K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Politik og Samfundsdebat > Politik og Samfund

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Politik og Samfund Her er det tilladt at diskutere politik , nyheder og andre samfundsproblemer. Hvis du har problemer med at andre udtrykker deres uforbeholden mening om vores samfund, så er dette nok ikke stedet for dig.

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 31-10-2009, 17:24   #51
sushjer 1
Skal snart betale husleje på K10
 
Tilmeldingsdato: 03-09 2009
Lokation: Nordfyn
Indlæg: 730
Styrke: 15
sushjer 1 er ny på vejen
Jeg bor sammen med min kæreste gennem 10 år.

Før jeg kom i flexjob, var jeg på kontanthjælp, uden fradrag, jeg var registret som "ej forsørger" der blev ikke modregnet i min kontanthjælp, og kommunen viste godt at vi boede sammen.

Jeg tror det er meget forskelligt fra kommune til kommune.
sushjer 1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 31-10-2009, 17:33   #52
Ragdoll
Har ikke tid til andet end K10
 
Ragdolls avatar
 
Tilmeldingsdato: 01-12 2008
Lokation: Aabenraa
Alder: 64
Indlæg: 2.005
Blog Indlæg: 4
Styrke: 19
Ragdoll er ved at flytte ind på K10Ragdoll er ved at flytte ind på K10
Hej Sushjer,

Der er ingen forskel fra kommune til kommune, ved kontanthjælp træder den gensidige forsørgelsespligt først i kraft i det øjeblik man gifter sig. Ved førtidspension i det øjeblik man flytter sammen med en anden, det være sig kæreste, forlovede, vendinde (også selvom man ikke som sådan har et forhold til sin veninde, teoretisk kunne man jo indgå registreret partnerskab med hende og det er nok), og på den måde er det ligegyldigt om du for eks. blot deler bolig med en anden, og om det er en af samme eller det andet køn,



Ragdoll
__________________
THE GOLDEN RULE - Those who have the gold, makes the rules!
Ragdolls Blog
Gensidig Forsørgelsespligt - Nej Tak!
Ragdoll er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 31-10-2009, 17:36   #53
Tanja
Skal snart betale husleje på K10
 
Tilmeldingsdato: 27-01 2009
Indlæg: 816
Styrke: 16
Tanja er ny på vejen
Det er kun når du er gift, at der modregnes i kontanthjælpen.

Er man derimod førtidspensionist, sker der modregning, uanset om man
er gift eller samlevende.

Ragdoll

Når alle underskrifterne er samlet, har man så nogen garanti for,
at politikkerne vil tage emnet op, eller kan de vælge at ignorere det
hele?

Sidst redigeret af Tanja; 31-10-2009 kl. 17:53.
Tanja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 31-10-2009, 17:52   #54
Lotus
Hvor skulle jeg ellers være
 
Lotuss avatar
 
Tilmeldingsdato: 12-10 2009
Lokation: Køge
Indlæg: 105
Blog Indlæg: 4
Styrke: 15
Lotus er ny på vejen
Man tager lidt .....

Hvis, der er, en sød venlig sjæl, som kan trylle en mail opskrift, nej, jeg mener add.,-kan jeg godt fifle en god opskrift sammen, og sende.
Hvis jeg kan tage lidt hist & pist, kaste det op i luften, koge ned, få en lille lækker "bisken", kan jeg sende det til ham!!
Det værste, der kan ske, er han siger nej, eller det kan ikke lade sig gøre, men når jeg/vi har prøvet det før, ikke er væltet "vingeskudte" af pinden endnu, så er det værd, at prøve.

Nu har jeg jo fået viceborgmester Finn Buch Petersen, til at skrive læserbrev om Agens i onsdags i "Midsjællands" lokalavis, så nupper vi lige næste lækre "steg", hvis det skulle være.

Har fundet ud af, da vi sloges for vores bibliotek, at det at åbne tlf.bogen, ringe op til en af "dem" der, på kommunen, overhovedet ikke farligt .

Det med at ringe til ham ang. Agens, var efter jeg havde læst, om de piger, der ikke var behandlet særlig pænt af Agens. -Jeg er jo også selv under dem, det er måske derfor, at jeg er igang med at vente på 4. mdr.Det er da godt, min korttids hukommelse ikke er optimal, efter propperne. -Vi bruger kun en del humor(sort), hjemme i min familie.



http://forsoergelsespligt.skrivunder.dk/





Citat:
Oprindeligt indsendt af Enteneller Se meddelelser
Lotus, var det ikke noget for dig. ??

Ham "ålen" i kontant som pt. har gang i slagter afd. i Super Best, han må da kunne få lavet et rimeligt skarpt program ud af gensidig forsørgelses pligt. Der er i den grad så mange alm. arbejdstagere, samlevende og gifte par, som har seperat økonomi, kan man have det når man er gift med en førtidspensionist?? Det er sku da forkasteligt.

Man må kunne finde noget på DR´s hjemme side og det kunne da være optimalt af få lavet noget herom i et program som fx. kontant.

EE

Ps. jeg håber jeg har fået skrevet under, men jeg syntes altså ikke at det var nemt at gøre på den side, der står ikke noget om at man har skrevet under så jeg ved ikke om jeg har. ??. Kunne I ikke skrive hvordan man gør, kort og godt for os computerm.....
__________________
Lotus

http://forsoergelsespligt.skrivunder.dk/
Lotus er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 31-10-2009, 18:36   #55
Webmaster
Webmaster
 
Webmasters avatar
 
Tilmeldingsdato: 06-10 2005
Lokation: Køge
Indlæg: 9.806
Blog Indlæg: 3
Styrke: 67
Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10
Jeg faldt lige over denne i forbindelse med at være enlig eller ej...

Citat:
Vejledning om førtidspension fra 1. januar 2003

Enlige

98. Begrebet »enlig« i modsætning til »samlevende/gift« er defineret i lovens § 49, stk. 2.

Ved samlevende forstås personer, der lever i et samlivsforhold, hvor parterne gennem kontante bidrag, arbejde i hjemmet eller på anden måde bidrager til den fælles husførelse. Det er endvidere en betingelse, at samlivet kan sidestilles med ægteskab eller registreret partnerskab.

En pensionist, der er gift eller registreret men ikke samlevende med sin ægtefælle eller registrerede partner betragtes som samlevende, hvis pågældende lever i et ægteskabslignende forhold med en anden person. Det afgørende er således ikke, om de to samlevende parter formelt ville kunne indgå nyt ægteskab, men om der er tale om et samlivsforhold, der kan sidestilles med ægteskab eller registreret partnerskab.

Hvis de pågældende personer (af andre årsager fx søskende) efter dansk ret generelt er udelukket fra at kunne indgå ægteskab efter lov om ægteskabs indgåelse og opløsning, eller generelt er udelukket fra at lade partnerskabet registrere efter lov om registreret partnerskab, er der ikke tale om et forhold, der kan sidestilles med ægteskab eller registreret partnerskab.
Kilde: https://www.retsinformation.dk/Forms....aspx?id=19705
__________________
Webmaster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 31-10-2009, 20:58   #56
Trold
Banned
 
Tilmeldingsdato: 12-03 2007
Lokation: Ringsted
Indlæg: 1.564
Blog Indlæg: 2
Styrke: 0
Trold er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Ragdoll Se meddelelser
Der er ingen forskel fra kommune til kommune, ved kontanthjælp træder den gensidige forsørgelsespligt først i kraft i det øjeblik man gifter sig. Ved førtidspension i det øjeblik man flytter sammen med en anden,
Er det mig der har misforstået noget?

Som jeg har forstået det, så skelner man, blandt fp´ere, mellem om man er reelt enlig eller ej (på samme måde som man f.eks. vurderer om en mor er reelt enlig eller ej).
Er man reelt enlig får man ét beløb i pension, er man ikke reelt enlig får man et andet beløb i pension (som er mindre end hvis man er reelt enlig).

Og først når man er gift træder den gensidige forsørgerpligt i kraft, sådan at pensionen bliver reguleret efter ægtefællens indtægt.

Er dette forkert opfattet?

Hvis ikke, så er det jo ikke kun den gensidige forsørgerpligt vi skal have fjernet, men også begrebet "reelt enlig" blandt pensionister.
Trold er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 31-10-2009, 21:27   #57
Tanja
Skal snart betale husleje på K10
 
Tilmeldingsdato: 27-01 2009
Indlæg: 816
Styrke: 16
Tanja er ny på vejen
Jeg tillader mig lige at svare, er man førtidspensionist og bor alene, får
man en sats, men er man gift eller samlevende, bliver deres indtægt
medregnet, og førtidspensionen forringes, bliver mindre,

Benyt evt. denne

https://pensionsguiden.borgerservice.dk/
Tanja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 31-10-2009, 21:38   #58
sushjer 1
Skal snart betale husleje på K10
 
Tilmeldingsdato: 03-09 2009
Lokation: Nordfyn
Indlæg: 730
Styrke: 15
sushjer 1 er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Tanja Se meddelelser
Jeg tillader mig lige at svare, er man førtidspensionist og bor alene, får
man en sats, men er man gift eller samlevende, bliver deres indtægt
medregnet, og førtidspensionen forringes, bliver mindre,

Benyt evt. denne

https://pensionsguiden.borgerservice.dk/

Øhhhhhhhhhhh har det ikke altid været sådan.

Det er vel osse dyre at være enlig.

Jeg kendte for mange år siden et "ægtepar" som fik hver sin add. netop på grund af den regel.

Citat:
Oprindeligt indsendt af Webmaster Se meddelelser
Jeg faldt lige over denne i forbindelse med at være enlig eller ej...



Kilde: https://www.retsinformation.dk/Forms....aspx?id=19705

Som jeg læser det øverste afsnit, gælder det både samboende, og gifte.

Mogens og jeg har jo boet sammen i 10 år og har da fældes økonomi.

Sidst redigeret af Stezu; 31-10-2009 kl. 22:13. Årsag: 2 indlæg slået sammen - skriv til flere brugere i samme indlæg
sushjer 1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 31-10-2009, 22:31   #59
Lotus
Hvor skulle jeg ellers være
 
Lotuss avatar
 
Tilmeldingsdato: 12-10 2009
Lokation: Køge
Indlæg: 105
Blog Indlæg: 4
Styrke: 15
Lotus er ny på vejen
Misforståelse????

Hejsan...

Jeg tror ikke, du har misforstået noget, er det ikke inde på borger.dk, det står?
Det du glemte, er det med "samlevende", dernede, hvor du har skrevet med "gift".

Findes der nogen brevkurser, hvor man kan udd. sig til socialrådgivere?
Ellers kan vi oprette vores eget. Når vi samler alle de indput osv. der er fra alle tråde, nørkler det sammen, så har vi til en udd. -fyrer dem, der sidder hist og pist i det off..

Nej, det er jo ikke dem, der er problemet, men dem på "BORGEN". Hvilken slags "Vognstyrer" eksamen, mon det kræver at sidde der??
__________________
Lotus

http://forsoergelsespligt.skrivunder.dk/
Lotus er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 31-10-2009, 23:14   #60
Trold
Banned
 
Tilmeldingsdato: 12-03 2007
Lokation: Ringsted
Indlæg: 1.564
Blog Indlæg: 2
Styrke: 0
Trold er ny på vejen
Så fik jeg taget mig sammen, til at gå ind og kigge på loven om førtidspension, beregning af pensionen, og der kan jeg se, at jeg faktisk havde misforstået dette:

Citat:
Oprindeligt indsendt af Trold Se meddelelser

Og først når man er gift træder den gensidige forsørgerpligt i kraft, sådan at pensionen bliver reguleret efter ægtefællens indtægt.

Er dette forkert opfattet?
Ja det var det, men så fik jeg da sat det på plads.
Trold er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Gensidig forsørgelsespligt..... Chas Politik og Samfund 32 30-05-2012 00:50
Artikel på EB om Gensidig forsørgelsespligt Ragdoll Politik og Samfund 9 14-05-2012 11:58
Gensidig forsørgelsespligt! FrkSilverfox Politik og Samfund 29 23-12-2011 11:09
gensidig forsørgelsespligt når begge på FP? sane Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 5 04-03-2011 09:45
Gensidig forsørgelsespligt Hammershus Politik og Samfund 35 09-12-2009 11:22




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 22:39.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension