringer du omgående til din læge, og skriver derefter til sagsbehandler/jobkonsulent og afventer svar! INDEN du stopper.

Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-02-2014, 17:12   #10
Hmm004
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 06-02 2014
Indlæg: 8
Styrke: 0
Hmm004 er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af jjsonn Se meddelelser
men hvor mange timer havde du som vikar?
32 timer om ugen.
Hmm004 er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 14:41.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension