K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Fleksjob - Førtidspension > Nyttigt at vide for Førtidspensionister

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Nyttigt at vide for Førtidspensionister Er du faldet over nogle oplysninger, eller bare generelt har et godt råd ang ftp så er det her stedet

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 18-09-2008, 18:07   #1
Soy-yo
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 18-09 2008
Indlæg: 2
Styrke: 0
Soy-yo er ny på vejen
Question Brøkpension...kan det virkelig være sandt?

Hej allesammen.

Jeg er helt ny på forummet, har læst lidt med her og der i løbet af de sidste par måneder og har nu besluttet at melde mig ind. Jeg synes det virker som et rigtig godt forum, hvor der er masser af hjælp og gode råd at hente

For 4 år siden, blev jeg erklæret 100% invalid og fik derfor ftp. Men fordi jeg har været bosiddende udenfor DK's grænser i ca. 8 år da jeg søgte min pension, får jeg kun en brøkdel af min ftp. Kan det virkelig være sandt.

Inden jeg flyttede fra DK (til Spanien) var jeg allerede syg og burde jo allerede dengang ha søgt. Men fordi man vel altid håber, at miraklernes tid ikke er forbi og jeg iøvrigt var gift med en mand, som ikke syntes det var sagen at søge pension og samtidig sagtens kunne underholde os begge, valgte jeg at vente... Og så skete det der jo sker, min sygdom accelererede og tog til og efter 8 år, blev jeg også skilt.

Jeg fik uden de store "problemer" tilkendt min pension, da min sygdom er kronisk og kun forværres med alderen. I dag er jeg dårligt gående og har idet hele taget problemer med førlighed osv.. Ret efter jeg fik brevet om, at jeg havde ret til ftp, klagede jeg over afgørelsen til Ankestyrelsen.

Men min klage hjalp ikke og Ankestyrelsen kom tilbage med denne afgørelse.

Afgørelse:

Deres førtidspension skal udbetales med 31/40 svarende til Deres omregnede bopælstid i Danmark som beregnet af Sikringsstyrelsen.

Ankestyrelsen har lagt vægt på, at De efter Deres fyldte 15. år boede i Danmark i 13 år og 3 måneder, og at De herefter boede i Spanien fra 1. juli 1996. De søgte pension 5. januar 2004.

Pensionen udbetales på grundlag af hvor mange år De har opholdt Dem i Danmark i forhold til, hvor mange år De kunne have opholdt Dem i Danmark forud for pensionsansøgningen. Der lægges således ikke vægt på Deres helbredstilstand og på om De havde kunnet arbejde i den pågældende periode.

Der er ikke i loven mulighed for at se bort fra kravet om bopælstid.

Ankestyrelsen tiltræder således Sikringsstyrelsens afgørelse.


Så henviser de til paragraf 6, om kravene til bopælstid ved udbetaling af førtidspension.

Ret til fuld pension for personer under 65 år er betinget af, at bopælstiden udgør mindst 4/5 af årene fra det fyldte 15. år til det tidspunkt, hvorfra pensionen ydes.

Stk. 2 Er betingelsen for fuld pension efter stk. 1 ikke opfyldt, fastsættes pensionen efter forholdet mellem bopælstiden og 4/5 af tiden fra det fyldte 15. år til det tidspunkt, hvorfra pensionen ydes. Den beregnede del af fuld pension nedsættes til nærmeste antal fyrretyvendedele af fuld pension.


Er der andre her på forummet, der har prøvet en lignende sag og hvis jeg ønsker at genoptage min sag, hvor skal jeg så henvende mig og ville det overhovedet hjælpe nogensteder...

Jeg kan jo slet ikke forstå den afgørelse og føler, at jeg bliver "straffet" fordi jeg har boet i et andet EU land i 8 år..... Troede faktisk, at meningen med EU og de åbne grænser var til for, at styrke den frie bevægelighed mellem landene....... Jeg ser godt, at hvis jeg havde arbejdet i Spanien og dermed optjent en pension herfra også, så ville sagen være mere "fair", men det har jeg jo ikke .........jeg har faktisk skånet DK for 8 års pension, da jeg skulle ha lyttet til min sygdom og søgt inden jeg forlod DK og havde jeg vidst om denne regel, så havde jeg så afgjort også søgt inden jeg rejste... Jeg synes simpelthen det er så forfærdeligt...jeg mister omkring 30% af min pension...det er virkelig mange penge..

Hvis der mangler flere informationer i min sag, så I andre bedre kan sætte jer ind i min situation, må I endelig spørge løs... og tak for, at I læste med så langt.. Håber så meget på, at nogen har været i en lignende situation eller måske har et foreslag om...... hvad jeg kan gøre..

Soy-yo er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-09-2008, 23:37   #2
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
Hej Soy-yo og velkommen til.

Jeg tror desværre, du må regne med, at det er korrekt, og at det nok kræver en lovændring, hvis det skal være anderledes.

Afhængig af din økonomiske situation kan du søge om supplerende hjælp i kommunen og evt. søge enkeltudgifter til betaling af uforudsete udgifter, medicin, tandlæge osv.

Men du har da ret i, at Spanien også er et EU-land, så der burde jo snart være ved at være ens regler.

Jeg håber, andre ved mere og vil svare.

__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-09-2008, 00:15   #3
THJ
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 08-04 2008
Alder: 63
Indlæg: 191
Styrke: 17
THJ er ny på vejen
Ligesom Zuza vil jeg mene at der er truffet en juridisk korrekt afgørelse.

Men du bør undersøge om du har mulighed for at søge i Spanien for den periode hvor du var bosiddende der.

Det er ikke ualmindeligt at modtage pension fra flere lande.
THJ er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-09-2008, 09:51   #4
Soy-yo
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 18-09 2008
Indlæg: 2
Styrke: 0
Soy-yo er ny på vejen
Hej Zuza og THJ

Mange tak for jeres svar.

Dengang jeg fik afslag fra Ankestyrelsen, tænkte jeg også, at der nok ikke er noget at gøre, da det jo er lovgivningen, der har sat de her regler..., men jeg synes simpelthen, som årene er gået, at det er så unfair.. Og jeg har sågar tænkt på, at kontakte EU-kommisionen....eller hvor er det lige man henvender sig, hvis man ønsker en sag belyst fra EU.....En sag som min... Hvor ville I henvende jer, hvis I ønskede at slå et slag for en sag som min?

Mht. at søge pension i Spanien, er det udelukket. Først og fremmest, har jeg ikke arbejdet og optjent pension her, dernæst er jeg ikke spansk statsborger og tredie punkt, så er den pension jeg modtager i dag, nok på højde med den største de har hernede...... så det ville aldrig være muligt..

Og forskellige tilskud... tja.. det ved jeg heller ikke om er muligt. I Spanien er reglen, at hvis du er invalid og får medicin på recept, er det gratis. Så viser man sit pensionist sygesikringskort på apoteket når man henter sin medicin, sammen med recepterne og så får man medicinen gratis. Faktisk et helt fantastiskt system..

Det jeg føler er nok, at den pension, altså MIN pension, er der nogen der bare har taget fra mig.... Så jeg er ret frustreret over det... At jeg skal sidde som invalid og så mangle den sidste "gode" fordi jeg har opholdt mig i et andet EU land. Føler mig ret ført bag lyset....., da jeg jo på ingen måde har været oplyst om denne regel og jo altid har vidst, at en dag ...så må jeg jo søge ftp., da min sygdom bare er blevet værre og værre..

For, havde jeg søgt pension for 12 år siden, altså inden jeg forlod DK, så havde jeg måske fået den mellemste (hed det dengang) da jeg stadig havde en bedre gang osv. dengang....., men sagen kunne jeg så senere ha taget op igen, mener man kan genoptage sin sygdoms situation til man bliver 60 år..? Og så ha opnået den højeste pension senere hen..., så jeg synes det er meget, meget anstrengende, at tænke på..., at jeg går glib af ca. 30% af min pension.. Og det til jeg bliver 65 år... Det er sørme mange penge.. Og jeg er da dansk statsborger..., min familie er danske statsborgere. Det er da også det der er lidt rystende..

Jeg er virkelig glad for, at I læser med og jeg glæder mig til at høre, om nogle af K10's brugere, har andre foreslag til, hvad jeg kan gøre..

Og igen, tusinde tak for jeres svar
Soy-yo er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 04-12-2008, 23:50   #5
Ragdoll
Har ikke tid til andet end K10
 
Ragdolls avatar
 
Tilmeldingsdato: 01-12 2008
Lokation: Aabenraa
Alder: 64
Indlæg: 2.005
Blog Indlæg: 4
Styrke: 19
Ragdoll er ved at flytte ind på K10Ragdoll er ved at flytte ind på K10
Hej Soy-yo

Jeg er i/har været i nøjagtig samme situation. Var du frameldt folkeregisteret i Danmark mens du boede i Spanien, og var du registreret i Spanien?

Dette vil gøre forskellen. I så fald er du berettiget til den sidste 1/4 af din pension fra Spanien, også selv om du ikke har arbejdet der. Det har din forhenværende mand sansynligvis og også betalt skat der.

Det er Den Danske Sikringsstyrelse som skal ansøge på dine vejne, du skal henvende dig på din kommune og spørge om det er dem eller om det er dig der henvende dig til DSS. Men jeg mener det er kommunen.
DSS vil så søge de Spanske myndigheder om resten af din pension, hvilket vil være 1/4 af hvad du ville have fået som førtidspensionist, hvis du var i Spanien, og sikkert ikke så meget som en Dansk førtidspension. Hvis du p.gr.a. Spanske regler ikke kan få tilkendt førtidspension derfra (og de må ikke stille dig dårligere end landets egne borgere (Eu-regler)). Eller hvis den del af pensionen som du ellers ville have kunnet få fra Danmark, er betydeligt mindre end hvis du havde havde du fået fuld førtidspension fra Danmark, så kan du søge din kommune om et personligt tillæg til at bringe dig på lige fod med andre førtidspensionister i Danmark. Men du skal være opmærksom på at hvis du er gift (på ny) eller bor sammen med en anden i et ægteskabeligt forhold, så kan det udmærket godt ske, at de giver afslag på en ansøgning om personligt tillæg, i henhold til den forældede regel om "gensidig forsørgelsespligt". Som vel og mærke kun gælder hvis det er den arbejdende lønmodtager/selvstændige der skal forsørge modtager af førtidspension/kontanthjælp, etc. Er det derimod dig der skal forsørge din partner så gælder den "gensidige forsørgelsespligt" ikke, på trods af ordet gensidig, gælder det kun når det er til kommunens fordel.

Håber dette kan hjælpe dig, ellers sprøg igen, og jeg skal forsøge at svare så godt som jeg kan.

Ha' en god dag,

Hrefna

Sidst redigeret af Ragdoll; 04-12-2008 kl. 23:53.
Ragdoll er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
For godt til at være sandt ! Fagligt kursus, hvor der tages hensyn til, at man er FP. JoEur Nyttigt at vide for Førtidspensionister 3 16-07-2013 16:41
er det virkelig sandt ? Garfield Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 35 12-01-2011 13:01
Kan det virkelig være rigtigt? mfc83 Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 41 29-11-2010 09:53
vidste at det var for godt til at være sandt Hanne.T. Alt det andet 5 22-10-2009 10:18
Kan det virkelig være rigtigt ? camilla heyn Spørgsmål ang fleksjob 12 06-10-2008 12:48




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 06:35.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension