K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang førtidspension efter 2003 dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 12-11-2010, 09:27   #1
Diablo
Hvor skulle jeg ellers være
 
Diablos avatar
 
Tilmeldingsdato: 09-11 2010
Lokation: Nordsjælland
Indlæg: 176
Styrke: 14
Diablo er ny på vejen
§`er

Hej, har prøvet at lede efter div. §`er her på sitet, men kan ikke finde nogen.
Læste at der er en del der omtaler § 17 og § 34, hvad er det?
Diablo er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-11-2010, 09:33   #2
Garfield
Hvor skulle jeg ellers være
 
Garfields avatar
 
Tilmeldingsdato: 19-05 2010
Lokation: Fyn
Indlæg: 196
Styrke: 14
Garfield er ny på vejen
en § 17 er loven om at du søger ftp på det foreliggende grundlag dvs med de papirer der ligger i din sag når du søger.

§ 34 mener jeg omhandler en form for boligstøtte hvis man ikke har råd til at betale sin husleje, hvis ikke det er rigtigt håber jeg en anden retter mig
__________________
Elsk mig mest, når jeg fortjener det mindst
for der behøver jeg det mest
Garfield er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-11-2010, 09:57   #3
Peppe
Afhængigheds tegn af K10
 
Tilmeldingsdato: 12-06 2010
Lokation: Skive
Indlæg: 332
Styrke: 14
Peppe er ny på vejen
§ 17

Citat:
§ 17. Kommunalbestyrelsen skal behandle en henvendelse om førtidspension i forhold til alle de muligheder, der findes for at yde hjælp efter den sociale lovgivning, jf. § 5 i lov om retssikkerhed og administration på det sociale område. Personer, som ønsker, at kommunalbestyrelsen alene tager stilling til spørgsmålet om førtidspension, kan dog anmode herom. I sådanne tilfælde træffer kommunalbestyrelsen afgørelse om, at sagen på det foreliggende dokumentationsgrundlag overgår til behandling efter reglerne om førtidspension.

Stk. 2. Kommunalbestyrelsen kan påbegynde en sag eller træffe afgørelse om tilkendelse af førtidspension til en person, der ikke selv har rettet henvendelse herom.
§ 34

Citat:
§ 34. Hvis pensionen ikke har været udbetalt under ophold i boformer m.v., jf. § 46, genoptages udbetalingen med virkning fra 1 måned før opholdets ophør. Hvis pensionisten før opholdet fik udbetalt sin pension forud, genoptages udbetalingen dog med virkning fra opholdets ophør.

Stk. 2. Hvis pensionen ikke har været udbetalt under unddragelse, jf. § 46 a, genoptages udbetalingen med virkning fra unddragelsens ophør. Udbetalingen genoptages dog ikke, hvis pensionisten i umiddelbar forlængelse af unddragelsens ophør indsættes til strafafsoning i fængsel eller arresthus.

Stk. 3. Stk. 1 og 2 finder tilsvarende anvendelse ved varetægtsfængsel.
Og så lige § 46

Citat:
§ 46. Indsættes en person til strafafsoning i fængsel eller arresthus, udbetales pensionen indtil udgangen af den måned, hvor strafafsoningen påbegyndes. Hvis pensionisten inden opholdet fik udbetalt sin pension forud, udbetales pensionen indtil udgangen af den måned, der følger efter måneden, hvor strafafsoningen påbegyndes. 1. og 2. pkt. gælder også varetægtsfængsling.

Stk. 2. Er der rimelig udsigt til, at den pågældende vil kunne løslades inden for et tidsrum af omkring 6 måneder efter, at strafafsoningen er påbegyndt, kan den pågældende dog af pensionen få udbetalt et beløb til dækning af udgifter til husleje og lign. Under varetægtsfængsling kan perioden nævnt i 1. pkt. forlænges.

Stk. 3. Efterfølges varetægtsfængslingen ikke af en domfældelse, efterbetales den del af pensionen, der ikke er udbetalt under varetægtsfængslingen.

Stk. 4. Beskæftigelsesministeren kan fastsætte nærmere regler om

1) udbetaling af pension til personer, der har ophold i de institutioner m.v., der er nævnt i stk. 1,

2) udbetaling af pension til personer, der er anbragt i pleje i private hjem eller har ophold i et bofællesskab, jf. § 107, stk. 1, i lov om social service,

3) udbetaling af pension til personer, der har ophold i boformer omfattet af lov om social service, men for hvilke der ikke er fastsat regler om pensionens udbetaling, og

4) udbetaling af pension ydet efter lovgivning i et andet land.

§ 46 a. Udbetaling af pension ophører for personer, som bevidst unddrager sig strafforfølgning her i landet i tilfælde, hvor

1) den pågældende er varetægtsfængslet,

2) politiet eftersøger den pågældende med henblik på varetægtsfængsling eller

3) der foreligger en varetægtsfængslingskendelse.

Stk. 2. Udbetaling af pension ophører endvidere for personer, som bevidst unddrager sig straffuldbyrdelse her i landet, hvis den pågældende er idømt en ubetinget fængselsstraf eller anden strafferetlig retsfølge, der indebærer eller giver mulighed for frihedsberøvelse.

Stk. 3. Udbetaling af pension ophører efter stk. 1 og 2 med virkning fra det tidspunkt, hvor personen unddrog sig strafforfølgning eller straffuldbyrdelse. Hvis personen inden unddragelsen fik sin pension udbetalt forud, udbetales pensionen indtil udgangen af den måned, hvor personen unddrog sig strafforfølgning eller straffuldbyrdelse.

Stk. 4. Efterfølges en strafforfølgning, jf. stk. 1, ikke af en domfældelse, efterbetales den del af pensionen, der ikke er udbetalt, mens personen unddrog sig strafforfølgning. Pensionen efterbetales dog ikke til afdødes bo, hvis personen afgår ved døden, inden der er afsagt dom i sagen.

§ 46 b. Politiet eller kriminalforsorgen skal underrette kommunen om unddragelsen, når myndigheden får formodning om, at en person, der bevidst unddrager sig strafforfølgning, jf. § 46 a, stk. 1, eller straffuldbyrdelse, jf. § 46 a, stk. 2, samtidig modtager pension. For personer med bopæl i udlandet skal Pensionsstyrelsen underrettes.
Håber det hjalp lidt!
Peppe er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-11-2010, 10:05   #4
Peppe
Afhængigheds tegn af K10
 
Tilmeldingsdato: 12-06 2010
Lokation: Skive
Indlæg: 332
Styrke: 14
Peppe er ny på vejen
HMM må hellere komme med den tilføjelse

§ 34

Citat:
§ 1. Der kan ydes støtte til personer, som har været ude for en ændring af deres forhold, og som er særligt vanskeligt stillede på grund af høje boligudgifter eller stor forsørgerbyrde. Støtten ydes særskilt eller som supplement til udbetaling af kontanthjælp eller starthjælp efter lovens § 25.

§ 2. Støtte kan ikke ydes til personer, der er omfattet af lovens § 34, stk. 3.

Stk. 2. Til et ægtepar, hvor hjælpen efter lovens § 25 kun beregnes til den ene ægtefælle, jf. lovens § 26, stk. 4, eller hvor kun den ene ægtefælle er berettiget til særlig støtte, jf. stk. 1, beregnes støtten til den ægtefælle, der er berettiget til hjælp efter § 34, som til en enlig på grundlag af denne ægtefælles andel af nettoboligudgifterne, jf. dog § 5, stk. 4, § 6, stk. 2, og § 7, stk. 2.
Denne § 34 er fra " Lov om aktiv socialpolitik"!

Den førnævnte § 34 er fra " Lov om socialpension"!

Jeg ved ikke hvad for en du mener!
Peppe er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-11-2010, 10:12   #5
maja-bell
Mit andet hjem K10
 
Tilmeldingsdato: 24-07 2010
Indlæg: 697
Styrke: 14
maja-bell er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Djavlsen Se meddelelser
Hej, har prøvet at lede efter div. §`er her på sitet, men kan ikke finde nogen.
Læste at der er en del der omtaler § 17 og § 34, hvad er det?
her på sider for over hvor der står

Forside - Forum Kategorier - Nyttige Links - osv.

der går du ind på Nyttige Links... så finder du en masse muligheder for at gøre dine undersøgelser på lov bestemte ting.

held og lykke med det..

men hvis du finder en § du vil vide noget om som den du har her.. så kan du også skrive den i Google. så kommer du også hurtigt til svar..

bare en mulighed jeg bruger når det skal gå stærkt..

Sidst redigeret af maja-bell; 12-11-2010 kl. 10:14.
maja-bell er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-11-2010, 12:00   #6
Katharina
Skal snart betale husleje på K10
 
Tilmeldingsdato: 04-10 2010
Indlæg: 839
Styrke: 14
Katharina er rigtig godt på vej
Hej Djavlsen!

Jeg er enig i Garfields, Peppes og maja-bells henvisninger.

Tilføjer her noget om love og §-er, som jeg igennem sygedagpengeperiode under udredning mod fleks/ftp opdagede særligt vigtige:


Lov om Sygedagpenge – med særligt fokus på § 27 og § 28:

http://www.socialjura.dk/index.php?i...ash=5a39c4835e

Lov om Social pension – med særligt fokus på § 17 § 18 § 19:

https://www.retsinformation.dk/Forms...aspx?id=126569


Retssikkerhedslov – med særligt fokus på § 4 § 5 § 7a:

https://www.retsinformation.dk/Forms...aspx?id=126303

Lov om aktiv beskæftigelsesindsats – om fleksjobmulighed: § 69 – 74:

https://www.retsinformation.dk/Forms...aspx?id=128679

Socialrådgivernes lærebog om at skrive ressourceprofil:

http://www.k10.dk/media/laerebog.pdf

Regler, som skal overholdes, før sygedagpengestop:

http://www.k10.dk/index.php?pageid=sygedagpengestop



Se videre under Nyttige links øverst på K10’s forside og brug K10's søgefunktion, eller søg på google, som maja-bell foreslår.


Held og lykke med søgning!
Katharina er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-11-2010, 13:39   #7
Diablo
Hvor skulle jeg ellers være
 
Diablos avatar
 
Tilmeldingsdato: 09-11 2010
Lokation: Nordsjælland
Indlæg: 176
Styrke: 14
Diablo er ny på vejen
Hej med jer. Hvor er det bare skønt at få alt den hjælp. Tusinde tak.
Diablo er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 13:17.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension