K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Fleksjob - Førtidspension > At søge førtidspension

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

At søge førtidspension Gode råd og tips til dem der igang med at søge førtidspension

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 07-07-2008, 15:24   #1
Lena4700
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 13-03 2008
Indlæg: 16
Styrke: 17
Lena4700 er ny på vejen
Problemer med aktindsigt

Min sagsbehandler er netop ved at samle alle papir fra læger, sygehuse, erhvervsafklaring m.m.
Jeg lider af slidegigt i h. knæ i begge hofter, hypermobileled og reumatologen jeg var hos på Næstved sygehus, mente jeg havde enten eller både hypermobileled samt fybromyalgi. Der var svært for ham at sige, da jeg har mange smerter og reagerede på alle 18 trykpunkter, og disse to lidelser ligner hinanden rigtig meget.
Min sagsbehandler og konsulenten på Reva center nord, blev så enige om at jeg kunne presses op på 12 timer om ugen hvis jeg fik psykologhjælp og "lykkepiller". Til den psykologtest jeg var igennem fandt hun frem til jeg har nogle brist pga. et langvarigt incest overgreb som barn. Ligeledes var/er jeg meget stresset og har meget let ved at blive dette. Psykologen konkludere at jeg ikke må sendes i arbejde før jeg har fået psykologhjælp. Og herefter max. et flexjob, dog må jeg ikke arbejde med mennesker. (Og min kroppen kan ikke klare noget som helst fysisk).
Jeg blev så henvist til psykologisk center nord i Næstved. Her var psykologen og overlægen noget forundret over hvad jeg lavede hos dem. For han menet bestemt ikke jeg længere var i en depressiv tilstand, og den smule angst jeg havde, kunne man ikke give medicin for. Han mente jeg skulle til en privat psykolog og få bearbejdet det incest overgreb jeg var udsat for som barn. Men det korte af det lange er, at Reva center nord og min sagsbehandler bliver ved med at undervurdere min fysiske tilstand og fokusere på at jeg må have en depression der er med til at gøre mig stresset og øge mine smerte. Jeg ved at er jeg stresset spænder jeg mere, men hvem ville ikke være stresset efter i 5 år at have talt for døve øre, og parkeret på kontanhjælp. Jeg er kun 27 år, har en kontoruddannelse jeg hellere end gerne vil bruge, men min krop kan ikke holde til det.

Jeg bad om den 26 juni i år om at få aktindsigt, for nu vil jeg altså afsluttes, og jeg fejler ikke noget mentalt, andet end jeg har svært ved at sige fra og stole på folk pga. det incest overgreb jeg var udsat for.
Resten er fysisk.
Men selvom jeg personligt henvendte mig på kommunen med en skrivelse om aktindsigt, for nu 12 dage siden, har jeg stadig intet modtaget. Og jeg skal til møde på kommunen på onsdag, hvor vi skal finde ud af om min sagsbehandler vil støtte mig i en pensionssag, eller hun vil sende mig til psykolog, hvor de så skal fjerne mine fysiske smerter. Dette kan jo tage år.
Jeg ved jeg selv kan forlange at der bliver søgt en pension, men jeg ved jo ikke præcis hvad der står i mine papir. Og det er jo frustrerne når jeg skal til møde på kommunen om 2 dage. Der er jo ikke noget at sige til man er stresset.

Hvad kan jeg gøre nu hvor kommunen ikke har overholdt Forvaltningsloven §16 stk. 2 hvor der jo står jeg har krav på svar inden 10 dage????? Hvis jeg forlanger at få flyttet mødet kan vi jo ende helt henne en gang i august pga. ferie. Og jeg er så psykisk træt at at blive regnet for ingen ting. Jeg har da ikke lyst til, at sidde til et møde vedr. hele min fremtid, uden at må se de papir vedr. mig, vi skal tale om.
Lena4700 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-07-2008, 15:59   #2
FlemmingLeer
Afhængigheds tegn af K10
 
FlemmingLeers avatar
 
Tilmeldingsdato: 12-06 2007
Lokation: Vejle, Sydjylland, Enhedslisten, Sind
Indlæg: 385
Styrke: 17
FlemmingLeer er ny på vejen
Hej Lena4700,

Du skal regne med, at det er 10 arbejdsdage som der tales om og ikke bare 10 dage. Så de har indtil d. 10. juli inden du skal have resultatet af din aktindsigt. :/

Med venlig hilsen
Spred Glæde...trods alt :/

Flemming
__________________
Når lovgivere får mindre at lovgive om, så udvikler de sig til krontrollanter. - Flemming Leer Jakobsen
Træk vejret - tæl til 10. Tænk selv, det er demokrati - Flemming Leer Jakobsen
FlemmingLeer er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-07-2008, 16:07   #3
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Hmmm, for at kunne stable en pensionssag på benene efter Feks en §18, så skal alle ens behandlings muligheder være udtømte, er de ikke udtømte, så bliver det sværre at få pensionen igennem, da de så vil skrive tilbage, at de ikke mener man er ordenligt udredt - og så kommer de frem til psykologen igen!
Hvis du selv vil søge førtids pensionen efter §17, så er det også en fordel at der i sagen står, at behandlingsmulighederne er udtømte og/eller at din sygdomshistorie er så selvforklarende, at man ud fra sagsakterne kan tegne sig et korrekt og udmærket billede af hele din situation, men jeg synes ret ofte, at der i disse §17 sager, allerede ligger lægelige statusprofiler, gentagende sygemeldinger, udtalelser fra speciallæger mm.
Alle disse papir får du aldrig at se, selvom du får aktindsigt. De må ikke udlevere interne meddelelser, lægeerklæringer osv. Men hvis du har en fornemmelse af, at din sag er fyldt med sådanne papir fra tidligere, så er §17 bestemt en mulighed.
Men de vil nok hæfte sig ved at deres tiltag omkring en psykolog ikke er fuldt til dørs - og vil sikkert kræve det!

Men jo, du har ret - det kan tage årevis at blive udredt. Selv har jeg været på kontanthjælp i 20 år pga psykisk sygdom og er først kommet i gang med førtidspensions ansøgningen efter §18 her i December 2007...og sidder og venter og venter, både på den ene og den anden. Og aner egentlig ikke hvad det er jeg venter på, for ingen fortæller mig noget. Og sådan har de fleste det herinde.

Hvis ikke din sag kommer dumpende her inden Onsdag, så kan du jo passende spørge dem hvorfor de ikke overholder reglerne.

Tror desværre det kan blive svært for dig at undgå psykologen. Når kommunen først har en ide, så bliver de ved til borgeren segner! Iøvrigt synes jeg det er helt horribelt at sagsbehandleren og lederen skal bestemme om DU skal tage lykkepiller og 'presses' op på 12 timer - jeg troede det var lægen der kom med den slags ideer og tiltage!! (Men har selv prøvet at have en sagsbehandler der sagde at jeg 'bare' kunne tage nervepiller hvis jeg skulle i arbejdsprøvning).
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-07-2008, 22:07   #4
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.743
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Til information: aktindsigt skal være ansøgeren i hænde inden 10 kalenderdage. I dette tilfælde må det jo være påkrævet. Altså ikke 10 arbejdsdage.
Hilsen Peter
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Gammel 07-07-2008, 23:35   #5
calamityjane
Hvor skulle jeg ellers være
 
calamityjanes avatar
 
Tilmeldingsdato: 17-01 2008
Lokation: Hvidovre
Indlæg: 163
Blog Indlæg: 22
Styrke: 17
calamityjane er ny på vejen
HA 12 dage og stadig iktet svar er ikke meget :-) Vores advokat fra københavnsretshjælp sendte min mors sagsbehandler et brev ang. handleplan den 3. April, rykkede for den med skrivelsen om at seneste få svar den 12. Juni stadig intet svar for ca. 2 uger siden sendte han endnu en rykker, Man burde med alle de klager der er ang. det sociale system sende mails til velfærdsministeriet eller bedre endnu lave en demostration??
calamityjane er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-07-2008, 09:09   #6
Maj-Britt
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 09-12 2006
Lokation: Tåstrup
Alder: 66
Indlæg: 1.040
Styrke: 19
Maj-Britt er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af calamityjane Se meddelelser
HA 12 dage og stadig iktet svar er ikke meget :-) Vores advokat fra københavnsretshjælp sendte min mors sagsbehandler et brev ang. handleplan den 3. April, rykkede for den med skrivelsen om at seneste få svar den 12. Juni stadig intet svar for ca. 2 uger siden sendte han endnu en rykker, Man burde med alle de klager der er ang. det sociale system sende mails til velfærdsministeriet eller bedre endnu lave en demostration??
Ja, du har ret i at man burde tæppebombe Karen med mails eller stille op og brokke os på Borgen.
Maj-Britt er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-07-2008, 11:16   #7
FlemmingLeer
Afhængigheds tegn af K10
 
FlemmingLeers avatar
 
Tilmeldingsdato: 12-06 2007
Lokation: Vejle, Sydjylland, Enhedslisten, Sind
Indlæg: 385
Styrke: 17
FlemmingLeer er ny på vejen
okay

Citat:
Oprindeligt indsendt af phhmw Se meddelelser
Til information: aktindsigt skal være ansøgeren i hænde inden 10 kalenderdage. I dette tilfælde må det jo være påkrævet. Altså ikke 10 arbejdsdage.
Hilsen Peter
Okay, det noterer jeg mig da lige :/
__________________
Når lovgivere får mindre at lovgive om, så udvikler de sig til krontrollanter. - Flemming Leer Jakobsen
Træk vejret - tæl til 10. Tænk selv, det er demokrati - Flemming Leer Jakobsen
FlemmingLeer er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Der findes små problemer.... phhmw Politik og Samfund 5 26-11-2014 11:21
Er jeg bare i problemer....? stolpesten Alt det andet 6 12-01-2013 12:24
Søger FP. Nu problemer med SB sylle Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 10 26-10-2012 14:57
Problemer med f.eks. hjælpemidler Ole-Oliver Dit og Dat 3 23-11-2009 10:37




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 00:47.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension