K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Principielle afgørelser fra Ankestyrelsen > Nyt om loven

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Nyt om loven Her kan du skrive hvis du falder over noget relevant , det kan være sm-afgørelser som kan være nyttige eller andet som vedr fleks og førtidspension

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 27-11-2008, 19:23   #1
Martin-Prolaps
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 23-09 2008
Indlæg: 15
Styrke: 16
Martin-Prolaps er ny på vejen
Fastholdelsescentret ASK

Hej allesammen.
Først vil jeg gerne rose denne side og alle de dejlige mennesker der har overskyd til at hjælpe.
Mit spørgsmål er om det er nogen der har erfaring med Fastholdelsescentret fra arbejdsskadestyrelse??
Kort om mig:
Jeg er soc-og sund. assistent. Jeg fik en arbejdsskade i sommer 2007 som er anerkendt som arbejdsskade. Jeg har daglig lændsmerter og højresidig bensmerter.
Først har jeg været fuldtid sygemeldt, fik det psykisk dårlig at side alene hjemme(er stadig i behandling for depression) og fra april til august deltid sygemeldt 10-15 timer om ugen. Siden arbejdsskaden har jeg været til forskellige behandlinger ved fysiotarapeut, uden det store hjælp. Jeg fik foretaget MR-scanning på Give rygcenter som viste discus prolaps på L4/L5 niveau. I august måned har jeg været til kirurgisk vurdering/undersøgelse. Lægen mente at vi skulle vente med operation til januar 2009 for at se om jeg vil få det bedre med at lave ryg-øvelser derhjemme og forsætte med at går til fysiotarapeut.
Han skrev til mit arbejdssted at jeg absolut ikke må have rygbelastende arbejde, der må ikke forekomme tunge løft, pludselige bevægelser eller skæve rygstillinger. Det brev skulle jeg tage med til rundbordsamtale (job konsulant, FOA, mig selv, og afdelings leder) Hvad sker det så:
To dage efter fik jeg et opsigelse fra mit arbejde. De kunne ikke bruge mig mere.
Efter 8 år.. Farvel Martin, du duer ikke mere.
Jeg har været psykisk helt færdig i 2 uger efter opsigelser så kom det endnu et chok. Denne gang fra arbejdsskadestyrelse.
Du har ikke ret til godtdørelse for varigt mén.
De skriver at det fremgår af speciallægeerklæring at operation muligvis kan komme på tale og at en eventuel operation muligvis kan give afgørende bedring. Min tilstand var ikke stationer.
Jeg startede i arbejdsprøvning på et aktivitetscenter. Startede 2 timer daglig. Nu efter 2 måneder er jeg oppe på ca. 15 timer om ugen.
Jeg kontaktede kirurg -læge i Give rygcenter og fortalte at jeg er blevet arbejdsløs og fik ikke noget erstatnig for varige mén fordi der står i papirene at jeg eventual skal opereres.. Det kunne han ikke forstår. Han mente helt klart at jeg har en varigt mén. Han mener heller ikke at jeg kommer at arbejde fuld tid igen. Han mener at jeg skal have tilknytning til arbejdsmarkedet. Han skrev et brev til mig som jeg skal bruge hvis jeg skal klage over afgørelser. Der står bl.a. at jeg apsolut ikke skal have rygbalastende arbejde, at jeg ikke må løfte noget der er tungere end 5-10kg, at jeg ikke må have skæve arbejdsstillinger. Han mener at jeg skal være tilfreds med hvis jeg kommer i arbejde i et flexjob nogle timer om ugen. Hans bedste bud er 2-3 timer dagligt.
Han skriver også at han absolut ikke kan anbefale at jeg skal have foretaget stivgørende operation i ryggen.
Min job konsulent mener at jeg opfylder alle de krav til at få fleksjob.
Det er 4 uger tilbage i arbejdsprøvning og så tager de stilling til det.
Nu kommer jeg tilbage til mit spørgsmål:-)
Jag har snakket med min fagforening FOA om at klage over afgørelser fra ASK. FOA mener at vi skal have Fastholdelsescentret fra ASK på banen for at hjælpe mig. Men han kunne ikke fortalle noget mere om dem. Han siger at det er noget nyt og de ikke har erfaring med Fastholdelsescentret.
Personlig mener jeg at ASK har behandlet mig rigtig dårlig i min sag. Jeg har mistet næsten hele mit sociale og arbejds netværk pga arb. skaden. Jeg har dagligt smerter, jeg har fået depression i følge skaden. Mit liv har ændret sig 180 grader. Fra en mand det har dyrket sport, passet mit arbejde, havde masse venner.. havde et normal liv.. Nu er jeg arbejsløs der går med uvisthed, Tager medicin daglig. Kan passe 2-3 timer dagligt på arbejde og komme hjem helt færdig pga. smerter. Skal ligge mig hver gang når jeg kommer hjem. Med alt det her... mente ASK at min mén efter arbejdskaden er mindre end 5 procent og derfor ikke kunne få erstetning.
Jeg har mistet tilliden til ASK og derfor spørger jeg jer til råd om I ved noget om Fastholdelsescentret??? Er de der for at hjælpe mig eller...
Er der noger der har haft lignede sager med ASK?
MVH Martin
Martin-Prolaps er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-11-2008, 20:30   #2
Suncil
Ikke aktiv pga inaktiv mailadresse
 
Suncils avatar
 
Tilmeldingsdato: 03-07 2008
Lokation: midtjylland
Indlæg: 889
Styrke: 16
Suncil er ny på vejen
Hej Martin

Du får lige et stort

Det var da ikke rart for dig og underligt, at din arb.giver ikke ville give dig en chance for at en evt operation kunne hjælpe lidt.

Som vi alle ved er der jo mangel på plejepersonale, og du kan jo stadig lave lidt, bare med dine begrænsninger

Har også haft en sag kørende ved ASK ( siden 2oo3 og 2 gange afslag). Da jeg ikke har gået til læge i tide, Havde en bb som smed sig på min skulder.( er tidl. sos.ass.) De mener ikke der er en sammenhæng med min skade i 2001. Jeg har kæmpet mig igennem med smerter, operation, speciallæge o.a uden det har hjulpet. Selv da jeg her pr 1/7 blev tilkendt Ftp, mener de ikke der er sket noget nyt.

Så jeg har heller ikke meget tilovers fra ASK. Det med fastholdelsescentret kender jeg ikke til, men har du ikke været på arbejdsmedicinsk klinik.

Jeg håber alt løser sig for dig, og det er en god side du har fundet, der er altid nogen som svarer en

V.h Suncil
Suncil er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-11-2008, 23:15   #3
buster
Jeg bor her på K10
 
busters avatar
 
Tilmeldingsdato: 12-01 2008
Lokation: Sorø
Indlæg: 4.447
Blog Indlæg: 18
Styrke: 22
buster er ved at flytte ind på K10buster er ved at flytte ind på K10
Hej martin

uf, en omgang du har været ude for derfor kan du vist godt bruge et

Jeg vil ikke sige at jeg har været ude for præcis det samme men har også haft en sag kørende(og nu også min mand) hos ASK i 8 år.

Tja, man kan jo godt blive i tvivl om mulighederne, det har du så ganske ret i.

Som jeg læser din historie, ja så er det afgørende nok set fra ASK side at man ikke mener din tilstand er stationær.
Men vi kan da godt blive enige om, stationær eller ej, at der er mén, for dig er hverdagen jo sådan.

Hvis du ikke har haft dem involveret endnu ja, så vil jeg klart anbefale dig at kontakte din lokale arbejdsskadeforening.

Jeg er ikke lige klar over hvor den nærmeste er for dig men der ligger et link herinde til dem.

Jeg kan kun anbefale dem, de har været guld værd i både min og min mands sag.

Ang fastholdelsescentret, så er det vist et nyt tiltag. Prøv engang at kigge på hjemmesiden for Pensam og se om ikke der står mere om det der.
Har ingen erfaring med det. Da jeg selv måtte sadle om var det nyeste nye en flexjob ordning.

Martin, kender udmærket følelsen af at være kasseret. Den er bestemt ikke rar, men kan kun sige til dig, kom herind og let på låget engang i mellem når du har brug for det.

Det gjorde jeg, og det var min redning mit i kaos.

Vi er her for at hjælpe hinanden og mange af os er i samme båd.
__________________
At blive lykkelig består ikke i at eje meget, men at elske meget og håbe



http://www.onlineunderskrift.dk/unde...al-afskaffes./
buster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-12-2008, 00:51   #4
Martin-Prolaps
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 23-09 2008
Indlæg: 15
Styrke: 16
Martin-Prolaps er ny på vejen
Tusind tak for jeres svar Suncil og Buster!!:-)
Er det virkeligt INGEN her på siden der har erfaring med Fastholdelsescentret fra ASK??
Alt info er meget velkomme:-)
Stort kram til alle sammen, I er fantastiske:-)
Martin-Prolaps er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-12-2008, 09:07   #5
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.742
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Kære Martin.

Velkommen til. Du skriver.:
Jeg fik en arbejdsskade i sommer 2007 som er anerkendt som arbejdsskade. Jeg har daglig lændsmerter og højresidig bensmerter.

Min tilstand var ikke stationer

Du har ikke ret til godtgørelse for varigt mén.

Da jeg har været igennem nøjagtig samme situation som dig, bare i det gamle system fra før 2003, vil jeg lige skyde fra hoften.:

Godt du har orden i dine papirer og især skriftligt at din skade er anerkendt som en arbejdsskade. Din sag og ryg er ikke afklaret og lægerne vil se tiden an før en operation. Det er særdeles fornuftigt. Men omvendt er det også en kendsgerning at du har begyndende smerter i det ene ben. Det er tegn på at prolapsen har rodtryk i lettere grad. Det ved lægerne godt men vil give dig en mulighed for at prolapsen muligvis "smutter" ind på plads igen.

Men mine erfaringer siger at det er ikke så sandsynligt, så du skal passe på din ryg i fremtiden. Hvis du pludselig får vandladningsbesvær eller anden ændring skal du omgående kontakte lægerne.

Jeg ville informerer ASK skriftligt at din ryg ikke er færdigbehandlet og medsende dokumentation herfor. Hvis ikke du har fuld aktindsigt fra ASK så søg det omgående. Også aktindsigt fra alle læger og hospitaler.
At du i første omgang har modtaget afslag fra ASK lyder forkert. Men det skal du ikke være så bekymret for i første omgang. Din sag kan altid genoptages op til 5 år efter en afgørelse, hvis der kommer væsentlige ændringer til.

Er det korrekt vurderet at du har en prolaps i L4?

Mange hilsner Peter prolaps L4 - L2
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Gammel 03-12-2008, 09:34   #6
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.742
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Kære Matin og andre.

Du nævner Fastholdelsescenteret fra ASK! Da jeg læset dit indlæg var jeg overbevist om at du der havde misforstået noget, men..........

Du sætter også spørgsmål ved din fremtidige tillid til ASK.........

Det kan jeg godt forstå efter at jeg har læst på www.ask.dk og fundet følgende.:



"Arbejdsskadestyrelsen inviterer kommunerne til temadage i hele landet
Som et led i at fastholde tilskadekomne borgere på arbejdsmarkedet har Arbejdsskadestyrelsen taget initiativ til et tættere samarbejde med kommunerne.

Fastholdelsescenteret har derfor siden begyndelsen af 2008 rejst ud til en række kommuner og fortalt om, hvordan centeret kan støtte op om kommunernes arbejde med at få borgeren tilbage i arbejde.
Efter at være kommet godt fra start med den første runde af kommuner, er Arbejdsskadestyrelsen nu klar til at brede kendskabet til Fastholdelsescenteret ud til samtlige landets kommuner.

Arbejdsskadestyrelsen holder derfor 5 temadage for kommunerne i løbet af efteråret 2008 fordelt på de 5 regioner.
Temaet for dagene bliver, hvordan kommunerne bedst muligt kan bruge Arbejdsskadestyrelsen i deres daglige arbejde.

På temadagene er der workshops om de centrale begreber i en arbejdsskadesag og arbejdsskadelovgivningen. Dagene kommer også til at handle om Fastholdelsescenteret og samarbejdet mellem centeret og kommunerne.

Målgruppen for temadagene er sagsbehandlere, der arbejder med arbejdsskadelovgivningen og sygedagpengesager.

Du kan få yderligere oplysninger om temadagenes hos Majbritt Helsgaun 7220 6294"

Jeg personligt har haft gode erfaringer med ASK som gav mig en særdeles faglig og professionel behandling men efter at have læst lidt om ovenstående mener jeg at det er vigtige spørgsmål du bringer til torvs her på k10. Uvildighed fra ASK når de samarbejder med sagsbehandlerne om at fastholde klienterne til arbejdsmarkedet. Lyder fornuftigt og klogt men...........jeg troede at ASK kun skulle bedømme juridisk og uafhængigt om en klient var berettiget til erstatning og fastsættelse af arbejdsevne og meengrad.

Mon vi i fremtiden kan se sagsbehandlere som også har myndighed til at afgøre vores ASK-sager?
Nej, muligvis ikke men er spørgsmåle helt uden i hampen?........

Jeg vil opfordre at vi her på k10 holder lidt øje med dette nye tiltag fra ASK og kommunerne.

Hilsen Peter

Sidst redigeret af phhmw; 03-12-2008 kl. 09:43. Årsag: nye tanker
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Gammel 03-12-2008, 09:59   #7
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.742
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Sådan arbejder Fastholdelsescentret – eksempel på en rejseholdssag
Fra Falck-redder til kørelærer

En Falck-redder fik under sit arbejde en skulderskade, som betød, at han ikke længere kunne arbejde som redder.
Redderen var dog ikke umiddelbart opsat på at blive omskolet til et nyt job, da han ikke havde overblik over, hvad det ville betyde for hans økonomi.
Uden en omskolning stod han med udsigten til et ufaglært fabriksarbejde, hvilket heller ikke tiltalte ham.

Kommunen inddrog Fastholdelsescentret i sagen, da de fornemmede, at en hurtig afklaring ville være til fordel for redderen.
Fastholdelsescentret sendte sit Rejsehold ud til en rundbordssamtale med redderen og kommunen.
Under samtalen fik redderen afklaret de økonomiske forhold omkring en omskolning. Det hjalp ham til, at vælge en sådan til kørelærer.

Den beslutning holdt ham på arbejdsmarkedet med udsigt til et job, han gerne ville have, og skaden betød ikke, som han på forhånd havde frygtet, at han endte i et job som ufaglært fabriksarbejder


Eksempel på en rejseholdssag - 2

Under arbejdet med at rense en kloak blev en 41-årig slamsluger ramt i ansigtet af vandstrålen fra en højtryksspuler.
Ulykken gav den 41-årige en øjenskade, der betød, at han blev hurtigere træt i øjnene. Derfor kunne han ikke arbejde lige så mange timer som tidligere.

Fastholdelsescentrets tilgang til sagen
Den 41-årige ville gerne tilbage i arbejde, men han var usikker på sin økonomi ved at arbejde færre timer.
Centret sendte sit rejsehold ud til en rundbordssamtale med den 41-årige og hans kommune.
Inden samtalen havde Rejseholdet undersøgt den 41-åriges sag, og de var nået frem til, at han kunne få en midlertidig godtgørelse for et varigt mén på 15 procent som følge af skaden.
De kunne give den midlertidige godtgørelse, fordi de med sikkerhed kunne fastslå, at skaden ville give mindst 15 procent mén. Hvis det senere viser sig, at skaden har givet den 41-årige større mén, vil han også få godtgørelse for det.
Ved rundbordssamtalen kunne Rejseholdet, ud fra de oplysninger de fik i løbet af samtalen, træffe afgørelse om, også at give den 41-årige en erstatning for tabt erhvervsevne, da han på grund af skaden ikke kunne arbejde så mange timer som tidligere og derfor stod til et løntab.
Afgørelsen om erhvervsevnetabet var også midlertidigt, da man på tidspunktet for rundbordssamtalen endnu ikke vidste, hvormeget den 41-årige kunne arbejde, og derfor ikke kunne vurdere, hvor stort et løntab han ville få.
For Rejseholdet var centralt, at de gennem de informationer de fik på mødet, kunne træffe afgørelsen om erstatningen for tabt erhvervsevne. Muligheden for at træffe den slags beslutninger på stedet for at give en afklaring for en tilskadekommen er nemlig en af grundtankerne for Rejseholdet.

Afklaringen gav udslaget
Den 41-årige var glad for at få overblik over erstatningerne. Den afklaring hjalp på nervøsiteten i forhold til hans økonomi, og han valgte at gå i arbejde igen med færre timer - selv om det betød, at han stod til et løntab.
I den forbindelse havde det stor betydning for ham, at Fastholdelsescentret ville følge hans sag og fastlægge den endelige erstatning, så snart de så, hvor meget han kunne arbejde.

Hilsen Peter
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Gammel 03-12-2008, 17:44   #8
Martin-Prolaps
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 23-09 2008
Indlæg: 15
Styrke: 16
Martin-Prolaps er ny på vejen
Hej Peter.
Ja, det er rigtig at jeg har prolaps i region L4-L5
Du fortjener ugens bukket:-) Tak for svaret..
Jeg mener også at det er spændende emne det der med Fastholdelsescentret fra ASK.
Det var min fagforening der kom met tilbudet. Nu har jeh sagt ja tak til Fastholdelsescentret. De kommer til rundbord samtale nu her til januar (helt fra København til Horsens):-) Det bliver spændende.. Jeg skal nok informere her på siden hvad kommer til at ske.
Jeg har lige et spørgsmål til:
Som jeg havde skrevet, kom jeg til skade i sommer 2007. Jeg skulle oplyse hvad jeg tjente året inden skaden (sendte 12 lønsedler som jeg tjente før skaden) Nu kommer mit spørgsmål: i 2006 fik jeg 118kr i timen, nu får jeg 137kr i timen på grund af lønstigninger. Nu til jeg januar når jeg får flexjob kommer jeg til at får 135kr i timen (hvis jeg får SSA stilling) det vil sige at selv om jeg ikke kommer til at arbejde så mange timer som før vil jeg får det samme løn (cirka) Hvordan afregner ASK det når de skal afgøre om jeg har ret til erhversevnetab erstatning. Jeg skal lige sige at jeg tog rigtig mange ekstra vagter inden skaden. Tjente 25000kr brutto om måneden. Håber at I har forstået mit spørgsmål??
Knus allesammen.
Martin-Prolaps er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-12-2008, 00:13   #9
baldur
Afhængigheds tegn af K10
 
Tilmeldingsdato: 31-01 2007
Indlæg: 315
Styrke: 18
baldur er rigtig godt på vej
hej martin

Jeg vil råde dig til straks at gå ind på Ask hjemmeside og søge på fleksjob ,så finder du 2 link et der er for fleksjobber som kom tilskade før 1 jannuar 2006 ,og så et for dem der kom tilskade efter . ud fra det du læser vil du kunne forstå hvordan det hænger sammen ,det kan jeg ihvertfald selvom jeg kun har en 9 klasse med dårlige karaktere fra 1979=:


Ps :der er forskel på om det er en arbejdsskade eller en forsikringsskade. men læs nu grundigt.

mvh baldur
baldur er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-12-2008, 08:11   #10
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.742
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Martin.
Jeg tror ikke du skal tænke så meget og dybt over dette men gør som Baldur råder dig til.
Her kan du også se hvordan de regner meensgrad ud osv. Det er nogle komplicerede regenstykker som jeg ikke forstår en dyt af. Men lad os hører nærmere fra dig når der sker noget i din sag. Hilsen Peter
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 22:15.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension