K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Politik og Samfundsdebat > Fremtiden for fleksjob og førtidspension

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Fremtiden for fleksjob og førtidspension Her vil vi debattere og skrive nyt om den nye førtidsepensionsreform som pt er under opsejling

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 21-08-2009, 08:35   #1
Lilli Susanne
Elsker at være her på K10
 
Lilli Susannes avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-04 2009
Lokation: tilflytter til Slagelse
Alder: 66
Indlæg: 68
Styrke: 16
Lilli Susanne er ny på vejen
FN konventionen træder i kraft på søndag

[20.08.09]






FN's konvention om rettigheder for mennesker med handicap træder i kraft på søndag.

[FN's generalsekretær meddeler, at Konventionen om rettigheder for mennesker med handicap træder i kraft søndag 23. august 2009.

jeg kan desværre ikke få det til at virke,

Der står ikke så meget, og jeg ved ikke om jeg må sætte det på her,

det fra fra Center for Ligebehandling af Handicappede

Jeg undskylder[

Sidst redigeret af Lilli Susanne; 21-08-2009 kl. 09:56. Årsag: link virkede ikke, håber at det gør nu
Lilli Susanne er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-08-2009, 09:30   #2
jomfruen
Klart Afhængig af K10
 
jomfruens avatar
 
Tilmeldingsdato: 27-06 2008
Lokation: Århus
Alder: 68
Indlæg: 474
Blog Indlæg: 1
Styrke: 16
jomfruen er ny på vejen
Hej
Linket dutter ikke
__________________
Nu med blog http://www.k10.dk/blog.php?b=409
jomfruen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-08-2009, 09:41   #3
steine
Hvor skulle jeg ellers være
 
steines avatar
 
Tilmeldingsdato: 05-06 2009
Lokation: Holbæk Kommune, Vestsjælland
Alder: 54
Indlæg: 138
Styrke: 15
steine er ny på vejen
Her er et fungerende link:

http://www.clh.dk/index.php?id=981&t...ash=90e58450d8
steine er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-08-2009, 09:58   #4
Lilli Susanne
Elsker at være her på K10
 
Lilli Susannes avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-04 2009
Lokation: tilflytter til Slagelse
Alder: 66
Indlæg: 68
Styrke: 16
Lilli Susanne er ny på vejen
Tak skal du have

Når jeg prøvede så fremkom istedet børn får stemme med nyt computerprogram, underligt
Lilli Susanne er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-08-2009, 23:43   #5
Ragdoll
Har ikke tid til andet end K10
 
Ragdolls avatar
 
Tilmeldingsdato: 01-12 2008
Lokation: Aabenraa
Alder: 64
Indlæg: 2.005
Blog Indlæg: 4
Styrke: 19
Ragdoll er ved at flytte ind på K10Ragdoll er ved at flytte ind på K10
Her er....

....selve konventionen på dansk i pdf format.

http://www.ism.dk/Temaer/sociale-omr...20handicap.pdf

Det bliver spændende at se hvad de vil gøre med den gensidige forsørgelsespligt i forhold til førtidspensionister, og ultimativt for alle på overførselsindkomst.

I artikel 3 a) skrives der blandt andet om "respekt for menneskets naturlige værdighed, personlig autonomi, herunder frihed til at træffe egne valg og uafhængighed af andre personer."

Kan Danmark ratificere denne del og samtidig fortsætte med at have en lov om gensidig forsørgelsespligt?

Det bliver spændende at se hvad det fører med sig af ændringer.

I Artikel 28 står der yderligere om "Tilstrækkelig levefod og social tryghed"

Mvh

Ragdoll
__________________
THE GOLDEN RULE - Those who have the gold, makes the rules!
Ragdolls Blog
Gensidig Forsørgelsespligt - Nej Tak!
Ragdoll er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-08-2009, 11:11   #6
Ragdoll
Har ikke tid til andet end K10
 
Ragdolls avatar
 
Tilmeldingsdato: 01-12 2008
Lokation: Aabenraa
Alder: 64
Indlæg: 2.005
Blog Indlæg: 4
Styrke: 19
Ragdoll er ved at flytte ind på K10Ragdoll er ved at flytte ind på K10
Dette fik mig lige til at tænke på hvad definitionen på handicap er, og der findes i Danmark ikke nogen klar definiton på begrebet.

Personligt er de associationer jeg får når jeg høre ordet handicap, sådan noget som; blind, døv, stum eller kørestolsbundet af den ene eller den anden årsag.

Men her er et par definitioner som jeg har kunnet finde frem til.

I bistandsloven er et handicap defineret som en nedsat funktionsevne. Dette bliver igen defineret som "betydeligt og varigt nedsat fysisk eller psykisk funtionsevne".

I FN's standardregler om lige muligheder for handicappede, defineres begrebet handicap som en "betegnelse for tab eller begrænsninger af muligheder for at deltage i samfundslivet på lige fod med andre".

Man kan også sige at en person med funktionsnedsættelse ikke nødvendigvis er syg, men kan selvfølgelig blive syg og rask igen som alle andre.

Kroniske sygdomme kan dog medføre varig funktionsnedsættelse, som resultere i eller indebærer et handicap.

Handicap er konsekvensen af en kronisk funktionsnedsættelse, som ikke lader sig behandle med helbredelse til følge.

Der stilles spørgsmålet om en 90 årig med gangbesvær, det er en varig funktionsnedsættelse, men er det et handicap? Svaret skal nok findes i hvad der betragtes som "normalt" i forhold til alder, køn, social og kulturel baggrund, hvad der er normalt for en 90 årig er ikke nødvendigvis normalt for en 25 årig.

Man kan sige samfund der kompensere fuldt ud og hvor alle borgere uanset funktionsnedsættelse har lige adgang til at deltage i samfundet, er et samfund uden handicappede.

Dog er det vigtigt at huske på at selv om en kørestolsbruger, har lige adgang til at færdes og deltage i samfundet på lige fod med andre. Så har han stadig behov for sin kørestol.
Dette er en vigtig pointe når man bruger handicapbegrebet til at afgrænse, hvem der har adgang til hjælp fra samfundet.

WHO har udarbejdet en checklist som kan hjælpe med at kortlægge en persons grad af funktionsnedsættelse både fysisk og psykisk.

EUs definition på området er endnu meget vag.


Ragdoll
__________________
THE GOLDEN RULE - Those who have the gold, makes the rules!
Ragdolls Blog
Gensidig Forsørgelsespligt - Nej Tak!
Ragdoll er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-08-2009, 22:08   #7
Ragdoll
Har ikke tid til andet end K10
 
Ragdolls avatar
 
Tilmeldingsdato: 01-12 2008
Lokation: Aabenraa
Alder: 64
Indlæg: 2.005
Blog Indlæg: 4
Styrke: 19
Ragdoll er ved at flytte ind på K10Ragdoll er ved at flytte ind på K10
Dette er noget som jeg har puslet med i løbet af dagen og er hvad jeg har tænkt mig at sende i morgen på selve ratificeringsdagen, forslag til forbedringer eller tilføjelser er velkomne.

MF Mette Frederiksen
Socialdemokraterne
[email protected]

Retsordfører Tom Behnke
De Konservative
[email protected]

Inger Støjberg
Beskæftigelsesminister og minister for ligestilling
Venstre
[email protected]

Lars Løkke Rasmussen
Statsminister Venstre
[email protected]

Marlene Harpsøe
Ligestillingsordfører Dansk Folkeparti
[email protected]

Anne Baastrup
Handicapordfører SF
[email protected]

Line Barfod
Enhedslisten
[email protected]

Lone Dybkjær
Ordfører for Sundhed og ligestilling
Radikale
[email protected]

Christiansborg
1240 København K

I lyset af at den 23. August 2009 er dagen hvor Danmark ratificere, FN’s konvention om rettigheder for personer med handicap, vil jeg gerne spørge hvorvidt man betragter konventionens Artikel 3 a) Respekt for menneskets naturlige værdighed, personlige autonomi, herunder frihed til at træffe egne valg, og uafhængighed af andre personer, som værende foreneligt med de Danske regler om gensidig forsørgelsespligt, der lægges til grund for udregningen af førtidspensioner m.m.?

Gensidig forsørgelsespligt betyder at en enlig førtidspensionist får 15.704,- kr. per md., mens en gift/ samlevende får 13.348,- kr. per md. Dette uanset om ægtefælle/samlever har en indkomst eller ej.
Mens enlige førtidspensionister fra før 1.1.2003 på f.eks. mellemste pension får 12.704,- kr. per md., medens en gift/samlevende får 9.970 kr. per md. Ligeledes uanset om ægtefælle/samlever har en indkomst eller ej.

Intet andet sted i samfundet reguleres en persons indkomst i forhold til om vedkommende er gift/samlevende eller ej.

Og ligeledes vil jeg gerne spørge om, hvad vil de personligt og deres parti gøre for at Danmark også på dette område ratificere FN konventionen om rettigheder for personer med handicap?

Mvh etc.etc.osv.
Mit navn
status
adresse
m.m.



Ragdoll
__________________
THE GOLDEN RULE - Those who have the gold, makes the rules!
Ragdolls Blog
Gensidig Forsørgelsespligt - Nej Tak!
Ragdoll er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 31-08-2009, 13:57   #8
Ragdoll
Har ikke tid til andet end K10
 
Ragdolls avatar
 
Tilmeldingsdato: 01-12 2008
Lokation: Aabenraa
Alder: 64
Indlæg: 2.005
Blog Indlæg: 4
Styrke: 19
Ragdoll er ved at flytte ind på K10Ragdoll er ved at flytte ind på K10
Svar fra Marlene Harpsøe - DF

Ja sådan kan man jo også komme ud af at svare, spændende om Tina Petersen så svare

Kære xxxxxx

Mange tak for din henvendelse af 23. august 2009.

Jeg videresender din henvendelse til handicapordfører, Tina Petersen, der er den rette i Dansk Folkeparti til at svare på din henvendelse. Jeg ved at Tina personligt er meget optaget af, at Danmark skal ratificere Handicapkonventionen.

Med venlig hilsen

Marlene Harpsøe
Medlem af Folketinget
Ligestillingsordfører




Ragdoll
__________________
THE GOLDEN RULE - Those who have the gold, makes the rules!
Ragdolls Blog
Gensidig Forsørgelsespligt - Nej Tak!
Ragdoll er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-09-2009, 21:09   #9
Ragdoll
Har ikke tid til andet end K10
 
Ragdolls avatar
 
Tilmeldingsdato: 01-12 2008
Lokation: Aabenraa
Alder: 64
Indlæg: 2.005
Blog Indlæg: 4
Styrke: 19
Ragdoll er ved at flytte ind på K10Ragdoll er ved at flytte ind på K10
Svar fra Inger Støjberg

Jeg er nødt til at skrive det hele ind så jeg undlader de dele af brevet der bare er bla bla.

Dato: 10/9-2009

Kære xxxxxx

Hun takke for min henvendelse. Derefter påstår hun at jeg har sagt noget jeg ikke har sagt, nemlig at handicappede diskrimineres på grund af gensidig forsørgelsespligt. Det skrev jeg ikke, jeg havde som også kan læses her i tråden, spurgt om hvorvidt den gensidige forsørgelsespligt og FN Konventionens Artikel 3 a) Respekt for menneskets naturlige værdighed, personlige autonomi, herunder frihed til at træffe egne valg, og uafhængighed af andre personer, er forenelig med gensidig forsørgelsespligt.

Hun mener det er i orden for der er mange andre grupper der rammes af de samme regler.

Så kommer endeligt hendes svar:
Med princippet om uafhængighed af andre personer menes, at personer med handicap har ret til at leve et selvstændigt liv med mulighed for at træffe selvstændige valg uden påtvunget indflydelse fra andre personer.
Dette princip er i overensstemmelse med den danske handicap politik, som bygger på de Forenende Nationers standardregler om lige muligheder for handicappede og omfatter kompensationsprincippet, sektoransvarlighedsprincippet, solidaritetsprincippet og ligebehandlingsprincippet. Det er desuden et fundamentalt princip i dansk ret, at alle mennesker er lige for loven. Personer med handicap nyder derfor de samme rettigheder og beskyttelse efter lovgivningen som andre borgere.
Det fremgår endvidere af konventionens artikel 28, at medlemsstaterne skal sikre en tilstrækkelig levefod og social tryghed for mennesker med handicap på lige fod med andre uden diskrimination på grund af handicap. Det er regeringens vurdering at Danmark lever op til denne bestemmelse blandt andet gennem lov om social pension.

Med venlig hilsen
Inger Støjberg


De samvirkende Danske Handicaporganisationer vurdere det dog noget anderledes.
Den 29 okt har de et symposium "Førtidspension som levebrød" i København, det er gratis at deltage.
Jeg bor desværre for langt væk , kunne ellers godt have tænkt mig at deltage.

Efter min mening endnu et eksempel, på hvordan Danmark (regeringen) tolker tingene så det mærkværdigvis altid ender til offentliges fordel.
"Lad os se hvor lidt vi kan slippe afsted med" synes at være deres motto.



Ragdoll
__________________
THE GOLDEN RULE - Those who have the gold, makes the rules!
Ragdolls Blog
Gensidig Forsørgelsespligt - Nej Tak!
Ragdoll er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-09-2009, 01:21   #10
Razmo
Gæst
 
Indlæg: n/a
Citat:
Oprindeligt indsendt af Ragdoll Se meddelelser
Jeg er nødt til at skrive det hele ind så jeg undlader de dele af brevet der bare er bla bla.

Dato: 10/9-2009

Kære xxxxxx

Hun takke for min henvendelse. Derefter påstår hun at jeg har sagt noget jeg ikke har sagt, nemlig at handicappede diskrimineres på grund af gensidig forsørgelsespligt. Det skrev jeg ikke, jeg havde som også kan læses her i tråden, spurgt om hvorvidt den gensidige forsørgelsespligt og FN Konventionens Artikel 3 a) Respekt for menneskets naturlige værdighed, personlige autonomi, herunder frihed til at træffe egne valg, og uafhængighed af andre personer, er forenelig med gensidig forsørgelsespligt.

Hun mener det er i orden for der er mange andre grupper der rammes af de samme regler.

Så kommer endeligt hendes svar:
Med princippet om uafhængighed af andre personer menes, at personer med handicap har ret til at leve et selvstændigt liv med mulighed for at træffe selvstændige valg uden påtvunget indflydelse fra andre personer.
Dette princip er i overensstemmelse med den danske handicap politik, som bygger på de Forenende Nationers standardregler om lige muligheder for handicappede og omfatter kompensationsprincippet, sektoransvarlighedsprincippet, solidaritetsprincippet og ligebehandlingsprincippet. Det er desuden et fundamentalt princip i dansk ret, at alle mennesker er lige for loven. Personer med handicap nyder derfor de samme rettigheder og beskyttelse efter lovgivningen som andre borgere.
Det fremgår endvidere af konventionens artikel 28, at medlemsstaterne skal sikre en tilstrækkelig levefod og social tryghed for mennesker med handicap på lige fod med andre uden diskrimination på grund af handicap. Det er regeringens vurdering at Danmark lever op til denne bestemmelse blandt andet gennem lov om social pension.

Med venlig hilsen
Inger Støjberg


De samvirkende Danske Handicaporganisationer vurdere det dog noget anderledes.
Den 29 okt har de et symposium "Førtidspension som levebrød" i København, det er gratis at deltage.
Jeg bor desværre for langt væk , kunne ellers godt have tænkt mig at deltage.

Efter min mening endnu et eksempel, på hvordan Danmark (regeringen) tolker tingene så det mærkværdigvis altid ender til offentliges fordel.
"Lad os se hvor lidt vi kan slippe afsted med" synes at være deres motto.



Ragdoll
Det kan vel ikke undre nogen, at en person som Inger Støjberg vil feje alt dette af bordet kan det? ... Hun er ansat til at sørge for, at alt på en overførselsindkomst koster staten så lidt som overhovedet muligt af sine "overordnede"...

Og når man ser hvor meget hendes forgænger gik og prøvede at bilde samfundet ind var "rigtigt" som senere vidste sig at være forkert, og dette gælder også adskillige andre VKO'ere, så ville jeg helt reelt set tage alt hvad der kommer ud af hendes mund som L***!

Den eneste måde at få hende og hendes sammensvorne ned med nakken og overholde både intern og ekstern lovgivning er at det kommer op til juridisk debat mellem advokater, professorer og oppositionen... desværre.

VKO opfører sig som en bananrepublik på de her punkter så snart de ikke kan lide det de hører... gårt den, så går den som du skriver, og jeg er bange for, at end ikke selv om du kunne overbevise Støjberg om at de bryder international lovgivning, så ville hun pr. definition afvise det som sandt, ind til retsystemet har øjnene på hende...

Så meget for menneskeligheden hos Støjberg... og resten af i******** i VKO...
  Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
hvornår træder nedsat udbetaling i kraft ? roboman1974 Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 0 06-05-2013 12:54
Hvornår træder den nye kontanthjælpsreform i kraft ? Birkes-musen Politik og Samfund 4 04-05-2013 22:34
Ændringer i tilskud til medicin træder i kraft den 4.3.2013 58hb Dit og Dat 7 24-02-2013 00:26
En skamstøtte over SRSF træder nu i kraft: Reformen af førtidspension og fleksjob. Henrik Herløv Fremtiden for fleksjob og førtidspension 4 03-01-2013 10:23
Handicap konventionen Kimse Nyt om loven 5 09-05-2009 10:19




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 12:47.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension