K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang førtidspension efter 2003 dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 22-01-2014, 09:58   #11
popiae
Jeg bor her på K10
 
popiaes avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-09 2007
Lokation: Hillerød
Indlæg: 6.266
Styrke: 25
popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10
Du kan klage over afslaget, nu du er kommet så langt, om ikke anden, så fordi der konkret SKAL peges på et alternativ.

Dvs, at du i klagen bør fremhæve, at der konkret mangler at bliver peget på forløb, eller andet der kan dels belyse, dels udvikle din arbejdsevne.
Du har KRAV på, at der sker noget ift en PLAN, for dit videre forløb, hvis kommunen IKKE mener at du skal have en førtidspension.

Det er IKKE nok, at de siger nej til pensionen, UDEN at have noget konkret at tilbyde.

Dertil bruger du selvsagt din lægelige dokumentation, og fremhæver de steder, evt. med citater hvor der bliver skrevet, at din tilstand, er uden forbedringsmuligheder, og/eller kun vil medfører forværringer.

Husk også dine diagnoser og/eller lign.

Se om du evt kan få hjælp, som anført, alternativt, kan du få flere foreslag til anken herinde.
Du kan starte med klagen, og vi kan hjælpe med udformningen.

For at du får en afklaring, og ikke ender med at blive syltet mere, vil min anbefaling være at anke, som sagt, om ikke andet for at du får en konkret handlingsplan opstillet, således at man efter dette, bedre kan tage realistisk stilling.

PS. Din evt. klage har IKKE opsættende virkning, hvorfor du fortsat kan skubbe på for forløb, afklaring oa.

VH Popiae
popiae er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-01-2014, 17:16   #12
MTVRV1
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 22-07 2009
Indlæg: 6.197
Styrke: 21
MTVRV1 er rigtig godt på vej
den er meget tydelig, for kommunen skriver det selv
Også kan jeg tilføje at da jeg var til mødet med rehabiliterings teamet, der indstillede de mig til afslag da jeg var "rask nok" til at kunne deltage i et forløb, og at man i dagens danmark kun skal have et par måneder tilbage at leve i før man som under 40 kan få sin pension - plus at der manglede noget konkret - deres eksembel var så at hvis f.eks psykiatrien havde skrevet det var varrig eller kronisk så havde de skulle se på sagen med andre øjne.

først når alt er bedømt varrig eller kronisk, både psykisk og fysisk
her kan kommunen faktisk først begynde og vurdere din arbejdsevne.
desværre forstå læger og kontaktpersoner ikke hvor meget det kræver og få en pension i dag.

vil sige det er spild af tid og lave en klage, for der mangler alt for meget dokumentation i sagen
både lægefagligt og vurdering af din arbejdsevne
husk hvis du får noget mere lægedokumentation og helst noget afgørende, har du altid ret til selv og søge pension igen

Sidst redigeret af MTVRV1; 22-01-2014 kl. 17:21.
MTVRV1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-01-2014, 18:33   #13
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af popiae Se meddelelser
Du kan klage over afslaget, nu du er kommet så langt, om ikke anden, så fordi der konkret SKAL peges på et alternativ.

Dvs, at du i klagen bør fremhæve, at der konkret mangler at bliver peget på forløb, eller andet der kan dels belyse, dels udvikle din arbejdsevne.
Du har KRAV på, at der sker noget ift en PLAN, for dit videre forløb, hvis kommunen IKKE mener at du skal have en førtidspension.

Det er IKKE nok, at de siger nej til pensionen, UDEN at have noget konkret at tilbyde.

Dertil bruger du selvsagt din lægelige dokumentation, og fremhæver de steder, evt. med citater hvor der bliver skrevet, at din tilstand, er uden forbedringsmuligheder, og/eller kun vil medfører forværringer.

Husk også dine diagnoser og/eller lign.

Se om du evt kan få hjælp, som anført, alternativt, kan du få flere foreslag til anken herinde.
Du kan starte med klagen, og vi kan hjælpe med udformningen.

For at du får en afklaring, og ikke ender med at blive syltet mere, vil min anbefaling være at anke, som sagt, om ikke andet for at du får en konkret handlingsplan opstillet, således at man efter dette, bedre kan tage realistisk stilling.

PS. Din evt. klage har IKKE opsættende virkning, hvorfor du fortsat kan skubbe på for forløb, afklaring oa.

VH Popiae
Lige her ville det nok have været en fordel, hvis du havde læst hele tråden.

- der er ikke givet afslag på pension, men på rejsning af pensionssag

- der står ingen steder i dokumentationen at tilstanden er varig og behandlingsmulighederne er udtømte

- der er er ingen diagnoser

- der ER peget på et alternativ fra kommunens side

OSV
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-01-2014, 01:08   #14
popiae
Jeg bor her på K10
 
popiaes avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-09 2007
Lokation: Hillerød
Indlæg: 6.266
Styrke: 25
popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10
Man kan klage, selvom det KUN handler om indstilling til at rejse sagen. Der er samme klageadgang.

Dog HAR Troldepigen, søgt PÅ FORELIGGENDE GRUNDLAG!

Dernæst er begrundelsen TYND, OG UHOLDBAR.


Citat:
"Oprindeligt indsendt af troldepigen Se meddelelser
Begrundelsen er, at det ikke kan udelukkes, at det er overvejende sandsynligt at arbejdsevnen kan udnyttes eller forbedres via aktiverings- revalidering- og behandlingsmæssige tiltal samt foranstaltninger."
"Dette betyder, at de ikke mener, at det ikke er dokumenteret, at din arbejdsevne ikke kan forbedres.""

Dette svar tolker jeg, på de formuleringer, som kommunerne bruger i flæng.


Men det må Troldepigen selv afgøre.


VH Popiae

Sidst redigeret af popiae; 23-01-2014 kl. 01:43.
popiae er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-01-2014, 09:03   #15
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af popiae Se meddelelser
Dog HAR Troldepigen, søgt PÅ FORELIGGENDE GRUNDLAG!
Den havde jeg glemt i farten.

Citat:
Oprindeligt indsendt af troldepigen Se meddelelser
Det ved jeg godt det ikke er - men det var med deres opbakning at jeg søgte på det foreliggende.
Set i det lys, at du har søgt på det foreliggende, så bør du klage over, at din sag ikke er overgået til behandling efter reglerne om pension.

Dette er ordlyden af pensionslovens §17:
" § 17. Kommunalbestyrelsen skal behandle en henvendelse om førtidspension i forhold til alle de muligheder, der findes for at yde hjælp efter den sociale lovgivning, jf. § 5 i lov om retssikkerhed og administration på det sociale område, jf. dog stk. 2.

Stk. 2. Personer, som ønsker, at kommunalbestyrelsen alene tager stilling til spørgsmålet om førtidspension, kan dog anmode herom. I sådanne tilfælde forelægges sagen på det foreliggende dokumentationsgrundlag for kommunens rehabiliteringsteam. Kommunalbestyrelsen træffer umiddelbart efter rehabiliteringsteamets indstilling i sagen afgørelse om, at sagen på det foreliggende dokumentationsgrundlag overgår til behandling efter reglerne om førtidspension.

Stk. 3. Kommunalbestyrelsen kan påbegynde en sag eller træffe afgørelse om tilkendelse af førtidspension til en person, der ikke selv har rettet henvendelse herom."

https://www.retsinformation.dk/forms...aspx?id=158074

Citat:
Oprindeligt indsendt af troldepigen Se meddelelser
Der står følgende i afslaget:

Pensionsteamet har d. 17 januar 2014 afslået, at lade din sag overgå til behandling efter reglerne om førtidspension i henhold til §18 jævnfør § 17 stk. 1 1 pkt. i lov om social pension.
Jeg vil anbefale, at du begærer aktindsigt i din sag, så du kan se, om der er dokumentation på, at du har søgt på det foreliggende.

Formular til aktindsigt er her: http://www.k10.dk/media/skema/aktindsigt.pdf

Fremover bør du sørge for, at have dokumentation på alt.

Når du f.eks. afleverer begæring om aktindsigt, så bør du aflevere den ved skranken i jobcenteret, og bede om kvittering på, at den er modtaget.
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 30-01-2014, 10:01   #16
troldepigen
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 17-04 2013
Indlæg: 13
Styrke: 12
troldepigen er ny på vejen
Hej igen.

Jeg har været lidt væk da jeg har været syg - har også lige skulle læse jeres svar 100 gange for at forstå det i skriver, og har stadig været itvivl om jeg forstod det så igår fik jeg min kammerart til at læse det..

Jeg var i mandags nede på en værested hvor det var blevet arrangeret at jeg skulle mødes med en socialrådgiver som er tilknyttet stedet til at hjælpe og rådgive dem der kommer på stedet.

Hun fortæller mig så at så snart jeg søger min førtidspension, så vil ALT i min sag ligge stille, så hvis jeg anker så vil de IKKE tage hensyn til nye erklæringer. Dette forstår jeg simpelthen ikke og havde jeg vidst det så havde jeg ikke søgt FØR at alle erklæringer var opdaterede. Men jeg forstår ikke at de ikke skal tage hensyn til nye udtalelser og erklæringer.

Hun spørger også om jeg ikke er blevet informeret om hvordan et forløb er når man søger sin pension, men jeg har INTET fået oplyst. Det var en fejl efter hendes mening.

Nåmen hun siger så også at når jeg har anket så skal de tage min sag op igen inden for 4 uger - dette syntes jeg ikke passer med det i har skrevet.
Hun sagde også at det var egentlig lige meget hvad jeg skrev i anken - jeg kunne faktisk bare nøjes med at skrive jeg anker sagen og ikke mere.
Dog skrev vi sammen dette: (jeg har ikke sendt det endnu da jeg lige ville høre hvad i siger)

Klage over afslag på førtids pension.
Jeg vil gerne klage over afslag på førtidspension, da jeg ikke er enig i den afgørelse der er truffet.
Der er ikke indhentet nye oplysninger fra psykiatrien i Brørup, som jeg er i kontakt med. Psykiater xxx xxxx mener, at der skal udarbejdes eb ny psykiatrisk vurdering da der helbredsmæssigt siden erklæringen fra februar 2013 ikke er sket yderligere bedring, snare tværtimod
Med venlig hilsen XXXXX....................

Er det nok at skrive dette????

Jeg kan også tilføje at grunden til at jeg ikke har været i aktivering er fordi jeg ikke har været i stand til det - det er både pga psyken og fysikken.
Jo en gang har jeg deltaget i et aktiveringsforløb - dette kunne jeg ikke klare at gennemføre og jeg måtte droppe ud af det.

Ud over hvad jeg bøvler med, med det fysiske og det psykiske så har jeg siden 2011 været ramt af modgang, psykisk vold, dødsfald, sygdom, svigt, økonomiske problemer og meget mere som har været med til at trække tingene ud og gøre min psyke endnu værre. Jeg har fået angst og jeg har stress. Jeg har i de sidste 3 år ikke haft nogen form for ro i mit liv, jeg har ikke haft 2-3-4 uger sammenlagt periode hvor der har været ro eller der er sket noget positivt.
Min sagsbehandler har en gang nævn at der var jo en mulighed om førtidspension, men at jeg med 99.9 % ikke ville få den tilkendt da man som under 40 kun får den hvis man kun har et par måneder tilbage at leve i.
Hun sagde også på et tidspunkt da hun kiggede i papirene fra psykiatrien at der stod noget med fare for kronisk depression - dertil siger hun så at så slemt kan det vel ikke være med mig

Min sagsbehandler har jeg det ikke godt med - jeg bliver helt kørt ned hver eneste gang jeg skal op til hende - det har som regel været hver 3 måned.
Hun har sagt SÅ mange ting som ikke er sket.

Da jeg sidste år havde en støtte rådgiver med fra socialpsykiatrien (for første gang) der brød jeg "igen" sammen og sagde at det var så hårdt osv, så siger hun til mig - jamen hvad vil du foreslå jeg skal gøre for at hjælpe dig - hvor jeg bare tænkte, og det spøger du mig om, mig der ikke kan finde ud af noget og slet ikke at få styr på mig selv og få det godt igen, det er vel ikke mit arbejde at skulle fortælle dig hvad der skal ske.
Jeg har så mange gange bedt, ja nøærmst tigget om at der må blive sat noget i værk så jeg kan få afklaring på BÅDE fysikken og psyken - men der sker intet og jeg har ikke ressourserne eller overskud til selv at finde ud af hvad der skal ske.

Min sagsbehandler siger også på et tidspunkt, jahh det kunne godt være hun skulle fremlægge min sag for hendes kollegaer for at få andres og flere syn på sagen - jahh det burde jeg nok ha gjort for længe siden.
Men det tvivler jeg på hun har gjort for jeg har intet hørt til det og har en gang spurgt hvor jeg ikke fik noget svar.

En ting er at jeg skal forholde mig til at jeg ikke kan det jeg kunne for bare 10 år siden pga fysikken - en anden ting er at det jeg allerhelst ville lave hvis jeg kunne, ja det kan jeg ikke klare - en trejde ting er at jeg skal forholde mig til at have, i min verden, store og meget belastende psykiske problemer. Men det at være på kontanthjælp som værende syg, det er det mest opslidende jeg nogen side har oplevet - tit føler jeg kommunen har en vis % del i at gøre mig mere syg end jeg er - det evige press man føler man er under, den evige angst for at lave noget forkert så de tager kontanthjælpen fra mig, den daglige kamp jeg har med psyken og smerter, det er ikke til at holde ud og det køre mig bare længere og længere ned.
troldepigen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 30-01-2014, 11:34   #17
popiae
Jeg bor her på K10
 
popiaes avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-09 2007
Lokation: Hillerød
Indlæg: 6.266
Styrke: 25
popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10
Hvis du har søgt på det foreliggende grundlag, og sagen behandles derefter, må de kun bruge de oplysninger der allerede foreligger. Udfra disse skal ressourceprofil eller andet opdateres.

Har du derimod blot søgt på alm. vilkår, skal de sørge for at indhendte nødvendigt for at sikre grundlaget.

Omdrejningspunktet bliver derfor den forsvundne ansøgning.

men da din sag har været til behandling, bør du finde ud af, hvilket grundlag der er søgt efter?

Deres begrundelse er stadigvæk, ikke iorden, fordi de enten skulle begrunde at grundlaget IKKE var tilstrækkeligt til at træffe afgørelse, ELLER være KONKRET i deres begrundelse for afslaget!

VH POpiae
popiae er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 04-02-2014, 10:06   #18
troldepigen
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 17-04 2013
Indlæg: 13
Styrke: 12
troldepigen er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af popiae Se meddelelser
Hvis du har søgt på det foreliggende grundlag, og sagen behandles derefter, må de kun bruge de oplysninger der allerede foreligger. Udfra disse skal ressourceprofil eller andet opdateres.

Har du derimod blot søgt på alm. vilkår, skal de sørge for at indhendte nødvendigt for at sikre grundlaget.

Omdrejningspunktet bliver derfor den forsvundne ansøgning.

men da din sag har været til behandling, bør du finde ud af, hvilket grundlag der er søgt efter?

Deres begrundelse er stadigvæk, ikke iorden, fordi de enten skulle begrunde at grundlaget IKKE var tilstrækkeligt til at træffe afgørelse, ELLER være KONKRET i deres begrundelse for afslaget!

VH POpiae
Hej.

ja jeg søgte på det forelæggende - hvad mener du med at ressourceprofil eller andet skal opdateres???

Jeg vidste ikke man kunne søge på almindelige vilkår.

Hvad mener du med den forsvundne ansøgning???
Da jeg sagde til min sagsbehandler at jeg ville søge, sad vi sammen og udfyldte en masse (som var en masse spørgsmål)
troldepigen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 04-02-2014, 10:28   #19
popiae
Jeg bor her på K10
 
popiaes avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-09 2007
Lokation: Hillerød
Indlæg: 6.266
Styrke: 25
popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10
Jeg ved jo ikke hvad du har udfyldt.
Du siger den ER søgt, men forsvundet?

Måske ressourceprofil?

Når man selv søger, er det på §17, enten alm. hvor kommunen søger for at indhente evt manglende relevant, eller på foreliggende dokumentation, hvor KUN ressourceprofil opdateres/laves.

VH Popiae
popiae er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 04-02-2014, 11:06   #20
troldepigen
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 17-04 2013
Indlæg: 13
Styrke: 12
troldepigen er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af popiae Se meddelelser
Jeg ved jo ikke hvad du har udfyldt.
Du siger den ER søgt, men forsvundet?

Måske ressourceprofil?

Når man selv søger, er det på §17, enten alm. hvor kommunen søger for at indhente evt manglende relevant, eller på foreliggende dokumentation, hvor KUN ressourceprofil opdateres/laves.

VH Popiae
Jeg ved heller ikke hvad det var - men det var en masse spørgsmål om hvorfor jeg søgte, om hvordan jeg så mig på arbejds markedet eller i en uddannelse. hvad jeg gerne ville arbejde med hvis det var (ønskejobbet) hvad mine egenskaber er, hvad jeg er god til osv, hvad mine interesser er osv.

Der er mig bekendt ikke noget der er forvundet, ved ikke lige hvad du mener.

Jamen HVAD ER en ressourceprofil.

Sidst redigeret af troldepigen; 04-02-2014 kl. 11:10.
troldepigen er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 18:53.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension