K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Alt det andet

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Alt det andet Her kan du stille de spørgsmål hvis du ikke lige mener at det høre til under fleks, førtidspension eller sygedagpenge dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 04-05-2024, 21:17   #81
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.829
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
KL sidder også med i Ankestyrelsen

KL sidder i dag i Ankestyrelsen i et "Dialogforum" før Ankestyrelsen udsender nye Principafgørelse, hvilket er bekymrende for retssikkerheden.

https://menneskeret.dk/nyheder/bekym...ndicapomraadet

CITAT"Institut for Menneskerettigheder opfordrer til, at den kommende handicapaftale ikke svækker Ankestyrelsens uafhængighed ved at involvere Socialministeriet og KL, inden Ankestyrelsens principielle afgørelser i klagesager offentliggøres"CITAT slut


Hilsen Peter
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Gammel 08-05-2024, 14:37   #82
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.829
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Regeringen og KL gør Ankestyrelsen til en lukket kaffeklub

Muskelsvindsfonden: Regeringen og KL gør Ankestyrelsen til en lukket kaffeklub med ny aftale

Med et lukket Dialogforum sætter regeringen uvildigheden i Ankestyrelsen til side og risikerer at bidrage til afgørelser, som er ugunstige for mennesker med handicap, skriver Simon Toftgaard Jespersen.


https://www.altinget.dk/artikel/musk...8DAIAh5N8rDGE_

Simon Toftgaard Jespersen Formand, Muskelsvindfonden

Forestil dig en dansk retssag, hvor advokaten for vedkommende, der har begået noget ulovligt, får lov til at mødes med dommeren og justitsministeriet i enerum kort før, at dommen i en principiel sag skal afsiges.

Det er svært. Måske fordi det er langt fra den forventning til og oplevelse af retfærdighed, vi forbinder med det danske retssystem.

Ikke desto mindre er det den virkelighed, der lige nu bliver lagt op til i forbindelse med ankesystemet på socialområdet, hvor eksempelvis mennesker med handicap kan klage over kommunale afgørelser og få en uvildig og sagkyndig vurdering.

Det fremgår af initiativerne i den delaftale om økonomien for 2025, som Regeringen og KL er blevet enige om under en uge efter den meget kritiserede nye aftale på handicapområdet.

Med mandagens aftale vil Socialministeriet komme helt ind i maskinrummet og forme den den ellers så uafhængige klageinstans sammen med interesseorganisationen KL i det, de kalder Dialogforum.

Men dialogen er intern og lukket, og der er således ikke lagt op til inddragelse af modpartens interesseorganisation i form af Danske Handicaporganisationer.

Det uvildige system uden partshøring
Initiativet er blevet til på baggrund af kraftig inspiration fra ekspert-udvalget på socialområdet også bedre kendt som Tranæs-udvalget, der i sin rapport fastholder, at Ankestyrelsen som klageinstans fortsat skal være uafhængig og sagkyndig til trods for det nye tiltag.

Det har jeg mildest talt svært ved at se blive fastholdt. I hvilket uvildigt system vil man høre den ene, men ikke den anden part? Og samtidig invitere lovgivere med om bordet?

Når en borger og kommune bliver uenige om, hvad en borger skal bevilges efter serviceloven, og borgeren ikke længere har mulighed for at få en neutral opmand til at træffe en afgørelse, så virker systemet ganske enkelt ikke længere.

Med et lukket dialogforum sætter regeringen uvildighed til side og risikerer at bidrage til afgørelser, som er ugunstige for den udenforstående part. Mennesker med handicap.

En lukket klub med fokus på økonomi
Det nye initiativ lander i en tid, hvor der blandt borgerne i forvejen er en stigende grad er mistillid til Ankestyrelsen.

Det skyldes blandt andet mærkværdige afgørelser, men også oplevelsen af, at det helt generelt er lykkedes KL at få for meget magt ind i Ankestyrelsen.

En neutral opmand bør i Muskelsvindfondens øjne slet ikke have udvalg, hvor afgørende beslutninger diskuteres med kun den ene part. Men et generelt dialogforum uden handicaporganisationerne er ikke godt nok.

Vi er ikke bange for at tage snakkene åbent. Det er man sjældent, hvis man har gode hensigter.
Simon Toftgaard Jespersen
Formand, Muskelsvindfonden
I fremtiden skal KL og Socialministeriet også have adgang til at diskutere Ankestyrelsens principmeddelelser inden, at de offentliggøres.

I praksis betyder det, at kommunerne har mulighed for at sidde og fortælle Ankestyrelsen og ministeriet deres ensidige og ofte urealistiske bud på, hvad en given afgørelse vil koste.

Ethvert fokus på, hvad afgørelser betyder for de mennesker, der har fået en ulovlig afgørelse fra deres kommune, er således udeladt. Fokus er på økonomi frem for mennesker.

Behov for meget mere inddragelse
I Muskelsvindfonden har vi det udgangspunkt, at der er brug for mere viden i Ankestyrelsen – ikke flere lukkede rum.

Vi oplever alt for mange afgørelser, der undlader at tage stilling til vigtige elementer, og som misforstår centrale vilkår i livet med en handicap.

Der er tale om udvikling i den forkerte retning, som over årene har udfordret oplevelsen af Ankestyrelsen som en uafhængig og sagkyndig instans.

Derfor har vi i Muskelsvindfonden tidligere foreslået, at der skulle ske en kraftig øgning i antallet af sager på handicapområdet, hvor der er repræsentanter for både kommunerne og handicaporganisationerne tilstede.

Det vil give perspektiv og mulighed for at tage den vigtige dialog på tværs.

Vi er nemlig ikke bange for at tage snakkene åbent. Det er man sjældent, hvis man har gode hensigter, og hvis man tør se ud over økonomien og se de reelle menneskelige konsekvenser bag ens handlinger.



REGERINGEN VIL ÆNDRE ANKESYSTEMET PÅ SOCIALOMRÅDET TIL UGUNST FOR BORGERNE

Lisbeth Riiager Henriksen


Det fremgår af initiativerne i den delaftale om økonomien for 2025, som regeringen og KL er blevet enige om i mandags, og som kom kort tid efter den nye politiske rammeaftale på handicapområdet fra sidste uge.

Med mandagens aftale vil Socialministeriet sammen med interesseorganisationen KL komme helt ind i maskinrummet og forme klageinstansen. Der er ikke lagt op til at inddrage modpartens interesseorganisation i form af Danske Handicaporganisationer.

Dermed sætter regeringen uvildigheden i Ankestyrelsen til side og risikerer at bidrage til afgørelser, som er ugunstige for mennesker med handicap. Det skriver formand for Muskelsvindfonden, Simon Toftgaard Jespersen, der er meget bekymret for mennesker med handicap og deres pårørendes retssikkerhed fremover.

Det er jeg også. Dette initiativ er en retsikkerhedsmæssig katastrofe, der i lighed med rammeaftalen på handicapområdet og øvrige dele af den økonomiske delaftale vil give kommunerne carte blanche til at agere fuldstændigt, som det passer dem i deres afgørelser på socialområdet!

Dette er magtfordrejning. Det er vanvid og hører ingen steder hjemme i en såkaldt retsstat, der hævder at bygge på en tredeling af magten.


Hilsen Peter

Sidst redigeret af phhmw; 08-05-2024 kl. 14:44.
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Gammel 16-05-2024, 18:54   #83
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.829
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Ankestyrelsen vil have jobafklaret og har bragt til landsretten,

https://fagbladet3f.dk/artikel/state...aoxi5WkABqG9Gq

3F går ind i kampen for syg 56-årig:
- Staten tromler Susanne ned

Sagen om den 56-årige Susanne Juhl, som Ankestyrelsen vil have jobafklaret og har bragt til landsretten, får 3F til at reagere: Retssikkerheden er sat over styr.

Tænk, at staten vil gå så langt i en sag mod en borger.

Sådan lyder det med lige dele undren og bekymring fra den socialt politisk ansvarlige i 3F, Lene Krabbe Dahl, i sagen om Susanne Juhl, som ifølge Ankestyrelsen ikke har ret til førtidspension.

- Det gør mig både vred og trist, at staten vil bruge så mange skattekroner og ressourcer på at føre en sag mod en almindelig borger, siger Lene Krabbe Dahl i en kommentar til den landsretssag, som der falder dom i tirsdag.

Den 56-årige Susanne Juhl er uddannet sosu-hjælper og smørrebrødsjomfru, men er i dag på førtidspension, da hun lider af slidgigt. Hun har daglige smerter og er på piller, og hendes hofte, ryg og knæ har sagt stop.

- Det giver ingen mening at udsætte hende for flere afklaringsforløb, lyder det fra den socialt politisk ansvarlige i 3F, Lene Krabbe Dahl. - Det giver ingen mening at udsætte hende for flere afklaringsforløb, lyder det fra den socialt politisk ansvarlige i 3F, Lene Krabbe Dahl. FOTO: Joachim Rode
Rollator er en fast del af hendes hverdag – nogle dage også kørestol – og hun er svært overvægtig.

Egen læge har på baggrund af blandt andet tre praktikforløb konkluderet, at hendes arbejdsevne er nedsat til det ubetydelige.

Ankestyrelsen fører sagen til landsretten
Men Ankestyrelsen mener ikke, at Susanne Juhls arbejdsevne i sin tid er blevet vurderet godt nok.

Derfor burde hun ikke have ret til førtidspension tilbage fra 2021, hvilket byretten ellers har slået fast, at hun har.

Ankestyrelsen har derfor ført Susanne Juhls sag helt til landsretten for at få en ny vurdering.

- Når Ankestyrelsen vælger at gå endnu et skridt og fremhæver, at der skal flere arbejdsprøvninger til, før det kan tilkendes førtidspension, så sætter Ankestyrelsen Susannes retssikkerhed over styr, mener Lene Krabbe Dahl.

Lene Krabbe Dahl fremhæver, at Susanne Juhl igennem hele forløbet med kommunen har medvirket til flere arbejdsprøvninger, som viser, at hendes arbejdsevne ikke kan omsættes til arbejdstimer.

- Så giver det absolut ingen mening at udsætte hende for yderligere afklaringsforløb, som Ankestyrelsen nu argumenterer for, siger Lene Krabbe Dahl.

Tromlet ned, når brug for hjælp
Oprindeligt var det 3F, der bragte Susanne Juhls sag for byretten.

Det skete, fordi kommunens rehabiliteringsteam ad to omgange havde vurderet Susanne Juhls arbejdsevne som nær nul og derfor indstillet til førtidspension.

Men begge gange blev det blankt afvist hos pensionsteamet, som er den instans i kommunen, der skal godkende førtidspension.

- Efter vores opfattelse burde denne sag jo aldrig været kommet i byretten. Vi har alene ført sagen ved domstolene, fordi pensionsteamet fuldstændigt tilsidesatte, at Susanne Juhl havde ret til førtidspension. Det var byretten også enig i, siger Lene Krabbe Dahl.

Byretten slog 19. december 2022 fast, at Susanne Juhl havde ret til førtidspension helt tilbage fra 17. maj 2021, og hér burde sagen være afsluttet. Der burde ikke være mere at komme efter – nu nærmer det sig en jagt på en borger, siger Lene Krabbe Dahl.

- Susanne Juhl har hele sit liv bidraget til velfærdssamfundet. Når hun så endelig får brug for hjælp, bliver hun i stedet tromlet ned. Det er ikke i orden, lyder det fra Lene Krabbe Dahl.

Tirsdag 14. maj falder der dom i Susanne Juhls sag. Ankestyrelsen ønsker inden da ikke at kommentere sagen.


Hilsen Peter
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Gammel 08-06-2024, 21:20   #84
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.829
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Bonus til statslige direktører.

Følgende spørgsmål er stillet til advokater og jurister her:

MinJura – spørg en advokat eller jurist


https://www.facebook.com/groups/1170...eric&ref=notif

Kære Jurister, advokater.

Hvis en statslig embedsmand/kvinde, som direktør, i en styrelse modtager bonus, kan offentligheden få kendskab til den indgåede aftale, via aktindsigt? S.U.

Spørgsmålet er opstået, da man fornemmer, at en statslig styrelse, lukker deres indløbne klagesager ned, kort tid før Nytår.

Opfattet, at jo færre klagesager på "skrivebordet" ved udgangen af et år, jo højere bonus til direktøren.

Der er mellem styrelsen og departementet indgået en aftale, om et maksimalt sagsantal, ved udgangen af året.

Bonus gives til direktøren, når måltal er opfyldt i resultatplanen.

Sagsantal drejer sig om styrelsens egne besluttede sager, er over eller under, et måltal

Det overskydende sagsantal bliver skubbet ned i skraldespanden, således at antallet af aktive sager er under grænsen for udbetaling af bonus.

Hvilket betyder, at hvis styrelsen har 50% sager over måltal, lukker styrelsen de 50% sager ned, lige før året udgang, således at beregningen af direktørens indgåede aftalte måltal, netop bliver aktuel for en udbetaling af direktørens bonus.

Med venlig hilsen


Hilsen Peter

Når svaret indløber vi indlægget blive opdateret
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Svar

Emne Værktøjer
Visningsmetode

Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 22:13.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension