K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Fleksjob - Førtidspension > At søge førtidspension

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

At søge førtidspension Gode råd og tips til dem der igang med at søge førtidspension

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 16-09-2009, 13:52   #1
jonas
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 03-09 2009
Indlæg: 25
Styrke: 15
jonas er ny på vejen
Kontanthjælpen udebliver - politianmeldelse uundgåelig.

Hej alle.

Kommunen har besluttet, at jeg skal tvangsaktiveres, og at kontanthjælpen udebliver indtil jeg er mødt op til arbejdsprøvning.

Mit første indlæg kan læses her: http://www.k10.dk/showthread.php?t=9721

Jeg blev indstillet til førtidspension i 2004, og dengang skrev kommunen i min resourceprofil: "Vil vurdere hans tilstand til at være i en sådan situation at selv en arbejdsprøvning ville være formålsløst."

I min resourceprofil vurderer kommunen i slutningen af 2007 følgende: "Erhversevnen vurderes ophævet i såvel ordinært arbejde som arbejde på særlige vilkår."

Speciellægen har ligeledes skrevet til kommunen, at jeg ikke har en eksisterende arbejdsevne, samt at det må forventes, at min sygdom udelukkende forværres.

Kommunen er ligeglad med de forskellige lægelige akter, og afviser førtidspension i 2008 alene på grund af, at der ikke har været foretaget en arbejdsprøvning.

Beskæftigelsesankenævnet fastholder kommunens afgørelse, hvilket jeg står meget uforstående overfor.

Efterfølgende har kommunen iværksat en arbejdsprøvning, som jeg gentagne gange har måtte udeblive fra grundet sygdom. Jeg har hver gang skrevet til kommunen, at jeg ikke kan deltage gr. sygdom, og bedt om at tage ansvar for mit helbred.

Jeg har idag modtaget et brev fra jobcentret i kbh. kommune, hvori de bl.a. skriver:

"Jobcentret kan ikke tage ansvar for Jonas helbred, og Jonas har ikke på noget tidspunkt dokumenteret fravær med sygemelding fra egen læge."

Jeg har en diagnose, og min speciallæge har gentagne gange oplyst kommunen om at min arbejdsevne er permanent ødelagt (min sag har som bekendt kørt i 6 år).

"Jonas er udeblevet gentagne gange, og der vil derfor blive indstillet til ydelsesservice, at Jonas' kontanthjælp bør ophøre, begrundet i aktivlovens §41 stk. 1 nr. 2."

Jeg agter nu at politianmelde teamchefen samt sagsbehandleren, og vil efterfølgende skrive et brev til bogmesteren og kommunalbestyrelsen.

Jeg har allerede klaget til Beskæftigelsesankenævnet, og venter deres svar, men jeg er meget bekymret for, at sagsbehandleren på ankenævnet ikke kan overskue min sag, da den er fyldt med fejlbehandlinger og skift af sagsbehandlere, der ikke på nær en enkelt person, aldrig har haft overblik over, hvad min sag egentligt går ud på.

Hvis kommunen fratager mig kontanthjælpen, har jeg intet forsørgelsesgrundlag, og som enlig far, der er alvorlig syg, er situationen dybt kritisk.
jonas er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-09-2009, 14:11   #2
Webmaster
Webmaster
 
Webmasters avatar
 
Tilmeldingsdato: 06-10 2005
Lokation: Køge
Indlæg: 9.806
Blog Indlæg: 3
Styrke: 67
Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10
Det første du skal gøre....det er bestemt gå ned til din læge og bede om en lægeerklæring....som du bagefter går op med til kommunen....

De skulle herefter ikke kunne stoppe din kontanthjælp...

Jeg har desværre ikke overskud lige nu til at se på resten af din sag...men ville lige sige det ang lægeerklæring...da jeg vil tro at det er ret vigtigt...for at du kan beholde din kontanthjælp...

Jeg håber at der er andre der vil gå dybere ind i din sag...
__________________
Webmaster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-09-2009, 14:20   #3
jonas
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 03-09 2009
Indlæg: 25
Styrke: 15
jonas er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Webmaster Se meddelelser
Det første du skal gøre....det er bestemt gå ned til din læge og bede om en lægeerklæring....som du bagefter går op med til kommunen....

De skulle herefter ikke kunne stoppe din kontanthjælp...
Mange tak for svaret.

Det vil jeg helt sikkert gøre. Jeg skal også til samtale hos speciellægen, for at få ham til skriftligt at udtale sig om sagen.
jonas er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-09-2009, 14:33   #4
Razmo
Gæst
 
Indlæg: n/a
Når du skal tale med speciallægen, så prøv at få ham til at skrive, at det er kontraindiceret at arbejdsprøve dig... ved ikke om det allerede står skrevet, men hvis det gør burde det være mere end nok til at affærdige en arbejdsprøvning... hvis de efter dette fortsætter vill ejeg bestemt politianmelde dem for at yde skade på dig, for det er jo i bund og grund hvad de gør, hvis de mod lægens anvisning påbegynder arb. prøvning.

Ud fra hvad jeg kan læse om din historie, så handler det om kassetænkning og måske personligt vendetta, så det er bare med at komme op på barrikaderne og få klaget til alt hvad der kan krybe og gå!
  Besvar med citat
Gammel 16-09-2009, 17:16   #5
tije
Afhængigheds tegn af K10
 
Tilmeldingsdato: 13-07 2009
Indlæg: 315
Blog Indlæg: 6
Styrke: 15
tije er ny på vejen
det er lidt åndsvagt skruet sammen, men selvom du er sygemeldt, så skal du stadig have en ekstra sygemelding fra din læge for at udeblive fra en arbejdsprøvning, siger min sagsbehandler, så jeg tror faktisk de handler efter loven.

Se efter at få fat i din egen læge og få en sygemelding afsted til dem, hurtigst muligt.

hvad siger lægekonsulenten til de andre læger er han enige med dem? hvad stod der i afslaget på den fp i 2008?

Har du søgt aktindsigt?

Der står intet sted i loven at man skal igennem en arbejdsprøvning hvis det kan skade ens helbred, så hvis du har det på papir fra din læge burde de ikke kunne rende fra det.
tije er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-09-2009, 19:20   #6
jonas
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 03-09 2009
Indlæg: 25
Styrke: 15
jonas er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af tije Se meddelelser
det er lidt åndsvagt skruet sammen, men selvom du er sygemeldt, så skal du stadig have en ekstra sygemelding fra din læge for at udeblive fra en arbejdsprøvning, siger min sagsbehandler, så jeg tror faktisk de handler efter loven.
Jeg har kontaktet Beskæftigelsesministeriet, som siger følgende:

I Lov om aktiv socialpolitik §13 stk. 4, samt i ”Bekendtgørelse om rådighed for personer der ansøger om eller modtager kontanthjælp eller starthjælp alene på grund af ledighed” §15 stk. 2, at en person skal ikke stå til rådighed for et arbejde eller et tilbud efter lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, hvis den pågældende ikke kan arbejde på grund af sygdom, eller der er risiko for, at helbredet forringes, hvis det hidtidige arbejde fortsættes.

Også i ”Vejledning om rådighed for personer der ansøger om eller modtager kontanthjælp eller starthjælp alene på grund af ledighed” §15 at, en person skal ikke stå til rådighed efter bekendtgørelsen, herunder være aktiv arbejdsøgende m.v., hvis personen er syg.

Citat:
Oprindeligt indsendt af tije Se meddelelser
hvad siger lægekonsulenten til de andre læger er han enige med dem? hvad stod der i afslaget på den fp i 2008?
Lægekonsulenten var den berømte Dr. Bang, og han tillod sig desværre at udtale sig om ting, så som arbejdsevne m.v., på en modsættende måde i forhold til min speciellæge. Dette klagede jeg også over, da han som bekendt udelukkende skal hjælpe kommunen med at forstå sygdommen, og ikke bedømme arbejdsevnen.

I afslaget bekendtgjorde kommunen at de havde lagt vægt på, at jeg var meget syg med "daglige kraftige gener heraf", men at fordi der ikke havde været foretaget arbejdsprøvning, så kunne arbejdsevnen ikke bedømmes.

Citat:
Oprindeligt indsendt af tije Se meddelelser
Har du søgt aktindsigt?
Ja, det har jeg gjort flere gange i forløbet, og sidst i sidste måned. Jeg mangler endnu at få den sidste.

Citat:
Oprindeligt indsendt af tije Se meddelelser
Der står intet sted i loven at man skal igennem en arbejdsprøvning hvis det kan skade ens helbred, så hvis du har det på papir fra din læge burde de ikke kunne rende fra det.
Nej, det er jeg også enig i, men som Razmo også skriver, så er det helt klart, at det er kassetænkning og personligt vendetta.

Jeg har klaget meget over alle fejl, og jeg har hele tiden haft referencer til alle de steder, hvor loven er blevet brudt. Hver gang så kan man se, at de meget tydeligt bøjer loven, fremhæver et aspekt, men ser helt bort fra et andet osv.

De betragter mig helt klart som usamarbejdsvillig, og jeg er helt klart også røget over i deres specielle task-force, der skal tage sig kærligt af "besværlige klienter".

Det er dybt problematisk, at der ikke er en langt større konsekvens for folk ansatte i kommunen (uden om kommunen), når de bryder loven.

Jeg ser ingen anden udvej end at bruge straffelovens kap. 16 og så fremhæve de punkter i forvaltningsloven og lov om aktiv socialpolitik, som de gentange gange har brudt.
jonas er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-09-2009, 20:25   #7
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Min sag blev også sendt til Task force (Hejrevej i København) og SÅ skete der ENDELIG noget! De fik lyn hurtigt udarbejdet en ressourceprofil, pakket sagen, og indstillet mig til førtidspension!

Så jeg har udelukkende kun gode erfaringer med Task force. Dog skal nævnes, at den sagsbehandler jeg fik var fuldstændig vanvittig, truede med børnesag, psykolog, arbejdsprøvning, ville vide hvordan mit sexliv var osv....jeg var dybt rystet og RØG herind og beklagede min nød, og fik endda involveret Over Borgmester Ritt Bjerregaard

.................men bortset fra dét, så var de hurtige!!

Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-09-2009, 20:32   #8
jonas
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 03-09 2009
Indlæg: 25
Styrke: 15
jonas er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af helenekr Se meddelelser
jeg var dybt rystet og RØG herind og beklagede min nød, og fik endda involveret Over Borgmester Ritt Bjerregaard

.................men bortset fra dét, så var de hurtige!!

Hvad gjorde forskellen? Var det efter Overborgmesteren kom ind i billedet?

Citat:
Oprindeligt indsendt af helenekr Se meddelelser
Så jeg har udelukkende kun gode erfaringer med Task force.
Med task-force der mener jeg dem, der tager sig af sager, hvor klienterne bliver stemplet som "umulige".

Sidst redigeret af Stezu; 16-09-2009 kl. 21:37. Årsag: 2 indlæg slået sammen - husk at bruge REDIGER-funktionen
jonas er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-09-2009, 20:43   #9
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Jeg var også stemplet som umulig!! Har været 21 år på kontanthjælp som psykisk syg og har over 35 aktiveringer/arbejdsprøvninger bag mig....alle droppet efter kort tid.

Task force på Hejrevej er også for umulige klienter som de ikke kan finde ud af at udrede, eller som har været syltet for længe...

Der kom skred i sagen da speciallægen skrev at jeg IKKE måtte arbejdsprøves mere, samt at en arbejdsprøvning ville være kontraindiceret. Dér sluttede festen!

Ritt Bjerregaard var nu både sød og forstående, men kunne ikke hjælpe mig, da min sag var udenfor hendes domæne, men hun anbefalede mig at klage mm
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-09-2009, 10:46   #10
Viper
Afhængigheds tegn af K10
 
Vipers avatar
 
Tilmeldingsdato: 16-09 2008
Lokation: Odsherred
Alder: 63
Indlæg: 319
Blog Indlæg: 5
Styrke: 16
Viper er rigtig godt på vej
Ang. sygemeldingen

Hej Jonas

Sig mig lige, har kommunen i nogen af de tilfælde hvor du måtte sygemelde dig bedt skriftligt om at få en lægeerklæring fra din læge?

Fidusen er at hvis kommunen ikke har gjort dette har du heller ikke haft pligt til at sende en sådan, rent bortset fra at de i øvrigt skal betale en lægeerklæring som de afkræver dig, HVER GANG.

Du bør så straks anke denne sag, netop med henvisning til de §§ du selv har nævnt i tråden, OG det faktum at kommunen aldrig skriftligt har bedt dig om en lægeerklæring. Juridisk set er det at betragte som fuld accept af din sygemelding når du ikke er blevet afkrævet en lægeerklæring på skrift

Pøj pøj. Viper
__________________
Failure Is Not an Option. (Gene Krantz, Mission Control, Apollo 13)

Enhver soldat kan slå ihjel, men kun den sande kriger kæmper for at redde liv. Any Soldier Can kill, but only the true warrior fights to save lives. (russisk ordsprog)
Viper er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Pludselig modregning i kontanthjælpen.. BubberDK Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 38 28-09-2012 06:36
fradrag i kontanthjælpen havheks Alt det andet 8 12-08-2012 12:40
Politianmeldelse af en borger!!! buster Det er da strengt ! 5 15-05-2011 10:39
Inden kontanthjælpen nedsættes til borgere, der udebliver fra jobsamtaler phhmw Nyt om loven 0 06-01-2011 18:23
politianmeldelse Forsyg Dit og Dat 5 24-03-2009 22:29




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 02:40.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension