K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Alt det andet > De Unge

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

De Unge Hvordan er det at være ung eller relativt ung, og havnet i systemet enten som flekser eller førtidspensionist, eller på vej til en af delene.

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 05-01-2007, 14:13   #1
gittedl
Hjemmevant på K10
 
gittedls avatar
 
Tilmeldingsdato: 05-05 2006
Lokation: Hedensted
Alder: 48
Indlæg: 234
Styrke: 18
gittedl er rigtig godt på vej
Bliver de unge udsat for diskrimination i det sociale system?

Min situation pt. er, at jeg er arbejdsløs (fyret på grund af sygdom), på sygedagpenge fra kommunen og har nu været i 2 arbejdsprøvninger, som har givet det samme resultat, nemlig at jeg lige med nød og næppe kan klare en 15 timers arbejdsuge.

Min arbejdskonsulent gav ved afslutningen af den sidste arbejdsprøvning klart udtryk for, at hun mente løsningen ville være et fleksjob. Her lige efter nytår ringede så min socialrådgiver, og vi snakkede lidt frem og tilbage om den sidste arbejdsprøvning, og hun spurgte så hvad jeg kunne tænke mig, at der skulle ske? Lidt målløs over det spørgsmål, nævnte jeg så fleksjob, med den begrundelse at min arbejdskonsulent havde forslået det. Og den var min socialrådgiver helt med på. Så hun vil nu indhente de sidste nye oplysninger fra sygehuset, og derefter indsende en ansøgning om fleksjob til deres udvalg. Men hun sagde også rent ud, at jeg nok skulle regne med i hvert fald i første omgang, at få afslag på grund af min alder, da jeg kun er 31 år.

Så nu sidder jeg tilbage med følelsen af, at man i det sociale system diskriminere unge mennesker, som er så uheldige, at få problemer af den ene eller anden art med helbredet, som gør dem ude af stand til at kunne passe et arbejde på almindelige vilkår.

Skal de unge mennesker i systemet virkeligt kæmpe mere for at få en tålelig tilværelse end alle andre, udelukkende med begrundelsen ”på grund af den unge alder?
__________________
Gitte

gittedl er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-01-2007, 15:22   #2
fiemie
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 17-11 2005
Alder: 51
Indlæg: 160
Styrke: 19
fiemie er rigtig godt på vej
RE: Bliver de unge udsat for diskrimination i det sociale system?

Den sang, har jeg også hørt flere gange, næsten fra den dag jeg blev langtidssygemeldt, da var jeg 32. Men, men, hvis det kan være en trøst, så har jeg både været visiteret til fleksjob og indstillet til førtidspension, da det ikke gik med jobbet alligevel. Nu har jeg fået førtidspension (er 34 nu).
Tror det er en blanding af en "skræmmeteknik", hvor systemet/sagsbehandleren forsøger at enten tage modet fra en, så man dropper det, eller (indirekte) forsøger at opmuntre en til at komme igang med noget andet (arbejde, revalidering eller hvad ved jeg). Og i nogle tilfælde, tror jeg, de simpelthen prøver at forberede en på at det måske ikke går så let, det er jo ikke sagsbehandleren alene, der afgører en visitation til fleksjob. F.eks. kan nogle lægekonsulenter være ret tunge at danse med.

Giv ikke op! Held og lykke!

Fiemie
fiemie er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-01-2007, 15:24   #3
Trylledyr
Banned
 
Tilmeldingsdato: 01-01 2007
Indlæg: 152
Styrke: 0
Trylledyr er ny på vejen
RE: Bliver de unge udsat for diskrimination i det sociale system?

Mig bekendt har visiteringen til fleksjob intet med alder at gøre, men med nedsat arbejdsevne.. hvis jeg tager fejl, så ret mig endelig

Knus
Trylledyr er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-01-2007, 15:31   #4
Stella
Jeg bor her på K10
 
Stellas avatar
 
Tilmeldingsdato: 14-10 2005
Indlæg: 3.069
Styrke: 28
Stella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sig
RE: Bliver de unge udsat for diskrimination i det sociale system?

Ja mig bekendt er det nedsat arbejdsevne der afgør fleksjob og ikke alder....der er også unge mennesker der kommer ud for trafikuheld og svær sygdom.

Stella er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-01-2007, 15:57   #5
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
RE: Bliver de unge udsat for diskrimination i det sociale system?

Jeg kender en del fleksjobber der er under 35 så det har ikke noget med det at gøre

Jeg tror også det er en form for skræmmetekning, eller noget de bare føler for at sige..
På det sidste kursus jeg var på , var der en pige med hun var 22 år var lige visiteret til fleksjob pga en bilulykke, hun fortalte også at hun hørte den ene gang efter den anden at hun da var for ung til at være flekser...
men ikke desmindre gør det da lige ondt hvis man er 22 som når man er 42 år ...

Kan også lige sige at jeg blev visiteret til fleks da jeg var 36 (øøøhhh det er ungt he he ) sagt af en der nu er 41
Og jeg hørte også den med at jeg var for ung, men hallo det gjorde lige så ondt dengang som nu...

Så de kommentar skal du nok bare sidde overhørig og betragte det som den der siger det, ikke ved hvad de taler om ...

MVH
Hejdien

PS kender en der er ved at søge førtidspension han er 44 og får at vide han er for ung... Men når kroppen nu ikke ved at man er 44 år og ter sig som var man 71 hvad hjælper det så..... gid vi bare kunne aflevere den besked til kroppen og puf .. så var smerter og sygdom væk, men nej sådan fungere det desværre ikke :@:@
  Besvar med citat
Gammel 05-01-2007, 20:30   #6
cirkeline
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 11-10 2006
Lokation: århus
Alder: 45
Indlæg: 71
Styrke: 18
cirkeline er rigtig godt på vej
RE: Bliver de unge udsat for diskrimination i det sociale system?

ja det er ret skræmmende!

Jeg ved ikke om det er kræmme teknik.........men det virker ihvertfalde.
jeg er 28 .......og nu regner jeg med at søge en førtids pension...........

Men jeg var i første omgag ved at opgive på forhånd.......da jeg netop også hørte den med at jeg var for ung.......
Også fordi jeg tænkte hvis der var nogen der var ældre end mig som ikke fik det.........ja så ville jeg nok ikke få det alligevel.

Men nu har jeg bestuttet at de altså ike skal ha lov til at skræmme mig væk alligevel (selvom det næsten virkede i første omgang)

Så jeg håber bestem heller ikke at du opgiver........og at du forsat søger dit fleks job og ikke lader dig sramme væk af divrse skræmme kneb........held og lykke.Håber du får din flex job bevilling.

Hilsen Line
cirkeline er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-01-2007, 20:53   #7
gittedl
Hjemmevant på K10
 
gittedls avatar
 
Tilmeldingsdato: 05-05 2006
Lokation: Hedensted
Alder: 48
Indlæg: 234
Styrke: 18
gittedl er rigtig godt på vej
RE: Bliver de unge udsat for diskrimination i det sociale system?

Hmm jeg har valgt at vente på afgørelsen, og bliver det så et afslag så pudser jeg sgu HK på dem :@:@

Men det er da lidt mærkeligt, at de offentlige myndigheder lige vil prøve med lidt psysisk terror :|
__________________
Gitte

gittedl er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-01-2007, 21:56   #8
inger
Lukket Konto
 
Tilmeldingsdato: 19-10 2006
Alder: 57
Indlæg: 167
Styrke: 18
inger er ny på vejen
RE: Bliver de unge udsat for diskrimination i det sociale system?

Da jeg søgte pension første gang som 37 årig, øh kort tid inden jeg blev 38 fik jeg også beskeden at jeg var for ung - den stod sågar i mit afslag. Et år senere fik jeg bevilliget pension.
Jeg har også kendskab til både en 45 årig og en 49 årig som har fået den besked, at de er for unge.
Det er da helt klart et skræmmemiddel som det offentlige har fundet ud af at det virker. Hende på 45 år opgav helt at anke eller prøve muligheden for fleksjob, arbejdsprøvning og flere lægeundersøgelser.
inger er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-01-2007, 00:02   #9
Metro
Gæst
 
Indlæg: n/a
RE: Bliver de unge udsat for diskrimination i det sociale system?

Citat:
gittedl skrev:Men det er da lidt mærkeligt, at de offentlige myndigheder lige vil prøve med lidt psysisk terror :|
He, he... "lidt"? Jamen, så prøv lige at læse, hvad jeg havde kommenteret for nogle år siden, i forbindelse med en skattesag en af mine venner havde været udsat for.... og jo mere jeg læser med herinde - jo mere går det op for mig, at "sætte folk i nød" er en strategi til at svække og "medgørliggøre" folk der på en eller anden måde kommer til et afhængighedsforhold til "systemet", uanset om det er den sociale- eller skatteyder-delen af det...

Citat:
Jeg har siden fundet ud af, at skattemyndigheder internt opererer med et begreb der hedder "at sætte skyldnere/klienterne i nød". Et af midlerne til at opnå denne "nød" hos skyldnere er, så vidt muligt at bestræbe sig på at afsende div. påkrav, tilsigelser og lignende således, at den "skyldige" modtager disse rudekuverter altid om fredage eller lørdage samt op til højtiderne. På denne måde stresses og holdes de "skyldige" til ilden. Problemet er bare, at de inkarnerede skyldnere, for hvem gæld er en slags levevej er totalt immune overfor denne type stress - dem der er ikke luskepetre og er kommet i uføre ved et uheld eller som Rikke - af ulykke....de er ikke så resistente og de får vitterligt livet ødelagt af denne fremgangsmåde. Dem, der hellere end gerne ville have betalt hurtigt hvis de kunne - dem ødelægger man ved at ødelægge det frirum hvori de ellers kunne genopbygge og genoplade sig selv til f.eks. en bedre betalingsevne end "hidtil". En ting er, hvad man vedtager som generelt gældende indenfor en forvaltningspraksis...et andet er, at der er mennesker der behandler andre mennesker på denne måde. Forstå det hvem kan....jeg kan ikke.
Jeg orker ikke at begynde at dokumentere ovenstående.... men "beviset" ligger hos alle dem, der havde prøvet at undres over, hvordan det kan være at de som klienterne eller skatteskyldnere (lang de fleste snyder IKKE!) ikke kan få lov til at slappe af til helligdage eller i weekenderne, uden at der skal vrimle med rudekuverterne fra de offentlige myndigheder ind ad brevsprækken på fredage og lørdage?

Jeg hører dog gerne fra dem, der har 100% modsatte erfaringer og aldrig havde prøvet at få deres weekend, Påske eller Jul ødelagt af emsige breve fra kommunerne og/eller Skat?
  Besvar med citat
Gammel 09-01-2007, 09:07   #10
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
RE: Bliver de unge udsat for diskrimination i det sociale system?

He he Har da aldrig tænkt over at det kunne være en strategi

Men kan faktisk godt se hvad du mener, min erfaring er at dårligt nyt fra kommunale instanser altid kommer med post op til weekend eller helligdage
Når det derimod sker at det er godt nyt, hvis man feks har søgt noget og fået medhold feks, så ringer !! de tit , også selvom man er på arbejdet så de selv personligt kan overbringe de gode nyheder

Oki jeg har nu altid regnet med at min sagsbehandler var et menneske af kød og blod og sad jeg på en kommune og skulle give en god nyhed efter 20 dårlige så ville min saltvandsindsprøjtning den dag, være at ringe til en borger der blev glad

men klart HVORFOR kan det være at de dårlige breve ALTID kommer op til dage hvor man ikke kan gøre noget ved det, jeg har altid troet at det var for at man lige skulle have et par dage at køle af i :@:@
Men kan godt se logikken i det i skriver
  Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Forsker kritiserer det danske sociale system buster Politik og Samfund 2 30-12-2010 18:26
Bliver udsat for trusler fra min sagsbehandler Lenka Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 18 05-08-2010 23:58
Sociale svindlere bliver ikke straffet superkok Politik og Samfund 19 10-05-2010 22:09
Diskrimination gør ondt Stella Accept fra vores omgivelser 0 17-12-2007 17:03
Fem år i klemme mellem læger og det sociale system zuza Nyttigt at vide for Førtidspensionister 0 27-11-2007 19:02




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 04:46.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension