K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Fleksjob - Førtidspension > Din historie

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Din historie Her kan du skrive din historie om det at være fleksjobber (feks hvordan det er at søge fleksjob erfaring med kommune osv)

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 03-02-2007, 16:09   #1
AIDA
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 30-01 2006
Indlæg: 35
Styrke: 19
AIDA er ny på vejen
Informationsmøde

Jeg er blevet indkaldt til informationsmøde på tirsdag kl. 10 i det nye Jobcenter, sammen med andre på ledighedsydelse. :|
Mødet drejer sig om et kursus for personer på ledighedsydelse. Et kursus af 9 ugers varighed, hvor de 4 uger er praktik.B)
Firmaet www.JOBDK.dk som ligger i Århus står bag kurset. Er der nogle som har gode erfaringer og kendskab til dette firma.B)
Jeg skal deltage i kurset i Holstebro, så jeg er både lidt spændt og noget nervøs.

Min Jobkonsulent har desuden sendt mig et formular Samtykke til indhentning og/eller videregivelse af oplysninger.
Jeg skal underskrive denne erklæring, og have med på mødet på tirsdag. Jeg er bare så nervøs, for min Jobkonsulent ringede til mig i torsdag, og sagde jeg skulle give hende samtykke, så hun måtte give følsomme oplysninger videre til en arbejdsgiver:@. Jeg ved bare ikke hvad de skal bruge dem til, og er utryg ved at underskrive denne erklæring. :| Er der andre som har underskrevet en samtykke erklæring?? Jeg har siden torsdag haft nogle søvnløse nætter, da jeg er noget utryg og bange for at blive mistænklig gjort.
AIDA er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-02-2007, 16:54   #2
OdinTor24
Banned
 
Tilmeldingsdato: 25-06 2006
Indlæg: 54
Styrke: 0
OdinTor24 er ny på vejen
RE: Informationsmøde

Kære AIDA

Jeg kender ikke JobKom, men udfra deres hjemmeside ser det fornuftigt ud.
Når jeg ser på et sådant træk fra kommune , så ser jeg altid på det på den måde:

1) Hvorfor
2) Hvem gavner det
3) Hvordan måles resultatet


Hvorfor: Kommunen vil gerne hjælpe dig med at få et job. Kommunen vil gerne spare penge og resourcer i det lange løb.

Hvem gavner det: Det gavner dig, hvis de finder et fleksjob som du kan klare. D.v.s arbejdstid, skånehensyn, transport til arbejdet, arbejdets art. Det gavner også dig, idet det kan klarlægge hvormeget du kan klare.
Det gavner også kommunen, fordi de sparer resourcer og penge i det lange løb. Det er ikke sikkert de vil spare så mange penge.

Hvordan måles resultatet: Hvis du kommer i arbejde på en måde der passer dig, så er der glæde allevegne. JobKom er sikker på kommunen vil bruge dem en anden gang, kommunen får en fra ledighedsydelse til job, og du bliver også glad.

De problemer jeg synes der kan være, er at JobKom er ansat af kommunen. De skal have gode resultater, hvis de fortsat skal bruges af kommunen. De vil være meget opsat på at skaffe dig et job. Spørgsmålet vil være om det bliver på deres præmisser eller på dine.

Jeg forstår du er noget nervøs. Brug din gode fornuft og intuition og gør kun det du kan. Hverken mere eller mindre. Hold fast i dig selv, så kan det jo være at det fører til dit ønskejob.

Held og Lykke
OdinTor
OdinTor24 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-02-2007, 17:01   #3
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
RE: Informationsmøde

Citat:
Min Jobkonsulent har desuden sendt mig et formular Samtykke til indhentning og/eller videregivelse af oplysninger.
Jeg skal underskrive denne erklæring, og have med på mødet på tirsdag. Jeg er bare så nervøs, for min Jobkonsulent ringede til mig i torsdag, og sagde jeg skulle give hende samtykke, så hun måtte give følsomme oplysninger videre til en arbejdsgiver:@. Jeg ved bare ikke hvad de skal bruge dem til, og er utryg ved at underskrive denne erklæring. :| Er der andre som har underskrevet en samtykke erklæring?? Jeg har siden torsdag haft nogle søvnløse nætter, da jeg er noget utryg og bange for at blive mistænklig gjort.
AIDA det bedste råd jeg kan give dig er at du tænker på hvordan det var da du var på det ordinære marked, hvilke oplysninger ønskede du dengang at give en arbejdsgiver feks til en jobsamtale?

Jeg syntes at det lyder forrykt at din job´konsulent vil have en samtykke erklæring fra dig for at indhente person følsomme oplysninger og har hun virkelig sagt til dig at det også skal være til at videregive til en evt arbejdsgiver ??

Det vil jeg kalde VANVITTIGT

Jeg kan kun tale for egen regning og jeg ville ALDRIG overveje at underskrive en sådan oplysning, jeg ville tage afsted tirsdag og så ville jeg højt og klart og tydeligt høre om hvorfor de skal have sådan en erklæring, med hvilke belæg mener de at de kan kræve sådan en erklæring...

Det har intet at gøre med at du er samarbejdsvillig, men ene og alene noget med at gøre at du har nogle rettigheder og et privatliv som du selvfølgelig også har retten til at holde for dig selv...


De samtaler jeg har været til har jeg oplyst min arbejdsgiver om følger ved mine sygdomme, som kan have indflydelse på mit arbejde og som fordre bestemte skånehensyn.

Det er hvad arbejdsgiveren har brug for at vide, ikke hvad du fejler hvor længe du har fejlet det eller noget som helst , jeg har altid fået den besked af min jobkonsulent...

DU er et voksent menneske og DU ved hvad der kræves i din hverdag mht til din sygdom, derfor er det helt op til dig at fortælle det til en evt arbejdsgiver som du mener han eller hun har brug for ...

feks gør min sygdom at jeg har svært ved at huske og koncentre mig når jeg bliver træt , derfor er en korter arbejdsdag nødvendig, det er hvad jeg fortæller arbejdsgiveren ...
jeg får smerter i samme stilling og derfor skal jeg have hæve-sænke bord og pga migræne fladskærm DET er hvad der oplyses til min arbejsgiver for det er det eneste der kan have indflydelse på min og deres hverdag i form af arbejdestid og pladshensyn ...

Og DET er de ting der er vigtige og som vi jo ville have på vores fleksjob bevis hvis ellers der blev gjort noget ved den del af den nye lov....


SÅ ville jeg aflevere sådan en erklæring til en jobkonsulent ...

ALDRIG i livet....

Den eneste der henter personfølsomme oplysninger om mig er og bliver KUN min sagsbehandler, og det syntes jeg du med rette kan oplyse din jobkonsulent om ...
Er der andet hun mener hun er nød til at vide kan hun spørge dig ....

Man skal også sætte sig ned og tænke over hvad der ligger og flyder rundt omkring ang oplysninger omkring ens person, bare fordi man er blevet syg , er det ikke ensbetydene med at man skal kaste sit privatliv i græms til gud og hvermand...

Din evt arbejdsgiver skriver på ingen måde under på at de har tavshedspligt omkring dig , så tænk på hvordan du ville have det,hvis de i den bedste mening valgte at fortælle dine kollegaer om hvad der var galt med dig , jeg ville tænke mig rigtig godt om inden jeg underskrev sådan en erklæring og du gør IKKE noget ulovligt ved ikke at underskrive den...
  Besvar med citat
Gammel 03-02-2007, 18:30   #4
Trylledyr
Banned
 
Tilmeldingsdato: 01-01 2007
Indlæg: 152
Styrke: 0
Trylledyr er ny på vejen
RE: Informationsmøde

Hej Aida

Du har ikke pligt til at underskrive den samtykkeerklæring. Det står vist på den. Også at hvis man ikke skriver under, bliver der taget en beslutning på det foreliggende grundlag. Men du kan give et begrænset samtykke til f.eks. at være alle data minus det du ikke vil have, arbejdsgiver skal have at vide.

Du kan bare skrive det på erklæringen, enten i et ”bemærkningsfelt”, eller i margenen, og du har under alle omstændigheder krav på at få at vide på forhånd, hvilke oplysninger jobkonsulenten har tænkt sig at videregive til arbejdsgiver og hvad de skal bruges til, selvfølgelig på skrift. Jobkonsulenten har jo også en tavshedspligt at overholde.

Knus
Trylledyr er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-02-2007, 20:35   #5
Stella
Jeg bor her på K10
 
Stellas avatar
 
Tilmeldingsdato: 14-10 2005
Indlæg: 3.069
Styrke: 28
Stella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sig
RE: Informationsmøde

Hej Aida

det lyder da mærkeligt ?

jeg har da aldrig blevet bedt om at skrive under på en samtykke erklæring fordi jeg skal på et kursus ?

Kun da jeg var sygemeldt fik jeg en samtykke erklæring og jeg kunne have sagt nej...det er jo derfor de spørger...det er fordi du kan sige nej !

Mit svar vil være nej du har ikke pligt til at skrive under på det.

Det er kun din sagsbehandler der har ret til at kende dine personlige oplysninger..ikke et jobkursus !

Ellers håber jeg det bliver et godt kursus for dig og du får et reelt job
Stella er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-02-2007, 21:33   #6
AIDA
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 30-01 2006
Indlæg: 35
Styrke: 19
AIDA er ny på vejen
RE: tak for alle svarene

jeg overvejer, at lade være med at underskrive Samtykkeerklæringen lige med det samme. Der kommer også andre fleksjobbere med ledighedsydelsen på mødet på tirsdag, som skal på kursus. Så jeg vil undersøge, om de også skal underskrive Samtykkeerklæring.

Jeg har bare det problem at jeg er ufaglært, og kan ikke klare at arbejde i højt tempo. Var engang fabriksarbejder, hvor jeg blev fyrret efter 5 dage, da jeg ikke var effektiv nok og kunne klare akkorden. Har også forsøgt at blive postbud, men kunne hellere ikke klare det fysiske. Jeg har været medlem af a-kasse og fagforening(HK) fra 1984-1999, hvor jeg mistede dagpengeretten pga. stramme rådighedsregler, som jeg ikke kunne klare at opfylde. Jeg har arbejdet i mange forskellig butikker, som udnyttede de langtidsledige
som billigt arbejdskraft, så jeg har aldrig haft ordinært arbejde.

Det var den værste dag, da jeg på AF mistede dagpengeretten i 1999, hvor jeg kørte i det sorte hul, og blev sygemeldt med depression og dårlige nerver. Jeg har en diagnose fra en psykolog som Meget neurotisk.

Så jeg skal have et fleksjob, hvor jeg kan være ufaglært, arbejde i mit eget tempo, og ikke arbejde under tidspres.

Jeg kom ud af skolen i 1983, hvor der var stor ungdomsarbejdsløshed i DK, så jeg fik desværre aldrig nogen læreplads, så jeg har måtte klare mig med det ufaglært job jeg kunne få.

Så det er også lidt svært, hvilket fag jeg skal søge fleksjob i, men jeg kunne måske godt tænke mig at blive pædagogmedhjælper på en vuggestue eller børnehave, hvis det kan lade sig gøre. Så jeg vil håbe jeg kan komme i 4 ugers praktik. Børn giver en masse sjove oplevelser, så det skal være et arbejde hvor det er sjovt at være.

Jeg tror dog jeg vil ringe til min jobkonsulent på mandag og stille nogle spørgsmål og have uddybet den Samtykkeerklæring, og have AKT INDSIGT i min sag, for jeg ved hellere ikke hvad der står i disse følsomme oplysninger.

Tak for alle svar.
AIDA er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-02-2007, 23:26   #7
Kongefugl
Føler sig hjemme på K10
 
Kongefugls avatar
 
Tilmeldingsdato: 02-06 2006
Indlæg: 37
Styrke: 18
Kongefugl er ny på vejen
RE: Informationsmøde

Hej Aida

Jeg har været i et lignende kursus med Jobcenter Marselisborg, vi var 12 personer på kursus og vi nægtede alle at underskrive samtykkeerklæringen. Der stod bla. At vi gav samtykke til indhentning af relevante oplysninger for opgaven, samt videregivelse til relevante samarbejdspartnere. Det blev accepteret uden problemer at vi ikke underskev.
Adia jeg tror ikke du skal være nervøs for det kursus, det jeg var på var et jobsøgningskursus men samtidig et afklaringsforløb, det var søde og forstående konsulenter der hjalp os og på vores egne ønsker og der var flere af dem jeg var sammen med der fik et fast fleksjob. For mit eget vedkommende klarede jeg ikke arbejdsprøvning og er derfor ved at søge pension. Selvom kommunens jobkonsulent mener noget andet, men det er en helt anden historie.
Så held og lykke Adia håber du får et godt kursus og dit ønske job.
mvh kongefugl
__________________
"Sig aldrig nej af stolthed og aldrig ja af svaghed."
Spansk ordsprog
Kongefugl er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 04-02-2007, 17:24   #8
AIDA
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 30-01 2006
Indlæg: 35
Styrke: 19
AIDA er ny på vejen
RE: Jeg beklager meget

hvis jeg har overtrådt nogle retningslinjerne i denne debat, men jeg kan bare ikke se hvad problemet er.
Jeg havde bare brug for nogle gode råd, hvordan jeg skulle forholde mig, til at underskrive en erklæring om personfølsomme oplysninger, som min Jobkonsulent ringede til mig om. Så jeg har jo ikke mange dages betænkningsfrist, til at vurdere min situation, da jeg aldrig har set min resourceprofil endnu. Desuden har jeg hellere ikke talt med min jobkonsulent siden 17 august 2005, hvor jeg afsluttede en 3 månedere arbejdsprøvning som køkkenmedhjælper på et plejehjem. Køkkenlederen forsøgte at forlænge forholdet med 3 måndere mere. Det ville jeg også gerne, hvis jeg fik min overenskomstløn som køkkenmedhjælper. Køkkenlederen havde ingen penge at betale løn med, selvom de får en masse i tilskud. Så jeg var meget skuffet, da jeg holdte og har svært ved at have tillid til nogen arbejdsgivere, sagsbehandlere og jobkonsulent, så jeg er meget usikker på at underskrive den ærklæring som jeg skal have med på tirsdag.

Men jeg vil ringe til min Jobkonsulent imorgen. Har lavet en masse spørgsmål til hende i weekenden, som jeg vil have uddybet før jeg underskriver noget, jeg er usikker på.

Jeg ved godt at ingen af os er advokater, og det er jeg heller ikke selv. Men jeg troede vi var i samme båd, når man er i fleksjobsystemet, og at man kunne hjælpe og rådgive hinanden, når man har brug for gode råd. Gode råd koster ikke noget, og tak er kun et fattigt ord. Så jeg vil gerne sige tak til dem, som har givet mig nogle brugbare ord. En særlig tak til dig fra Marselisborg.

Fremover vil jeg nøjes med at følge andre i debatten, hvis det er tilladt, men ellers vil jeg finde andre løsninger, og klare mine egne problemer. Vi lever jo alligevel i et land, hvor man har nok i sig selv og egne interesser. Men jeg vil ikke ødelægge dette debatsted, så jeg klarer nok mig selv.
AIDA er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 04-02-2007, 17:56   #9
Trylledyr
Banned
 
Tilmeldingsdato: 01-01 2007
Indlæg: 152
Styrke: 0
Trylledyr er ny på vejen
RE: Informationsmøde

Hej AIDA

Jeg må ærligt indrømme, at jeg ikke helt kan følge dig i dit sidste indlæg. Du lyder vred og skuffet, og jeg forstår ikke helt hvorfor. Er det sådan, at du måske vil prøve at forklare mig, hvad der er galt? :|

Jeg synes det er en go’ ide at du ringer til din jobkonsulent i morgen og får tingene på det rene, inden du skriver noget på noget. Det er det mindste man kan forlange, og jeg synes jobkonsulenten skylder en forklaring.

Knus
Trylledyr er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 04-02-2007, 20:39   #10
Kongefugl
Føler sig hjemme på K10
 
Kongefugls avatar
 
Tilmeldingsdato: 02-06 2006
Indlæg: 37
Styrke: 18
Kongefugl er ny på vejen
RE: Informationsmøde

Hej Adia
kan det tænkes at du har læst det der hvor der står:
Bemærk at der er kommet nye retningslinier på K10

Hvis det er tilfældet så har du misforstået det, for det er en oplysning til os alle, og grunden til vores navn er på som banner, er fordi man vil være sikker på vi alle ser og læser det.
Jeg håber det er grunden , så skriv igen jeg er sikker på du er velkommen
mvh kongefugl

__________________
"Sig aldrig nej af stolthed og aldrig ja af svaghed."
Spansk ordsprog
Kongefugl er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Informationsmøde og opfølgningssamtale Susanne2412 Spørgsmål ang fleksjob 10 17-09-2010 14:06
Informationsmøde vedr. sygedagpenge Fjollerik Alt det andet 7 09-09-2010 06:59




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 00:49.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension