K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Principielle afgørelser fra Ankestyrelsen > Nyt om loven

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Nyt om loven Her kan du skrive hvis du falder over noget relevant , det kan være sm-afgørelser som kan være nyttige eller andet som vedr fleks og førtidspension

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 01-06-2009, 18:59   #1
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.741
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Når indsatsen standses!

Når indsatsen standses. Læs følgende:
http://www.dukh.dk/viden/rapporter/b...s-standses.pdf og denne fra ast:
http://www.ast.dk/Page_Pic/pdf/visra...2006_15_06.pdf og denne fra ?:
http://home20.inet.tele.dk/erikjappe...a-tilrette.htm

Hvis kommunen indstiller en såkaldt erhvervsrettet foranstaltning som for eksempel revalidering eller fleksjob, så skal sagsbehandleren ifølge Retssikkerhedslovens § 7 a tage stilling til, om borgeren kan hjælpes på anden vis. I DUKH ser vi en række sager, hvor et forløb er standset, men hvor borgeren bliver efterladt uden yderligere tilbud. Vi ser nærmere på konsekvenserne heraf og Retssikkerhedslovens § 7 a i det hele taget.

Kan dette fører videre med andre spørgsmål, venner?
Hilsen Peter

Sidst redigeret af phhmw; 01-06-2009 kl. 19:10. Årsag: tilføjelser
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Gammel 03-06-2009, 08:34   #2
frida
Klart Afhængig af K10
 
fridas avatar
 
Tilmeldingsdato: 17-08 2007
Indlæg: 482
Styrke: 17
frida er rigtig godt på vej
Kan man så bruge den paragraf hvergang kommunen ikke laver opfølgning, tiltag osv. til at man i sidste ende bliver selvforsørgende?

Hvis den er så grundlæggende for sagsbehandlingen, som der står, så har de da virkelig større problemer end jeg troede.

Det er jo en jungle vi bevæger sig ind i. Det undrer mig også i klagesager(mine) at man ikke systematisk går ind og ser på paragraferne som grundlag for at vurdere div. klagepunkter. Så er det jo nemt at se hvem der har ret, logik for burhøns.

I stedet for bruger man den praksis der hedder;dække over hinanden og på ingen måde efterleve div. garantiforskrifter og lovgivninger.

Jeg føler de prøver at skjule loven for en og dermed også mine rettigheder.

Og det er klart det største problem i al sagsbehandlinger, at de glemmer regel nr. 1:
Sagsbehandleren er her for mig, for at hjælpe mig på bedst mulige måde.

Den er desværre gået fløjten for mange år siden, og nu ser vi resultatet.
100% lovløshed blandt sagsbehandlere!!!

Frida
frida er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-06-2009, 09:28   #3
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.741
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Hej Frida.

Jeg er sikker på at vi kan få glæde at ovenstående link.
Læs her beskrivelsen om flexjob, set fra arbejdsgiverens side af. De ser positivt på flexjob bare de bliver informeret og inddraget fra begyndelsen som loven foreskriver:
http://www.ds-bladet.dk/8-2004/flexjob.htm

SPØRGSMÅL: hvad hedder den § som der skal søges flexjob på?

Hilsen Peter
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Gammel 03-06-2009, 09:54   #4
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
Det må være § 69 osv.... i Bekendtgørelse af lov om en aktiv beskæftigelsesindsats.

Man kan finde det under kapitel 13 i linket her:


https://www.retsinformation.dk/Forms...d=115624#Kap13

Men netop 7a er den, jeg ALTID henholder mig til.

Det er det, jeg kalder planer, planer, planer. Om det er jobplan (for revalidering), plan for fjernelse af barrierer i ressourceprofilen, eller plan for, HVAD der skal ske, FØR man standser kontanthjælp, revalidering, sygedagpenge.

PLANER, PLANER, PLANER...

En plan kan være: Behandling, operation, virksomhedspraktik, uddannelse, danskkursus, forrevalidering, revalidering, flekstilkendelse osv.osv.

Planer, planer, planer.

Disse planer kan så justeres i ressourceprofilen, når der laves opfølgning hos kommunen.


__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield

Sidst redigeret af zuza; 03-06-2009 kl. 10:01.
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-06-2009, 11:07   #5
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
Peter den fra arbejdsgiverne er rigtig vigtig der kommer der vist nogen ting frem som jeg for min del ikke var opmærksom på , jeg høre stadig fra jobcentere og andre med forstand på den del at man beregner lønnen ud fra overenskomstlønnen på det område ...

Men ser så at der står i det du linker til ...
Citat:
En række kommuner har tidligere fortolket loven således, at der alene kunne udbetales tilskud udfra den overenskomstmæssige mindsteløn, uanset hvilken løn medarbejderen oppebar. Den Sociale Ankestyrelse har ved en afgørelse fastslået, at denne fortolkning ikke er korrekt, når der er tale om en minimallønsoverenskomst, som den DS Håndværk & Industri eksempelvis har med Dansk Metal, SiD og Blik & Rørarbejderforbundet. Tilskudsgrundlaget skal herefter være en løn der modsvares af lignende arbejde på virksomheden, eller gennemsnitligt inden for det geografiske område.
Skriver det lige her så vi er flere der husker det (jeg har nok glemt det om et par timer )

Og så mener jeg bestemt at vi for ikke så længe siden havde en her der var blevet tilkendt fleks og allerede havde jobbet og som jeg vist også fik bildt ind at det var overenskomstlønne der talte , kan bare ikke huske hvem men håber at vedkommen lige læser med her , der kan jo være et håb om at hans chef kan få refunderet mere... (noget med at vedkommen havde en lokalaftale og vi skrev til ham at han skulle høre fagforeningen ad )


Så læste jeg også lige i det du linker til ...
Citat:
2) Der skal være en fornuftig sammenhæng mellem arbejdsevnen og den aftalte tilskudsprocent.

Såfremt arbejdstid eller arbejdsevne ikke harmonerer med den aftalte tilskudsprocent, vil ordningen være tabsgivende for virksomheden. Som tommelfingerregel kan anføres, at såfremt medarbejderen kan arbejde ca. 20 timer ugentligt, bør tilskudsprocenten være 66%. [COLOR="Blue"]Er arbejdstiden ca. 25 timer må tilskuddet udgøre 50% af lønnen. Hvis medarbejderen kun kan arbejde 10 timer pr. uge, vil en flexjobaftale være tabsgivende for virksomheden, idet tilskuddet ikke kan overstige 66%.
Ja i ovenstående kan man jo så se hvad vi hele tiden har sagt , i følge min gamle jobkonsulent er 20 timer og opefter svarende til 50 % og 25 timer og opefter 66 % ,,,

Jeg fik godt nok 66 % på 20 timer men dette skyldes at jeg havde mange andre skånehensyn ...

Og tja hvad kan man sige om de ti timer I rest my case ... er det ikke det vi hele tiden har prøvet at fortælle politikkere og kommuner , når vi kommer under de 12 timer er der ikke nogen job , det er og blive en discount pension og intet andet .....

Tak for linkene Peter de er godt gemt her på min puter (og så¨håber jeg at jeg kan huske hvor jeg har lagt dem he he he ... )
  Besvar med citat
Gammel 03-06-2009, 11:26   #6
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
Endnu et vigtigt punkt er § 28 - som NU hedder § 56.

Jeg troede IKKE, det var vigtigt for fleksere, men det er det åbenbart.

Så HUSK at få det indført i ansættelsesaftalen.

Men HUSK, at det nu hedder § 56.

Citat:
husk at få en §28 – aftale ved indgåelse af en flexjobaftale for en timelønnet.

Overenskomsten indeholder bestemmelser om fuld løn i en periode for medarbejdere med en nærmere fastsat anciennitet. Overenskomsten siger dog også, at fuld-løns ordningen ikke omfatter medarbejdere, der har en §28 aftale. For at undgå at virksomheden har et tab ved medarbejderens sygdom, er det således nødvendigt, at §28 aftalen foreligger. Flere kommuner anfører, at aftalen er unødvendig, idet en flexjobaftale medfører refusion fra 1. sygedag på lige fod med virkningen af en §28 aftale. Denne betragtning viser kun, at kommunerne ikke kender overenskomsten, hvor virksomheden må insistere på en §28 aftale for at undgå tab ved sygdom. Netop Flexjob ansatte kan have lidelser, der giver et større sygefravær.
http://www.ds-bladet.dk/8-2004/flexjob.htm

__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-06-2009, 11:32   #7
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.741
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Kære Hejdien, Zuza og andre hard-core k10er.

Jeg skal nok minde om denne tråd, da jeg går med nogle tanker som jeg endnu ikke har løsningen på.

Retssikkerhedsloven gælder for mange andre love! = Faktum.
Herunder sagsbehandlingsfrister i sociale sager......offentliggørelse...etc..som vi kender.
Men Retssikkerhedslovens er også gældende for Lov for Aktiv Bestæftigelsesindsats.

Hvis vi ser lidt på www.middelfart.dk som har orden i sagsbehandlingsfrister iht RSL §3 stk.2....... http://ipaper.ipapercms.dk/Middelfar...dlingsfrister/
ser jeg ingen tydelig sagsbehandlingsfrist for afslutning af ansøgning til flexjob?

Hvorfor findes der ingen politisk vedtaget sagsbehandlingsfrist for ansøgning til flexjob?
Hvis jeg/vi mener at der SKAL fastsættes en så frist, hvem og hvilke argumenter vil der blive brugt imod dette fornuftige krav?

Findes der nogle Vejledninger eller Bekendgørelser der fortolker lovgivningen imod at der SKAL fastsættes en sagsbehandlingsfrist incl offentliggørelse?

Hvilken minister, ministerium, folketingsmand/kvinde etc kan svare på det?

Findes der een kommune ud af de 98 kommuner der har vedtaget og offentliggjort sagsbehandlingsfrist for ansøgning til flexjob?

Kan I følge mig?

Hilsen Peter

Sidst redigeret af phhmw; 03-06-2009 kl. 11:35.
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Gammel 03-06-2009, 11:42   #8
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
Godt initiativ, Peter.

Arbejdsevnebekendtgørelsen OG sygedagpengeloven siger, at der SKAL tages stilling til fleksjob, revalidering og pension, FØR sygedagpengene standses.

ERGO: Det burde være muligt at afgøre på under eet år.

En anden ting er varighedsbegrebet, som nok er KERNEBEGREBET både for fleksjob OG førtidspension.

HVORNÅR er arbejdsevnen VARIGT nedsat?

Jeg mener at have set et kommune, hvor fristen var 3 måneder, når man søgte om fleksjob. (Kan nok ikke finde linket igen)

Det er jo også i tråd med §17 og førtidspension.

Hvis man laver en lov, hvor man kan søge førtidspension og få svar på 3 måneder, så burde man jo kunne det samme ved fleksjob, ikke?

Så mit bud er, at det HØJST burde tage 3 måneder at få svar på fleksjob.

__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-06-2009, 14:34   #9
curls
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-01 2007
Lokation: Sjælland
Indlæg: 3.397
Styrke: 23
curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af phhmw Se meddelelser

Hvis vi ser lidt på www.middelfart.dk som har orden i sagsbehandlingsfrister iht RSL §3 stk.2....... http://ipaper.ipapercms.dk/Middelfar...dlingsfrister/
ser jeg ingen tydelig sagsbehandlingsfrist for afslutning af ansøgning til flexjob?

Hvorfor findes der ingen politisk vedtaget sagsbehandlingsfrist for ansøgning til flexjob?
Hvis jeg/vi mener at der SKAL fastsættes en så frist, hvem og hvilke argumenter vil der blive brugt imod dette fornuftige krav?

Findes der nogle Vejledninger eller Bekendgørelser der fortolker lovgivningen imod at der SKAL fastsættes en sagsbehandlingsfrist incl offentliggørelse?

Hvilken minister, ministerium, folketingsmand/kvinde etc kan svare på det?

Findes der een kommune ud af de 98 kommuner der har vedtaget og offentliggjort sagsbehandlingsfrist for ansøgning til flexjob?

Kan I følge mig?

Hilsen Peter
Hej, jeg tror det er fordi, vejen til fleksjob er meget individuelt, altså det kan være en lang proces, før man kan nå frem til at man bliver indstillet til fleksjob. Men som du ved, at jobcenteret har 1 år til at finde ud af ud fra §28 i sygedagpengeloven, at de skal INDEN til den tid, finde ud af og VURDERE, om de skal på førtidspension, revalidering eller fleksjob.... Så derfor minimum 1 år.... Hvis man til den tid mener, fleksjob er en mulighed, og personen ikke er helt afklaret, så tager det lidt tid endnu.... Så mit bud er op til 2 år... Men det kommer jo helt an på, om man først skal i revalidering. Revalidering kan man jo som udgangspunkt få i 5 år... Alt skal afprøves, inden fleksjob kan komme på tale... Det kunne sikkert også ske, at man bliver indstillet til fleksjob allerede under på 1 år, hvis alt er klart og tydeligt, at man kan indstilles til fleksjob feks. efter kræftsygdom og aldrig bliver rask (kender én i den situation).

For mit vedkommende var jeg i revalidering først... I alt tog det mig mindt 3 år om at blive indstillet til at være fleksjobber. Så det er meget forskelligt og kommer an på, hvilken situation, man er i...
curls er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 04-06-2009, 00:46   #10
popiae
Jeg bor her på K10
 
popiaes avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-09 2007
Lokation: Hillerød
Indlæg: 6.266
Styrke: 25
popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10
Med hensyn til §7a, og sygedagpenge fratagelse, mener jeg ikke, at det kan være lovligt, at sætte borgere af sygdagpenge, uden afklaring, til anden forsøgelse.
Det er jo rigtig, at der er varighedsbegrænsning, men fordi kommunen IKKE får refusion, pga smøl, bør det ikke gå ud over borgeren.
Fuldstændig, som det er beskrevet i fleksjob-loven.

Der er til enhver tid mulighed for forlængelse, også begrundet i behandling, ergo kan det ikke være lovligt at så mange/om nogen falder mellem 2 stole?

Hvorfor er der ingen retsager på dette, eller er der?

Når man er tilknyttet ordinært arbejde, før sygdom/ulykke, skal der opretholdes denne forsørgelse, forud for anden, indtil afgørelse er truffet!
vh popiae
popiae er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Når indsatsen standses, Retssikkerhedslovens §7 phhmw Den nyttige viden vi alle har 1 26-07-2011 10:25
Beskæftigelsesforsøg med sygemeldte skal standses Webmaster K10 Nyheder 0 09-03-2009 17:50
Økonomi - ikke lovgivning, når sygedagpenge standses zuza Det er da strengt ! 4 30-01-2009 17:01




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 12:51.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension