K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Politik og Samfundsdebat > Skal kommuner ikke overholde loven?

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Skal kommuner ikke overholde loven? En af vores bruger phhmw føre en sej og lang kamp for at få gjort noget ved at kommunerne ikke overholder Retssikkerhedsloven § 3 stk.2. Følg hans kamp her kom evt med spørgsmål til phhmw

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 24-06-2008, 12:58   #1
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
Spørgsmål til socialudvalget omkring §100

Der er den her på folketingets hjemmeside som kan blive mere end intressant at følge med i , vi er jo en del herinde der efterhånden har oplevet at få afslag på §100 med den simple besked du er ikke i målgruppen

http://www.folketinget.dk/doc.aspx?/.../430/index.htm

Citat:
Ministeren bedes redegøre for, hvorfor personkredsen for merudgiftsydelse efter servicelovens § 100 (handicapkompensation) har ændret sig gennem det seneste år, samt hvilke initiativer ministeren har taget og vil tage for at genoprette den tidligere retstilstand, herunder hvordan ministeren vil kompensere det store antal mennesker, som det seneste år har mistet op til 3-4.000 kr. skattefrit pr. måned i handicapkompensation, uanset at de fortsat er nødt til at afholde de udgifter, der er en konsekvens af deres handicap, og uanset at der f.eks. er eksempler på, at personer med en handicapbil ikke mere har råd til at beholde den.
[

og her er så hvad der står i §100

Citat:
Dækning af nødvendige merudgifter

§ 100. Kommunalbestyrelsen skal yde dækning af nødvendige merudgifter ved den daglige livsførelse til personer mellem 18 og 65 år med varigt nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne og til personer med varigt nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne, der efter § 15 a i lov om social pension har opsat udbetalingen af folkepensionen. Det er en betingelse, at merudgiften er en konsekvens af den nedsatte funktionsevne og ikke kan dækkes efter anden lovgivning eller andre bestemmelser i denne lov.

Stk. 2. Udmålingen af tilskuddet sker på grundlag af de sandsynliggjorte merudgifter for den enkelte, f. eks merudgifter til individuel befordring, håndsrækninger og fritidsaktiviteter.

Stk. 3. Tilskud til nødvendige merudgifter kan ydes, når de skønnede merudgifter udgør mindst 6.000 kr. pr. år, svarende til 500 kr. pr. måned. Tilskuddet beregnes med et basisbeløb på 1.500 kr. pr. måned. Basisbeløbet øges første gang med 500 kr. pr. måned til 2.000 kr. pr. måned, når de skønnede merudgifter overstiger 21.000 kr. pr. år, svarende til 1.750 kr. pr. måned. Herefter øges basisbeløbet med 500 kr. pr. måned, hver gang merudgifterne stiger henholdsvis 6.000 kr. pr. år og 500 kr. pr. måned. Tilskuddet afrundes til nærmeste hele beløb, der er deleligt med 500.

Stk. 4. Socialministeren fastsætter i en bekendtgørelse regler om, hvilke udgifter der kan ydes hjælp til, og betingelserne herfor.

Stk. 5. Personer, der modtager pension efter § 14 i lov om højeste, mellemste, forhøjet almindelig og almindelig førtidspension, er ikke berettiget til ydelser efter denne bestemmelse, medmindre de tillige er bevilget personlig hjælpeordning efter § 96.
  Besvar med citat
Gammel 24-06-2008, 13:09   #2
Maj-Britt
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 09-12 2006
Lokation: Tåstrup
Alder: 66
Indlæg: 1.040
Styrke: 19
Maj-Britt er ny på vejen
Der er da kommet svar??
Maj-Britt er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-06-2008, 13:19   #3
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
Maj-Britt ja ja ja behøver du at være så vågen

sætter lige svaret ind her

http://www.folketinget.dk/doc.aspx?/.../430/index.htm

he he .. men der kommer mere om det emne ved at der lige er stillet spørgsmål igen men det er ikke kommet på deres side endnu

jeg holder øje med hvornår det kommer og evt kan den bruger der har stillet spørgsmål til socialudvalget selv lige sætte skrivelsen herind hvis det er

og nu skal jeg væk fra den her puter min tænke kvote er vist brugt for i dag *GG*



Citat:
Svar:



Indledningsvis vil jeg gerne understrege, at der ikke er sket nogen lovgivningsmæssige ændringer i forhold til afgrænsningen af personkredsen for merudgiftsydelsen siden 2003, hvor bestemmelsen blev indført i sin nuværende form.



Det har således siden 2003 været - og er fortsat - intentionen med merudgiftsydelsen, at den er rettet mod personer med en varigt nedsat funktionsevne. Herved forstås en langvarig lidelse, hvis konsekvenser for den enkelte er af indgribende karakter i den daglige tilværelse, og som medfører, at der må sættes ind med betydelige hjælpeforanstaltninger for at opnå en tilnærmelsesvis normal tilværelse.



Som eksempler på persongrupper, der kan være omfattet af merudgiftsbestemmelsen, kan nævnes mennesker med udviklingshæmning, nedsat bevægelsesfunktion, nedsat talefunktion, synshandicap, hørehandicap m.v. Det er dog ikke diagnosen, men en konkret, individuel vurdering af funktionsevnen, der er afgørende for, om den enkelte borger er omfattet af personkredsen for merudgiftsydelsen.



Ankestyrelsen har bl.a. i principafgørelse C-27-07 behandlet spørgsmålet om afgrænsning af personkredsen for merudgiftsydelsen. Det er min opfattelse, at praksis har udviklet sig i en retning som virker indsnævrende i forhold til ydelsens målgruppe. Denne begrænsning i personkredsen mener jeg bør overvejes sammenholdt med intentionerne med merudgiftsydelsen og det overordnede kompensationsprincip på handicapområdet.



I denne forbindelse skal det også nævnes, at Folketingets Ombudsmand i brev af 30. maj 2008 har fremhævet problemstillingen på baggrund af en konkret sag om en person med hørehandicap. Brevet er ligeledes sendt til Folketingets Retsudvalg og Socialudvalg.



Merudgiftsydelsen vil indgå i de kommende drøftelser af virkningerne af førtidspensionsreformen, som skal foregå i forligskredsen bag førtidspensionsreformen. Jeg forventer, at drøftelserne specifikt om merudgiftsydelsen vil finde sted i eftersommeren 2008.



Jeg vil i forbindelse med disse drøftelser rejse problematikken om afgrænsning af personkredsen for merudgiftsydelsen.



Det er mit håb, at forligskredsen kan nå frem til en løsning på problemet, der både vil bringe praksis i overensstemmelse med intentionerne med merudgiftsydelsen og i overensstemmelse med kompensationsprincippet.
  Besvar med citat
Gammel 24-06-2008, 13:34   #4
Maj-Britt
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 09-12 2006
Lokation: Tåstrup
Alder: 66
Indlæg: 1.040
Styrke: 19
Maj-Britt er ny på vejen


Klokken er jo dag, så jeg er lysvågen.
Maj-Britt er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-06-2008, 16:17   #5
Helle Smith
Ved at flytte ind på K10
 
Helle Smiths avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-08 2006
Alder: 62
Indlæg: 550
Styrke: 18
Helle Smith er ny på vejen
Jeg har igen lige fået afslag på § 100, jeg har diabetes 2 og skulle begynde på noget insulin LIGENDE som hedder Byetta istedet for insulin som man tager på af, Byetta har også den egenskab at man kan tabe sig, men kommunenes lægekunsulent holder på at med Byetta så er jeg stadig diabetes 2 og kan derfor IKKE få § 100, jeg er nødt til at sige nej til Byetta da jeg ikke har 956 kr hver månede som behandlingen koster, og i stede forlange at komme på insulin, jeg kan ikke klarer min diabetes med piller alene mere, så under alle omstændigheder skal jeg igang med at stikke mig, min behandler/læge på hospitalet ville nu helst prøve Byetta først pga min vægt, men niksen bixen, jeg hører så ikke under personkredsen, sjovt nok siger min sagsbehandler på kommunen at NÅR jeg kommer på insulin så er det en formssag med § 100
Jeg har så søgt om en anden § 82 eller 84 kan jeg ikke huske, men der venter jeg på svar.
__________________
Venlig hilsen Helle
Førtidspensionist pr 1/8-2010
Helle Smith er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-06-2008, 16:57   #6
lena
Mit andet hjem K10
 
lenas avatar
 
Tilmeldingsdato: 04-08 2007
Indlæg: 612
Styrke: 18
lena er ved at flytte ind på K10lena er ved at flytte ind på K10
Er I klar over...............

at mange oplever en sagsbehandling, hvor aftaleskema mangler, hvor der ikke er foretaget en helhedsvurdering af borgeren og dennes familie osv.........

Kig lige her; http://www.ft.dk/doc.aspx?/samling/2...U/00000002.htm

Der ud over kan i læse mere på ; http://www.social.dk/ministeriets_om.../Haandbog.html

Held og lykke

lena
lena er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-06-2008, 16:58   #7
curls
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-01 2007
Lokation: Sjælland
Indlæg: 3.397
Styrke: 23
curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af Helle Smith Se meddelelser
Jeg har igen lige fået afslag på § 100, jeg har diabetes 2 og skulle begynde på noget insulin LIGENDE som hedder Byetta istedet for insulin som man tager på af, Byetta har også den egenskab at man kan tabe sig, men kommunenes lægekunsulent holder på at med Byetta så er jeg stadig diabetes 2 og kan derfor IKKE få § 100, jeg er nødt til at sige nej til Byetta da jeg ikke har 956 kr hver månede som behandlingen koster, og i stede forlange at komme på insulin, jeg kan ikke klarer min diabetes med piller alene mere, så under alle omstændigheder skal jeg igang med at stikke mig, min behandler/læge på hospitalet ville nu helst prøve Byetta først pga min vægt, men niksen bixen, jeg hører så ikke under personkredsen, sjovt nok siger min sagsbehandler på kommunen at NÅR jeg kommer på insulin så er det en formssag med § 100
Jeg har så søgt om en anden § 82 eller 84 kan jeg ikke huske, men der venter jeg på svar.
Hej Helle Smith, der kan være en forklaring... Så længe du er under behandling på sygehuset if. med din diabetes sygdom, så er det også sygehuset, der skal sørge for at hjælpe dig så længe behandlingen varer. Det er normalt først efter behandlingen på sygehuset er overstået, at kommunen kan gå ind og hjælpe dig. Hvis der er tale om insulinkrævende diabetes kan du eller sygehuset henvende sig til hjælpemiddelafd. i din kommune. Insulinkrævende diabetes kan behandles/søges efter serviceloven §112.
curls er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-06-2008, 17:10   #8
lena
Mit andet hjem K10
 
lenas avatar
 
Tilmeldingsdato: 04-08 2007
Indlæg: 612
Styrke: 18
lena er ved at flytte ind på K10lena er ved at flytte ind på K10
se her

Helle - prøv evt. at kikke på www.ast.dk - her kan du søge tidligere afgørelser.

vær opmærksom på;

Vejledning 5 til Serviceloven - http://www.social.dk/lovgivning/regl...6-fd8e1308d962

77. Vurderingen af, om personen opfylder betingelserne for at komme i betragtning til merudgiftsydelse, skal foretages uafhængigt af den løbende eller varige behandling, herunder medicinske behandling. Der henvises til Ankestyrelsens
afgørelse SM C-29-04, samt SM C-16-06 om diabetes og SM C-6-06 om forhøjet blodtryk.

76. Der skal være tale om en varigt nedsat funktionsevne, hvis konsekvenser for den enkelte er af indgribende karakter i den daglige tilværelse,, og som medfører, at der må sættes ind med betydelige hjælpeforanstaltninger for at opnå en tilnærmelsesvis normal tilværelse.
 Som eksempler herpå kan nævnes udviklingshæmning,sindslidelser, epilepsi, nedsat bevægelsesfunktion,herunder respirationsinsufficiens,hjerneskade, nedsat talefunktion, manglende eller svagt syn samt manglende eller nedsathørelse.


Citat:
C-16-06
Vurderingen af, om funktionsevnen var tilstrækkeligt nedsat til, at en person var omfattet af personkredsen, skulle foretages uafhængigt af den løbende medicinske behandling, jf. principperne i Sociale Meddelelser SM C-29-04 og SM C-6-06.

Vedrørende personkredsspørgsmålet lagde Ankestyrelsen vægt på, at kvindens diabetes uden insulinbehandling ville være akut livstruende eller betyde en umiddelbar risiko for væsentligt og varigt nedsat funktionsevne. Det fremgik således af et journaluddrag fra hospitalet, at kvinden ikke aktuelt kunne undvære insulinbehandling. Hun ville måske nok kunne overleve her og nu uden insulin, men risikoen for komplikationer ville klart forøges uden insulin.
Citat:
C-6-06
Ankestyrelsen fandt dog, at det ikke på forhånd kunne udelukkes, at der efter en konkret individuel vurdering kunne være tale om særlige forhold eller komplikationer, der medførte, at forhøjet blodtryk uden relevant behandling ville være akut livstruende eller betyde en umiddelbar risiko for væsentligt og varigt nedsat funktionsevne.
lena er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-06-2008, 19:10   #9
Helle Smith
Ved at flytte ind på K10
 
Helle Smiths avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-08 2006
Alder: 62
Indlæg: 550
Styrke: 18
Helle Smith er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af curls Se meddelelser
Hej Helle Smith, der kan være en forklaring... Så længe du er under behandling på sygehuset if. med din diabetes sygdom, så er det også sygehuset, der skal sørge for at hjælpe dig så længe behandlingen varer. Det er normalt først efter behandlingen på sygehuset er overstået, at kommunen kan gå ind og hjælpe dig. Hvis der er tale om insulinkrævende diabetes kan du eller sygehuset henvende sig til hjælpemiddelafd. i din kommune. Insulinkrævende diabetes kan behandles/søges efter serviceloven §112.
Jeg har haft diabetes siden 2004 og er faktisk færdigbehandlet, går bare til kontrol hv 3-4 md.... Det er en livslang behandling og lige så snart jeg kommer på insulin så er jeg berettet til § 100 uden nogen dikkedarer...
Når jeg får afslaget på skrift så klager jeg over den, i følge min læge på sygehuset så skal jeg skifte medicin og KUN fordi jeg i forvejen er meget overvægtig vil hun først prøve Byetta, allerede i maj sidste år snakkede hun om insulin, men pga en masse andet sygdom kunne jeg ikke overskue at skulle lærer at stikke mig også
__________________
Venlig hilsen Helle
Førtidspensionist pr 1/8-2010
Helle Smith er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-06-2008, 22:32   #10
popiae
Jeg bor her på K10
 
popiaes avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-09 2007
Lokation: Hillerød
Indlæg: 6.266
Styrke: 25
popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10
Jeg havde sat afsnit ud vedr. §100, på anden side, havde ikke set denne.
men.. meget posivtiv fra karen jespersen, nærmest henstilling til ankenævnet om at rette ind til højre.
så lad os nu se, om ikke det bliver taget til efterretning.
vh popiae
popiae er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Spørgsmål omkring fagforening.. Jette91 Spørgsmål ang fleksjob 8 28-02-2013 16:12
Spørgsmål omkring ansøgning Bobbi Spørgsmål ang fleksjob 9 09-06-2012 09:44
Spørgsmål omkring undersøgelse Dandanell Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 17 24-02-2011 21:41
spørgsmål omkring fp til udlænding madina Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 7 20-07-2010 11:48
Socialudvalget, B 55 - Spørgsmål 1 Og svar på dette vedr. ydelser @PerChr Politik og Samfund 0 04-06-2008 17:27




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 08:07.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension