K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Politik og Samfundsdebat > Fremtiden for fleksjob og førtidspension

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Fremtiden for fleksjob og førtidspension Her vil vi debattere og skrive nyt om den nye førtidsepensionsreform som pt er under opsejling

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 15-01-2009, 17:05   #1
Stella
Jeg bor her på K10
 
Stellas avatar
 
Tilmeldingsdato: 14-10 2005
Indlæg: 3.069
Styrke: 28
Stella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sig
Skab tilbud, ikke frygt og usikkerhed!

Jeg har læst denne pensionerede socialrådgivers debat indlæg i dag og syntes det er værd at sætte ind til jer allesammen og jeg er enig med ham i meget..., det er et svar til en artikel der er i dag på :

http://www.kristeligt-dagblad.dk/art...dninger?page=2

Han svarer:


SKAB TILBUD, IKKE FRYGT OG USIKKERHED!

På SIND-værestedet STOPPESTEDET, som er en selvejende institution i Odenses centrum, der jf. Serviceloven har driftsoverenskomst med Odense kommune, (og i hvis bestyrelse jeg har sæde) møder jeg rigtig mange mennesker, der i en forholdsvis ung alder har fået tildelt varig førtidspension, uden at der er knyttet et opfølgningstidspunkt til tilkendelsen. STOPPESTEDET har som sin primære målgruppe egentlige sindlidende mennesker, enten med diagnosen Skizofreni eller Manio-depressiv sindslidelse. Men mennesker med mindre indgribende og invaliderende psykiske problemer fylder også godt i stedets "hellested", en café, hvor man anonymt kan komme og gå som man vil.

http://onlinedebat.kristeligt-dagbla...l&Number=15538

Carsten Snedsted, pens. socialrådgiver, uddannet filosof og samfundsdebattør

.-------------------------------------------------------------------------------

Kunne godt tænke mig at brugerne herinde skrev lidt om hvad de tænker om tilbud og om at være aktiv førtidspensionist og have et godt liv...

Sidst redigeret af Webmaster; 16-01-2009 kl. 00:07. Årsag: Artikel forkortet pga copyright regler.
Stella er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-01-2009, 10:20   #2
popiae
Jeg bor her på K10
 
popiaes avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-09 2007
Lokation: Hillerød
Indlæg: 6.266
Styrke: 25
popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10
Jeg er af den klare overbevisning, at den omtalte gruppe, altså de lette psykiatiske tilfælde, angst, dep. m.v. er en konsekvens for/dækker over fysisk sygdom, som vil være en merudgift for kommuen.

Altså Fysisk syge, der brækker ned, grundet lang og opslidende kamp mod systemet.
mange kommuner forsøger at fremtvinge psykiatisk diagnose/forklaring, for netop, at undgå de ekstra udgifter der elleres er at få under Lov Om Social service, feks bil, træning, mv.

Dette kan de således slippe afsted med, idet det jo i tilfælde af at psykiatisk diagnose, er udløseren i forhold til førtidspensionen.
Ergo ; DU ER IKKE FYSISK SYG NOK TIL FØRTIDSPENSION.

vh popiae
popiae er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-01-2009, 12:39   #3
Hexi
Lever på K10
 
Hexis avatar
 
Tilmeldingsdato: 19-06 2007
Lokation: Bor i Bulgarien
Indlæg: 1.821
Styrke: 19
Hexi er ved at flytte ind på K10Hexi er ved at flytte ind på K10
Citat fra første link
Citat:
Fra FTF, der er en fagforening med en stor andel medlemmer med psykiske lidelser, lyder anbefalingen, at denne gruppe i højere grad skal tilkendes førtidspension med revision – det vil sige en pension af midlertidig karakter, som efter en periode kan vurderes på ny.

Den pensionsform benyttes kun sjældent i dag. Ud af de 1763 personer, der fik tildelt førtidspension på baggrund af en ikke-kronisk lidelse i 2007, fik kun 58 tilkendt pension med revision.

Det skyldes blandt andet, at de ansatte på de kommunale jobcentre har alt for lidt viden om psykisk sygdom, lyder vurderingen fra psykiater og overlæge Morten Birket-Smith.
Ja så er Morten Birket-Smith på banen igen, prøv at google navnet eller Per Fink og se hvad der kommer op...
Jeg har meget ondt af de mennesker der kommer i deres kløer og ville holde mig langt væk fra dem... de er meget aktive i debatten for at skaffe patienter til deres projekt... og det skal så gå ud over nogen førtidspensionister...

Citat:
Oprindeligt indsendt af Stella Se meddelelser
Kunne godt tænke mig at brugerne herinde skrev lidt om hvad de tænker om tilbud og om at være aktiv førtidspensionist og have et godt liv...
Altså et godt liv som førtidspensionist vil i mine øjne ikke være at komme i kløerne på de 2 hjernevridere... eller diverse tvangsforanstaltninger i en 5 års periode eller mere... man må jo lige tænke på at langt de fleste der får tilkendt førtidspension allerede har været igennem adskillige års behandlinger, arbejdsprøvninger, undersøgelser og man skal for de flestes vedkommende igennem med en meget hård kamp med kommunen hvor alle muligheder skal være udtømte før man får sin pension...
Et forløb der er ødelæggende for rigtigt mange og i helt modstrid til de orakler der påstår at det er så let at behandle de lidelser der er grundlaget for en førtidspension... på den nye ordning er der ikke mange der kommer igennem systemet uden skrammer i psyken...

Citat:
Tanken om "at have fri resten af livet" er for nogle umiddelbart skræmmende, men på sigt en garanti for at have en platform, hvorfra man SELV kan manøvrere ud fra kræfter og interesser. Der er på STOPPESTEDET påfaldende mange, der aktiverer sig selv med kunstnerisk udfoldelse inden for f.ex. billedkunst eller digtning. Billedkunstnernes niveau kan ofte ses på udstillinger i Odense, på galleri eller på rådhuset. Der er nogle meget talentfulde billedkunstnere imellem STOPPESTEDETS brugere.
Disse mennesker skal ikke have en trussel i form af en "kontrolsag" hængende over sig. De skal ikke aktiveres på arbejdsmarkedet, for de har ud fra nogle andre, men særdeles sunde værdier, aktiveret sig selv.
Der er i modsætning til hvad dagens doktrin er... også et liv der er værd at leve uden at være tilknyttet arbejdsmarkedet... det er jo en vanvittig tanke at det eneste saliggørende for et godt liv er arbejdsmarkedet... et arbejdsmarked der udvikler sig i en retning der hægter flere og flere af fordi de ikke passer ind i systemerne...

Som den pensionerede socialrådgiver så rigtigt skriver:
Citat:
Vejen frem er imidlertid ikke opfølgningssager, men SYNLIGGØRELSE af de muligheder, samfundet har for også at gøre brug af disse menneskers evner, kompetencer og interesser.
Hvis mulighederne er der vil langt de fleste gribe dem hvis de har kræfterne til det... problemet er bare at der i dagens Danmark er mere lydhørhed for at svinge pisken over de forkerte... tvang til behandling... endeløse forløb... udsigtsløse aktiviteter... Jeg vil stille spørgsmålet... hvor mange skånejobs opretter arbejdsgiverne for tiden og hvorfor er der ingen der svinger pisken over virksomhederne så de begynder at lave nogen reelle muligheder...
For det er jo det virkelige problem... der er så få muligheder at gribe efter på et arbejdsmarked der udstøder flere og flere der ikke lige passer ind i systemet...
__________________
Bor nu i Bulgarien... Et paradis for danske fattigrøve...

Sidst redigeret af Hexi; 16-01-2009 kl. 12:47.
Hexi er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-01-2009, 01:13   #4
bmdc
Ved at flytte ind på K10
 
Tilmeldingsdato: 18-12 2007
Indlæg: 533
Styrke: 17
bmdc er ny på vejen
Hexi

Hvor har du bare ret. Hvis, vi psygiske syge kunne arbejde, så gjorde vi det.
Jeg tror ikke at egen læge, psykriater og psykolog, kan tage fejl, når de siger der ikke er flere muligheder for at komme tilbage på arb.markedet.

bmdc
bmdc er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-01-2009, 03:24   #5
Bissen
Føler sig hjemme på K10
 
Bissens avatar
 
Tilmeldingsdato: 28-12 2008
Lokation: Roskilde Kommune
Indlæg: 45
Styrke: 16
Bissen er ny på vejen
Det er et utrolig fint og godt formuleret debatindlæg ham Carsten Snedsted kommer med!
Jeg synes, det er rigtig godt, og jeg er også klart enig i det meste han skriver.

Jeg må sige, at en tidsbegrænset førtidspension ville være et pres for mig, selv, hvis den var på 3-5 år. Det ville hænge som en stor sten over mit hovede. Hvor lidt jeg end ønsker at være i den situation jeg er i nu resten af livet, så er jeg alligevel 100% sikker på, at en "formel" begrænsning ville arbejde imod min bedring.

Jeg er helt generelt imod konceptet med tidsbegrænsede pensioner.
Jeg mener ikke, det er måden at gøre det på.
Jeg går så afgjort ind for, at en pension er en pension - men at vi pensionister istedet får bredere rammer, mere opbakning og mulighed for rådgivning, coaching og "særbehandling" - fx. bare via et brev om året a la...:

"Kære X, førtidspensionist i X Kommune.

Så er det igen blevet tid til det årlige brev fra os, hvor vi fortæller lidt om, hvad der er sket af lovændringer og andre relevante ting for førtidspensionister i det forløbne år.

Selvom du er tilkendt førtidspension skal du vide, at du hverken er gemt eller glemt, og at hvis du føler dig i bedring og føler lyst til en mere aktiv pensionisttilværelse, så har vi en masse helt frivillige tilbud, som du måske ville kunne drage nytte af at kende til.
Fælles for dem alle er, at de vil kunne strikkes sammen, så de passer til dine personlige skånebehov og at du selv sidder 100% i førersædet og bestemmer, hvad og hvor meget dit overskud skal bruges til.
Hvis du selv sidder med tanker om noget specifikt hjælper jeg også gerne med rådgivning og evt. kontakter, hvis det er mig muligt.

Den x/x kl. x afholder vi således også et foredrag på (stedet) med efterfølgende spørgetid for alle førtidspensionister i kommunen, hvor den relevante lovgivning på området vil blive gennemgået og du kan få et overblik over, hvordan og hvor mange penge, du kan tjene ved siden af din førtidspension, og også andre generelle forslag og idéer til, hvordan du opretholder en god livskvalitet som pensionist.
Denne sidste del er især henvendt til nyere førtidspensionister, da vi er opmærksomme på, at overgangsfasen kan byde på uforudsete udfordringer på dette punkt.

Jeg håber, du har det godt efter omstændighederne, og husker at passe på dig selv, og vil minde dig om, at du til enhver tid er velkommen til at kontakte mig per telefon eller mail for et møde, hvis du har spørgsmål i denne forbindelse.

Med Venlig Hilsen

Sagsbehandler X"

Ville det ikke være sejt?

Jaaah, jeg ved det godt...utopi...
__________________
Lise ~ Stemplet som professionel tosse fra 1/12-2008
Bissen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-01-2009, 10:56   #6
Mella
Bruger
 
Mellas avatar
 
Tilmeldingsdato: 29-10 2005
Indlæg: 742
Styrke: 19
Mella er ny på vejen
Jo Bissen - det ville være sejt, hvis der fandtes sådan en skrivelse
- Og en stor * herfra til Carsten Snested for hans udtalelser.

Så Morten Birket-Smith er poppet op igen...
Da rigtig nok, at de fleste sagsbehandlere/jobkonsulenter ikke har nok udannelse i psykiske lidelser, men før man får fp. skal der jo ligge status og lægeattester fra både psykolog, psykiater og lægekonsulent.
Det gjorde det i hverfald i min.
I min tilfælde bakkede kommunens egen lægekonsulent op om, at jeg ikke kan være på arbejdsmarkedet og at alle behandlingsmuligheder er udtømte.

Mener at huske, at Morten B. Smith en gang kom med en slags 'LISTE' - hvor han havde plottet de psykiske lidelser ind og så havde han bag ved hver diagnose, angivet det antal år, der så skulle b e h a n d l e s i, så man blev helbredt og kunne komme ud på arbejdsmarkedet igen.
Han har 'skudt' min evt. behandling & helbredelse til ca. 10 - 12 år!
Gad på en måde godt, at se en sagbehandlers mine, når der så skal betales for dette årelange projekt og jeg så ville komme i arbejde, når jeg er omkring de 60 - 62 år
Mella er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Principafgørelse: kursus ikke rimeligt tilbud, derfor ikke forpligtet gunvor Den nyttige viden vi alle har 0 24-11-2012 22:27
Usikkerhed. Jørn-Fyn Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 4 16-04-2010 14:03
Fik tilbud om et job rose Nyttigt at vide når du er visiteret til fleksjob 8 06-12-2008 23:34
Det er da et tilbud. Maj-Britt Politik og Samfund 1 25-08-2008 20:11




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 04:21.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension