K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Politik og Samfundsdebat > Det er da strengt !

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Det er da strengt ! Her kan du sætte historier ind som du falder over på nettet. og syntes at andre skal kende til

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 08-10-2008, 16:28   #1
sun-lady
Afhængigheds tegn af K10
 
sun-ladys avatar
 
Tilmeldingsdato: 16-01 2006
Lokation: Horsens
Alder: 67
Indlæg: 320
Styrke: 19
sun-lady er ny på vejen
Thumbs down Jeg er rasende!

Hvor er vi et usselt usselt samfund efterhånden. Så usselt at vi lader vore svage medborgere sejle deres egen sø. De kan jo alligevel ikke brokke sig, er åbenbart holdningen. Min oplevelse i dag, er bare dråben der fik bægeret til at flyde over, men læs selv - hvis I orker at læse hele denne smøre.

For 3 uger siden, var jeg til øjenlæge. I venteværelset sad en gammel mand i kørestol, med bare arme og bare ben, kun iført en hospitalsskjorte og sutsko. Han havde et drop i den ene hånd. Manden sad ret op og ned og sov, og kørestolen var bare en af de der stive umagelige nogen fra hospitalet.

Jeg var der tidligt, og da der var lang ventetid, sad jeg i venteværelset i 1½ time. I den tid hørte jeg hvordan klinikdamen flere gange ringede til dem der skulle køre manden tilbage til sygehuset. Da de endelig kom, havde den arme mand siddet i den stol i over 2 timer! Undskyldningen chaufføren kom med, var at de ikke havde kunnet finde klinikken!?

Jeg havde så ondt af den arme mand. Ja det havde vi alle sammen, der sad der i venteværelset. Han så så dårlig ud, og nærmest hang i stolen. Jeg var flere bange bange for at nu faldt han da ud af den. Det var så oprørende at se, men bagefter tænkte jeg, at det er jo nok var en engangsforestilling.

Men så skete der noget andet i dag. Min bror, som er invalid og ikke kan gå, ringede mig op på mit arbejde, og fortalte at vores mor var faldet og skulle på sygehuset. Han bor dør om dør med hende, men har ikke sådan lige mulighed for at smutte ind til hende. En sygeplejerske havde fundet hende, og havde ringet til falck efter en ambulance.

Jeg skynder mig at cykle hen til min bror, og får at vide at han så falck hente hende for lidt siden. Derfor går jeg ikke ind til hende, men bliver hos min bror og sludre lidt med ham. Efter ½ time ser vi en ambulance bakke op, og jeg går ud for at se om det er vores mor der allerede er tilbage igen. Det er det ikke. De er der faktisk for at hente min mor Den anden falckbil var der åbenbart for at hente genboen (det er et kompleks af rækkehuse - beskyttede boliger)

Da jeg går med falckredderne ind, viser det sig at min gamle mor, der ikke har noget sprog, bare var efterladt helt alene. Sygeplejersken der fandt hende, havde kun ringet til falck, pakket en taske og efterladt en seddel til falckredderne. Hun havde ikke ringet til mig, som står opført som kontaktperson, eller lige stukket hovedet ind til min bror og fortalt ham, at nu gik hun og at vores mor altså blev ladt alene nu.

Aldrig har jeg set min mor så bange og i en sådan pine. Hun var helt grå i ansigtet af smerter, og hendes øjne var fulde af frygt. Ikke så sært, for på sygehuset blev det konstateret at hun havde brækket hoften.

Så er det jeg spørger: Hvordan i H****** kan vi forsvare, at behandle vores syge og gamle på den måde?! Der er ingen der skal komme og bilde mig ind, at dette "bare" er en smutter eller to. Der har været alt alt for mange eksempler i medierne de sidste par år, og hvad med alle de tilfælde vi aldrig høre om? Såsom manden hos øjenlægen og min mor. Jeg er rystet, rasende og frygtelig ked af, at det er kommet så vidt i vores ellers så rige samfund. Det er simpelthen en skandale af dimensioner. Der må da for pokker være nogle fornuftige mennesker blandt politikerne, som kan råbe vagt i gevær. Ellers håber jeg godt nok, at mine sønner vil trække mig udenfor og skyde mig, den dag jeg ikke længere kan klare mig selv.

Vi er efterhånden nået helt tilbage til dengang man gruede og gyste ved tanken om alderdommen og/eller sygdom, der gjorde at man ikke længere kunne klare sig selv. Føj hvor kan vi ikke være det bekendt!
__________________
/Solveig
http://basiscat.dk/
sun-lady er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-10-2008, 16:39   #2
lisalynge
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 27-02 2008
Lokation: Kalundborg
Alder: 50
Indlæg: 16
Styrke: 17
lisalynge er ny på vejen
Sun-lady hvor er det forfærdeligt at høre. Det gør mig så ondt at tænke på at mennesker som på den ene eller anden måde ikke kan klare sig selv bliver ladt i stikken når uheldet er ude eller de har brug for transport.

Min gamle mormor på 99 år blev tabt af personalet på sit plejehjem og klagede over smerter i sin hofte, men der gik flere dage før de tilkaldte læge og fik hende på hospitalet, hvor de kunne konstatere at hun havde brækket lårbenet. Prøv selv at ligge med et brækket ben og være afhængig af at andre vil tage sig af det og sørge for den korrekte behandling. Jeg bliver så ked af det inders inde når jeg tænker på det kolde og kyniske samfund vi snart er blevet, hvor det gælder om at holde sig rask og rørig nok til at kunne tage vare på sig selv, for ellers er man sq godt nok på den.

Er ked af at skulle sige det, men jeg håber aldrig jeg bliver så gammel at jeg er så afhængig af andres hjælp, for hvis ikke jeg boede så tæt på min gamle momse, så var der mange ting som ikke gik som det skulle og det bekymre mig meget at uden min "supervision" så var hun på herrens mark.

øv
lisalynge er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-10-2008, 16:40   #3
Suncil
Ikke aktiv pga inaktiv mailadresse
 
Suncils avatar
 
Tilmeldingsdato: 03-07 2008
Lokation: midtjylland
Indlæg: 889
Styrke: 16
Suncil er ny på vejen
Hej sun-lady

Kan godt forstå du er rasende. Det er altså også normalt man kontakter de pårørende med det samme. Forstår ikke at sygeplejersken ikke blev der til falck havde hentet din mor

Men vi vil hellere have skattelettelser end sørge for vores ældre, svagelige, børn og dem der har brug for det.

Du får lige et

V.h Suncil
Suncil er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-10-2008, 16:51   #4
annasen
Afhængigheds tegn af K10
 
annasens avatar
 
Tilmeldingsdato: 02-10 2008
Lokation: Esbjerg
Indlæg: 340
Blog Indlæg: 13
Styrke: 16
annasen er ny på vejen
Danmark kan ikke være det bekendt.

En dag bliver der vel oprettet fattiggårde igen - Det får bare et andet navn.
Jeg har selv været vred idag på min gamle mors vegne 86 år.
For 2 måneder siden havde vi visiteringen ude, da hun ikke mere selv kan klare rengøring. Hun har nu rengøring fra privat firma, da vi ikke gider kommunens aflysninger den ene gang efter den anden.
Kommunen ringede til hende dagen efter visiteringen, om hun da ikke gerne ville have et nødkald. Hun bor alene på en lille gård. Jo tak. Vi fire søskende var lettede, for nu ville vores telefoner måske få lidt fred om natten.
I dag ringer hun så og fortæller at kommunen har hentet nødkaldet, for der var en anden der havde mere brug for den.
Vi har ingen mulighed for at få noget andet installeret - måske hos Falck -.
på så kort tid.
Jeg skal nok få dem det fortalt, men jeg skal lige falde ned igen, for jeg får ofte sagt for meget når jeg er vred.
Længst mulig i eget hjem er deres motto. De kan rende mig.
Jeg forstår godt din harme. Man føler sig så utrolig magtesløs over for systemet.
Mange hilsner
Annasen.
annasen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-10-2008, 21:02   #5
lillespir
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 06-10 2007
Lokation: Horsens
Indlæg: 89
Styrke: 17
lillespir er ny på vejen
Hej Sun-lady
Ja der er desværre rigtig mange grimme oplevelser for de ældre og for de handicappet
samt ældre handicappet.
Det at din mor er blevet ladt alene er klart til en klage, kan sygeplejersken ikke blive hos din mor skal hun tilkalde en hjemmehjælper som kan være hos hende, jeg mener også at til mennesker uden sprog skal de også ledsage hende på sygehuset såfremt de ikke kan få kontakt med familien og få lavet en aftale med dem.
Vedrørende herren i kørestolen, siden vi i Horsens kommune er kommet ind under Midttrafik syntes jeg at servicen er blevet urimelig ringe og de holder hårdt på, at er personen fra en anden region må de vente op til 2 timer på at hente vedkommende, er man fra midttrafiks område vil de helst at man venter op til en time gerne mere, er vores erfaringer.

Hej annasen
Har de først stillet et nødkaldanlæg til rådighed kan de ikke uden videre hente det igen med mindre din mor har bedt dem afhente anlægget.
Så du må ud af starthullerne og bede dem der har hentet anlægget om at genopstille nødkaldet, ellers må du rette henvendelse til Ergoterapeuterne i kommunen og bede dem om en redegørelse for at de har fjernet anlægget.

Mange hilsner til jer
Rita
lillespir er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-10-2008, 21:29   #6
annasen
Afhængigheds tegn af K10
 
annasens avatar
 
Tilmeldingsdato: 02-10 2008
Lokation: Esbjerg
Indlæg: 340
Blog Indlæg: 13
Styrke: 16
annasen er ny på vejen
Tak for hjælpen.

Det gør jeg straks i morgen.
mange hilsner
annasen
annasen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-10-2008, 06:48   #7
sun-lady
Afhængigheds tegn af K10
 
sun-ladys avatar
 
Tilmeldingsdato: 16-01 2006
Lokation: Horsens
Alder: 67
Indlæg: 320
Styrke: 19
sun-lady er ny på vejen
Jeg har også tænkt mig at klage. Det høre ingen stedet hjemme at efterlade et hjælpeløs menneske på den måde. Havde det været et trafikuheld, hvor det samme var sket, var det lynhurtigt end på forsiden af aviserne. Sikke et ramaskrig der ville være, hvis en sygeplejerske (eller enhver anden for den sags skyld), efterlod en hjælpeløs tilskadekommen helt alene.

De falckfolk der kom, anede jo intet om hvad der var i vejen med hende, og hun kunne ikke selv fortælle det. Så de havde jo ikke en kinamands chance for at tage hensyn til en evnt brækket hofte, eller hvad der måtte være i vejen.

Gad vide hvor tit det sker, at den syge sidder mutters alene når falck kommer frem. Det skulle jeg have spurgt dem om.
__________________
/Solveig
http://basiscat.dk/
sun-lady er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-10-2008, 08:30   #8
Dorthemusen
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 14-02 2008
Lokation: København
Alder: 42
Indlæg: 110
Styrke: 17
Dorthemusen er ny på vejen
Min mand har kørt handicapkørsel i flere år nu, og skal lige sige, at swr næsten aldrig er chaufførens skyld, hvis der opstår problemer.. At mennesker sidder på sygehuset og venter i flere timer på at blive kørt hjem, og chaufføren får turen sådan cirka 10 minutter før han/hun er der..
Derved ikke sagt, at der ikke findes dårlige chauffører..

Har selv et eksempel på min svigerfar. Han boede hjemme hos os, da vi en nat hører at han falder. Vi kommer ind og finder ham smurt ind i urin, men han kan ikke tale, kun stønne og komme med svage av.. Vi ringer 112, men får at vide, at de ikke kan komme så længe han trækker vejret, og vi skal ringe til lægevagten.. Hvilket vi gør.. Ca. 20 min efter stopper han med at trække vejret og vi ringer igen 112.. Får at vide, at vi skal begynde genoplivning, hvilket vi selvfølgelig gør.. Efter 10 min kommer Falck, og efter yderligere 20 min hvor vi intet for at vide kommer Falckmanden ind og siger, at de ikke kan gøre mere..
Idag er vi afklaret med at havde de reddet ham havde han været en grønsag.. Sagen ligger i Patiientklagenævnet og Patientforsikringen hvor de har ligget siden marts 2007, og ingen afklaring endnu.. Manden var 56 år..

Der er desværre mange eksempler på dårlige behandling.. Men igen hurra for de mennesker, som gør en forskel på deres arbejde, og virkelig arbejder for at hjæloe andre mennesker.
Dorthemusen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-10-2008, 08:43   #9
Falco
Hvor skulle jeg ellers være
 
Falcos avatar
 
Tilmeldingsdato: 20-02 2007
Lokation: Hedensted
Alder: 52
Indlæg: 187
Styrke: 18
Falco er ny på vejen
Hej Sun-lady

Der sidder mange ene og alene hver dag, samfundet har ikke ressourcer til at sidde ved dem og desværre er flere og flere pårørende også totalt ligeglade En trist udvikling at man bare lader folk sidde/ligge alene når de har behov for hjælp.

Som Dorthemusen skriver så er det meget sjældent chaufførens skyld at der er vente tid men centralen hvor fra de får turene, men nu nævnes midttraffik og her tror jeg ikke de kender orderet service, siden de overtog kørslen vælter det ind med klager, som de sagtens kunne undgå, hvis bare de ansatte folk der kunne tænke en smule selv.
Har pt. en mor der kører med dem, hun oplever næsten hver dag at hun ikke kan komme med en taxa der kører 400 meter fra hendes hjem, men næ nej hun skal lige vente 30 min på en anden vogn der så også lige kører turen på 32 km, kun med hende i vognen, her mener jeg så at både central og til tiden chaufføren kunne gøre det bedre, men hvem ved hvor mange gange han har fået at vide pas dig selv.
Falco er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-10-2008, 10:18   #10
LUM
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 04-09 2008
Lokation: Vesthimmerland
Indlæg: 2.623
Blog Indlæg: 2
Styrke: 19
LUM er ved at flytte ind på K10LUM er ved at flytte ind på K10
Jeg sider og... jeg burde være rystet, men det er jeg ikke.

Min mor arbejder som sygehjælper, nattevagt og hovedsageligt ældre mennesker, på et sygehus, og de har ind i mellem en der skal flyttes til et andet sygehus, uden at være akut, det er selv ikke midt nat, ualmindeligt at der er en ventetid på omkring en time, nu er det så noget mere humant, for de ligger jo i forvejen på et sygehus, men ind i mellem skal de flyttes fordi der ikke er plads, og der er kommet en akut ind, mor har før sidet på en trappe afsats med en patient i en kørestol, i en times tid, og altså kommet den time bag ud i arbejdet, så ikke nok med at det har været en lettere ubehagelig oplevelse for patienten, så er det oven i gået ud over resten af patienterne på afdelingen, ikke kun mor har været optaget, den anden af de 2 på afdelingen har naturligvis været ekstra optaget af den akutte patient. Der er ikke andre til at betale end de andre patienter... Der hvor mor er er det lykkelige for pårørende, jo mere de er der jo mindre arbejde med lige den patient (fordi mange af de ældre har lige så meget brug for reel pleje som for bare at snakke, og snakke kan familien sagtens klare) = mere tid til de andre patienter, så der er de på ingen måde strikse, med besøgstiderne.

Du skriver at der blev ringet efter en ambulance, nu er det sådan at der er 3 former for ambulance kørsler kørsel 1 2 og 3, det der er blevet rekvireret har uden tvivl været en 3´er, hvilket absolut ikke er akut, det er svarende til alm persontransport. Når de så sider på centralen og skal uddelegere de ambulancer der er til rådighed vil 1 naturligvis komme før 2 og 2 før 3, det er logik for burhøns at det er vigtigere at få an ambulance ud til trafikuheldet hvor der er stor sandsynlighed for at et menneskeliv er i fare, end ud til gamle hr. hansen, som er faldet... han dør altså ikke at at ligge 3 timer og skide i sine egne bukser. Jeg går ud fra at du ikke er uenig i den fordeling, altså at liv er vigtigere end laaang og dårlig ventetid.
Det nytter altså ikke meget at klage direkte til Falck, det er politikerene der skal klages til, det er dem der uddeler midlerne, og rammerne. Der er indirekte loft over, nu kender jeg ikke nomineringerne for ambulancer og syge transport, men jeg ved at kommunerne i tilfælde af en katastrofe skal kunne evakuere og genhuse 5% af kommunens befolkning, at de vil kunne tage flere er kommunens beslutning, og efter som at kommunerne mangler penge, jammen hvorfor skal de så kunne tage mere end de lovpligtige 5%??? (kun nogle få kommuner kan klare mere end 5%, jeg bor i en af dem) Tidsmæssigt er der i nogle dele af landet store problemer i forhold til at få an ambulance frem, alm borgere tror at det kvarter der bliver sat at an ambulance skal kunne være fremme inden for gælder ved hver udrykning, men spådan er det altså ikke, næ nej det er gennemsnitligt, dvs fx region nord, i Skagen kan man nemt risikere at skulle vente 1½ til 2 timer uden for turistsesnogen, udelukkende fordi gennemsnits tiden inde i Aalborg kun er på 5 min, så de holder gennemsnitstiden på de 15 min over hele regionen, hvilket har betydet at der kunne spares en ambulance. Sådan fungere det altså nu en gang "bare" det er de lovfaste minimums rammer der bliver givet penge til fra statskassen, alt der ud over må kommunerne selv betale, hvis de ønsker at yde en bedre service.

Ikke at jeg syntes det er OK folk bliver behandlet på den måde, det gør jeg bestemt ikke, men mere... der skal klages de rigtige steder at klage til Falck hjælper ikke en disse, de gør bare det de bliver betalt for, og klage til kommunen (det er teknisk forvaltning i øvrigt) vil heller ikke hjælpe de betaler bare det de som minimum skal, for de har ikke råd til mere end det.

Den nyeste reform på området er... ja meget sørgelig.

Ikke nok med at der mangler penge til ordentlig service, så mangler der personale, mange tror det er lønnen det er galt med, det ved jeg så at det ikke er, om end den er til at lukke op og prutte i, jo det vil da trække, men det er ikke derfor folk vælger at være i den branche, det er mangel på empati og medmenneskelighed der er problemet, der er ALT for få yngre mennesker der vil, det gælder både de fastansatte og de frivillige, Jeg har ind til sidste år, været den yngste frivillige hos os i hele 9 år, der ud over har vi 6-7 stykker i 30´erne, resten er oldinge, til trods for at vi faktisk har nogle og 50 aktive, og af de yngre der kommer ind, gør de det sjældent fordi de kan hjælpe andre, de gør det for spændingens skyld (den samme man mange steder er begyndt at fange teenagere på, men det virker) hvilket helt klart er et problem, hvis de ikke ændre holdning, fordi det gør kvaliteten meget ringere. De sidste 2 år har Brand i denne kommune været underbemandet, samtidig har der været meget sygdom, oven i igen, er arbejdsgiverene blevet... akurat som resten af landet, ekstreme selvcentrerede, før hen var der mange flere der ikke havde noget imod at have en deltidsbrandmand ansat (hvilket betyder at når alarmen går smider man hvad man har i hænderne og forlader arbejdspladsen i en fart, man skal nå stationen inden for 1 min) brændmændene er jo også til gavn for virksomhederne, sådan ser de slet ikke på det mere, og leve af kun at være deltidsansat kan man ikke, og supplere med kontanthjælp må man ikke, nu er det kun et problem, at have deltidsansatte brandmænd, og penge til at fuldtidsansætte et helt slukningstog er totalt gak, for det vil betyde løn til 7, mens der kun skal sendes 5 til en normal slukning (men være 7 til rådighed hvis det er en større brand) og oftest kun skal sendes 3 dvs rediseret udrykning, det er ALT for dyrt og spild af arbejdskraft.

Nå jeg kunne pladre om det her i timevis *gg* jeg håber bare at det gav lidt forståelse for tingenes tilstand, ikke at det er ok, som det er, for det er vi helt enige i at det ikke er, men mere skal en klage virke skal den det rigtige sted hen, og det er øverst i systemet.
LUM er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
...er rasende på Danmark. Karo Politik og Samfund 23 15-06-2012 17:50
Rasende på sb..... jasch Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 3 30-06-2011 22:09
Rasende !!! FrkSilverfox Dit og Dat 15 16-04-2011 08:51
Jeg er rasende - Jeres bedste råd? Carmen Spørgsmål ang fleksjob 25 12-12-2010 19:22
jeg er rasende... Søge tilskud til psykolog Sandie75 Alt det andet 13 11-06-2010 10:32




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 09:32.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension