K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Politik og Samfundsdebat > Lægekonsulenternes Rolle

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Lægekonsulenternes Rolle Her vil vi sætte fokus på lægekonsulenters rolle i de kommunale sager.

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 17-03-2009, 11:30   #1
Nabokone
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 17-03 2009
Lokation: København, Nørrebro.
Indlæg: 152
Styrke: 16
Nabokone er ny på vejen
Har min sag en lægekonsulent?

Hej med jer alle sammen!

Jeg er ny her på siden og har allerede et spørgsmål til jer - der kommer sikkert flere

jeg har søgt førtidspension, er på kontanthjælp på 8. år. To speciallæger har skriftligt vurderet, at min arbejdsevne er under 1/3 eller ubetydelig. Min sagsbehandler har indstillet mig til førtidspension under den §, hvor der så ikke indhentes yderligere oplysninger og sagen afgøres på forhåndenværende grundlag.

Dette resulterede ret prompte i et brev fra visitationsteamet på Musvågevej (Kbh) underskrevet en fuldmægtig LB, at man ikke kunne indstille mig til pension, da jeg skulle behandles og arbejdsprøves. Begge mine læger siger, at min tilstand er varig og ikke kan behandles. Min psykiater skriver til kommunen, at der IKKE er indikation for medicinsk behandling og at endnu en arbejdsprøvning (har to bag mig, der begge måtte afbrydes p.g.a. sygdom) er nytteløs og vil forværre min tilstand.

Jeg kom med kommentarer til teamets brev (partshøring) og min psykiater skre et brev til LB og kritiserede i skarpe vendinger, at teamet desavuerede den behandlende psykiaters behandling - og endda uden at have mødt mig og udbad sig en forklaring.

Dette gjorde ingen forskel - teamet fastholdt i lørdags i et brev, at de ikke kunne vurdere hvor meget min arbejdsevne er nedsat og skrev, at jeg skulle i behandling med psykofarmaka, idet det ikke kunne udelukkes, at det ville hjælpe på min tilstand. LBs brev er desuden fejlbehæftet og tingene er ikke rettet i det nye brev, selvom han er gjort opmærksom på fejlene.

Visitationsteamet har sendt sagen videre til Socialforvaltningen, der træffer den endelige afgørelse.

Jeg sidder med en masse ubesvarede spørgsmål:

Hvem i det team er i stand til at vurdere min behandling? Hvem er lægefaglig konsulent? Er der overhovedet én? Og hvis ja, har han eller hun ikke overspillet sin rolle?

Skal jeg klage personligt over LB? Og kan det nytte?

Jeg er selvfølgelig parat til at anke sagen, dersom socialforvaltningen siger nej til min førtidspension - og det tror jeg de gør, for de mister jo ikke noget derved.

jeg er temmelig rystet og spekulerer på, om jeg skal gå til den gratis retshjælp og få et råd - men tænkte, I herinde måske kan give et godt råd.

Mange venlige og solidariske hilsener fra en

Meget ked og desorienteret

Nabokone
Nabokone er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-03-2009, 11:37   #2
akizuri
Føler sig hjemme på K10
 
akizuris avatar
 
Tilmeldingsdato: 01-02 2009
Lokation: Horsens
Indlæg: 46
Styrke: 16
akizuri er ny på vejen
Hej Nabokone

Du skriver at du vil anke den beslutning som socialforvaltningen kommer med - men det er vel faktisk din anke???

I min sag ankede vi kommunens afgørelse og den blev sendt til socialforvaltningen (beskæftigelsesankenævnet) og de gav kommunen medhold. Så vidt jeg har forstået er der her kun begrænsede muligheder for at anke - men man kan sende sagen til folketingets ombudsmand - og man kan tage sagen for retten.
akizuri er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-03-2009, 11:48   #3
Trold
Banned
 
Tilmeldingsdato: 12-03 2007
Lokation: Ringsted
Indlæg: 1.564
Blog Indlæg: 2
Styrke: 0
Trold er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Nabokone Se meddelelser
Dette resulterede ret prompte i et brev fra visitationsteamet på Musvågevej (Kbh) underskrevet en fuldmægtig LB, at man ikke kunne indstille mig til pension, da jeg skulle behandles og arbejdsprøves. Begge mine læger siger, at min tilstand er varig og ikke kan behandles. Min psykiater skriver til kommunen, at der IKKE er indikation for medicinsk behandling og at endnu en arbejdsprøvning (har to bag mig, der begge måtte afbrydes p.g.a. sygdom) er nytteløs og vil forværre min tilstand.
Denne sidste sætning "og vil forværre min tilstand" er meget vigtig at holde fast i.
Hvis de vil have dig i arbejdsprøvning klager du til borgmesteren, og evt. hele kommunalbestyrelsen.

Det skulle undre mig, om ikke Razmo reagerer på den her.
Trold er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-03-2009, 11:59   #4
Nabokone
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 17-03 2009
Lokation: København, Nørrebro.
Indlæg: 152
Styrke: 16
Nabokone er ny på vejen
Mand, I er godt nok hurtige herinde!

Tak til jer begge for hurtig respons. Mht. anken: det brev jeg fortæller, at jeg tidligere har sendt, er kommentarer til visitationsteamets brev om, at de ikke kan indstille mig til ftp, fordi de ikke kan (ikke vil) vurdere, hvor meget min arbejdsevne er nedsat. Visitationsteamet har ikke kompetence til at afgøre sager om ftp - men da der sidder en repræsentant for Socialforvaltningen i teamet, så er der som regel enighed om sagens udfald, når den kommer til Socialforvaltningen i Griffenfeldsgade.

Men først når der foreligger svar fra Griffenfeldsgade (lur mig om vi ikke kan tælle præcis 3 måneder frem) og de evt. giver afslag, kan jeg anke sagen.

Jeg tænkte bare på, om det var en idé med en personlig klage over den fuldmægtige allerede nu. Når han videregiver forkerte oplysninger, så forplumrer han jo min sag og afgørelsen træffes ikke på et korrekt grundlag. Det må jeg indrømme støder min retfærdighedssans i meget høj grad.

Ved nogen af jer, om der er en lægefaglig konsulent i Visitationsteamet?

PS. Glemte at sige, at min sagsbehandler har indstillet mig til ftp og fastholder sin indstilling trods visitationsteamets holdning. Ikke at det nødvendigvis gør en forskel....

mange hilsener fra

Nabokone

Sidst redigeret af Nabokone; 17-03-2009 kl. 12:03.
Nabokone er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-03-2009, 12:25   #5
frida
Klart Afhængig af K10
 
fridas avatar
 
Tilmeldingsdato: 17-08 2007
Indlæg: 482
Styrke: 17
frida er rigtig godt på vej
Der sidder ikke en lægekonsulent i vis. teamet, da denne ikke må udtale sig om hvilke ydelser folk har ret til.
Det lyder som om din pension bliver søgt efter §17, som er på foreliggende drundlag, hvilket betyder kommunen ikke er forpligtet til at indhente yderligere oplysninger i sagen.
Søger du efter §18 skal kommunen indhente alle relevante oplysninger, såsom lægeerklæringer din ressourceprofil skal opdateres osv. Og så står du en del stærkere.
Det virker også lidt hovsa-agtigt at der ikke står noget om dine tidligere arbejdsprøvninger osv.
Jeg ville bede om aktindsigt, få lavet den ressourceprofil, få indhentet lægepapirer og dine rapporter fra arbejdsprøvning. Så er du forberedt når du skal anke + til det videre forløb.
Din sagsbehandler har i den grad forsømt sine pligter overfor dig og har rådgivet dig rigtig dårligt. Hun skulle have rådet dig til §18 og selvfølgelig hjulpet dig med at få overblik over din sag.

Men fortvivl ikke, vi er mange herinde der har måttet lære det på den hårde måde, så du er i gode hænder nu.


Jeg kan tænke mig et par andre K10ere der har noget på hjertet i denne sag.

mvh Frida
frida er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Ny lægekonsulent gøjneren Alt det andet 8 28-03-2012 17:26
Lægekonsulent Stueplanten Dit og Dat 14 18-12-2011 22:20
Lægekonsulent? Suk Spørgsmål ang fleksjob 8 14-05-2009 07:00
Lægekonsulent Dorthemusen Dit og Dat 4 26-03-2009 11:07
Forskellen på en Lægekonsulent ansat i lokalforvaltningerne? Og en Lægekonsulent ansa @PerChr Lægekonsulenternes Rolle 2 06-08-2008 01:31




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 05:16.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension