K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Alt det andet > Den nyttige viden vi alle har

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Den nyttige viden vi alle har Her kan du sætte link tips og andet ind, som andre i din situation kan have nytte af at vide

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 02-02-2007, 16:44   #1
Stella
Jeg bor her på K10
 
Stellas avatar
 
Tilmeldingsdato: 14-10 2005
Indlæg: 3.069
Styrke: 28
Stella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sig
Afgørelse om ledighedsydelse. Ankestyrelsen.

> Afgørelser > Sociale Meddelelser
Afgørelse truffet af: Ankestyrelsen
Afgørelsesdato:
SM uds. dato:
Meddelelsesnr.:
J.nr. 2000576-06 29-11-2006 31-01-2007 SM A-2-07

Meddelelse om: tilbagebetaling - hjemmel - fradrag - tilsidesat oplysningspligt - ledighedsydelse

Lov: lov om aktiv socialpolitik - lovbekendtgørelse nr. 1009 af 24. oktober 2005 - § 74 d, stk. 5
Bekendtgørelse, cirkulære etc.: Socialministeriets bekendtgørelse om beregning af ledighedsydelse, fradrag i ledighedsydelse og varsling af ferie med ledighedsydelse, nr. 522 af 7. juni 2001. § 9

Resumé: En lønmodtager, der modtog ledighedsydelse, havde ikke oplyst kommunen om, at hun samtidig fik en løbende ydelse fra en pensionsordning. Da ledighedsydelsen efter de særlige regler om fradrag i ledighedsydelse skulle have været nedsat med pensionsydelsen, skulle lønmodtager tilbagebetale den for meget udbetalte ledighedsydelse.

Sagsfremstilling:
En lønmodtager modtog ledighedsydelse fra den 1. juni 2004. Hun oplyste ikke kommunen om, at hun på dette tidspunkt modtog en pensionsydelse fra PFA på baggrund af sit tidligere ansættelsesforhold.

Da kommunen blev opmærksom på forholdet, blev der truffet afgørelse om, at lønmodtager skulle tilbagebetale det beløb, som hun havde fået for meget udbetalt i ledighedsydelse.

Lønmodtager havde flere gange i perioden underskrevet erklæringer om oplysningspligt, hvoraf det tydeligt fremgik, at kommunen skulle have besked om pensionsindtægter.

Afgørelsen om tilbagebetaling blev tiltrådt af det sociale nævn. Afgørelsen var begrundet med, at lønmodtager havde tilsidesat sin oplysningspligt efter § 11 i retssikkerhedsloven. Kommunen kunne derfor kræve tilbagebetaling efter aktivlovens § 91.

Nævnet henviste endvidere til aktivlovens §§ 30-33 om modregning i kontanthjælp.

Sagen blev behandlet i principielt møde med henblik på afklaring af, hvor hjemmelen til at foretage fradrag i ledighedsydelse fandtes.


Afgørelse:
Lønmodtager skulle tilbagebetale det beløb, hun havde modtaget for meget i ledighedsydelse.

Ankestyrelsen henviste til § 9 i Socialministeriets bekendtgørelse om beregning af ledighedsydelse, fradrag i ledighedsydelse og varsling af ferie med ledighedsydelse. Efter denne bestemmelse medførte løbende udbetaling af pension, inklusive tillæg, som var led i et tidligere ansættelsesforhold, og var af en sådan karakter, at det var sædvanligt, at arbejdsgiveren bidrog til pensionen, fradrag i ledighedsydelsen.

Ydelsen fra PFA skulle derfor have været trukket fra i ledighedsydelsen.

Da lønmodtager ikke havde oplyst kommunen om pensionsindtægten, havde hun ikke overholdt sin oplysningspligt efter retssikkerhedslovens § 11. Kommunen havde derfor ret til at træffe afgørelse om tilbagebetaling efter aktivlovens § 91, nr. 1.

Ankestyrelsen tiltrådte således det sociale nævns afgørelse.
Stella er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 02-02-2007, 18:10   #2
OdinTor24
Banned
 
Tilmeldingsdato: 25-06 2006
Indlæg: 54
Styrke: 0
OdinTor24 er ny på vejen
RE: Afgørelse om ledighedsydelse. Ankestyrelsen.

Upps....surt show...

...men det ved vi jo godt herinde på K10, at den går ikke...

Hvordan så du det Stella ?

Kærlig Hilsen
OdinTor
OdinTor24 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 02-02-2007, 18:20   #3
Stella
Jeg bor her på K10
 
Stellas avatar
 
Tilmeldingsdato: 14-10 2005
Indlæg: 3.069
Styrke: 28
Stella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sig
RE: Afgørelse om ledighedsydelse. Ankestyrelsen.

Det står på ankestyrelsen over nye afgørelser...det lyder underligt ?

men er det virkelig sådan at man ikke må modtage en pension ved siden af ledighedsydelse...?

Jeg troede at det var noget man godt måtte da det jo er under beskæftigelsesloven man får ledighedsydelse og derfor godt må have pension og formue og så videre...uden det indvirker på ledighedsydelsen...?

Forstår du det jeg siger...håber det...

her skulle det være...håber jeg..B)

http://kortlink.dk/3mpq
Stella er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 02-02-2007, 18:34   #4
OdinTor24
Banned
 
Tilmeldingsdato: 25-06 2006
Indlæg: 54
Styrke: 0
OdinTor24 er ny på vejen
RE: Afgørelse om ledighedsydelse. Ankestyrelsen.

Kære Stella
Jo...du må godt modtage invalidepension fra f.eks PFA, eller anden indtægt.
Hvis det er en fuld arbejdsgiverindbetalt pension, som det er i mit tilfælde, så bliver det betragtet som indtægt, og en del af invalidepensionen bliver fratrukket i legighedsydelsen, på samme måde som hvis du har indtægter medens du får dagpenge.

I praksis ville det betyde for mig, at jeg kun vill få det halve af invalidepensionen oven i ledighedsydelsen. Se nedenstående model.
Jeg har kontrolleret. Den passer.
God regnelyst......spørg hvis det kniber med skolekundskaberne

Kærlig Hilsen
OdinTor

( aktuelle omregningssats, pt. kr 173,24 )..kan være anderledes i dag.

årlige timer der skal modregnes:
beløbet fra PFA pr md x 12 = ....kr.
denne sum .... kr : 173,24 = .... timer

timer pr. uge der skal modregnes:
denne sum ... timer : 52 uger = ... timer

ledighedsydelse pr. time :
ledighedsydelse pr uge 3035 : 37 = 82,027 kr i timen

modregning i ledighedsydelsen pr md:
sum... timesats pr uge x 82,027 x 52 : 12 = ... kr fradrag pr. md

bemærk beløbene er brutto før skat
OdinTor24 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 02-02-2007, 18:40   #5
Stella
Jeg bor her på K10
 
Stellas avatar
 
Tilmeldingsdato: 14-10 2005
Indlæg: 3.069
Styrke: 28
Stella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sig
RE: Afgørelse om ledighedsydelse. Ankestyrelsen.

ja man lærer noget hver dag...he..jeg anede det ikke...

men nu ved jeg så det ...ja der er mange regler...

og selvfølgelig...ledighedsydelse er jo ligesom dagpenge så ja, man må ikke have nogle indtægter...

Forvirring...ja...

he...he...he...
Stella er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 02-02-2007, 18:47   #6
OdinTor24
Banned
 
Tilmeldingsdato: 25-06 2006
Indlæg: 54
Styrke: 0
OdinTor24 er ny på vejen
RE: Afgørelse om ledighedsydelse. Ankestyrelsen

Stella Skriver:

og selvfølgelig...ledighedsydelse er jo ligesom dagpenge så ja, man må ikke have nogle indtægter...

jo Stella...man må godt have indtægter...læs mit indlæg igen...
OdinTor24 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 02-02-2007, 18:53   #7
Stella
Jeg bor her på K10
 
Stellas avatar
 
Tilmeldingsdato: 14-10 2005
Indlæg: 3.069
Styrke: 28
Stella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sig
RE: Afgørelse om ledighedsydelse. Ankestyrelsen.

Jo...du må godt modtage invalidepension fra f.eks PFA, eller anden indtægt.

ja det forstår jeg nu..he..he..he..




Stella er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Afgørelse fra Ankestyrelsen Bibbi Spørgsmål ang fleksjob 12 24-09-2013 15:41
Afgørelse om erhvervsevnetab fra Ankestyrelsen Indiansummer Alt det andet 21 03-03-2010 09:31
Ulovlig afgørelse fra ankestyrelsen Ragdoll Politik og Samfund 1 02-02-2010 11:56
Ankestyrelsen og en dejlig afgørelse... Stella Nyt om loven 2 10-05-2009 10:25
Afgørelse fra ankestyrelsen. Stella Nyt om loven 0 27-09-2007 14:23




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 19:59.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension