K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Alt det andet > Dit og Dat

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Dit og Dat Her kan du skrive det du bare gerne vil ud med dog ikke politiske emner.

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 07-01-2007, 02:29   #1
Trylledyr
Banned
 
Tilmeldingsdato: 01-01 2007
Indlæg: 152
Styrke: 0
Trylledyr er ny på vejen
Tandtråd

Jeg er blevet gjort opmærksom på, at der er interesse for Amtstandplejen, så jeg vil lave en ”tandtråd” – fik I den

En kort (hrm!) beskrivelse, personlige erfaringer, og så et link.

Amtstandplejen er for mennesker, som p.g.a. sindslidelse eller psykisk udviklingshæmning ikke kan benytte en privatpraktiserende tandlæge (tandlægelovens § 6a)

Hidtil har specialtandplejen ligget i amtsregi, men da de nu er nedlagt, er opgaven flyttet over til kommunen (om det er godt eller skidt skal jeg lade være usagt). Målgruppen er dog uændret og det forventede antal patienter på landsplan ligger i omegnen af 23.000.

Visitationen skal foretages i den kommune, man bor i. Af en fagperson, der kender personens funktionsnedsættelse. Lægen kan under alle omstændigheder hjælpe med at finde ud af, hvad der skal ske. Det vigtige er, at det er personens tandplejebehov og funktionsniveau, der skal ligge til grund for beslutningen om, hvor tandplejen skal udføres. D.v.s. at man er på røven økonomisk er ikke nogen endegyldig grund

Et begreb, der er nyt for mig, er omsorgstandplejen. Fra at være et tilbud til ekempelvis plejehjemsbeboere, er også udviklingshæmmede og sindslidende patienter, som ikke i tilstrækkeligt omfang er i stand til at benytte de eksisterende tandplejetilbud tilføjet. (kilde: http://www.sst.dk/Planlaegning_og_be...tandpleje.aspx

Kravene til specialtandplejen er bl.a.:
- respekt for det enkelte menneske, dets integritet og selvbestemmelse
- at opfylde behovet for let og lige adgang til sundhedsydelserne
- at yde behandling af høj kvalitet og sikre sammenhæng mellem ydelserne
- valgfrihed samt let adgang til information
- kort ventetid på behandling

Det med egenbetalingen ligger på 1300,- og som jeg læser det, kommer egenbetalingen ikke over det beløb, og som jeg har udtalt et andet sted, har jeg til dato ikke betalt en øre. (kunne ikke så godt skrive krone, vel…?

Måske kan man så søge tilskud til egenbetalingen via § 84? Ved det ikke.

Mine erfaringer med tandplejen er overordentlig positive, på trods af tandlægeskræk. Det der overraskede mig mest var, at der var tid. Tid til at vænne sig til lokalet (som for øvrigt er dejligt store i Holstebro), tid til at vænne sig til tandlægestolen, tid til at blive klar til det, der skal ske, og tid til at vænne sig til tandlægen, som jo i sagens natur kommer helt ”tæt på”.

Personalet er utroligt søde og forstående, gode til at forklare, hvad der skal ske og hvorfor, og har jeg haft en dag, hvor jeg p.g.a. angst ikke kunne køre i tog og dermed overholde min aftale, har de bare sagt ”ok”, ikke noget med at presse på, som mange andre gør.

Link til den regionale specialtandpleje (for midtjylland hvor jeg bor, men tjek selv de relevante regioner) http://www.aaa.dk/aaa/specialtandpleje_-_rapport.pdf

Egenbetaling: http://lovinfo.clh.dk/clh/lovbase.ns...9?opendocument

Jeg ved ikke, om der er nogen, der kan bruge det til noget, men så er informationen der.

Knus
Trylledyr er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-01-2007, 03:19   #2
losuma - Slettet Medlem
Banned
 
Tilmeldingsdato: 05-11 2006
Indlæg: 52
Styrke: 0
losuma - Slettet Medlem er ny på vejen
RE: Tandtråd

hø sjovt skulle lige til at smide linket

Ja sæt nogle kunne bruge det.

Men du har altså klaret det noget bedere end jeg ville, så det var udemærket at du kom først.

Mht § 84 vil jeg GÆTTE! på at man kan søge til transport og evt ophold hvis det er nødvendigt pga offentlig transport og aftasnden, såfremt at grunden til behovert for behandling lige der, har direkte forbindelse med det man fejler.

For at tage mig selv: ADHD kan som bekendt give angst, der med også angst for tandlæger, så taler man for sin sag (eller har en god kommune) burde en som jeg kunne få tilskud til transport og evt hotel ophold.

Men er man fx lammet i den ene arm (og det er det) tror jeg ikke man kan, for at være lammet i armen har jo intet at gøre med fx tandlægeskræk, og man har heller ikke brug for at tandlægen er handikapvenlig eller ligende.... Ja ja lammet dårlig eksembel ved det godt, men er ikke så kreativ lige nu.
losuma - Slettet Medlem er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-01-2007, 17:55   #3
Trylledyr
Banned
 
Tilmeldingsdato: 01-01 2007
Indlæg: 152
Styrke: 0
Trylledyr er ny på vejen
RE: Tandtråd

Jeg ved ikke om jeg har gjort det bedre, det tror jeg nu ikke, men tak for ordene Det er lidt nemmere at læse en tråd, og så kan man jo benytte sig af det, eller lade være, og evt. gå på opdagelse selv.

ADHD kan sagtens give angst, men efter min bedste overbevisning, behøver man ikke en diagnose for at have tandlægeskræk. Jeg kender en, som godt kunne bruge en ordentlig overhaling, hendes tænder ligner mildest talt en nedbrændt negerlandsby, og det går ud over det sociale liv, og hun fejler ingenting, ud over at hun er angst for tandlæger. Det i sig selv er slemt nok, og hvor ville jeg ønske, at hun kunne finde modet til at få det ordnet. Det ville give så meget mere selvværd og livskvalitet, men det ville være dumt at presse på.

Lammelse i armen er nok ikke udgangspunktet, som du selv skriver. Tandlægeskræk eller et vidtgående handicap må være hovedårsagen til, at man henvender sig til specialtandplejen.

Jeg tror, det bedste man kan gøre er, at tale med sin læge om det, og så se hvad der evt. kan gøres

Knus
Trylledyr
Trylledyr er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-01-2007, 00:16   #4
losuma - Slettet Medlem
Banned
 
Tilmeldingsdato: 05-11 2006
Indlæg: 52
Styrke: 0
losuma - Slettet Medlem er ny på vejen
RE: Tandtråd

*ss* der tabte du mig vist....
Det jeg mente var at hvis folk skulle have tilskud efter § 84, skal behovet for den form for tandpleje været et direkte afkast af ens sygdom.

Altså ikke at man i sig selv skal være syg for at få den form for tandpleje.
losuma - Slettet Medlem er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-01-2007, 09:43   #5
Trylledyr
Banned
 
Tilmeldingsdato: 01-01 2007
Indlæg: 152
Styrke: 0
Trylledyr er ny på vejen
RE: Tandtråd

Jeg har i dag haft fat i sekretæren for den tandpleje, jeg plejer at bruge. Jeg var jo nødt til at aflyse, fordi jeg ikke magter det, men så er det sådan. Vi fik desuden snakket lidt om, hvordan specialtandplejen (tidligere amtstandplejen) efterhånden ser ud efter strukturreformen.

Som jeg forstår det, er kravene for at komme i betragtning til specialtandpleje skærpet væsentligt. Ydermere er visitationen og betalingen lagt over i kommunalt regi, d.v.s. at specialtandplejen ikke mere har kompetence til at vurdere, hvem der er berettiget, og hvem der ikke er, så det jeg kan forestille mig, at der sker, hvis man vil prøve, er følgende:

Man snakker evt. med sin læge. Jeg vil tro, at man der får besked på at snakke med sin kommune. Kommunen, hvis de accepterer behovet, vil så henvise til en privatpraktiserende tandlæge, som har kompetence til at henvise til specialtandpleje.

Sådan forestiller jeg mig, at det kommer til at køre. Dette er ikke mur og nagelfast. Derimod er det helt sikkert, at det er en privatpraktiserende tandlæge i hjemkommunen, der skal vurdere og evt. visitere.

Jeg synes, det er bekymrende, at denne kompetence er lagt i kommunalt regi, eftersom kommune ofte er lig med kassetænkning, hvad enten de vil erkende eller ej. Jeg er bekymret for de mennesker, som har et tandplejebehov, men som af forskellige årsager ikke er i stand til at benytte en privatpraktiserende tandlæge. Jeg mener, hvis man ikke er i stand til at benytte en privatpraktiserende tandlæge, hvordan skal man så kunne blive visiteret? :|

D.v.s. endnu en gang skal man ”bevise”, at man har hjælp behov, og kommunen står igen som ”dommer”. Det finder jeg yders problematisk, eftersom kommunerne skal spare på alle de områder, de kan.
Trylledyr er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 02:38.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension