K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Alt det andet

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Alt det andet Her kan du stille de spørgsmål hvis du ikke lige mener at det høre til under fleks, førtidspension eller sygedagpenge dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 16-06-2008, 23:55   #1
g1981
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 16-06 2008
Indlæg: 20
Styrke: 16
g1981 er ny på vejen
kontanthjælp og lån/bil

Hejsa her kommer så mit første indlæg her på siden.
Jeg er på kontanthjælp (og har været det flere år)
Jeg er hjemmeboende og 26 år.
Jeg har ingen formue, og slet ikke over de 10.000 kr som man må have.
Jeg får 9.219 kr. før skat pr. mdr. og ca. 6.700 kr. udbetalt pr. mdr.
Jeg har gennem længere tid godt kunne tænke mig en bil,
og har fundet en brugt bil jeg godt kunne tænke mig.
Men for at få råd til den bil, skal jeg have et lån i banken.

Mit spørgsmål går så på :
Hvis jeg nu får et lån i banken på 55.000 kr. og jeg vælger at betale dem af over 36 mdr.
Hvilket vil være et afdrag på ca 1.800-1.900 kr. pr. mdr. hvilket jeg godt ville kunne klare.
Ville jeg så godt kunne købe den bil, Den koster 32.000 kr.
Men skal så også betale for diverse udgifter ved købet så som:
vægtafgift, forsikring, omregistrering osv.
For jeg har jo ikke nogen formue jeg bruger jo bare min kontanthjælp til at betale for at have bilen.
Så om jeg bruger min kommende kontanthjælp på en bil, et nyt tv eller ligende kan vel i grunden komme ud på et.

hvis der er nogle der kan svare på dette ville det hjælpe mig meget på forhånd tak
g1981 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-06-2008, 00:04   #2
Buffy
Elsker at være her på K10
 
Buffys avatar
 
Tilmeldingsdato: 30-05 2008
Lokation: Frederikshavn
Indlæg: 80
Styrke: 16
Buffy er ny på vejen
Du må gerne låne til en bil, selvom du er på kontanthjælp.
Buffy er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-06-2008, 00:23   #3
g1981
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 16-06 2008
Indlæg: 20
Styrke: 16
g1981 er ny på vejen
takker for svaret
Fik også lige forvildet mig ind på min kommunes hjemmeside og fandt en e-mail.adr. til borgerservice som jeg lige for 5 min siden sendte en mail med spørgsmålet.
så der får jeg nok svar inden for en uges tid med kommunernes effektivitet
ps. skal nok vende tilbage med deres svar hvis andre brugere senere kunne få hjælp af deres svar.

Sidst redigeret af g1981; 17-06-2008 kl. 00:26.
g1981 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-06-2008, 00:26   #4
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
Jamen, vi vil da meget gerne høre, hvad din kommune svarer.

__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-06-2008, 07:39   #5
Maj-Britt
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 09-12 2006
Lokation: Tåstrup
Alder: 66
Indlæg: 1.040
Styrke: 19
Maj-Britt er ny på vejen
Kontanthjælp som bilejer

Spørgsmål
Jeg overgår i juni måned til kontanthjælp efter en periode som dagpengemodtager. Jeg er registreret som ejer af en bil, som jeg ikke er bruger af. Kan kommunen forlange at jeg sælger denne bil, for at ville udbetale kontanthjælp til mig. Der er tale om en bil af relativt lav værdi.
Svar
Normalt vil kun kunne få kontanthjælp, hvis man har en formue på under 10.000 kr. Dog kan man godt acceptere, at man har en bil af beskeden værdi, men det vil altid bero på en konkret vurdering - man vil bl.a. se på, hvor meget bilen er værd og om den er nødvendig for at opretholde muligheden for job. Dette fremgår af en afgørelse fra Den Sociale Ankestyrelse, som hedder SM O-08-97.

http://www.ebblog.dk/keyw.php?blog=1...kontanthj%E6lp

Hvis du ejer mere end 10.000 kroner, kan du ikke få kontanthjælp. Hvis du er gift, er grænsen på 20.000 kroner for jeres fælles formue. Med i formuen regnes værdipapirer, sommerhus, kolonihave og bil. vis din ægtefælle tjener mere end, hvad der svarer til dobbelt kontanthjælp om måneden, kan du heller ikke få kontanthjælp.

I stedet er du henvist til først at bruge din formue, f.eks. ved at belåne hus eller bil.

Hvad er betingelserne for at få kontanthjælp?
Betingelsen for at kunne få kontanthjælp er, at du opholder dig i Danmark og at du eller din ægtefælle ikke har indtægter eller formue, der kan dække dine behov for forsørgelse. Med formue forstås også fx bil, båd eller sommerhus.

Det var lidt fra en tur på Google kontanthjælp + bil.......og jeg er ikke sikker på at du må købe bil, medmindre det forbedrer dine jobmuligheder væsentligt, d.v.s du bor laaaaangt ude på landet uden busser.
Maj-Britt er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-06-2008, 18:18   #6
g1981
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 16-06 2008
Indlæg: 20
Styrke: 16
g1981 er ny på vejen
ja det i overnævnte indlæg viste jeg godt.
Men det er jo når man har en formue (man evt. kunne sælge og så leve af de penge) når man søger kontanthjælp, og det har jeg jo ikke.
Det er kontanthjælpen jeg køber bilen for så det er jo lidt en anden sag
g1981 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-06-2008, 19:35   #7
Maj-Britt
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 09-12 2006
Lokation: Tåstrup
Alder: 66
Indlæg: 1.040
Styrke: 19
Maj-Britt er ny på vejen
Ikke helt, du tager et lån, og lur mig om ikke de vil mene at så kan du leve af det lån i x-antal måneder.

Du må slet ikke have formue, hverken ved start eller ind i et kontanthjælpsforløb, og et lån / en bil er formue.
Maj-Britt er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-06-2008, 22:55   #8
g1981
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 16-06 2008
Indlæg: 20
Styrke: 16
g1981 er ny på vejen
Ok det lyder da bare helt hen i vejret at man ikke må ligge x antal kroner af sin kontanthjælp til side hver mdr.
Til at spare op til et eller andet.
men det får jeg vel svar på af kommunen når og hvis de engang svarer på min email.
g1981 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-06-2008, 22:58   #9
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
Tænk, hvis politikere læser med her, så vil de bare skære kontanthjælpen endnu mere med den begrundelse, at kontanthjælpsmodtagere får for mange penge, fordi de kan spare op til en bil.

__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-06-2008, 23:21   #10
g1981
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 16-06 2008
Indlæg: 20
Styrke: 16
g1981 er ny på vejen
He He
Ja det kan godt være der er nogle der kigger med,
Men det kommer jo alt sammen an på ens personlige valg og muligheder.
Nogle sidder i en lejlighed der måske er lidt større end man egentlig har brug for, eller så koster den måske lidt mere end den billigste man kunne få.
Andre bor hjemme hos sine forældre eller hos andre, og betaler kun et lille beløb for kost og logi eller slet ingenting.
Nogle køber nemme og dyre færdigretter, mens andre køber billige grund-produkter og laver maden fra grunden af.
Nogle ryger og har endnu en udgift.
Nogle betaler for at gå i et fitnesscenter andre går eller cykler sig bare en tur.
osv. osv.
Der så gør at man har forskellige rådighedsbeløb tilbage efter man har betalt de ting man nu "har valgt" at betale for at have.
g1981 er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 10:28.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension