K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Politik og Samfundsdebat > Lægekonsulenternes Rolle

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Lægekonsulenternes Rolle Her vil vi sætte fokus på lægekonsulenters rolle i de kommunale sager.

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 20-03-2008, 18:30   #41
lena
Mit andet hjem K10
 
lenas avatar
 
Tilmeldingsdato: 04-08 2007
Indlæg: 612
Styrke: 18
lena er ved at flytte ind på K10lena er ved at flytte ind på K10
underskrifter

fætre - kusiner - mænd - onkler mv. må også gerne skrive under
lena er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-03-2008, 12:06   #42
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
Så har jeg sendt et svar til Knud Kristensen, sender senere i dag et til Tom Behnke men er ikke så god ven med min puter i disse dag , så det kan tage lidt tid


Citat:
Kære xxxx

Tak for din mail, mailen berører mig selvfølgelig og specielt indholdet. Jeg vil gerne understrege, at vi i beskæftigelsesudvalget har drøftet spørgsmålet, psykisk syg.
Jeg vil også gerne understrege, at vi politikere på Christiansborg, ikke er anderledes borgere, men borgere som har stillet sig til rådighed som politiker, med hver vore styrker og svagheder.
For mig er det helt i orden, at du sender dette signal, vi har som politiker brug for viden, om de ting som du fremfører, vi skal leve op til det Danske velfærdsamfunds betydning i ord og handling.
Måske er det meget naivt/uviden at spørge, hvordan kan vi hjælpe, hvordan kan vi løse den fælles opgave, så vi alle er med på holdet.
Der er mange spørgsmål, som også vi politikere stiller hinanden i udvalget.
Skriv venligst en mail til mig, kom med nogle forslag, det vil jeg blive glad for.

Venligst Knud Kristensen


Kære Knud

Tak for tilbagemeldingen.

Mange af de ting vi kunne tænke os der blev lavet om på kan man finde ved underskriftindsamlingen, men jeg vil da meget gerne uddybe det lidt …

Et af de meget store emner er lægekonsulenters rolle i socialsager, der er på området lægekonsulenter ikke nogen lovgivning på området men blot en bekendtgørelse, en bekendtgørelse som vi som borger ofte oplever ikke overholdes..

Dette opdager vi ofte hvis man fra kommunes side ”kommer” til at vedlægge lægekonsulentens papir.

Jeg er klar over at i ikke kan gå ind i person sager og det er heller ikke dette vi vil opnå, men blot at politikkerne sørger for at de ud-stukkende regler bliver overholdet og når vi kommer med noget mere personligt så skyldes det ene og alene at det er så groteske ting der foregår i kommunerne at det kan være svært at sætte sig ind i hvis ikke man høre nogle konkret historier..

Vi vil som borgere der sidder fast i dette system mene at en stor del af problemerne kunne løses ved at man overholdt gældende lovgivning men det er der ingen tegn på at man ude i kommunerne agter at gøre, da målet er ikke at hjælpe borgene men at spare penge og desværre er det ikke sådan at alle borgere orker at sætte sig ind i alle regler og love, det er vildt kritisk at man i 2008 kan være på kontanthjælp på 20 år uden nogen sinde at have været på arbejdsmarkedet der er noget helt galt i det system..

Hvis man kigger på underskriftindsamlingen kan man se at der står ..


1.At Lægekonsulenter / Sociallæger skal stå til ansvar i.h.t. Lægeløftet mv. for deres medvirken i sagsbehandling af borgerens sager såfremt Lægekonsulenter / Sociallæger fortsat skal medvirke i disse.


Dette punkt kommer sig af at vi oplever ude i kommunerne at lægekonsulenter og kommunes folk ofte omgås alle regler og desværre kan man ikke gøre noget ved det, da man fra politisk hold har valgt at lægekonsulenter skal medvirke i sagerne som ganske almindelige admenstrative medarbejder og dermed ikke kan stå til ansvar iht deres lægeløfte, heller ikke selv om deres udtalelser gør ubodelig skade på mennesker.

Læs evt hjemmesiden www.benny-g.dk hvor man kan læse om en 100 % invalid persons økonomiske ruin, takke være en sagsbehandlers løgnagtige udmeldinger til en lægekonsulent som herefter indstillede at en 100 % handicappet person skulle have frataget sin hjælp.

Selv om sagen sener blev omstødt af ankestyrelsen og personen fik sin hjælp tilbage ændrede det ikke ved den gæld som omtalte person nu har fået ved i tiden det tog at måtte låne sig frem til at betale de hjælper der var en livsvigtig hjælp til ham.



2.Afskaf lægekonsulenter, hvis de IKKE skal stå til ansvar for lægeløfte m.v.
(Vi ser helst at lægekonsulenter / papirlæger helt fjernet, og at lægen / speciallægerne skal skrive erklæringer på et sprog som sagsbehandlerne kan forstå.)

Den taler vist for sig selv

3.At egen læges og speciallæges udtalelser vægtes højere end Lægekonsulenter / Sociallæger.


4.At Lægekonsulenter / Sociallæger ikke skal medvirke i socialteamet når en borgers sag skal til afgørelse i teamet.

5.At Lægekonsulenter / Sociallæger skal have notatpligt i mundtlige og skriftlige svar på sagsbhdl. forespørgsler.


Dette punkt kommer sig af at det kan dokumenteres at visse lægekonsulenter sætter en ære i at få viderebragt sin egen mening omkring en borgers ret til sociale ydelser i strid med bekendtgørelsen

Feks kan man i ugeskrift for læger læse denne bemærkning fra lægekonsulent Jens Bang

. Situationen er altså den, at lægekonsulenterne har en vare, som kommunerne efterspørger, men alligevel ikke - ifølge ministeriet - må bede om. Hvad mon der så sker? Ikke uventet forvandles den hidtidige åbenhed til et fordækt mummespil, hvor lægekonsulenterne enten udtaler sig mundtligt eller formulerer sig i et kodesprog, hvor der siges det samme uden paragrafhenvisninger

Kilde http://www.ugeskriftet.dk/portal/pag..._2004_06_44187

Denne læge er til gavn for mange borgere allerede fyret fra Glostrup Kommune men styre sit vælde i feks Albertslund og Københavns kommune til stor uro og frustration for syge borgere …


6.At misbrug af Lægekonsulenter / Sociallæger ophører øjeblikkeligt i vurdering af borgernes erhvervsevne. (Der står tydeligt i Den socialt lægelige samarbejdsaftale 2005 hvem der har ansvaret for vurderingen under punkt 6. Arbejdsevnemetoden Citat: Den endelige vurdering og afgørelse om borgerens arbejdsevne er sagsbehandlerens ansvar. Det indebærer, at det er sagsbehandleren der har ansvaret for at foretage de samlede vurderinger, der ligger til grund for de forvaltningsmæssige afgørelser. Citat slut)



7.At sagsbehandler IKKE må ændre så meget som et komma i lægepapirer. Erklæringer skal vedlægges i kopi, ikke afskrift (med risiko for "fejlcitat")


8.At forslag om testning af borgeren ved kontakt / møde med sagsbehandler tages af bordet. (Skal der tages en Psykiatrisk / Psykologisk vurdering af en borger? Så skal dette ske hos en speciallæge valgt af borgeren selv, og ikke af en person uden lægefaglige kompetence.)



9.At Velfærdsministeren får foretaget en nyvurdering af udstukne regler for Lægekonsulenter / Sociallægers medvirken i sociale sager såfremt Lægekonsulenter / Sociallæger fortsat skal medvirke i disse.


10.At egne vurderinger inddrages i sagsbehandlingen.


11.At borgeren skal have mulighed for SELV at vælge autoriseret læge/speciallæge.


12.At borgeren skal have mulighed for SELV at vælge en autoriseret psykolog/psykiater så borgeren har mulighed for at kl
age.

13.Gratis advokathjælp i sager - Jobcenter og Sociale sager.


14.Max. Afklarings tid på forsørgelsesgrundlag eller bevarelse af sygedagpenge, indtil afklaringen er på plads. Ikke stilles ringere økonomisk pga. sagsbehandlingstid.

15.At borgeren får information om og der skrives en ressourceprofil såfremt der oprettes en sag efter henvendelsen fra borgeren, eller indkaldes til møde i forvaltningen for en afklaring af borgerens situation.

16.Såfremt sagsbhdl. Ikke får oprettet en sådan profil skal borgeren havde mulighed for at klage over at den er mangelfuld eller mangler helt.


Ressourceprofilen er efter regeringens mening et af de vigtigste arbejdsredskaber til at afklare en borger, alligevel oplever vi den ene gang efter den anden at den enten udarbejdes i strid med arbejdsevnemetoden og derfor er fuld af fejl og mangler, eller at den simpelthen ikke udarbejdes overhovedet, som det er i dag har man ikke mulighed for at klage over dette, man har muligheden for at klage til borgmesteren men mange gange er det netop ud-stukket fra oven af , at man skal spare.

Som en af dine parti fæller har oplyst så kan man klage over det ved en anke, men desværre er det sådan at når man når til tiden for anke så er det på det tidspunkt ens eksistensgrundlag er trukket væk under fødderne på en og derfor en kende for sent..

17.Ressourceprofilen, inkl. lægepapirer, SKAL være på plads og godkendt, på 6 måneder.
(Såfremt det er nødvendigt kan denne periode forlænges hvis der skal bruges tid for indhentelse af flere oplysninger.)

18.*Der rettes op på alle de forhold, som allerede er Velfærd- og Beskæftigelsesminister bekendt fra alle de henvendelser og høringer, der allerede har været på området. (* fra patientforeninger, førtidspensionister, fleksjobbere mv. Der er jo en masse, der stadig IKKE fungerer på trods af, at man lavede reformen for at sikre bedre retssikkerhed for borgeren.)

19.Personlige og unødvendige bemærkninger, skriftligt som mundtligt frabedes af sagsbhdl. konsulenter m.fl. under borgernes sagsbehandling.


Her har du så 19 punkter som for os er meget presserende, det kan ikke være rigtigt at kun de mennesker der har psykiske ressourcer til at tage kampen op med systemet kan høres, man må med gru tænke på hvor mange der får stoppet sygedagpenge, eller får en ugyldig afgørelse som ikke formår at sende en anke, desværre er der noget der tyder på at man ude i kommunerne køre lidt efter devisen går den så går den…

Det vil sige at hvis man fra kommunens side giver et ulovligt afslag til 100 borger og der så kun er 50 der har ressourcer og viden til at anke en sådan afgørelse så er der en besparelse på 50 borgers evt fleksjob revalidering eller førtidspension …

Det kan ikke være rigtigt at de mennesker som er blevet syge ud over at skulle kæmpe med sygdom også skal have den lille professor grad i socialforvaltningsret samt lovgivningen.

Med venlig hilsen

xxxx
  Besvar med citat
Gammel 25-03-2008, 13:18   #43
Stella
Jeg bor her på K10
 
Stellas avatar
 
Tilmeldingsdato: 14-10 2005
Indlæg: 3.069
Styrke: 28
Stella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sig
Godt brev Hejdien...du er bedre politiker end politikerne...
Stella er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-03-2008, 20:08   #44
Benny Gerhard
Skal snart betale husleje på K10
 
Benny Gerhards avatar
 
Tilmeldingsdato: 14-09 2007
Lokation: Gladsaxe
Alder: 79
Indlæg: 839
Styrke: 18
Benny Gerhard er ved at flytte ind på K10Benny Gerhard er ved at flytte ind på K10
Hej Heidi

Et rigtigt godt stykke arbejde, du her har præsteret.

Du ender garanteret et eller andet sted!
__________________


Jeg har det som BLOMMEN i et æg, kun "SKALLEN" adskiller mig fra livet. (Benny G)
Benny Gerhard er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-03-2008, 02:19   #45
@PerChr
Udmeldt Bruger
 
Tilmeldingsdato: 06-08 2007
Indlæg: 565
Styrke: 17
@PerChr er ny på vejen
Post Tak for din ildhu Hejdien

Skønt at se hvor meget du får videre ud, og sikke tilbagemeldninger du får

Jeg kan se flere steder hvor du skriver om underskriftindsamlingen

Blot det så giver pote i sidste ende. Til dato er der 427 stemmer Inkl. en fra Elvis Presley

Jeg selv skriver i diverse blog og forum om sagen. Samt til dagspressen. Nogle reagere positiv og nogle hører man ej et dyt fra.
Men sådan er livet jo.

Andre private hp er flinke til at sætte link til indsamlingen. Med lidt flid og held skal der nok komme flere underskrifter på.
@PerChr er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-03-2008, 09:00   #46
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
Per 427 er faktisk rigtig godt gået på så kort tid og mon ikke vi kan få flere på hen af vejen det tror jeg vi kan
  Besvar med citat
Gammel 26-03-2008, 15:36   #47
@PerChr
Udmeldt Bruger
 
Tilmeldingsdato: 06-08 2007
Indlæg: 565
Styrke: 17
@PerChr er ny på vejen
Thumbs up

Hej Hejdien
Jo der skal nok komme flere. Den er pt nu oppe på 435

- Elvis som er fjernet

Og flere skal nok vise sig efter jeg har fået lov til at sætte besked om indsamlingen på www.depnet.dk debat sted.
@PerChr er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-03-2008, 22:32   #48
bettina
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 04-02 2008
Alder: 51
Indlæg: 150
Styrke: 17
bettina er ny på vejen
Hej Hejdien

Bliver altså nødt til bare lige at sige.... Hvor er du bare sej!!! Hvor er det bare godt. !!! Ikke at jeg ikke ved at andre også har lavet et kæmpe stykke arbejde. Men du skal altså lige have et klap på skulderen for det der!!


B
bettina er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 30-03-2008, 19:25   #49
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
Underskriftsindsamlingssiden har ikke virket i mange timer.

__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 30-03-2008, 19:46   #50
Benny Gerhard
Skal snart betale husleje på K10
 
Benny Gerhards avatar
 
Tilmeldingsdato: 14-09 2007
Lokation: Gladsaxe
Alder: 79
Indlæg: 839
Styrke: 18
Benny Gerhard er ved at flytte ind på K10Benny Gerhard er ved at flytte ind på K10
DET ER IKKE BARE PÅ K10 UNDERSKRIFTINDSAMLINGEN IKKE VIRKER.

DEN VIRKER HELLER IKKE PÅ MIN HJEMMESIDE?

WWW.BENNY-G.DK
__________________


Jeg har det som BLOMMEN i et æg, kun "SKALLEN" adskiller mig fra livet. (Benny G)
Benny Gerhard er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Oplæg til fleksjobteammøde ( hjælp - spørgsmål ). mookmik Spørgsmål ang fleksjob 31 03-05-2013 07:58
Oplæg om fleksjob og førtidspensionsreformen? Henrik Herløv Fremtiden for fleksjob og førtidspension 0 17-06-2012 11:04
Ny webadr. Underskriftindsamlingen - Borgersagsbehandling @PerChr Politik og Samfund 4 09-10-2009 02:03
Oplæg flyttet hertil fra Sociale Grupper afrodite Dit og Dat 11 25-09-2008 22:31




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 08:44.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension