K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Politik og Samfundsdebat > Politik og Samfund

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Politik og Samfund Her er det tilladt at diskutere politik , nyheder og andre samfundsproblemer. Hvis du har problemer med at andre udtrykker deres uforbeholden mening om vores samfund, så er dette nok ikke stedet for dig.

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 05-12-2015, 16:31   #1
scmor
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 05-12 2015
Indlæg: 3
Styrke: 0
scmor er ny på vejen
Hvad er der gået galt i velfærds Danmark?

Jeg har været syg i 10 år med flere kroniske/uhelbredelige sygdomme, der giver konstante kroniske smerter. Smerterne afhjælpes ikke ved diverse smertestillende medicin. Frem til 2008 arbejdede jeg, når jeg kunne, var selvstændig med ansatte. Derefter var jeg sygemeldt i 1,5 år. Den daværende sagsbehandler foreslog, at jeg kom i jobprøvning, men jeg kunne ikke overskue det - at komme frem og tilbage, og smerterne ved at skulle forsøge at udføre et uddelegeret arbejde, og jeg var også bange for at ryge helt ned psykisk.
Istedet tænkte jeg, at jeg ville forsøge at omskole mig selv og skabe mit eget selvstændige "skånejob". Plus jeg havde en opsparing, jeg kunne eksistere på. Det lykkedes så frem til 2012 at eksistere, med lidt arbejde. Det var dog kun muligt, da jeg selv kunne bestemme arbejdstiderne og kunne hvile, når jeg havde brug for det, og arbejde lidt, når smerterne tillod det. Har ikke haft noget liv siden 2008, al energi, penge og kræfter er brugt til at holde mig oprejst og forsøge at opretholde en tilknytning til arbejdsmarkedet.
I 2012 måtte jeg kaste håndklædet i ringen, kunne ikke mere. Smerterne er uudholdelige og der er ingen hjælp at få. I 2014 søgte jeg om pension, fik afslag med begrundelsen at min sag ikke var dokumenteret. En forfærdelig oplevelse og ydmygende behandling fra kommunens side. Totalt uden empati. Sætningen "du kan jo bare...." blev kastet ud et par gange på mødet, og de havde tydeligvis ikke læst hele min sag tilbage fra 2008, men kun fra 2012. Og de forstod slet ikke, hvor knækket jeg var (og er) fysisk og psykisk. Blev kastet ud i en svær depression og var ved at ende det hele. Ikke mindst fordi efter afslaget af pensionen afslog kommunen at hjælpe mig fuldstændig (kunne ikke få socialhjælp), og jeg havde ingen, jeg kunne bede om økonomisk hjælp. Har ingen familie tilbage, og banken ville ikke hjælpe, da der ikke kom noget ind. 3-4 måneder efter afslaget fik jeg så tilbudt ressourceydelse. Nu har jeg så gået rundt i snart 2 år på ressourceydelse, og det første år skete der ingenting. Jeg fik intet svar, når jeg spurgte om, hvad kommunen egentlig gik og ventede på, om der ikke skulle ske noget, om jeg ikke skulle til nogle undersøgelser osv, så min sag kunne blive dokumenteret. Først i sommers gik kommunen så igang med at arrangere nogle forløb , bla på Frederiksberg socialmedicinsk afdeling. Jeg har ikke talt med nogen læger, psykiatere, psykologer som tror på, at jeg nogensinde bliver istand til at forsørge mig selv igen. Heller ikke arbejde i et flexjob. Jeg bruger det meste af min tid i sengen. Nu er trådene ved at blive samlet, og min pensionssag bliver vel taget op igen i det nye år, aner ikke hvornår og hvordan. Min kommunikation med kommunen er utrolig dårlig og præget af stor angst. Jeg ved ikke, om alle andre kommuner behandler syge mennesker ligeså dårligt som Gentofte kommune gør, om der hos kommunerne er en generel holdning til, at syge mennesker nok bare prøver at snyde systemet, eller hvad de nu går og tror om os, siden man må kæmpe så hårdt og så længe for at blive hørt. Hvis man bliver hørt.
Jeg er nok bare nået til et punkt, hvor jeg kan mærke, at nu kan jeg ikke mere. Får jeg afslag på pension igen, og bliver sendt i en jobprøvning eller lign, har jeg ingen kræfter til at kæmpe mere. Og så vil jeg ikke være her længere. Jeg er ikke deprimeret, selvom det måske lyder sådan, jeg er faktisk helt rolig og føler mig i balance med mig selv. Ved hvem jeg er, og hvordan jeg har det. Men nok er nok. Jeg har intet liv tilbage, det er fuldstændigt smadret økonomisk, og også socialt, da jeg ikke har energien og fysikken til at deltage i noget. Jeg vil bare have ro om mit liv, og en pension ville give mig en form for fremtid og en ro.
Men kan jeg ikke få det, så er der ikke mere tilbage. Ikke for mig.
Og så er det bare jeg spørger: Hvad er der gået galt i Danmark? Jeg har arbejdet siden jeg var 13 år, og har aldrig troet, jeg skulle komme i en situation, hvor jeg ikke kunne arbejde mere. Det var min identitet, og jeg har holdt utroligt meget af hvert job jeg har haft. Men når man bliver syg, troede jeg naivt, at man ville modtage en vis omsorg og empati og økonomisk hjælp for det offentlige, og jeg havde ihvertfald aldrig forestillet mig, at man skulle køres så langt ud og ned af sin kommune, at man ikke har lyst til at leve længere, når man har fået nogle kroniske og ikke helbredelige sygdomme.
Jeg er så ked af det for vores land, at det skal være sådan her, at man bliver behandlet sådan her, og jeg håber inderligt, at der kommer en større medmenneskelighed hos dem, som arbejder med syge mennesker, og det hele ikke bare går op i kroner og øre,
men jeg tror nok ikke på det længere, og for mig er det nok for sent.
God Jul til alle derude, for jeg ved jo godt, at jeg ikke er den eneste, som har det rigtigt dårligt med vores fælles sociale system.
scmor er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-12-2015, 17:10   #2
Takecare
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 06-12 2012
Indlæg: 76
Blog Indlæg: 3
Styrke: 12
Takecare er ny på vejen
Jeg føler med dig , selvom min sag har fået en ende og endte i fleksjob men alligevel føler jeg mit liv hænger i tyndtråd , jeg har ikke ret meget energi i min dagligdag , møder tit syg op på arbejde og føler jeg ved at falde om mange gange , men jeg har ikke andet udvej jeg holder bare ud og klare så godt jeg kan. Håber loven blever lavet om for at skåne de syge , så vi kan får et værdigt liv
Takecare er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-12-2015, 17:28   #3
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.662
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Hvad er der gået galt i velfærds Danmark?

Hjertelig velkommen....

Kære scmor

Et ganske fornuftigt spørgsmål, du stiller i julemåneden.

Grundlæggende findes der kun et eneste svar på dette:

Hvis vi, dig, dem, mig tror, at hvis vi bliver ved med at stemme, som vi plejer uden at have undersøgt hvad de politikere vi stemmer på, har stemt i de sidste års reformer....... og forventer at resultatet bliver anderledes, så er det grænsen til sindssyge.

Albert Einstein.

http://www.visdomsord.dk/tag/albert-einstein/

"Der findes intet mere sikkert tegn på sindssyge end at gøre det samme om og om igen og så forvente, at resultatet hver gang er anderledes."

Dagens meningsmålinger:

http://www.politiko.dk/barometeret

Nu vil jeg ønske dig en Glædelig Jul med ønsket om et godt resultat.

Hvis du har spørgsmål til din sag, så bliv her på din tråd.

God råd til nye på k10.
http://www.k10.dk/showthread.php?t=28928

Hilsen Peter
phhmw er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-12-2015, 22:49   #4
vasen
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 17-05 2014
Indlæg: 1.105
Blog Indlæg: 1
Styrke: 11
vasen er ny på vejen
hvad er der gået galt i velfærdsdanmark

Ja, jeg tænker ofte det samme, og trods mange gode råd og love og regler her på siden er det sisyfosarbejde som syg at kæmpe sin sag som syg i dette velstandsdanmark, for velfærd er fortid.
Jeg hørte i dag i mennesker og medier på p. 1, at der findes en forklaring på menneskers manglende barmhjertighed, medfølelse og empati.
Når man overvejer, at vise et foto, som f.eks den lille syriske dreng, som druknet på stranden kunne man se, at verdens ledere og befolkning efterfølg, blev mere interesseret i at hjælpe, men efter kort tid var de tilbage på status qvo, og de begrundede det med, at jo mere vi bliver præsenteret for lidelse desto mere henfalder vi til ligegyldighed. Og, man må jo sige, at i vor tid ser vi ikke kun lidelsen i vores nærhed, men vi oplyses om lidelse fra hele verden.
Jeg tænker, at de mennesker der er vores politikere og de folk der skal forvalte de love, der vedtages hver dag møder lidelse i deres hverdag, og mange sidder der for længe, så længe at de bliver følelsesløse. Det er ønsketænkning,men de samme folk burde kun sidde og beslutte menneskers fremtid i få år. Enhedslisten har intuitivt forstået dette for længe siden.
vasen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 06-12-2015, 10:25   #5
popiae
Jeg bor her på K10
 
popiaes avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-09 2007
Lokation: Hillerød
Indlæg: 6.266
Styrke: 25
popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10
Det handler om den Liberale tankegang, hvor enhver er sin egen lykkes smed! Derefter lidt retorik om, at vi jo hjælper de svage!(Helt blot almisser, hvis de svage viser stor taknemlighed, og ydmyghed, imod hjælp fra de "GODE").

Og Danskerne har slugt og sluger dette råt, fordi vi jo hjælper de svage??

En retorik der derfor har udviklet sig, siden 2003, da de første reformer kom på det sociale område!

Desforuden er skatten for høj ift de der arbejder, oversat, manglende større profit til virksomheder og lignede.

Men i virkeligheden er der givet køb på vores engang fine velfærdssamfund, som skal sikre at alle får en værdig behandling og liv, trods manglende ressourcer.

Flertallet i befolkningen har dog glemt, at vi jo har og får mange ting for vores SKAT, og virksomheder får veltilfredse medarbejdere hvor der er høj grad af sikkerhed, for vores velfærd, uddannelse, sygehuse, institutioner til børnene, osv, hvilket jo har indflydelse for det arbejde der udføres. Ligeledes sikkerhed ved arbejdsløshed, og sygdom.

Alt dette er efterhånden tabt på gulvet, fordi de liberale har haft held til at overbevise flertallet om, at de syge og ledige, slet ikke er syge og ledige, men blot dovne.
DF har ligeledes hjulpet godt til med skræmmekampanjer om faren og trudslen fra de fremmedede.

Og således er vores engang så gode velfærdssamfund, lukket godt og grundigt ned!

Hvis man vil noget andet, må man derfor stemme anderledes!

VH Popiae
popiae er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 06-12-2015, 14:27   #6
stampe
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 14-12 2007
Indlæg: 4.289
Styrke: 21
stampe er rigtig godt på vej
Ja man får de politikere, man stemmer på.
stampe er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 06-12-2015, 20:36   #7
Nørd
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 23-11 2014
Indlæg: 1.079
Styrke: 11
Nørd er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af phhmw Se meddelelser

Hvis vi, dig, dem, mig tror, at hvis vi bliver ved med at stemme, som vi plejer uden at have undersøgt hvad de politikere vi stemmer på, har stemt i de sidste års reformer....... og forventer at resultatet bliver anderledes, så er det grænsen til sindssyge.

Hilsen Peter
En ting er at høre hvad politikerne siger i valget og hvad partierne har stemt ved reformerne, hvordan kan du undersøge hvad den enkelte politiker har stemt ved reformerne ?
Nørd er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 06-12-2015, 21:09   #8
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.662
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Der er flere muligheder...

Kære Nørd.

Vanskeligt?

Nej, må man sige når jeg kan finde ud af det, kan alle.

https://www.google.dk/?gws_rd=ssl#q=...tierne+p%C3%A5

Folketinget.
http://www.ft.dk/

Find "Partierne" højre side

http://www.ft.dk/Demokrati/Partier.aspx

"Partierne i Folketinget"

Det enkelte medlem og dennes hjemmeside

http://www.ft.dk/Folketinget/findMedlem/SYIAK.aspx

Her kan du se hvilke spørgsmål denne har stillet

Beslutningsforslag

§ 20 spørgsmål etc.

På forsiden http://www.ft.dk/ finder du alle udvalgene, hvor du kan se alle de dokumenter og henvendelser fra borgerne bla.

Eksempel SUU Sundhedsudvalget

Fundet under "S"

http://www.ft.dk/Folketinget/udvalg_...missioner.aspx

SUU
http://www.ft.dk/Folketinget/udvalg_...sudvalget.aspx

Her finder du bla alle deres dokumenter

"Se seneste måneds udvalgsdokumenter"

http://www.ft.dk/Dokumenter/Vis_efte...mittee=SUU#dok

Det er bare at trykke og se hvad der sker.

Hvis man øver sig lidt, så kan man få alle de oplysninger man ønsker sig.

Hilsen Peter
phhmw er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 06-12-2015, 21:17   #9
Nørd
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 23-11 2014
Indlæg: 1.079
Styrke: 11
Nørd er ny på vejen
Mange tak

for det omfangsrige svar, jeg skal vist i gang med at læse
Nørd er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-12-2015, 19:52   #10
scmor
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 05-12 2015
Indlæg: 3
Styrke: 0
scmor er ny på vejen
Tak for empatien, og jeg ved jo godt, at jeg ikke er alene i det her kommunale mareridt, jeg kan jo bare læse om din situation. Men når alt kommer til alt, står vi jo alene mod systemet, og bliver ikke hørt men bliver konstant trampet på. Jeg kan bare mærke, at jeg kan personligt ikke magte det længere, ingen kræfter. Og gruer næsten for den dag, min sag bliver taget op igen, fordi jeg ved, at jeg kan ikke klare endnu afslag. Held og lykke til dig, og glædelig jul.

Og det der gør mest ondt, er faktisk hvor svigtet man bliver som kronisk syg, hvor uværdigt og ligegyldigt man bliver behandlet og hvor ligeglade jobcentrene virker med de skæbner de behandler, jeg er bare et nummer i køen, og for de ansatte er det bare et job. For os andre er det et spørgsmål om liv og død, hele vores fremtid.
scmor er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar

Emne Værktøjer
Visningsmetode

Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 09:00.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension