K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Politik og Samfundsdebat > Politik og Samfund

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Politik og Samfund Her er det tilladt at diskutere politik , nyheder og andre samfundsproblemer. Hvis du har problemer med at andre udtrykker deres uforbeholden mening om vores samfund, så er dette nok ikke stedet for dig.

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 17-05-2012, 13:37   #41
Mella
Bruger
 
Mellas avatar
 
Tilmeldingsdato: 29-10 2005
Indlæg: 742
Styrke: 19
Mella er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af stribe Se meddelelser
Ja det har jeg papier på..............smiler..........at jeg er normal.....åbenhed og dialog under ordende og ordentlige indlæg må være vejen frem...jeg dømmer ingen..folk ka ikke gøre for de er psysisk syge og jeg ka ikke gøre for jeg er normal...


Men slut herfra om det emne fra mig
Dialogen var okay interessant, men ordnede forhold og ordentlige indlæg.
Det kan vist ikke være, når du skriver med store bogstaver/råber, sender bræksmilelys til en person og hidser dig vildt op
__________________
Ingen slipper levende fra livet - jeg lever, mens jeg er her.
Mella er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-05-2012, 13:46   #42
Indiansummer
Mit andet hjem K10
 
Tilmeldingsdato: 04-09 2009
Indlæg: 637
Blog Indlæg: 2
Styrke: 15
Indiansummer er ny på vejen
Hej.

I programmet bliver der oplyst, at en psykiater og 7 af hans venner for år tilbage, lod sig indlægger som et eksperiment, alle disse 8 personer fejlede intet, men fik alle en diagnose på sig.

En var endda indlagt i 52 dage. Den ene ville skrive dagbog om forløbet, dem som observerede denne person skrev i journal, at denne person havde sygelig trang til at skrive.

Jeg opfatter programmet, som værende en besked til samfundet ( kommunerne, lægerne og os) om hvor svært det er, at vurdere et menneskes mentale tilstand, også som uddannede, som almindelige menneske osv.

Hvis man bliver stødt af hvad udsendelsen hedder, hvad så med alle de programmer som starter med (FED), grænsen imellem at være normal og en med en diagnose er så hårfin, så selv rigtig mange kloge hoveder tager fejl.

Alle kan vi tage fejl, og det viser denne udsendelse jo også. Jeg frygter mest for alle de mennesker, som får en diagnose som aldrig burde ha fået den, og som skal slås med systemet, som ikke er sådan at bide skeer med.

Eller alle dem, som burde ha fået en og som aldrig får den og den hjælp som de har brug for. Kh indiansummer
Indiansummer er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-05-2012, 15:02   #43
amaranth
Klart Afhængig af K10
 
Tilmeldingsdato: 08-10 2011
Lokation: Fyens bøhland
Indlæg: 450
Styrke: 13
amaranth er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af stribe Se meddelelser
lunasdatter...................nu er jeg godt nok meget meget sur og meget meget fornærmet..............jeg har smerter hverdag og spiser piller hver dag,de fjerner ikke smerterne ,men de blir jo heller ikke værrere..sådan er det vel også med de psysisk syge.de spiser vel også piller fordi de skal hjælpe el.de ikke skal få det værrere..el..burde de ikke æde nogen..jeg er meget meget sur lunasdatter fordi hvis du går tilbage i denne tråd siger jeg de blir respekteret mere idag end de gjorde førhen...og jeg har dyd respekt for dem og ku aldrig drømme om hverken at snakke nedladende hverken om dem el. til dem.

tak for kaffe lunasdatter siger jeg bare
Bare for at opklare det med pillerne:
De virker ikke altid på psykiske lidelser, og ofte er bivirkningerne ligeså slemme som hjælpen.
Jeg tror ikke der er nogle psykisk syge der vil underkende en somatisk lidelse... mange af os har dem også selv.
amaranth er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-05-2012, 15:46   #44
Mella
Bruger
 
Mellas avatar
 
Tilmeldingsdato: 29-10 2005
Indlæg: 742
Styrke: 19
Mella er ny på vejen
Interresant eksperiment :-)
Jeg ærger mig mere og mere over, at jeg gik glip af den udsendelse.
I øvrigt er jeg enig med dig, Indiansummer.

- Og lige så enig med amaranth.
Indrømmet så gad jeg ikke, at forklare om psykofarmika i denne meningsudveksling

Blev nyskerrig på det her normalitesbegreb.
Sidste gang jeg troppede op hos min kloge og menneskevarme psykiater, sagde han med et lunt glimt i øjnene: findes der nu mon normale mennesker?

Gik nu ind på Wikipedia om normal.

Her står der bla.a:

Den der følger normerne - uanset om de er skrevne eller ej.

Den statistiks hyppigst forekommende - dvs. det almindeligeste, det sædvanlige.

Den gennemsnitlige

Den ønskværdige: det idelle (f.eks smuk, rig, ærlig, modig)

Det sunde - fysiske, psykiske og holdningsmæssigt.

Man kan sætte ? tegn ved disse 5 punkter.
Eksempelvis er ca 23 % af befolkningen i psykiatrisk behandling på et eller flere tidspunkter af deres liv.
- Og normalitesbegrebet varier fra kultur til kultur.
Det hele kan læses her:

http://da.wikipedia.org/wiki/Normal_(sociologi)
__________________
Ingen slipper levende fra livet - jeg lever, mens jeg er her.
Mella er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-05-2012, 16:18   #45
Karo
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 02-08 2010
Indlæg: 2.227
Styrke: 16
Karo er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af Mella Se meddelelser
...Det kan da vel være totalt ligemeget, hvad vi så bliver kaldt.
Det kan I så lysteligt diskutere videre...
...
Det synes jeg ikke at det er ligemeget. Raske mennesker som intet kender til psykiske lidelser, har meget ofte netop forestillingen om, at galskaben følger med psykiske lidelser.
Hvis man læser overskrifter af slagsen:
Gal mand har overfaldet…..
Gal oksemand har…..
Psykisk syg gal mand blev skudt af politi….
ja, så kan man meget nemt forestille sig, at de "ikke gale" kan godt være angste for de "gale".

Jeg synes at den uheldige titel har skabt faktisk en barriere i stedet for at bryde den.
Før i tiden har jeg været åben omkring min psykisk lidelse, men det er jeg ikke længere. Ikke på grund af udsendelsen, men på grund af at det er blevet brugt imod mig, faktisk flere gange.

Jeg tror ikke på at samfundet er blevet voksen nok til at acceptere de psykisk syge.
Karo er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-05-2012, 17:05   #46
Risa
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 16-02 2007
Indlæg: 1.216
Styrke: 19
Risa er rigtig godt på vej
Nej, det er ikke blevet lettere at være psykisk syg i dag end for 20 år siden. Ej heller er det blevet mere accepteret at være psykisk syg i dag - jeg vil snarer sige tværtimod.

I dag er der meget fokus på "det personlige ansvar", hvor man selv er ansvarlig for, hvordan man har det, og hvilke sygdomme man får. Mange glemmer så, at der er mange faktorer, der spille ind, fx at kræft ikke kun skyldes livsstilsfaktorer, men også faktorer, man ikke selv kan gøre noget ved, fx arv.

Det samme gælder for psykiske lidelser, men fordi det er en skjult sygdom, er det (måske) meget nemt og nærliggende for raske at sige til en psykisk syg "du skal da bare tage og tage dig sammen". Måske det også "bare" er frygten for det ukendte og usynlige, der gør at fordomme trives...

Og der er rigtigt mange fordomme omkring det at være psykisk syg, måske det er en af forklaringerne på, hvorfor så mange psykisk syge ryger ud af arbejdsmarkedet og havner på ftp: arbejdspladserne og kollegaerne tør dem enten ikke, eller kan ikke magte dem. Og når vi lever i et samfund, der nærmest bygger på arbejdsidentitet, er dét også med til at stigmatisere og marginalisere de psykiske syge, at de ikke kan/må være med dér. Alt i alt nærmest en kamp på alle hylder...

Mht. ordet "gal" må jeg give jer ret: der ér et meget uheldigt valg. Det klinger måske godt, men giver helt forkerte associationer og kan dermed være med til bare at skabe flere fordomme...



Ps: Det eksperiment, der blev omtalt i programmet hedder Rosenhan-eksperimentet eller "On Being Sane in Insane Places" http://da.wikipedia.org/wiki/On_Bein..._Insane_Places
http://en.wikipedia.org/wiki/Rosenhan_experiment Et tankevækkende eksperiment...
Risa er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-05-2012, 17:14   #47
nocturne
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 29-05 2011
Indlæg: 566
Styrke: 14
nocturne er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Mella Se meddelelser
Interresant eksperiment :-)
Jeg ærger mig mere og mere over, at jeg gik glip af den udsendelse.
I øvrigt er jeg enig med dig, Indiansummer.

- Og lige så enig med amaranth.
Indrømmet så gad jeg ikke, at forklare om psykofarmika i denne meningsudveksling

Blev nyskerrig på det her normalitesbegreb.
Sidste gang jeg troppede op hos min kloge og menneskevarme psykiater, sagde han med et lunt glimt i øjnene: findes der nu mon normale mennesker?

Gik nu ind på Wikipedia om normal.

Her står der bla.a:

Den der følger normerne - uanset om de er skrevne eller ej.

Den statistiks hyppigst forekommende - dvs. det almindeligeste, det sædvanlige.

Den gennemsnitlige

Den ønskværdige: det idelle (f.eks smuk, rig, ærlig, modig)

Det sunde - fysiske, psykiske og holdningsmæssigt.

Man kan sætte ? tegn ved disse 5 punkter.
Eksempelvis er ca 23 % af befolkningen i psykiatrisk behandling på et eller flere tidspunkter af deres liv.
- Og normalitesbegrebet varier fra kultur til kultur.
Det hele kan læses her:

http://da.wikipedia.org/wiki/Normal_(sociologi)
du kan se den her:
http://www.dr.dk/TV/se/gal-eller-nor...-normal-1-2#!/

Jung sagde, at der ikke findes nogle normale mennesker.
Hvad jeg forøvrigt er enig i.
nocturne er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-05-2012, 16:55   #48
c.l.e.o.
Jeg bor her på K10
 
c.l.e.o.s avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-06 2009
Lokation: Jeg har glemt hvor jeg kommer fra og hvor jeg skal hen :)
Indlæg: 3.317
Styrke: 18
c.l.e.o. er ny på vejen
Nu er der jo et afsnit mere hvor de mangler at finde de sidste 4 med en dianose,spændene om den ene der var forkert gæt på bliver valgt igen til en anden dianose,eller de vil skyde på 4 nye.
__________________
Man kan ikke give livet flere dage,men man kan give dagene mere liv .

Der findes altid en tredje udvej,bare man er i stand til at finde den
c.l.e.o. er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-05-2012, 17:29   #49
Debutanten
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 15-12 2011
Lokation: Hillerød komune
Indlæg: 235
Styrke: 13
Debutanten er ny på vejen
Ja experterne dummede sig ved at gætte på en bestemt diagnose
istedet for bare at gætte på at kvinden havde en diagnose.
Debutanten er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-05-2012, 18:25   #50
Mr. Bean
Banned
 
Tilmeldingsdato: 11-02 2012
Indlæg: 140
Styrke: 0
Mr. Bean er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Debutanten Se meddelelser
Ja experterne dummede sig ved at gætte på en bestemt diagnose
istedet for bare at gætte på at kvinden havde en diagnose.
Det var jo ligesom meningen med programmet at de skulle gætte hvad vedkommende fejlede helt konkret....

Hvis de bare skulle gætte om vedkommende havde en diagnose eller ej var der jo en 50% chance for at de gættede rigtigt.....hvad sjov er der i det
Mr. Bean er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
er dette en normal reaktion eller er jeg ved at blive mere skør nensypigen Politik og Samfund 14 05-02-2013 00:56
Er det normal praksis? Tullee Alt det andet 10 05-11-2010 21:26
Normal procedure? SåTræt Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 9 03-10-2010 14:37
normal, mellemste, højeste fp? tije Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 7 29-01-2010 20:09
Normal process? Klund Dit og Dat 13 27-10-2009 15:13




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 11:39.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension