K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Fleksjob - Førtidspension > At søge førtidspension

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

At søge førtidspension Gode råd og tips til dem der igang med at søge førtidspension

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 29-07-2008, 23:22   #1
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Kan jeg ikke selv begynde på ressourceprofilen?

Ja, jeg er ved at få SVIP af at vente og vente mht til førtidspensionsansøgningen. Min sagsbehandler kommer fra ferie her d 4 August, og hun har fået statusprofieln fra min læge, og jeg har lige mailet med min psykiater, som fortæller at han også har sendt speciallægeerklæringen afsted, lige efter jeg havde haft den til gennemsyn og godkendt den. Den er så ankommet imens min sagsbehandler er på ferie, men nu ved jeg da at den (gerne) skulle ligge på bordet - de har jo for vane med at forlægge vigtige papir så de på mystisk vis bortkommer

Jeg har aldrig haft en ressourceprofil på trods af mine 20 år på kontanthjælp. Og når jeg spørger min sagsbehandler om vi ikke skal til at få lavet den, så siger hun at hun først vil have speciallægeerklæringen drøftet med lægekonsulenten

Nu er jeg så nået dertil, at jeg har fået den tanke, at jeg måske selv kan begynde på ressourceprofilen

Så ved i hvor jeg kan finde en blanket.....skema, eller hvad de nu bruger, på nettet så jeg kan begynde at udfylde den?
Jeg mener, der må jo være noget jeg selv kan udfylde, bla alle de steder hvor jeg har forsøgt mig på arbejdsmarked osv.....det er jo bedre jeg har alt sådan noget nedfældet, for jeg skal bruge lidt tid på at huske hvad der nogenlunde er foregået gennem de sidste 20 år på kontanthjælp. Og det kan jeg jo snildt sidde og pusle med herhjemme....imens jeg venter og venter.

Hjælp!!
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-07-2008, 23:31   #2
bmdc
Ved at flytte ind på K10
 
Tilmeldingsdato: 18-12 2007
Indlæg: 533
Styrke: 17
bmdc er ny på vejen
Hej.

Hvis jeg var dig, ville jeg også lave en profil af, hvordan de 20 er gået på kontanthjælp. Jeg håber at du har kalendere, som du kan kigge tilbage på. Noget andet er at det er for dårligt at du ikke har fået en profil, fra din /dine sagsbehandere som du kan kræve.

God arbejdslyst og fra bmdc
bmdc er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-07-2008, 23:33   #3
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
Her kan du læse en masse detaljer om selve profilen til inspiration.

http://www.social.dk/netpublikatione...de/tekst06.htm

Ja, din arbejdsevne må vist sige at være "truet" efter 20 år.

__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-07-2008, 23:52   #4
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Ja, min arbejdsevne har reelt aldrig eksisteret, idet jeg aldrig nogensinde har haft et job! Jeg har aldrig haft fornøjelsen af at stå med en lønseddel i hånden og sige,, dén har jeg sgu fortjent''. Det er altså sur erkendelse. Så når i andre taler om fagforeninger, a-kasser og alt det der, så aner jeg overhoved ikke hvad i taler om, fordi det aldrig har været aktuelt i mit liv. Jeg har da hørt om det, men aner ikke hvad det går ud på.

Jeg har siddet her til aften og talt sammen af kurser, aktiveringer, projekter mm, og er kommet op på 34 forskellige steder hvor jeg har forsøgt at komme ind på arbejdsmarked. Og ikke ET ENESTE af disse 34 forsøg har jeg kunne gennemføre. Nogle var jeg kun på i 15 minutter hvorefter jeg måtte tage benene på nakken og løbe væk, andre nåede jeg op på 1 time hvorefter jeg aldrig dukkede op igen fordi jeg blev fuldstændig kuldret bare tanken. Men 34 steder - det ER sgu da nogle forsøg, så det siger næsten sig selv, at nummer 35 og 36 vil være lige så umuligt som alle de andre, hehehe.

Min psykiater morer sig højlydt hver gang jeg siger ord som, arbejdsevnemetode, ressourceprofil og arbejdsprøvning, og han tilføjer altid, at det kan de lige så godt glemme - jeg er lost for evigt

Tak for linket, det må jeg lige ind og snuse lidt til...

UFF, var lige inde og læse den kursorisk igennem. De spørgsmål kan jeg overhoved ikke svare på! Jeg har overhoved ingen erhvervserfaring, så den del er ligesom uddebatteret. Fritidsinteresser - har aldrig haft nogen! Jooh, at læse en god bog, se en god DVD film og vande orkideerne og fodre fiskene i mit akvarie. Konflikberedskab?? Da jeg ikke forlader hjemmet, så er der kun ungernes konflikter - de handler mest om 'hvem har taget min farveblyant' og når de bliver personlige ''så HVEM har tegnet med læbestift på væggen'' (eller hvem har ædt det sidste stykke chokolade) - har fundet det, det sad under fjernbetjeningen.
Drømme om fremtiden? At kunne handle i Fakta - lige pt er jeg Kvickly kunde pga min OCD, en biograftur ville også være sjov, har ikke været i biffen siden stumfilmen, eller en tur i Tivoli, sidste besøg var i 1979 og besøget var så traumatiserende at jeg måtte udmeldes fra fritidshjemmet, som havde tvunget mig med!
Netværk (støttende) - hele mit netværk har nu skreget førtidspension gennem 10 år og har svoret at de vil slå hånden af mig hvis jeg kaster mig ud i endnu et projekt. De er simpelthen trætte af at komme og hente mig fordi jeg sidder på aktiveringstoilet og ikke tør åbne døren selv. Eller finde mig med en psykose midt ude på kørebanen i 2500 Valby, fordi jeg ikke kan forlade 2300 Kbh S og er blevet presset af kommunen til at prøve.
Drømme om fremtids job? Nada, nægter at prøve mere. Fjern bare kontanthjælpen, så må jeg lade hatten gå rundt eller flytte ned i legehuset.

Hmmm, kan godt være jeg alligevel må have sagsbehandleren med indover, for jeg kan ikke udtænke ét eneste svar der bare lugter lidt af arbejdsevne eller ressource......

Sidst redigeret af Ninja; 30-07-2008 kl. 00:13.
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 30-07-2008, 08:32   #5
Risa
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 16-02 2007
Indlæg: 1.216
Styrke: 19
Risa er rigtig godt på vej
Hej Helene!
Jo, du kan godt begynde at udarbejde en ressourceprofil selv. Der ligger et link til en lærebog om arbejdsevnemetoden under Nyttige Link. Bogen er lang, men god. Jeg kender alt for godt den der med, at vi skal liiige indhendt det, og vi har da tid nok, og så bliver det ligesom ikke rigtig til noget. Derfor begyndte jeg også selv på at udarbejde min. Desværre har min erfaring med det ikke været god, idet jeg oplevede, at min sagsbehandler bare indsatte det, jeg havde skrevet og opfattet som et oplæg til en samtale, direkte i rp'en, og så skrev HUN kommentarer til istedet for omvendt. Resultatet var efter min mening temmeligt uprofessionelt, og det endte da også med, at jeg fik afslag på ftp, fordi der var huller i, og dém spottede pensionsteamet jo selvfølgeligt og brugte som begrundelse for afslag....
Risa er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 30-07-2008, 09:01   #6
Vim
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 28-07 2008
Indlæg: 208
Styrke: 16
Vim er ny på vejen
Jeg har selv udfyldt min ressourceprofil - fik skemaet ved Center for Job med Særlige Vilkår. Den mailede jeg til min sagsbehandler i midten af maj, og sidst jeg talte med hende (for en måned siden), sagde hun, at hun var ved at skrive den ind. Siden har jeg ikke hørt noget. Så også jeg er ved at få svip af ventetiden. Det er ikke svært at udfylde den, Helenekr, du skal tænke på, at den skal beskrive dine ressourcer, så et nævn, som ikke har set dig eller kender dig, kan tage stilling til ftp eller flexjob e.a. Derfor skal du tænke på, ikke at skulle besvare "spørgsmålene", som var det en skoleopgave, men beskrive din situation som den er. Og derfor vil en stor del af besvarelsen være negativ. Hvis vi kunne besvare en sådan ressourceprofil helt positivt, ville vi jo ikke sidde her og vente på at blive indstillet til ftp eller flexjob, for så ville vi jo kunne matches.
Skriv tilbage, hvis der er spørgsmål, du synes er uoverkommelige, så må vi hjælpe.
Vim er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 30-07-2008, 10:16   #7
afrodite
Elsker at være her på K10
 
afrodites avatar
 
Tilmeldingsdato: 08-01 2007
Indlæg: 79
Styrke: 18
afrodite er ny på vejen
Hej Helenekr,

Ja, ventetiden er ikke rar overhovedet, især når kommunen allerede har de oplysninger, som de skal bruge. Og man så bare går og venter og venter på en sagsbehandler, som skal udarbejde en rp..

Jeg har selv fået lavet en ny ressourceprofil, som er noget værre rod..rent ud sagt. Og nu har jeg klaget over det makværk af en rp til kommunen.

Da en dårlig udarbejdet ressourceprofil måske i sidste ende kan bevirke, at jeg får afslag på ftp.

Jeg synes, det er en god idé og starte med at skrive noget ned selv. Evt. få en anden til at hjælpe dig med rp.

Jeg har fundet nedenstående link - det er et ressourceprofil skema. Måske kan du bruge det som skabelon.

http://www.depweb.dk/social_info/tek..._Sept_2003.pdf



Mh
afrodite
afrodite er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 30-07-2008, 10:26   #8
afrodite
Elsker at være her på K10
 
afrodites avatar
 
Tilmeldingsdato: 08-01 2007
Indlæg: 79
Styrke: 18
afrodite er ny på vejen
Hej Risa,

Godt nok ærgerligt at du har fået afslag på ftp pga. af en hullet - dårlig udarbejdet ressourceprofil..
Når sagsbehandleren ikke gør sig arbejde ordentligt er det på vores bekostning i sidste ende desværre..

Har du klaget over afgørelsen?

Mh
afrodite
afrodite er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 30-07-2008, 10:49   #9
Vim
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 28-07 2008
Indlæg: 208
Styrke: 16
Vim er ny på vejen
Jeg er heldigvis (stadig!) ny i det offentlige system, men kan godt blive meget nervøs over den laaaaange tid, det tager. Jeg har, som nævnt, selv lavet min ressourceprofil og sendt en længere redegørelse for min baggrund til min sagsbehandler, som nu to måneder efter stadig ikke er færdig med at lave min ressourceprofil! Hvor lang tid er "normalen"? (Og, ja, jeg har set at nogle af jer tålmodige sjæle har ventet i 20 år!!!). Hvad er en "dårlig udarbejdet" ressourceprofil?
Vim er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 30-07-2008, 11:01   #10
afrodite
Elsker at være her på K10
 
afrodites avatar
 
Tilmeldingsdato: 08-01 2007
Indlæg: 79
Styrke: 18
afrodite er ny på vejen
I mit tilfælde er en dårlig udarbejdet rp..
Kort fortalt. Der er udeladt konklusioner fra arbejdsprøvning..der bliver hoppet frem og tilbage i tid..Dvs ikke i kronologiske orden..Ingen sammenhæng i tekst..Det som er aktuelt forsvinder i mængden af gamle informationer..indstilling til ftp ikke sidst i rp..men et eller andet sted midt inde i nogle sider..m.m.
afrodite er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Borgerrådgiveren: Borgerne skal kende deres ret til ikke at inkriminere sig selv! L.S. Den nyttige viden vi alle har 10 03-02-2013 16:30
Hvornår bør man begynde at overveje FP? elana Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 7 21-05-2012 00:36
Hvorfor må man ikke selv søge FP? Evaave At søge førtidspension 38 03-07-2011 23:56
Har lige fået min opdatteret RS, jeg kan slet ikke se mig selv i den hopper Alt det andet 14 02-11-2010 13:21
fleksjob, hvad hvis jeg ikke selv kan finde et? helle4 Spørgsmål ang fleksjob 25 12-09-2007 23:32




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 03:47.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension