K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Fleksjob - Førtidspension > At søge førtidspension

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

At søge førtidspension Gode råd og tips til dem der igang med at søge førtidspension

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 05-05-2008, 11:42   #1
Lena4700
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 13-03 2008
Indlæg: 16
Styrke: 17
Lena4700 er ny på vejen
Hms, fibromyalgi, slidegigt og depression, men for ung til pension

Jeg er en kvinde på 27½ år. Til august lige efter jeg er blevet 28 år, vil jeg også kunne "fejre" at have været på kontanthjælp/sygemeldt i 5 år.

Jeg er netop blevet afsluttet i et erhvervsafklarings forløb. Og samlet har jeg nu papir på at jeg har, Hypermobil syndrom (hvilket giver mig mange forstuvninger i især mine finger), Fibromyalgi, slidegigt i h. hofte, begyndende slidegigt i v. hofte og h. knæ. Ligeledes har jeg nu i 5 år haft en depression og angst. I løbet af de 5 år, har jeg været i 3 forløb á hver 6 mdr. på 2 forskellige offentlige psykiatriske centre.
Man fandt ud af i det netop afsluttet erhvervsafklarings forløb, at der højest vil være tale om et flexjob af max 3 timer om dagen ca. 4 dage om ugen.
Den psykologisk test kommunen sendte mig igennem kom frem til at jeg ikke må sendes ud i noget før jeg er kommet i behandling da jeg har depression, angst og nogle brist pga. et langvarrigt incestmisbrug gennem min barndom. Ligeledes skriver psykologen, at der max vil være tale om et flexjob i fremtiden, dog må jeg ikke arbejde med mennesker, da jeg har en meget sårbar psyke.
Tiltrods for alt dette vil min sagsbehandler, at jeg skal igennem endnu et psykolog forløb af 6-12 mdr. Hun mener, at mange af mine daglige smerter vil forsvinde når jeg får det bedre psykisk. Og dermed vil jeg kunne klare et flexjob 12-15 timer om ugen. (Jeg har konstant smerter, kan ikke deltage i indkøb, husligt arbejde, fritidsint. med min 4 år søn, pga. smerter og træthed). Jeg har været i samlet 1½ års psykolog forløb, med afspændingspædagoger, hjemmekonsulenter, psykologer m.m. og er på 5 år på 40 mg. antidepressiv medicin dagligt.
Det skal siges at min forloved og jeg længe har haftplaner om at gifte os, bl.a for at sikre hinanden og vores fælles søn (han har en søn fra et tidligere forhold) men dette kan vi ikke da jeg så vil miste min kontanthjælp. I det hele taget er vores økonomi meget ringe efter at jeg i 5 år har været på kontanthjælp. Jeg regnes jo ikke for noget rundt om når vi skal have styr på vores økonomi, for jeg kan jo i deres øjne når som helst får et arbejde med en rimelig løn inden for mit fag på kontor. Og en kontanthjælp kan jo tages fra en hvis kommunen ikke mener man opfylder de krav man skal, derfor anses det ikke fra f.eks. banker m.m. som en stabil inkomst. Ligeledes er jeg jo ramt af kontanthjælpsloftet. Så det ser bare så skidt ud.

Både min sagsbehandler og Reva Center Nord hvor jeg var i erhvervsafklaring mente at jeg uden tvivl ville kunne være berrettiget til en midlertidig pension hvis dette var en mulighed, hvilket det jo ikke er endnu.
Men jo de har ret i at stress giver flere smerter, men det fik jeg jo også atvide da jeg i 2006 afsluttede et psykolog forløb. Jeg skulle undgå stress, for jeg havde stadig en depression og angst, selv om jeg blev afsluttet, men dette ville blusse op hvis jeg blev udsat for stress.

Selvfølgelig kan jeg få nogle gode redskaber, ved et nyt forløb på psykiatrisk center nord, men jeg tror ikke på at min depression og angst vil forsvinde eller den måde min fysik og psyke reagere på stress.

I skrivende stund har jeg en forstuvet tommelfinger pga. et forsøg på lettere rengøring i hjemmet.

Jeg vil bare så gerne kunne koncentrere mig om mit helbred, mit velvære, min søn, min forlovede, min bonus søn og vores hjem. Det er da vildt svært at erkende at alle de ambitioner jeg havde til mit liv, ikke bliver som jeg ønskede, og jeg skal bruge lang tid på at lære at leve med mine daglige smerter og begrænsninger.

Men jeg vil simpelhen ikke vente 6-12 mdr. mere, inden min sagsbehandler vil sende min sag til vurdering med henblik på førtidspension.

Men har jeg nok, til en pension??? Eller skal jeg lade min sagsbehandler bestemme og tag et 6-12 mdrs. forløb på psykiatrisk center nord, før hun ligesom jeg indser at min psyke er svag, og den bliver ikke bedre, jeg kan få nogle redskaber til at lette min hverdag, men mere bliver det ikke.

Jeg kan ikke klare et flexjob, de måneder jeg var i erhvervsafklaring, var jeg afsted ca. 2-3 timer dagligt (skulle være der 4½ time, men kunne ikke klare det) og dette skulle så være 5 dage om ugen, men jeg måtte lade mig sygemelde 1-2 gange om ugen med smerter. Og de dage jeg var afsted gik jeg hjem senest kl. 12 og gik så i seng til kl. ca. 16.30. Hvor jeg måtte tage noget ekstra smertestillende for at kunne klare resten af dagen.

I samråd med min læge er vi nu ved at finde et stærkere smertestillende præperat til mig, da min mave er meget sart (jeg har haft mavesår, pga. et reglmæssigt forbrug af gigt medicin siden 13 års alderen) Dette gør det meget svært at finde noget smertestillende min mave kan klare.

Jeg kunne godt bruge nogle indput, da jeg er meget træt, forvirret og brugt.
Lena4700 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-05-2008, 20:32   #2
Louise
Hvor skulle jeg ellers være
 
Louises avatar
 
Tilmeldingsdato: 17-04 2007
Lokation: København
Alder: 48
Indlæg: 127
Styrke: 18
Louise er ny på vejen
Hej Lena4700
Øv sikke en historie, jeg kan godt forstå at du er træt, forvirret og brugt.
Jeg kan ikke give dig så mange gode råd, da jeg selv prøver at kæmpe en kamp med københavns kommune.
Men hvis jeg var dig ville jeg bede om aktindsigt, på den måde kan du få et indblik i din sag hvor meget der er skrevet om dine sygedomme af feks læger og om de mener at behandlingsmulighederne er udtømte, så vil du måske få et bedre indblik i om der er grundlag for at søge en førtidspension på §17.
Du kan printe skemaet ud her på siden som du skal bruge til at få aktindsigt, du skal bare skrive det under og sende det til din kommune.
Jeg har ikke så mange råd men det er der sikkert nogle andre der har, som skriver til dig.
Du skal i hvert fald være velkommen her på k10.
Og spørg endelig hvis du har mere på hjertet, eller hvis du har brug for at komme ud med dine fustrationer.
KæmpeLouise

Sidst redigeret af Louise; 05-05-2008 kl. 20:34.
Louise er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-05-2008, 21:51   #3
Enhjørning
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 17-03 2008
Indlæg: 10
Styrke: 17
Enhjørning er ny på vejen
Velkommen Lena!
Jeg ville også have foreslået aktindsigt. Noget andet er at jeg ikke synes du skal "affinde dig" med at være deprimeret - Jeg har selv haft en depression, så jeg ved godt hvordan det er. Depression kan behandles/helbredes - og det hele ser bedre ud når du ikke er deprimeret mere. Insister på kvalificeret behandling - ikke for at tilfredsstille din sagsbehandler - men for at du kan få det bedre. Når depressionen er lettet kan du bedre overveje mulighederne for pension.
Held og lykke med det!
Enhjørning er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-05-2008, 22:55   #4
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
Lena4700 hej og velkommen til siden

Desværre er der ingen her der kan sige om du har nok til en pension, et er vi blevet overrasket alt for mange gange til at turde lægge hovdet på blokke til at vi overhvodet vil udtale os om sådan noget ...


For min del vil jeg sige at du er så langt ude som du kan komme, det kan ikke blive værre...

Ment på den måde, der er ingen ydelser de kan tage fra dig af, du er på kontanthjælp og længere ned kan du ikke komme, så derfor har du i min verden alt at vinde og intet at miste, det ser ud til at du har div instanser med dig (på nær sagsbehandleren ) derfor ville jeg som også andre skriver her , søge aktindsigt her er et link til en der dækker det hele http://www.k10.dk/media/aktindsigt.html

Den ville jeg sende og se hvad der lå af læge udtalelser og fra psykologen, se hvad de skriver om din arbejdsevne og skriver de det du mener (altså at der ikke er nogen osv ) så søg blot en § 17 det værste der kan ske er at du får afslag og skal klare dig på kontanthjælp lidt længere for du skal selvfølgelig tage imod et tilbud om psykolog hjælp hvis du på nogen måde mener at det kan hjælpe dig ….

Men at indstille dig til psykologhjælp i så lang tid (+ ventetiden inden du kommer til) lugter fælt af at din sag skal trækkes et stykke tid , enten af kommune økonomiske hensyn eller fordi kommunen har et håb om at noget som midlertidig pension vil komme frem nu her når folketinget gider at melde noget ud ….

MVH

Hejdien

PS lyder barskt men gift dig endlig ikke før du har enten en pension eller et fleksjob hvor du har været ansat i 9 mdr så du er berettiget til ledighedsydelse..
  Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Arbejdsprøvning med kraftig slidegigt i ryggen johnny53 Spørgsmål ang fleksjob 5 23-03-2011 00:43
Pension pag. stress depression popcorn Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 31 14-11-2009 19:01
depression=ftp? knudsen Alt det andet 3 30-10-2008 14:49
Fibromyalgi zuza Et godt link! 8 03-06-2008 21:51




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 05:45.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension