K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Politik og Samfundsdebat > Politik og Samfund

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Politik og Samfund Her er det tilladt at diskutere politik , nyheder og andre samfundsproblemer. Hvis du har problemer med at andre udtrykker deres uforbeholden mening om vores samfund, så er dette nok ikke stedet for dig.

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 04-11-2006, 03:50   #1
Metro
Gæst
 
Indlæg: n/a
Jeg er chokeret!

Jeg er chokeret..... i den grad - chokeret!

Tidligere på dagen har min syg nabo, en førtidspensionist - spurgt mig om jeg kunne hente hendes medicin for hende på apoteket. Det kunne jeg selvfølgelig.

Medicinen var nogen migrænemedicin og en syrehæmmer for en refluxlideselse. Pillerne var indtelefoneret og skulle være meget virksomme. Min nabo glædede sig til at prøve, for hun er meget plaget af både en ondartet migræne og ødelagt speserør og de præparater hun hidtil havde fået, hjalp kun begrænset. Jeg fik hendes dankort i hånden og smuttede så på apoteket.

Det jeg er så oprørt over er, at der det blev min tur - og jeg fik medicinen udleveret samt skulle til at betale..... fik det forlangte beløb mine nakkehår til at rejse sig.... for 100 kapsler + 6 tabletter blev prisen 1.491,79 !!!

Nu har jeg kendt min nabo i over 30 år og ved, at hun hverken snyder eller snylter, jeg kender alt til forløbet af hennes hårde liv og jeg ved også, hvor lidt hun har at rutte med i dagligdagen! Og så er det at jeg spørger: hvad fanden er meningen??!!

Det var nu mit eget dankort, der kom i omdrejningerne ellers skulle hun leve af kartoffelvand halvdelen af måneden :@ !!

Hvad fanden er meningen??!!

***
  Besvar med citat
Gammel 04-11-2006, 10:10   #2
Peacock
Skal snart betale husleje på K10
 
Peacocks avatar
 
Tilmeldingsdato: 05-10 2006
Lokation: Sæby
Alder: 48
Indlæg: 774
Styrke: 18
Peacock er rigtig godt på vej
RE: Jeg er chokeret!

ja det er pisse dyrt når man skal have medicin

måtte også ligge denne sum i sidste mrd. da jeg er begyndt på ny periode , puha det er mange penge når man er på kontanthjælp

http://www.laegemiddelstyrelsen.dk/1...?artikelID=871

ved ikke om din nabo kunne få kronikertilskud
__________________
Kram fra Peacock
Er systemet til for at hjælpe syge borgere ?
eller er systemet til for at gøre tilværelsen endnu mere uudholdelig end den er i forvejen, når sygdommen plager ?
Peacock er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 04-11-2006, 10:54   #3
Ingrid
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 04-03 2006
Indlæg: 565
Styrke: 20
Ingrid er ved at flytte ind på K10Ingrid er ved at flytte ind på K10
RE: Jeg er chokeret!

Hej Metro....jeg kan godt forstå du fik et megachock, for medicin er i mange tilfælde hundedyrt, især hvis man skal starte på en ny tilskudsperiode...men da din nabo ER pensionist, så er det værd at få undersøgt, om der er muligheder for noget ekstra hjælp til medicinen, jeg studser også lidt over at hendes læge udskriver 100 tab. til den pris, når det er første gang hun skal prøve ny medicin, kan hun f.eks ikke tåle dem, så er det penge direkte i skraldespanden....jeg håber at den nye medicin kan hjælpe din nabo, men det er nok bare at tage kontakt til kommunen og få søgt om hjælp til betalingen.

Mvh Ingrid.
Ingrid er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 04-11-2006, 18:40   #4
Metro
Gæst
 
Indlæg: n/a
RE: Jeg er chokeret!

Hmm.... det er ikke de 100 kapsler, der kostede mest - men de sølle 6 migrænepiller

Hvis man forestiller sig en fultidsbeskæftiget rengøringsassistent der slider for ca. 19.000 om måneden før skat... med et barn eller to og måske enlig forsørger.... eller kassefolk, eller tankpassere.... et eller andet bare i den grad STINKER, at jeg ikke kan fatte, at det kan lade sig at gøre i et velfærdssamfund.

Tænk at betale for en migrænetablet 2-3 hundreder kroner!!! Hvem er det, der bliver røvrendt her? Og så er det at jeg spørger om der ikke findes en prisovervågning på medicin i dette land? I andre lande ville det samme beløb svare til en månedsløn, en ugeløn eller en dagløn afhængigt vaf geografi. Forlanger de så de samme rpiser også i disse lande eller kræver de en formue her i Danmark bare fordi de kan?!
  Besvar med citat
Gammel 04-11-2006, 20:36   #5
Stella
Jeg bor her på K10
 
Stellas avatar
 
Tilmeldingsdato: 14-10 2005
Indlæg: 3.069
Styrke: 28
Stella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sig
RE: Jeg er chokeret!

....det vidste jeg ikke....men det er jo forrykt...FOR EN PILLE...jamen er der ikke et tilskud på så dyr medicin ????


Stella er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 04-11-2006, 23:41   #6
bantam
Banned
 
Tilmeldingsdato: 04-12 2005
Indlæg: 92
Styrke: 0
bantam er ny på vejen
RE: Jeg er chokeret!

Hej

Ja jeg kan da også blive chokeret over mediciinudg., men trøster mig som regel med at vi dog trods alt i DK har en fornuftig tilskudsordning modsat andre lande (har jeg hørt), ogmed de priser, ja så kommer man jo hurtig op på den højeste sats (75 - 85% tilskud)

Måske dette kan hjælpe lidt til forståelsen:

Pris og kvalitet


Hvorfor er medicin dyrt?
Der er mange grunde til de høje medicinpriser. Men det er som regel ikke selve indholdsstofferne i en tablet, som koster noget. Det er prisen for at udvikle tabletten, som er høj.
Før en ny slags medicin kommer på markedet, skal den gennemgå mange omfattende undersøgelser. Først på dyr, så på raske mennesker og til sidst på patienter, der har den sygdom, medicinen er udviklet til. Forsøgene koster mange penge. Selve udviklingen fra idé til produkt kan også nemt tage over 12 år. Og da firmaet kun har patent på et produkt i ca. 20 år, skal de tjene pengene til den dyre udvikling ind på ca. 8 år. Derfor er ny medicin dyr.
Desuden har vi momsen. Her er Danmark et af de få lande i Vesteuropa, der har fuld moms på medicin. Priserne er dog ikke højere i Danmark, end de er i mange andre vesteuropæiske lande.

Hvordan bliver medicinen billigere?
Når et firma ikke længere har patent på en medicin, de har udviklet, kan andre firmaer hurtigt lave kopier af medicinen. Det er kopier, der virker fuldstændig som originalen. Og da de ikke har ret store udgifter til udvikling, kan firmaerne ofte sælge kopimedicinen noget billigere. Det vil sige til 75% af prisen på den originale medicin eller endnu billigere.

Hvilken medicin er bedst?
Mange sygdomme kan behandles lige godt med forskellige slags medicin. Er der flere lige gode valgmuligheder, kan du lige så godt vælge den billigste. Der er nemlig ikke nødvendigvis nogen sammenhæng mellem pris og kvalitet. Og hvorfor betale mere end nødvendigt? Nogle patienter kan dog bedst tåle ét middel, mens andre har større gavn af et andet.
Det er lægens afgørelse – men altid i samråd med dig.

Er en ny medicin bedre end en gammel?
En ny slags medicin er ikke nødvendigvis bedre end den, som allerede findes på markedet. Myndighederne kræver nemlig ikke, at ny medicin skal være bedre end den, som findes i forvejen. Den må bare ikke være ringere. Det betyder, at den ikke må have en mindre virkning eller give dig flere bivirkninger.

Kilde: Institut for Rationel Farmakoterapi

Taget fra: http://www.sundhedsborsen.dk/info/Sygdom/Laegemidler/Pris+og+kvalitet.html

Bantam
bantam er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-11-2006, 03:58   #7
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
RE: Jeg er chokeret!

Tja jeg kan kun sige at de omtalte migrænepiller er dem jeg tager og de er sq da godt nok peberet i prisen, trods adskellige lægeattester, og forståelse fra kommunen side , er det aldrig lykkedes for mig at få nogen som helst hjælp til de piller...

har man et rådighedsbeløb på 2000-2500 kr, ja så er der ikke noget der hedder at priotere (selv om jeg ofte har hørt det på kommunen) jeg priotere til hver en tid, mine børns medicin samt deres mad højst...

Med det resultat at jeg i de 4 år jeg har været ledig IKKE har fået mine piller, igen med det resoultat at min sygdom måske i perioder har været meget værre end strengt nødvendigt...

Lige pt får jeg de piller GRATIS af en behjertet sjæl... og når det er slut, så har jeg forhåbentligt råd til at købe dem selv nu jeg er i arbejde...

Men det er ikke logisk og ikke retfærdigt, for en migræne kan optræde op til næsten hver dag i en periode , og i andre perioder kan man måsek have et eller to anfald.. derfor afslag på §84

Bitter det kan man godt blive, når man render rundt med en smerte i hovdet som man har svært ved at forestille sig hvis ikke man selv har prøvet det, og det gør det ikke bedre at man ofte bliver både sur og lunefuld og en plage for sine omgivelser og sine børn især , fordi man ikke får den medicin man skal have , samtidig ved man at bare en lille dum pille kan hjælpe, men niks børnene skal også have mad...

Jeg er den der skal ned på mit apotek og lave en ordning med at lægge penge dernede hver den 1 så jeg har penge dernede hvis det går helt grassat som det ofte gør i stressede periode..

For kan jeg ikke få mine piller kan jeg ikke passe mit arbejde og kan jeg ikke passe mit arbejde, ja så er jeg tilbage ved start... :@:@
  Besvar med citat
Gammel 05-11-2006, 21:03   #8
losuma - Slettet Medlem
Banned
 
Tilmeldingsdato: 05-11 2006
Indlæg: 52
Styrke: 0
losuma - Slettet Medlem er ny på vejen
RE: Jeg er chokeret!

Du beskriver at omtalte er førtidspensionist... så har denne vel også et medicin kort? Hvis ikke bør omtalte snakke med lægen om at få det.

Selv får jeg et ikke tilskudsberetiget preperat, dvs det tilskud alle får når de får på recept er en by i rusland her... det er lige 930,50 kr pr måned, av for en sveder. Men så hørte jeg om muligheden for at få det der hedder engangstilskud, et meget misvisende ord, for det betyder bare at man kan få det samme tilskud til ikke tilskudsberetiget medicin, som man får ved alt andet receptbligtigt medicin, og man skal kun søge tilskudet en gang, så gælder det til ens død.

Dette tilskud har jeg fået tilkendt af lægemidlsstyrrelsen, hvilket betyder at jeg i stedet kun skal betale 600 og et eller andet om måneden i stedet for (det viser lidt om hvor meget vi faktisk sparer på alm recptpligtigt medicin) Samtidig gør det tilskud at jeg ikke nulstilles, men at besparelsen fordeles over hele året (har apoteket sagt) så det jeg skal betale mindre i slutningen på perioden er det jeg har optjænt af besparrelse på alm medicin.

Godt nok er det sådan at det "kun" er nogle bestemte preperater, man kan få engangstilskud til (og dem alle er der ikke alm tilskud til) Men hvis jeg ikke husker fejl er der også migrene medicin der i blandt... måske det vil være en ide at undersøge om omtalte medicin er tilskudsberettiget, for hvis ikke gælder det bar om at komme i gang med at søge.

Der er også gigtmedicin i denne gruppe.

Listen over de preperater der på nuværende tidspunkt ikke er noget problem at få tilskudet på, findes på lægemidlsstyrrelsens hjemmeside (et eller andet sted) Men selv om at ens mærke ikke står der (altså hvis der ikke er tilskud på) kan det godt betale sig at søge, min medicin står der ikke, moderen til det gør, men lige dette gør ikke, og aligevel ahr jeg uden problemer fået tilskud.

Det er i øvrigt gennem egen læge der skal søges, denne kan også fortælle om der er tilskud på det medicin man modtager, ellers kan Apoteket.

Omtalte tilskud er i øvrigt uafhænigt af andre tilskud, dvs får man tilskud af kommunen også, skal det tilskud beregnes ud fra at men ikke får engangstilskud, selv om at man får det. Der til er det med tilbagevirkende kraft, såfremt man har boner på det man har betalt.

Min mand fik for nogle år siden også 2 migrene piller (som et forsøg, men Ibrufen virker nu lige så elendigt, og er billigere så det har han brugt siden) de kostede det hvide ud af øjnene, og der fik vi af lægen af vide at grunden til at det var så hamrende dyrt bla var at der ikke var tilskud på det.

Men ellers kan omtalte søge tilskud gennem kommunen (jeg kan ikke huske §´en) Det kan godt være at det kun er et par ører der kommer ud af det, men lidt her og lidt der ;-)

Så undersøge de forskellige tilskudsortninger kan bestemt betale sig.
losuma - Slettet Medlem er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-08-2007, 13:40   #9
Antoniette
Hjemmevant på K10
 
Antoniettes avatar
 
Tilmeldingsdato: 16-08 2007
Lokation: Odense kommune
Indlæg: 283
Styrke: 17
Antoniette er rigtig godt på vej
Jeg er ikke specielt overrasket. Jeg kendte engang en person som led af skizofreni (var førtidspensonist) og hendes medicin kostede bare for en måned kostede vist omkring 3000 kr. Det blev så lidt billigere senere på året, noget med procenter fra apotektet, kan ikke lige huske hvordan det hang sammen. Men det var mange penge..
Antoniette er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-08-2007, 14:21   #10
gaxeergud
Hvor skulle jeg ellers være
 
gaxeerguds avatar
 
Tilmeldingsdato: 12-07 2007
Lokation: Blodense
Alder: 50
Indlæg: 115
Styrke: 17
gaxeergud er ny på vejen
Undskyld,men hvad betyder når der står slettet bruger,,,Er det en som ikke har opført sig pænt??
gaxeergud er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 17:46.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension