K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Politik og Samfundsdebat > Det er da strengt !

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Det er da strengt ! Her kan du sætte historier ind som du falder over på nettet. og syntes at andre skal kende til

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 23-03-2009, 12:03   #1
Mella
Bruger
 
Mellas avatar
 
Tilmeldingsdato: 29-10 2005
Indlæg: 742
Styrke: 19
Mella er ny på vejen
Et lille løft af sløret i Holbæk kommune

Jeg er i besiddelse af en pdf fil og kan ikke linke til denne rapport, så jeg har i stedet trukket nogle få citater og bidder ud af denne moppedreng på 148 sider.
Hvis man ikke må gøre sådan, må det så slettes igen.
Det er 2 studerende fra RUC, som har lavet ’Et kvalitativt casestudie af udførelsen af konsekvente metoder over ledige i matchgruppe 4 med anden etnisk baggrund end dansk i Holbæk Kommune'.
Denne grundige rapport løfter sløret for en meget hård og konsekvent linje overfor disse borgere – og nogle citater herunder, viser sagsbehandlernes indstillinger over for borgerne.

Socialdirektør Lone Nygaard fortæller ligeledes, at Holbæk Kommune har anvendt økonomiske
sanktioner over for usamarbejdsvillige aktiverede, fordi de i kommunen har erfaringer med, at det er
et effektivt middel. Dette begrunder hun med, at det har vist sig effektivt at sanktionere kommunens
ledige unge. I modsætning til Integrationsservice og den ledelsesmæssige holdning i kommunen,
har Projekt Forskelligheds teamleder Unni Mathiasson erfaret, at det ikke virker motiverende at
sanktionere de ledige i matchgruppe 4:
”Der skal stilles krav til dem, men du går ikke ind og straffer dem, fordi de skal. Det har ikke den
effekt, det skal have. De græder bare og så klarer de sig for det mindre. De kan simpelthen ikke
overskue det. Det synes jeg ikke alene er meningen. Nå, så fik vi lige gaflet dem, så sparede vi 1000
kroner.” (Unni Mathiasson, s. 7).

Borgerne har under Projekt Forskellighed
oplevet samme mistænkeliggørende tilgang over for deres sygdomme fra sagsbehandlerne. På trods
af, at de ledige havde lægeerklæringer, blev flere af dem under projektet sendt i aktivering, hvor der
skulle udføres hårdt fysisk arbejde. Denne behandling resulterede i, at flere borgere anså, at deres
sagsbehandler ikke havde forståelse for deres situation og ikke hjalp dem til at finde et job, de
kunne magte. Borgernes oplevelse af at skulle føre en kamp med sagsbehandlerne om, hvorvidt de
var for syge til at kunne arbejde, fremgår også af følgende eksempel, hvor en mand med
rygproblemer fortæller, at han blev sendt i aktivering som flyttemand:
”Jeg sagde, at ifølge min lægerapport kunne jeg det ikke, det var jo hårdt arbejde. Men det var hun
[sagsbehandleren] ligeglad med. Hun har en hel masse rapporter fra lægen om, hvad jeg kunne,
men det tog hun slet ikke alvorligt.” (Deltager B, s. 7).
følgende citat udtaler sagsbehandleren sig om samme mand med rygproblemer:
”Og en mand, som påberåbte sig at have sindssygt ondt i ryggen, og han kunne ingenting, og der
var meget galt, han var nærmest invalid, fortalte han mig. Og jeg havde masser af lægelige papirer
på ham og sagde til ham: ”Prøv lige at høre her, du fejler ikke en skid i den ryg. Hvis du tager lidt
hensyn, så har du ikke mere ondt i ryggen, end jeg har, eller din nabo har.” Men han mente, at han
var bestemt sindssygt syg.” (Sagsbehandler 3, s. 6).

”Det blev meget tydeligt i projektet, at nogle gange kan man [sagsbehandlerne]simpelthen ikke se
sagen, man bliver meget viklet ind i den(…)Du kan blive enormt vred på borgeren, og kan komme
til at mistro dem og komme til ikke at kunne lide dem, faktisk.(…) For to af de tre [sagsbehandlere]
skete det undervejs, at de fik en rigtig dårlig oplevelse(…) Dét der sker, er, at du bliver personlig,
du bliver uprofessionel. (…)De nærmest græd og var enormt gale og helt opkogte og kom ind til
mig og skældte ud på borgeren. Borgeren kom hylende og skrigende.” (Unni Mathiasson, s. 9).
To af sagsbehandlerne
erfarede dog, at det havde en vis effekt at trække i kontanthjælpen under Projekt Forskellighed, men
effekten beskrives mest i forhold til, at klienterne føjede sig over for sagsbehandleren. På
spørgsmålet om det havde en effekt at sanktionere de ledige, svarer sagsbehandler 2:
”Ja, det mener jeg rent faktisk, jeg kan nævne et eksempel med en borger som [sagsbehandler 3]
havde, hvor vi lukkede [kontanthjælpen]. Han var ellers meget høj i hatten og rigtig uforskammet,
men han kom så krybende.” ( Sagsbehandler 2, s. 3).
Sagsbehandler 1 beskriver også, at det havde for mange omkostninger professionelt og
menneskeligt at fastholde den konsekvente linje:
” Jo mere du presser, jo mere modpres får du selvfølgelig (…) der kan jo opstå dramatiske
situationer for folk, der får lukket deres penge, de råber og skriger og man bliver fuldkommen
102
overfuset (…) Hvis man virkelig skulle være mere barsk og konsekvent og sige: Det holder ikke i
byretten, du får ikke en kæft, så ville du rende ind i så meget modstand hele tiden, så (…) du skulle
være meget, speciel psykisk stærk for at kunne klare det.” (Sagsbehandler 1, s. 13, 15)
Ifølge rapporten for Helbredsafklarende Team57 skulle teamet ”finde det erhvervsrettede element og
ressourcerne hos borgerne” (Rapport om Helbredsafklarende Team 2006). Gennem revurdering af
lægeerklæringer, psykiatererklæringer og ressourceprofiler og samtaler med borgerne vurderede
teamet, hvorvidt 10 af deltagerne i Projekt Forskellighed havde en arbejdsevne, der kunne anvendes
på arbejdsmarkedet. Som tidligere beskrevet, oplever de kommunale aktører, at de ledige i
matchgruppe 4 ofte anvender fysiske og psykiske sygdomme som forsvarsmekanismer mod at
arbejde. I forlængelse heraf hersker der ligeledes en skepsis blandt de kommunale aktører over for
nogle af byens læger og psykiatere, der mistænkes for at udstede for mange lægeerklæringer.
Sagsbehandler 1 fortæller:
”Fx, der er mode-psykiatere. Der er en psykiater her i byen, - der er nogen, der har haft mistanke
til, at han er lidt for flink til at skrive, at de [ledige] ikke kunne lave noget som helst. Der skulle
være en i Ishøj også, som de tog hen til.(…) Det går der rygter om. Vi kan også se det, at der er
nogle specielle psykiatere, de søger.” (Sagsbehandler 1, s.4).
Holbæk Kommunes antagelse om, at kontanthjælpsmodtagernes sygemeldinger er udtryk for
psykosomatiske symptomer, understreges af, at der i en rapport om erfaringer fra
Helbredsafklarende Team i Holbæk formuleres, at en barriere for borgerne er ”sygdomsfiksering”.

. Helbredsafklarende Team har ikke medført øget rådighed for arbejdsmarkedet
Helbredsafklarende Team i Holbæk Kommune havde, som nævnt, ikke det forventede udfald.
Revurderingen af lægeerklæringer medførte i de fleste tilfælde ikke, at deltagerne blev erklæret
raske eller at en skjult arbejdsevne viste sig. Hvor 17 ud af 20 kvinder i Odense blev erklæret raske,
blev kun én person vurderet rask i Holbæk, og ingen af de 10 berørte borgere er efterfølgende
kommet i arbejde. At borgernes traumer er reelle, understreges af psykologen Ole Kristensens
udtalelser, der var en del af teamet i Holbæk. Han fortæller, at resultaterne af revurderingen af
lægeerklæringerne var præget af, at deltagerne var traumatiserede, og at de derfor ikke havde en
arbejdsevne:
”I: Var der flere, der blev erklæret arbejdsdygtige, efter de havde været i helbredsafklarende team?
OK: Nej, nej, nej. De blev indstillet til pension, for jeg har den holdning, at der må slås en streg i
sandet nogle gange, man kan ikke knokle videre med folk, man ikke kan knokle videre med. (…)Alle
dem, vi havde, var jo dybt traumatiserede. (Ole Kristensen, s. 7).
__________________
Ingen slipper levende fra livet - jeg lever, mens jeg er her.
Mella er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-03-2009, 12:26   #2
Stella
Jeg bor her på K10
 
Stellas avatar
 
Tilmeldingsdato: 14-10 2005
Indlæg: 3.069
Styrke: 28
Stella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sig
Thumbs down

ja det er dybt chokerende og trist læsning...man får en fornemmelse af at de egentligt mishandler folk der ligger ned...at de kalder det Projekt Forskellighed er vist løgn...det er jo lige det modsatte de gør...

Citat:
Borgernes oplevelse af at skulle føre en kamp med sagsbehandlerne om, hvorvidt de
var for syge til at kunne arbejde, fremgår også af følgende eksempel, hvor en mand med
rygproblemer fortæller, at han blev sendt i aktivering som flyttemand:
”Jeg sagde, at ifølge min lægerapport kunne jeg det ikke, det var jo hårdt arbejde. Men det var hun
[sagsbehandleren] ligeglad med. Hun har en hel masse rapporter fra lægen om, hvad jeg kunne,
men det tog hun slet ikke alvorligt.”

Det er under al kritik...jeg begynder at tro at mange såkaldte sagsbehandlere er mishandlere...det minder jo lidt om tortur...ja undskyld jeg bruger det ord...men at tvinge en rygsyg mand til at være flyttemand...et af de tungeste job....

Det er på tide at syge siger fra ...finde sig i det er vanvid...så er jeg sådan set ligeglad med hvad Hjorten mener eller alle andre kloge hoveder...helbredet er det vigtigste vi har og ingen skal forværre det !

Og de mennesker der bruger deres liv og job til at genere syge mennesker så groft er uden for pædagogisk rækkevidde de er gået over stregen for anstændighed og er på vej ned I dybet at sindssyge.

Sidst redigeret af Stella; 23-03-2009 kl. 12:28.
Stella er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-03-2009, 12:49   #3
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
Mella skrev:

Citat:
Jeg er i besiddelse af en pdf fil og kan ikke linke til denne rapport, så jeg har i stedet trukket nogle få citater og bidder ud af denne moppedreng på 148 sider.
Hvis du ikke kan finde ud af at linke, så kan du skrive bogstav for bogstav, så ændres det automatisk til et link.

Men jeg googlede det og fandt linket her til hele rapporten... skummel læsning, men også velkendt her på k10.

http://rudar.ruc.dk/bitstream/1800/3...ligversion.pdf

__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-03-2009, 12:53   #4
Mella
Bruger
 
Mellas avatar
 
Tilmeldingsdato: 29-10 2005
Indlæg: 742
Styrke: 19
Mella er ny på vejen
Fint. Godt der findes kloge hoveder, når jeg nu ikke har et
__________________
Ingen slipper levende fra livet - jeg lever, mens jeg er her.
Mella er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-03-2009, 13:20   #5
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
Det er DISSE, der fratages kontanthjælp efter 300-timersreglen...snart 450-timer.

Det er DISSE kvinders "resultater", der FJERNES af Hjorten, som hævder, at kvinderne kommer i arbejde.

Der er INGEN af de 10 undersøgte, der kommer i arbejde, og de ER syge, men alligevel skal de have fjernet kontanthjælpen.


Citat:
. Helbredsafklarende Team har ikke medført øget rådighed for arbejdsmarkedet
Helbredsafklarende Team i Holbæk Kommune havde, som nævnt, ikke det forventede udfald.
Revurderingen af lægeerklæringer medførte i de fleste tilfælde ikke, at deltagerne blev erklæret
raske eller at en skjult arbejdsevne viste sig.

Citat:
Hvor 17 ud af 20 kvinder i Odense blev erklæret raske,
blev kun én person vurderet rask i Holbæk, og ingen af de 10 berørte borgere er efterfølgende
kommet i arbejde
.

Hvordan kan 17 ud af 20 erklæres raske? Er lægekonsulenten hurtigere til at raskmelde i Odense end i Holbæk?

Interessant og skummelt.

__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-03-2009, 13:25   #6
Stella
Jeg bor her på K10
 
Stellas avatar
 
Tilmeldingsdato: 14-10 2005
Indlæg: 3.069
Styrke: 28
Stella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sig
- hvad er det med Hjorten der fjerner dokumenter !!!!!!

SÅ VED HAN AT DE IKKE KOMMER I ARBEJDE OG OVERLADES TIL INTET
Stella er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-03-2009, 13:33   #7
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
Du kan læse OG høre det her, Stella.

http://www.dr.dk/P1/orientering/tema...0318170829.htm

Det ligger også i en anden tråd her på siden.

Han er skummel.

__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-03-2009, 13:38   #8
Stella
Jeg bor her på K10
 
Stellas avatar
 
Tilmeldingsdato: 14-10 2005
Indlæg: 3.069
Styrke: 28
Stella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sig
Hjorten slettede alle beviser...SFI samarbejder med Hjorten om at lave falske rapporter...

Citat:
I første omgang holdt Arbejdsdirektoratet de nu slettede dokumenter hemmelige for Orientering. Men efterhånden som vi har kunne påvise flere og flere af dokumenternes eksistens, er ministerens medarbejdere løbende gået ind og har slettet dem i journalen.

En jurist med mediejura som speciale mener, at Claus Hjort Frederiksens folk dermed - ikke bare på et - men på en hel stribe punkter - har forbrudt sig mod Offentlighedsloven. Altså ulovligt forhindret offentligheden i at kontrollere regeringens arbejde.


Beskæftigelsesministeriet bekræfter, at brevvekslingen med SFI er slettet, men mener, at det er helt på sin plads.
Hold da KÆFT...det er ren MAFIA...det er uacceptabelt...HVORFOR ER DER INGEN POLITIKER DER GØR NOGET HER...
Stella er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-03-2009, 13:41   #9
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
Hejdien har fået svar om, at der BLIVER gjort noget.

Det findes i en anden tråd.

__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-03-2009, 15:00   #10
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
Den er altså lidt intressant den her undersøgelse og det er slående som de kommunalt ansatte har lidt ondt af sig selv fordi folk græder og er opkogte ... altså lad dog for hulen være med at forstyrre de sagsbehandlere med jeres frustrationer , tag sparkene som en mand .. det er sq noget af det vildeste jeg længe har læst ....


Det kan ikke være rigtigt at vi skal finde os i det ...

Stella det andet du snakker om er i den her tråd ... http://www.k10.dk/showthread.php?t=7...+Hansen&page=2

Har skrevet til Lars Damsbo om det er et åbent samråd de skal i men der er ikke kommet noget svar ...
  Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Julegratiale fra Holbæk kommune chanle Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 14 04-01-2013 20:55
Holbæk kommune NÆGTER! buster Politik og Samfund 2 03-12-2011 18:31
I går blev Holbæk Kommune fremhævet Mella Politik og Samfund 13 23-05-2009 10:14
Holbæk kommune og handicap jeanette41 Dit og Dat 10 16-01-2009 10:01
Holbæk kommune... Mella Det er da strengt ! 8 09-06-2008 07:42




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 12:27.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension