K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Alt det andet > De Unge

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

De Unge Hvordan er det at være ung eller relativt ung, og havnet i systemet enten som flekser eller førtidspensionist, eller på vej til en af delene.

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 08-09-2008, 15:01   #1
Klund
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 13-04 2008
Indlæg: 63
Styrke: 17
Klund er ny på vejen
Vejen for mig?

Hej

Jeg er en ung fyr på 19 år. Jeg har hypofyseinsufficiens. Hvilket betyder jeg ikke kan producerer hormoner selv. Og det er en ufattelig lang historie, hvis jeg skal fortælle om alt hvad det indebærer. Så det undlader jeg.
Det korte af det lange er, at jeg ikke kan klare en normal uddannelse eller et normalt job. Jeg har ikke kræfter til at arbejde fuldtids, og i perioder er jeg en del syg.
Så vejen frem for mig, er et uddannelsessted eller job på nedsat tid, der har fokus på at jeg har et særligt behov, og kan affinde sig med at jeg har sygdomsperioder. Men hvor finder man den slags. Jeg har ledt i så lang tid nu.
Jeg vil allerhelst have en uddannelse, da jeg kun har 9.klasse. Det går ikke at jeg bliver smidt ud af uddannelsen, hvis jeg er for meget syg, som er sket på alle de andre uddannelser jeg har været på.

Jeg vil gerne vide hvilke muligheder der er til sådan en som mig, men de er så svære at finde, fordi jeg ikke bare kan tage en normal uddannelse.

Sidst redigeret af Klund; 08-09-2008 kl. 15:08.
Klund er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-09-2008, 15:50   #2
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
Hejsa og velkommen til.

Som jeg ser det, er der mange muligheder for dig.

1. Hvis du gerne vil tage en HF-uddannelse, men ikke kan magte at følge samtlige timer på uddannelsen, så går jeg ud fra, at der fortsat er den mulighed, at du bliver selvstuderende. Det betyder, at pensum bliver lidt større til eksamen, men at du fortsat kan følge undervisningen i det omfang, du magter det (hvis du taler med uddannelsesinstitutionen om det).

2. Du kan tale med kommunen om revalideringsmuligheder mv. Kommunen har PLIGT til at rådgive og vejlede dig om dine muligheder, herunder OGSÅ om muligheden for evt. at få et højere SU-beløb eller at få SU i en længere periode pga. dine skavanker.

Der burde være alle muligheder åbne for at hjælpe dig, for regeringen ønsker jo, at ALLE unge får en uddannelse, så det gælder naturligvis også dig.

Men sæt dig ned og skriv et brev til din sagsbehandler i kommunen, hvor du "forlanger" et møde, hvor ovenstående bliver gennemgået med dig.

__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-09-2008, 16:34   #3
Klund
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 13-04 2008
Indlæg: 63
Styrke: 17
Klund er ny på vejen
Mange tak Zuza

Jeg er allerede med i noget, hvor jeg har med en sagbehandler at gøre. Og han har også nævnt noget om at jeg kan få revalidering.
Det jeg er med i hedder modelkommunen, et sted hvor unge med særlige behov bliver hjulpet igang med enten uddannelse eller job.
De unge der ikke ved hvad de vil, bliver oftest sendt i praktik, for at prøve noget forskelligt.
Jeg er en af dem, der ikke helt ved hvad han vil. Og derfor er jeg heller ikke kommet igang med en form for uddannelse. Jeg har efterhånden været ude i en del praktikker. Og det er frustrerende, for ingen af dem har været noget for mig.
Jeg ved IKKE hvilket job jeg har lyst til. Men jeg ved, at jeg foretrækker at starte med en uddannelse fremfor et job.
Men før at modelkommunen vil pejle mig ind på en uddannelse, vil de vide hvad det skal føre til. Og det plager mig virkeligt. De fleste af dem jeg kender, havde ingen idé om hvad de skulle, da de startede på hf, htx eller på gymnasie. Men de fandt alle ud af det hen ad vejen, og det er gået dem godt.
Så jeg har lidt lyst til at gøre det samme, da jeg heller ikke er klar over hvad jeg skal "være".
1 år tilbage forsøgte jeg at tage en hf på vuc, hvor jeg havde omkring 25 timer om ugen. Og jeg syntes det var alletiders. Men så kom mine sygedage, og jeg blev smidt ud. Havde betalt over 5000kr for at komme igang.

Så hf er det jeg heller mest mod nu, men det må bare ikke gå galt igen.
Selvstuderende, betyder vel, at man studerer hjemme?
Kan man så selv bestemme hvornår og hvilke timer man møder op til?

Nu kom jeg også til at tænke på, at der vel ikke er mulighed for at starte med hf nu, da det hele er gået igang?
Klund er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-09-2008, 17:59   #4
curls
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-01 2007
Lokation: Sjælland
Indlæg: 3.397
Styrke: 23
curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10
Jeg sidder og tænker på fjernundervisning.... Her kan man vælge selvstudium, så du ikke behøver at møde op til timer.
VIDAR har flere muligheder, feks. HF-fag...
Du kan læse mere om det her, hvis det har interesse: http://www.vidar.dk/vidar/vidpubre.n...f!OpenDocument

Ved ikke om du allerede har prøvet det, men du kunne låne en bog på biblioteket om de forskellige typer uddannelser, bladre det igennem og se, om noget der fanger din interesse. Blot et foreslag, som jeg engang gjorde...
curls er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-09-2008, 22:19   #5
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
Du kan læse mere om at være selvstuderende her.

Det ser ud til, at man kan melde sig to gange om året.

Det kræver dog en del selvdisciplin at være selvstuderende.

Men prøv at læse her og tal evt. med en vejleder om det.

Jeg har bare fundet en tilfældig kommune til dig, men reglerne er jo ens for selvstuderende i hele landet.

http://vuclyngby.dk/dk/hf/selvstuderendepaavuc

__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-09-2008, 22:47   #6
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.742
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Thumbs up Når man er 19 skal man uddannes!

Kære Klund.
Velkommen til. Du skal også lige have et par ord med fra en gammel....ja, jeg kunne såmænd være din oldefar.

Du SKAL have en uddannelse! Basta. Det er ikke til diskusion. Men du føler at du har lidt panik pga du ikke rigtig har skudt dig ind på i hvilken retning. Det er også godt at vide, men her skal du bruge den tid det tager at finde ud hvilken evner, interesser og muligheder du nu har i forhold til dit handicap.
Men at du tænker på HF lyder særdeles fornuftigt. Du kender sikkert www.ug.dk , hvis ikke så se lidt på hvilke uddannelser der findes her til lands.

Jeg er sikker på at din kommunes sagsbehandler/socialrådgiver vil hjælpe dig 100% godt på vej. Men skulle det vise sig at du løber ind i problemer med selve sagsbehandlingen så hold fast på www.k10.dk . Det sker jo desværre at en social sag kører galt. Det vidner k10 jo desværre om.

Se også www.hsknet.dk Handicappede Studerende og Kandidater, det kunne jo være at de også kunne råde dig.

Angående din diagnose kan du løbe ind i problemer ved at dine omgivelser ikke forstår dit handicap og mangler viden herom. Så hvis du får brug for materiale som du kan printe ud til evt. uvidende så findes der Hypofysenetværket www.hypofyse.dk under www.sjaeldnediagnoser.dk hvor det nævnes at din diagnose kræver specialhensyn ifb med arbejdsmarkedet.

Hvis du var min søn ville jeg melde dig ind i en relevat handicaporganisation med socialrådgivere da det ikke er godt at være alene, samt at råde dig til at have aktindsigt i alle papirer fra kommunen og dine hospitalsjournaler således at du har overblik i din sag.

Videre, så studer lige følgende, så du er velforberedt i dine muligheder og rettigheder.:
Fundet på www.ams.dk Arbejdsmarkedsstyrelsen:

"Handicap
Har du et fysisk eller psykisk handicap, der gør det vanskeligt for dig at udføre et arbejde, er der fem ordninger på beskæftigelsesområdet, der kan hjælpe dig.

Ordningerne skal ligestille dig med andre borgere ved at kompensere for dit handicap og skal medvirke til, du bliver i eller kan komme i beskæftigelse.

De fem ordninger er:

Personlig assistance til praktisk hjælp med arbejdsopgaver
Personlig assistance i forbindelse med efter- eller videreuddannelse
Hjælpemidler, arbejdsredskaber, mindre indretninger af arbejdspladsen eller udstyr til undervisning
Løntilskud ved ansættelse af nyuddannede
Fortrinsadgang
Læs mere om de fem ordninger ved at klikke på den ordning du ønsker at vide mere om.

Hvem retter ordningen sig til
Du kan ansøge om at komme i betragtning til en af de fem ordninger, hvis du er

Lønmodtager
Selvstændig
Ansat i fleks- eller skånejob
Hvis du er ledig, kan du ansøge om løntilskud til nyuddannede, personlig assistance under tilbud eller fortrinsadgangen.

Hvilke handicap er inkluderet
Hvilke handicap, der er tale om, er ikke afgørende i sig selv. Det er det derimod, om handicappet skaber problemer i relation til dit erhverv og dine arbejdsopgaver.

Hvor henvender du dig?
De fem ordninger administreres i landets 91 jobcentre. Hvis du ønsker at høre om de fem ordninger kan være relevant for dig, kan du kontakte dit lokale jobcenter.

Find dit jobcenter her"

Vider så læs lidt på www.social.dk om "Isbryderordningen" :

"Isbryderordning

Isbryderordningen har til formål at give nyuddannede med en nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne mulighed for at få erhvervserfaring inden for det område, som uddannelsen har kvalificeret til. Mange borgere med nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne har måske ikke haft de samme muligheder som andre for at få relevant erhvervserfaring før eller under uddannelsen.

Derfor kan der gives løntilskud ved ordinær ansættelse på en arbejdsplads - og med job inden for det område, som uddannelsen har kvalificeret til. Dette gælder, uanset om uddannelsen er teoretisk eller erhvervsfaglig.

Så du kan nok se at dine muligheder er til stede. Og der findes sikkert meget andet dokumentation, som kan gøre dig lidt rolig og muligvis nysgerrig. Held og lykke fremover.
Håber du vil vende tilbage og fortælle hvordan det kommer til at gå og så kan du måske dele ud af dine erfaringer til andre her på k10. Hilsen Peter
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Gammel 09-09-2008, 23:59   #7
LUM
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 04-09 2008
Lokation: Vesthimmerland
Indlæg: 2.623
Blog Indlæg: 2
Styrke: 19
LUM er ved at flytte ind på K10LUM er ved at flytte ind på K10
Nu har jeg ikke meget forstand på det der foregår i denne tråd, ud over at jeg tænker at VUC vil være en mulighed, fordi man ikke behøver gå til eksamen i alle fag på et år, men fx kan nøjes med at tage 2 fag det ene år tage eksamen i dem, så 2 måske 3 eller kun 1 året efter, man kan også bare deltage i undervisningen og lade være med at gå til eksamen, og så tage faget en gang til året efter og først der tage eksamen, hvis det er det man ønsker... det må da lige være dig.

Men det jeg vil phhmw Hold K... (undskyld) et godt indspark. Kort og kontant, lige den vejledning en sagsbehandler burde give (men helt sikkert ikke gør) smadder godt.
LUM er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-09-2008, 01:50   #8
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.742
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Klund så er de gamle her igen.
LUM, tak for de rosende ord.

Følgende er fundet på www.ug.dk når man søger på revalidering:

"Revalidender


Du kan blive tilbudt revalidering, hvis din arbejdsevne er begrænset af fysiske, psykiske og/eller sociale årsager. Du får tilbuddet af kommunen. Målet er, at du kan klare dig helt eller delvist på arbejdsmarkedet.

Du bliver tilbudt revalidering ud fra en konkret vurdering af dine sociale og helbredsmæssige forhold. Du bliver først tilbudt revalidering, hvis andre tilbud ikke er nok til, at du kan komme til at klare dig selv. Der tænkes især på erhvervsrettede aktiviteter efter lov om aktiv socialpolitik og efter lov om en aktiv beskæftigelsespolitik.

Kommunen kan bl.a. tilbyde:

vejledning og opkvalificering, herunder uddannelse
virksomhedspraktik
job med løntilskud
hjælp til etablering af egen virksomhed. Hvad siger du til en IT-uddannelse hvor du kan blive direktør i eget firma?

Nedenfor kan du læse mere om mulighederne for vejledning og opkvalificering.

Vejledning og opkvalificering
Tilbud om vejledning og opkvalificering består af:
Korte vejlednings- og afklaringsforløb
Særligt tilrettelagte projekter og uddannelsesforløb, herunder praktik under uddannelsesforløb samt danskundervisning
Ordinære uddannelser

Korte vejlednings- og afklaringsforløb skal give dig overblik over aktuelle kurser og uddannelser samt viden om arbejdsmarkedet og muligheder for job. Du lærer jobsøgning og får hjælp til at afklare dine valg. Indvandrere og flygtninge kan også blive tilbudt kompetenceafklaring og dansktest.

Særligt tilrettelagte projekter og uddannelsesforløb, herunder praktik under uddannelsesforløbet og danskundervisning: Et uddannelsesforløb kan indeholde praktikperioder på op til en måned. Praktikken må i alt strække sig over maks. 3 måneder. Disse bestemmelser om praktik gælder kun for uddannelsesforløb, men ikke for særligt tilrettelagte projekter.

Ordinære uddannelser kan omfatte alle former for uddannelser, blot uddannelsen retter sig mod arbejdsmarkedet og har et klart jobsigte.

Tilbuddet skal være aftalt med kommunen i din jobplan. Jobplanen beskriver, hvordan du forbedrer dine muligheder for at få et job, hvordan dine muligheder er for at blive optaget på en uddannelse, og hvordan du er rustet til et job med uddannelsen.

Længde
En revalidering må normalt ikke vare mere end 5 år. Kommunen (din sagsbehandler) kan tilrettelægge et længere forløb, hvis den skønner, at du har særlige forudsætninger, interesser og evner for en videregående uddannelse, og at du har særlige begrænsninger i dine arbejdsevner.

Den fastlagte jobplan kan blive forlænget, hvis særlige forhold som fx sygdom forsinker dig i at gennemføre planen.

Revalideringsydelse
Du får normalt revalideringsydelse under revalidering - også ved deltagelse i SU-berettiget uddannelse. Dog får du starthjælp og ikke revalideringsydelse, hvis du får starthjælp (den reducerede kontanthjælp). Mens du deltager i forrevalidering, modtager du din hidtidige ydelse, fx kontanthjælp.

Revalideringsydelsen svarer normalt til den højeste dagpengesats. Unge under 25 år får det halve af revalideringssatsen, men kan dog få fuld revalideringsydelse fx ved forsørgerpligt over for børn.

Du får mindste overenskomstmæssige praktik-, elev- eller lærlingeløn, hvis du fx deltager i en uddannelse med elevløn, men kommunen kan yde tilskud, så du ialt får, hvad der svarer til revalideringsydelsen.

Du skal klare dig med de normale støtteordninger, fx Statens Uddannelsesstøtte, hvis du er ung og netop har forladt skolen. Du får kun revalideringsydelse, hvis du har betydelige begrænsninger i din arbejdsevne eller af andre grunde har særligt begrænsede erhvervsmuligheder.

For at få revalideringsydelse må du ikke få ydelser efter anden lovgivning til at dække dine leveomkostninger.

Støtte til materialer, personlig assistance og transport
Du kan få hjælp til undervisningsmateriale, arbejdsredskaber og mindre arbejdspladsindretninger samt til personlig assistance, hvis det kræves som følge af uddannelsen eller på grund af dit fysiske eller psykiske handicap.

Du kan søge tilskud til udgifter til transport, hvis du har mere end 24 kilometers transport dagligt mellem din bopæl og uddannelsen. Godtgørelsen pr. dag udbetales alene for de kilometer, som ligger ud over de første 24 km.

Du får dækket de fulde udgifter, hvis transport er nødvendig på grund af dit fysiske eller psykiske handicap.

Få mere at vide
De grundlæggende bestemmelser findes i lov om aktiv socialpolitik og i lov om en aktiv beskæftigelsespolitik med tilhørende bekendtgørelser og vejledninger. Du finder disse regler og andre oplysninger på Arbejdsmarkedsstyrelsens hjemmeside eller på www.retsinfo.dk.

Nå, nu siger plejepersonalet ( sure kælling) at jeg skal have justeret pacemakeren og skiftet ble, så må jeg hellere indordne mig og skruppe i seng. Hilsen Peter

Sidst redigeret af phhmw; 10-09-2008 kl. 01:53. Årsag: sur kælling
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Gammel 21-09-2008, 19:08   #9
Klund
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 13-04 2008
Indlæg: 63
Styrke: 17
Klund er ny på vejen
Sikke en masse indlæg der er kommet.
Og tak for alt den info Peter, virkelig pænt af dig.
Jeg er lige kommet hjem fra en weekend med Hypofysenætværket.
Vil lige tage mig tid til at læse alt ordentlig igennem
Klund er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Vejen til førtidspension. Julcha Din historie 15 07-06-2012 15:21
Vejen Kommune Forsyg Dit og Dat 6 30-10-2010 09:47
Vejen til accept af FP? empowerment Dit og Dat 9 17-08-2010 01:14
et par råd med på vejen cmay Alt det andet 6 18-02-2010 01:29
Vejen til arbejdsprøve ja-ma Spørgsmål ang fleksjob 3 15-12-2008 14:30




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 20:21.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension