K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang sygedagpenge/kontanthjælp dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 28-07-2015, 16:45   #1
hjulben
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 11-07 2015
Indlæg: 59
Styrke: 9
hjulben er ny på vejen
Sygedagpenge/Flexjob

Jeg er i gang med et forløb ved kommune efter en arbejdsskade. Jeg er fyret men har endnu ikke fået en afgørelse fra ask. Kommunen vil give mig sygedagpenge, men de vil også prøve at finde ud af hvilken resurser jeg har.
Hvis kommunen nu finder et flexjob, så bortfalder sygedagpengene vel. Som jeg har forstået det, er sygedagpengene mere værd end flexjob.
Hvis jeg ikke kan klare flexjobbet men bliver mere syg af det, for man så sygedagpengene igen, eller er deres mission lykkedes, nemlig at få mig på en lavere sats.
Hvis der ikke kan findes et flexjob, er man så strandet på flexjob aflønningen.
hjulben er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-07-2015, 17:03   #2
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.797
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Velkommen til...

Kære hjulben.

Fremover bliver du her på din tråd, således at vi andre ikke mister vigtige oplysninger i din sag.

Læs og følg disse råd for nye på k10:

http://www.k10.dk/showthread.php?t=28928

Regler for "Sygedagpengestop" skal du kende til:

http://www.k10.dk/index.php?pageid=sygedagpengestop

... og forlængelsesmulighederne

Du kunne have glæde af at læse lidt i denne tråd, også en ny "kunde" på k10 med en arbejdsskade:

http://www.k10.dk/showthread.php?t=32397

Fra nu af taler du ikke med din kommune, men alt foregår på skrift.

Hvis ikke du har søger du aktindsigt ved alle 100% hold orden, køb 2 mapper, een til din arbejdsskade og en til din kommunale sag.

Disse har ikke noget med hinanden at gøre.

Jeg fornemmer du er over 40 år? Bekræft.

I morgen tidlig bliver du hørt i alt hvad der er linket til.

Hilsen Peter
phhmw er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-07-2015, 17:15   #3
jjsonn
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 12-09 2010
Lokation: herning
Indlæg: 3.868
Styrke: 17
jjsonn er ny på vejen
hvis du får fleks job , og det er ikke så let, så ryger du på ledigheds ydelse ca. 1000 kr mindre end sygepenge og kan du ikke klarer fleks jobbet, bliver du på ledigheds ydelse.

men ryger du ud af systemet inden du får fleks job, ALSÅ PÅ KONTANTHJÆLP ER LEDIGHEDS YDELSEN kun på kh sats
jjsonn er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-07-2015, 17:31   #4
Akvamarin
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 04-08 2011
Lokation: København
Indlæg: 2.104
Styrke: 15
Akvamarin er ny på vejen
Er det det rigtigt forstået at du var ansat i et fleksjob under den gamle ordning og kom ud for en arbejdsskade og der er rejst sag om ret til erstatning?

Du er i så fald berettiget til at modtage sygedagpenge, mens din arbejdsskade sag kører. Dvs at du, når de 22 uger er gået, vil få dem forlænget efter Sygedagpengelovens § 27 Kommunen træffer afgørelse om at forlænge sygedagpengeperioden for personer, der er omfattet af revurderingstidspunktet i § 24 når , stk 6) der er rejst sag om ret til erstatning efter lov om arbejdsskadesikring eller lov om sikring mod følger af arbejdsskade.

Så længe du er sygemeldt kan jobcenteret ikke henvise dig til et nyt fleksjob. Det sker først når du er raskmeldt.

Der er et økonomisk hul du kan falde i, når du er sygemeldt på den gamle fleksjobordning og fyret. Den dag din arbejdsskadesag er afgjort, vil du komme på jobafklaringsforløb på kontanthjælpsniveau og når du bliver rask bliver din ledighedsydelse på kontanthjælpsniveau.
Hvis du raskmelder dig inden du ryger på kontanthjælpsniveau vil du være berettiget til ledighedsydelse på 89% af sygedagpengene.
Hvordan man konkret undgår at falde i det hul, ved jeg ikke. Det er noget med timing og en vurdering af hvad en raskmelding kan betyde i forhold til udredning af din arbjedsevne.

Hvor mange timer var dit fleksjob på?

Hvor tæt er du på at de 22 uger er gået?
Akvamarin er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-07-2015, 20:33   #5
Abdul
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 27-02 2014
Indlæg: 383
Styrke: 11
Abdul er ny på vejen
Kommune vil ikke give dig fleksjob så nemt.
Det er også svært at bare at forlænge sygedagpenge
Abdul er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-07-2015, 11:26   #6
hjulben
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 11-07 2015
Indlæg: 59
Styrke: 9
hjulben er ny på vejen
Min historie kort

Har været fængselsbetjent i 25 år. Efter en række voldsomme episoder hvor jeg har følt mig i livsfare, blev jeg sygemeldt. Er 52 år.
Har været og er i behandling for ptsd i over 1.5 år, de er vist ved at give op, og jeg må leve med symtomerne. Alle læge erklæringer siger ptsd. Er blevet fyret med afsked 1 sep. Herefter vil jeg få tjenestemands pension. Kommunen vil give sygepenge, så er ret godt dækket ind indtil videre. Ask har lovet et svar til marts. Tror dog de gerne vil vide hvor mange arbejds resurser jeg har, så tænker de vil vente til kommunen har prøvet noget. Ved godt de to ting ikke officielt hænger sammen, men det giver god mening.
Kommunen har fået lov til, at finde ud af hvad jeg kan klare af job selvom jeg egentlig stadig er ansat indtil 31 august. De vil bruge 13 uger på det. Når de har prøvet arbejdsprøvningen vil de indstille til resurseteamet, idet de så har alt dokumentation på plads. Sådan har jeg forstået det.
Spørgsmålene hober sig op, vedr. økonomi og hvordan det foregår.

Når jeg nu har fået sygedagpenge, er det jo en begrænset periode. Så tænker at den forsvinder når jeg skal i gang med at arbejdsprøves. Er det korrekt?

Det har sagsbehandleren ikke fortalt mig noget om, har lidt på fornemmelsen at de har givet mig et bind for øjnene og har fortalt mig at jeg skal på en dejlig rejse, og når de så fjerner bindet for øjnene så har jeg rebet om halsen.

Vil lige sige at jeg føler mig godt behandlet itv.af AS3 som er kommunens aktør og dem jeg taler med.
Hun svare på alle spørgsmål, men når det kommer til økonomi og hvad jeg skal igennem vejre hun sine ord, og pakker tingene lidt ind. Tror det er for ikke at love noget.

Jeg har indtryk af, at det er noget flexjob på ca. 2 timer de vil lægge ud med.

Hvordan står jeg hvis de ikke kan finde noget der svare til mine resurser.

Vil jeg gå fra sygedagpenge til flexjob ydelse når der er fundet noget de kan arbejdsprøve mig i.
Måske bruger jeg de forskellige betegnelser forkert. og kan heller ikke gennemskue hvad de forskellige ting for af konsekvenser for mig.
Resurseteam, rehabilitets team, flexjob, førtidspension

Håber det er til at forstå og ikke alt for forvirrende.

Det jeg savner er lidt, hvordan køreplanen er, og vil kunne se ud. Samt evt hvilke konsekvenser det vil få.
hjulben er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-07-2015, 11:44   #7
Akvamarin
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 04-08 2011
Lokation: København
Indlæg: 2.104
Styrke: 15
Akvamarin er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af hjulben Se meddelelser
Har været fængselsbetjent i 25 år. Efter en række voldsomme episoder hvor jeg har følt mig i livsfare, blev jeg sygemeldt. Er 52 år.
Har været og er i behandling for ptsd i over 1.5 år, de er vist ved at give op, og jeg må leve med symtomerne. Alle læge erklæringer siger ptsd. Er blevet fyret med afsked 1 sep. Herefter vil jeg få tjenestemands pension. Kommunen vil give sygepenge, så er ret godt dækket ind indtil videre. Ask har lovet et svar til marts. Tror dog de gerne vil vide hvor mange arbejds resurser jeg har, så tænker de vil vente til kommunen har prøvet noget. Ved godt de to ting ikke officielt hænger sammen, men det giver god mening.
Kommunen har fået lov til, at finde ud af hvad jeg kan klare af job selvom jeg egentlig stadig er ansat indtil 31 august. De vil bruge 13 uger på det. Når de har prøvet arbejdsprøvningen vil de indstille til resurseteamet, idet de så har alt dokumentation på plads. Sådan har jeg forstået det.
Spørgsmålene hober sig op, vedr. økonomi og hvordan det foregår.

Når jeg nu har fået sygedagpenge, er det jo en begrænset periode. Så tænker at den forsvinder når jeg skal i gang med at arbejdsprøves. Er det korrekt?

Det har sagsbehandleren ikke fortalt mig noget om, har lidt på fornemmelsen at de har givet mig et bind for øjnene og har fortalt mig at jeg skal på en dejlig rejse, og når de så fjerner bindet for øjnene så har jeg rebet om halsen.

Vil lige sige at jeg føler mig godt behandlet itv.af AS3 som er kommunens aktør og dem jeg taler med.
Hun svare på alle spørgsmål, men når det kommer til økonomi og hvad jeg skal igennem vejre hun sine ord, og pakker tingene lidt ind. Tror det er for ikke at love noget.

Jeg har indtryk af, at det er noget flexjob på ca. 2 timer de vil lægge ud med.

Hvordan står jeg hvis de ikke kan finde noget der svare til mine resurser.

Vil jeg gå fra sygedagpenge til flexjob ydelse når der er fundet noget de kan arbejdsprøve mig i.
Måske bruger jeg de forskellige betegnelser forkert. og kan heller ikke gennemskue hvad de forskellige ting for af konsekvenser for mig.
Resurseteam, rehabilitets team, flexjob, førtidspension

Håber det er til at forstå og ikke alt for forvirrende.

Det jeg savner er lidt, hvordan køreplanen er, og vil kunne se ud. Samt evt hvilke konsekvenser det vil få.
Er det rigtigt forstået at du har været sygemeldt i 1,5 år? Hvilket punkt i Sygedagpengelovens § 27 er dine sygedagpenge forlænget efter?

En arbejdsprøvning sker inden det besluttes om du skal bevilliges fleksjob.

Arbejdsprøvning kan ske mens du er på sygedagpenge for eksempel med forlængelse efter § 27 punkt 2) det anses for nødvendigt at gennemføre virksomhedspraktik eller andre afklarende foranstaltninger med henblik på at klarlægge den sygemeldtes arbejdsevne, således at sygedagpengeperioden forlænges i op til 69 uger,

Arbejdsprøvningen kan også ske mens du er på jobafklaringsforløb hvor du økonomisk er på ressourceforløbsydelse. Hvilket ikke vil være så godt da din svagelighedspension, der bliver modregnet. Så gør alt for at få dine sygedagpenge forlænget så arbejdsprøvning kan ske på sygedagpenge.

Er du bevilliget kvalificeret svagelighedspension?

Får du hjælp af fagforening og a-kasse. De må have stor erfaring med fængselsbetjente der som du har fået ptsd.

Jeg vil lige fra min egen historie sige at det er muligt at blive afklaret til fleksjob på sygedagpenge.
Akvamarin er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-07-2015, 12:47   #8
jjsonn
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 12-09 2010
Lokation: herning
Indlæg: 3.868
Styrke: 17
jjsonn er ny på vejen
hvis du bliver godkendt til fleksjob, får du ledigheds ydelse til du finder et jo, ( der er ingen tid på) selv om er du ledig efter 6 mdr. skal de sende dig til anden aktør som skal hjælpe dig, stadig ledigheds ydelse.

Men ryger du på recurseforløb, får du kun kh ´sats og jeg Tror din svaligheds pension bliver trukket fra, MEN ER IKKE SIKKER. for noget bliver trukket fra andet ikke
jjsonn er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-07-2015, 14:36   #9
hjulben
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 11-07 2015
Indlæg: 59
Styrke: 9
hjulben er ny på vejen
Det er kvalificeret svageligehedsydelse jeg vil få.

Min fagforening dansk fængselsforbund, gør kun noget hvis man henvender sig.
Jeg har fået hjælp i forbindelse med retssagen mod den indsatte. og jeg har fået hjælp til at komme på arbejdsmedicinsk institut for en afklaring. Så de har hjulpet når jeg har bedt om det, så kan vel egentlig ikke klage. Ville dog godt have haft en der kunne fortælle hvad jeg skulle tage højde for. Har spurgt dem hvilke økonomi og hjælp det offentlige ville kunne hjælpe med, der svarede han. Du for intet af det offentlige når du for svageligheds pension, og det er jo ikke rigtigt.
har jo fået løn indtil nu, men arbejdsgiveren har jo fået refusion på sygedagpengene af kommunen. Nu skal kommunen så give sygedagpenge kan ikke huske efter hvilke paragraf. Jeg må finde papirerne frem og se

Min fagforening burde have stor erfaring, idet gennemsnits pensions alderen for en fængselsbetjent er 47 år. Synes bare ikke de er så dygtige til at tage sig af deres medlemmer, det er jo ikke det største overskud man har, og det skal der til når det offentlige går igang
hjulben er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-07-2015, 15:30   #10
Akvamarin
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 04-08 2011
Lokation: København
Indlæg: 2.104
Styrke: 15
Akvamarin er ny på vejen
Ser nu at du i dit første indlæg skriver at ASK har lovet et svar til marts.

Så burde dine sygedagpenge kunne forlænges indtil da på § 27 punkt 6) der er rejst sag om ret til erstatning efter lov om arbejdsskadesikring eller lov om sikring mod følger af arbejdsskade

Så hvis du overhovedet magter det vil jeg foreslå dig at du presser på med at få en virksomhedspraktik istand så den foregår mens du er på sygedagpenge.

Hvis du efter den får din sag for rehabiliteringsteamet mhp fleksjob og bliver bevilliget fleksjob vil du få den høje ledighedsydelse til den tid (89% af sygedagpengene da du kommer fra sygedagpenge) Hvis du først kommer på kontanthjælpssats vil den forfølge dig ind i ledighedsydelsen (endnu en af de uforståelige ting, men sådan er loven).

Du skal regne med at det kan tage et halv års tid alt i alt at få lavet arbejdsprøvning. Der går tid for anden aktør at finde et praktiksted.
Jeg startede hos anden aktør i slutningen af august 2014 og startede først i praktik i slutningen af oktober 2014, så det dvs det tog 2 måneder. Så var jeg i praktik i først 15 uger, som så blev forlænget med 4 uger. Dvs virksomhedspraktikken afsluttedes ved udgangen af februar 2015. Så det tog alt i alt 6 måneder.

Der er selvfølgelig mulighed for at sygedagpengene, efter din sag hos ASK er afsluttet, kan forlænges efter §27.1.2, men det er mest sandsynligt, hvis du allerede er igang med en virksomhedspraktik. Hvis du til den tid er tæt på at få din sag for rehabiliteringsteamet, kan de også forlænges efter § 27.1.4 (det blev mine i sidste ende).

Jeg håber du har en som kan hjælpe dig med alle disse oplysninger. For de kan være svære at forholde sig til når ens hjerne ikke fungerer optimalt.

Mit bedste råd er at holde gryden i kog, mens du er på sygedagpenge og få gang i virksomhedspraktikken. Vent ikke på at kommunen tager fat i din sag igen om 3 måneder for så går tiden bare og det er ikke til din fordel.

Kender du denne her? Ti gode råd til sygemeldte
Akvamarin er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 09:39.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension