K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Alt det andet > Dit og Dat

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Dit og Dat Her kan du skrive det du bare gerne vil ud med dog ikke politiske emner.

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 07-10-2006, 16:18   #1
Stella
Jeg bor her på K10
 
Stellas avatar
 
Tilmeldingsdato: 14-10 2005
Indlæg: 3.069
Styrke: 28
Stella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sig
brev til Socialdemokratiet.

Kære alle jeg har skrevet et brev til Thomas Adelskov folketingsmedlem for S, som jeg vil dele med jer da Nogle af jer måske har det samme spørgsmål som jeg.

Sendt: 7. oktober 2006 14:34
Til: Thomas Adelskov
Emne: [Thomas Adelskov] fleksjob og revurdering hvert år.



Dette er en email sendt fra en besøgende på "Thomas Adelskov"
-------------------------------------------------------------

Til Thomas Adelskov
Jeg er visiteret til fleksjob og kan arbejde 12 til 15 timer om ugen .
Jeg blev godkendt til fleksjob efter at jeg havde været sygemeldt i et år.
Jeg var lykkelig over at jeg nu ville få hjælp til at få et fleksjob men, jeg har ikke hørt noget fra JVS i det år og nu skal jeg re vurderes igen og har fået besked på at jeg skal arbejdsprøves og igennem den samme proces som man skal igennem for at blive visiteret til fleksjob.
Jeg kan ikke forstå at man skal gentage og gentage noget der er gjort så grundigt. For at blive godkendt til fleksjob skal man igennem den samme vurdering som til førtidspension før der tages en afgørelse i forvaltningen, men førtidspensionister skal ikke revurderes hvert år .
...ressourceprofil og afklaring af ens situation og arbejdsprøvning igen og igen hvert år for at ende med den samme konklusion.
Jeg får af vide af JVS at det er for at se om der er nogle ændringer i ens tilstand, men kunne det ikke gøres med en lægeundersøgelse ?
Når ens tilstand er afklaret og alt står i ens ressourceprofil om de skånehensyn og begrænsninger og timer man kan arbejde og ja hele ens livshistorie...
Kommunen er forpligtet til at tilbyde fleksjob, men gør det ikke .
Efter de nye regler skal fleksjobbere arbejdsprøves hvert år hvis de ikke er kommet i et fleksjob.
Hele processen skal gentages og man skal genvisiteres så at sige.
Det skaber en meget stor bekymring at gå med.
Nu vil jeg spørge dig om du finder det rimeligt ?
Jeg søger selv om fleksjob men det er meget svært og det er tit uopfordrede ansøgninger men skal vi straffes med alle de arbejdsprøvninger hvert år indtil vi bliver 65 år , ja hvis man ikke kan finde et fleksjob er det så at sige muligt !
jeg er 53 år og har mange smerter og det føles ydmygende at være i arbejdsprøvning fordi man er så svagt stillet i en sårbar situation plus ens selvværd går fløjten fordi der som regel ikke er en fastansættelse i enden af en arbejdsprøvning.
Kunne en re vurdering til fleksjob efter et år være en samtale med ens jobkonsulent om ens helbred og en lægeundersøgelse.
Det er jo ikke vores skyld at vi er syge og at JSV ikke har tilbudt os nogle fleksjob.
Jeg håber du vil tage det op i socialdemokratiet og undersøge hvilke konsekvenser de nye regler får for os fleksjobbere.
Vil du tage det op i Socialdemokratiet ?
Med venlig hilsen

Og her kom så svaret....(Jeg kender jo godt reglerne men syntes det er en hård regel om revurdering hvert år der tager mindst 4 mdr. som koster ca 70.000 kr med det hele. Jeg kan se hvad det koster)


Det er ikke en ny regel at man skal ser på fleksjobvisiteredes (med ledighedsydelse) sag en gang om året, men kommunerne har ofte svigtet deres pligt til at se på sagen. grunden til at vi har den regel er at vi vil undgå, at mennesker der burde have førtidspension, frem for ledighedsydelse, ikke får deres retmæssige pension.
Vi har i øvrigt indført nye regler, der betyder, at hvis kommunen ikke kan få fingeren ud og hjælpe dig til et fleksjob, så har du ret til at bede et privat firma om at hjælpe dig - og kommunen skal betale! Du får også ret til uddannelse, så du eventuelt kan tage noget opkvalificering og få større chancer for et job. Der er også ved at blive udarbejdet et fleksjobbevis, så du kan gå til en arbejdsgiver med det i hånden og han kan se, hvilke ressourcer du har og hvordan/hvad der skal til at oprette et job til dig.
Jeg håber at det var lidt afklarende om de nye regler.
Held og lykke i din jobjagt.

Med venlig hilsen

Thomas Adelskov

Medlem af folketinget

for Socialdemokraterne

Se mere på www.adelskov.dk


Hvordan fortolker I dette svar ?

Stella
Stella er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-10-2006, 17:11   #2
Stella
Jeg bor her på K10
 
Stellas avatar
 
Tilmeldingsdato: 14-10 2005
Indlæg: 3.069
Styrke: 28
Stella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sig
RE: brev til Socialdemokratiet.

http://www.socialjura.dk/index.php?id=8641

Socialjura.dk forklarer ret godt her alle de nye regler og om statsrefusion til kommunerne frafalder efter 18 måneder for fleksjobbere på ledighedsydelsekontanthjælpsmodtagere, særlig ydelse, og starthjælpsmodtagere.
Stella er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-10-2006, 19:06   #3
Ingrid
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 04-03 2006
Indlæg: 565
Styrke: 20
Ingrid er ved at flytte ind på K10Ingrid er ved at flytte ind på K10
RE: brev til Socialdemokratiet.

Hej Stella.....jeg fortolker det svar som om, at når man skal revurderes er det for at se om man stadigvæk står til rådighed for et fleksjob, eller om der er tale om at man i mellemtiden er blevet dårligere, og dermed så dårlig at man skal have pension....jeg kan ikke i min vildeste fantasi forestille mig, at en revurdering ender med at kommunen f.eks raskmelder en eller vil mene at behandlingsmulighederne ikke er udtømt......det ville stride mod den første visitation til fleksjob.
Jeg tror jeg vil skrive til Thomas Adelskov og spørge direkte, for jeg er i den situation at jeg også skal revurderes....jeg var EFTER min visitation til fleks udsat for en påkørsel med et alvorligt piskesmældstraume til følge....alt det skete midt i en praktik til et fleksjob, som jeg måtte opgive....kun p.g.a af piskesmældstraumet....da jeg dermed er blevet klart dårligere regner jeg bestemt med at jeg skal i en ny arbejdsprøvning......netop for at se om jeg kan klare et fleksjob, kan jeg ikke det....så er pension vel den eneste afgørelse de kan træffe......så jeg håber og tror på at en revurdering er enten fortsat visitation eller pension, ellers kan jeg ikke se meningen med en revurdering.

Mvh Ingrid.
Ingrid er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-10-2006, 21:16   #4
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
RE: brev til Socialdemokratiet.

Stella jeg tolker det svar på samme måde som Ingrid...

Og ja TA har ret i at kommunerne har sløset med opfølgninger det vil jeg også klart give ham ret i ...

MEN og der er et stort MEN i det her, for blandt de mennekser der er revuderet er der en (forhåbentligt ubegrundet frygt) for at de kan miste deres visiteret fleks, til fordel for at blive erklæret rask ..

Jeg har også svært ved at forestille mig at det vil ske, lige som ingrid, men alligevel har jeg lige snakket med en som trode at det var sådan noget der kunne ske, og den tro var hjulpet godt på vej af en jobkosulent :@:@

Beskeden til hende var fra jobkonsulenten, jamen det kan være din gamle kommune der ikke har gjort arbejdet godt nok, og det sørger vi så for at opsnappe her, så du ikke får uberettiget fleksjob eller ledighedsydelse :@:@

Det fandme flot du !!!!
Magtmisbrug og ondskabafuldt er hvad jeg vil kalde det...

Nå men jeg har lige et spørgsmål som jeg kunne tænke mig at stille til TA

Og tænkte på at Ingrid , hvis du alligevel skriver til ham, om så du lige kunne smutte mit spørgsmål med (så vi ikke spammer staklen, han er meget flink til at svare os på alverdens ting he he )

Her kommer spørgsmålet så...

Findes der nogle tal for hvor mange der er blevet revuderet i fleks systemet og er fundet klar til en førtidspension i stedet for ??

Alle dem jeg kender til som har fået førtidspension er alle som en nogen der selv har bedt kommunen se på deres sag, med henblik på førtidspension og ikke under en revudering af deres sag

Det kunne da være oplysende at kende tallet...

Den nye lov kan som han skriver jo måske få kommunerne igang og kors jeg høre hele tiden om nogen der skal revuderes i henhold til den nye lov (beskeden fra kommunen ) modsat kender jeg også mange ledige der har bedt om et 6 ugers kursus og er blevet mødt med måben og spørgsmål om hvad de fablede om, for ikke at snakke om dem der beder om en privat aktør, og får beskeden af kommunen at det er der hverken tid eller råd til nu (og den besked kommer først når de sidder med den nye lov i hånden) men at man kan se på det igen i 2007 når kommunal reformen er færdig ...

Der har meldt sig flere spørgsmål med den nye lov end der har meldt sig succes historier og løsninger...


Og for god ordens skyld så klandre jeg ikke socialrådgiver men en regering der kaster det hele i hovdet på kommunerne på en gang og igen er der kun en taber og det er borgerne :@:@:@
  Besvar med citat
Gammel 07-10-2006, 21:37   #5
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
RE: lige et lille indspark

Hej
Landsforeningen af Førtidspensionister har gennemgået loven både for revalidering, læger, fleks og førtidspension og meget andet.

Folketingets socialudvalgs dagsorden med bl.a. ovenstående i næste uge kan ses her.

Citat:
Socialudvalget holder møde:

torsdag den 12. oktober 2006, kl. 10.15
i værelse 2-141

Dagsorden:

1. Modtagelse af deputationer:

a. Landsforeningen børns voksenvenner vedr. ansøgning til satspuljen, jf. 2005-06, alm. del - bilag 421 og spm. 252.

b. Mitte Marie Wagner og Nynne Ubbe vedr. ansøgning til satspuljen, jf. 2005-06, alm. del - bilag 422 og spm. 253.

c. ADHD-foreningen vedr. ansøgning til satspuljen ADHD, jf. alm. del - bilag 10.

d. Landsforeningen for førtidspensionister, jf. 2005-06, alm. del - bilag 427

e. Sisse Bøgild vedr. ansøgning til satspuljen, jf. alm. del - bilag 8 og spm.3.

f. Foreningen Grønlandske Børn vedr. ansøgning til satspuljen, jf. alm. del - bilag 11.

g. Girltalk.dk vedr. ansøgning til satspuljen, jf. alm. del - bilag 13.

h. Samvirkende Menighedsplejer vedr. ansøgning til satspuljen, jf. alm. del - bilag 14.

2. Drøftelse af udvalgets aktiviteter i den kommende samling.

3. Drøftelse af invitation fra Blå Kors Pensionat, jf. alm. del - bilag 9.

4. Eventuelt.
Kilde: www.folketinget.dk

Hvis nogen orker, kan man se, at Landsforeningen af Førtidspensionister har gjort et ENORMT arbejde, som prøver at rette op på retssikkerheden og meget andet.
Det er spændende læsning.

Linket til bilaget er her:
http://www.folketinget.dk/samling/20...427/306268.HTM
zuza
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-10-2006, 21:40   #6
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
RE: brev til Socialdemokratiet.

Tak zuza du er altså en knag til at finde det hele

Kan være at jeg bare skal skrive ønskelister til dig når der er noget information jeg mangler *GGG*

Jeg vil da lige læse lidt mens ungen ser waterboy
  Besvar med citat
Gammel 07-10-2006, 21:55   #7
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
RE: ting-finder

Hej

Tak. Det er jo til fælles fornøjelse.

Sig til, så vil jeg med glæde prøve, om jeg kan finde, hvad du mangler.

Det, der gør mig deprimeret, er, at vi ALLE SELV prøver at finde rundt i lovjunglen.

Det overordnede "problem" er åbenbart,

- regeringens lovgivning

- at kommunerne vil spare.
Og at kommunerne derfor kun "kender" den del af lovgivningen, hvor de kan spare penge, mens den del, der koster penge, "kender de ikke".

Fik du også læst alle de spørgsmål, beskæftigelsesministeren blev stillet om alt muligt?

zuza
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-10-2006, 22:13   #8
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
RE: brev til Socialdemokratiet.

Det er heldigvis i printervenlig version så jeg har printet alt ud også er det god nat læsning

Jeg har været så heldig at jeg har fået et ugentlig fridag (jeg var for smadret når vi nåede torsdag) så nu har jeg fri om Onsdagen, og det er jeg glad for .. .for det er jo den dag der er spørgsmål til minstrene inde på christiansborg og jeg mener bestemt at der må komme noget op og vende omkring fleks og førtidspension...

Jeg har lige siddet og læst hele programmet igennem og forslag til ændringer fra ftp...
Og håber da at de har held til at få nogle af dem igennem (ved du om de har foretræde for arbejdsmarkeds styrelsen ? ) det kunne jeg ikke lige finde noget om, men ok omfattende side (som vi længe har haft imellem vores link, men må indrømme at jeg ikke har fået læst alt igennem endnu )

Dog mangler jeg en ting hos dem og hos LAFS også, og det er tiden en flekser kan gå leidig , jeg ved godt at det nu kommer til at koste kommunen penge, men jeg syntes at det er grotesk at nogle flekser kan gå ledige i årevis uden at der kan findes job til dem...

Mon ikke det ville være en god ide, med en maksimum tid, hvorefter man så skal over på førtidspension, hvilke arbejdsgiver vil ansætte en der kan arbejde 10 timer om ugen...
det lyder flot, men det er et mareridt for den flekser der er udsat for dette ...
  Besvar med citat
Gammel 07-10-2006, 23:24   #9
Borroe
Hvor skulle jeg ellers være
 
Borroes avatar
 
Tilmeldingsdato: 14-03 2006
Lokation: Slagelse
Alder: 42
Indlæg: 174
Styrke: 19
Borroe er ny på vejen
RE: brev til Socialdemokratiet.

Hejsa Stella...

Ja som jeg synes jo i bund og grund det samme som Ingrid og Hejdien men men men synes jo egentlig det lyder lidt som et standard svar....... ligesom der er jo en lov bla. bla. bla...... Hvad med at vise lidt velvilje og medfølelse???? Få en ordentlig debat i gang omkring dette ømfindige emne som alle så gerne prøver at gemme ind under gulvtæppet.......... Hvad med at høre på os som sidder i det her system og få udnyttet de resourcer der nu engang er tilbage i os???

Det kan godt være han er flink til at svare på spørgsmål men efter min mening så fedter han sig lige lovligt nemt igennem....... men ja det er jo bar min mening og som sagt han er ikke den eneste der fedter sig igennem og springer over hvor gærdet er lavest...........

Tak Zuza har også printet ud får dog nok først kigget på det i morgen er lidt træt for tiden + er igang med det afsluttende af min erstatningsag så det tager alt sammen på kræfterne så går og er lidt små irritabel for tiden

Knus Borroe
__________________
Knus Borroe

Tænk over livet, Drøm det ej hen
Tiden der forsvandt, Kommer aldrig igen
Borroe er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-10-2006, 23:31   #10
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
RE: Mennesket FØR systemet

Hej

De skal til møde i Folketingets Socialudvalg den 12. Jeg ved ikke, om de skal i arbejdsmarkedsstyrelsen.

Jeg troede kun, at der fandtes 1/3 eller 2/3 tilskud. Altså IKKE noget med 10 timer. Så burde det være førtidspension OG skånejob.
Der burde være en GRÆNSE. Det er der sikkert også.
En førtidspensionist må vist tjene cirka 50.000 kr. om året.
Dvs. cirka 4.000 om måneden. Det er cirka 10 timer om ugen, hvis man altså får 100 kroner i timen.

Jeg kan SLET IKKE forstå, at man skal "straffes" med en lavere ydelse end raske, der er midlertidigt syge eller ledige.
Man har som regel ekstra udgifter til medicin, fysioterapi eller andet i hverdagen, som heller ikke altid bevilges af kommunen.
"Straffen" for kommunen burde være, at man bevarer sygedagpenge, INDTIL man får job eller pension. Kommunen bliver jo "belønnet" for at trække sagen i langdrag. Kommunens såkaldte dokumentation for at få refusion er rent til grin. De skriver jo alligevel, hvad de vil i journalen.
Tænk, hvis kommunernes revision spurgte BORGERNE om det, der stod i journalen. Så blev journalerne måske endnu mere korrekte.
Andetsteds her på siden står, hvor mange fejl der blev fundet i sygedagpengesager. Det var vist 34% i gennemsnit.
Det ville helt sikkert være MEGET højere, hvis borgerne gennemgik deres egne journaler for fejl.

Jeg mener, at kommunerne får så mange penge til at få folk med andre problemer end ledighed i arbejde - de andre klares jo af AF (endnu) - at det undrer mig, HVORDAN alle disse tilskud forvaltes.

Måske kommunerne har en rutine med at få matchgruppe 1, 2 og 3 i job, mens resten bliver "syltet". Så får kommunen i det mindste refusion for disse grupper.

MEN, der er grænser for kommunalt SMØL.
Der ER faldet DOMME for kommunalt smøl.

Læs her. http://www.kl.dk/256211/

Som jeg også har sagt før, tror jeg, at det MULIGVIS er billigere for kommunen at beholde folk på ledighedsydelse, hvis man kun kan arbejde få timer. Evt. også billigere, hvis fleksjobbet er inden for et højtlønnet område. (En bankdirektør i fleksjob 12 timer om ugen må være MEGET dyr for kommunen.)

"Bunden" er skrabet nu, så jobkonsulenterne kan også få svært ved at skaffe job, især hvis ALLE skånehensyn skal varetages.
Og det bliver de åbenbart IKKE, så det er jo dårlig "reklame" for fleksjobordningen, når fleksere er ved at segne af smerter eller andet, som er blevet "overset" i ressourceprofilen.

Jeg ved ikke, hvad løsningen er, men et bud kunne være satsen som for førtidspension, og så kunne man kalde det skånejob for alle.

Jeg tager for givet, at ALLE hellere vil være raske og arbejde, hvis man selv kunne vælge.

Det er uhyrligt at sætte syge på kontanthjælp og kontanthjælp med loft og samtidig påstå, "at man jo bare kan arbejde" eller "at det skal kunne betale sig at arbejde". HVIS der altså er et job at få.
Kommunerne har mange steder ansættelsesstop.

Det er jo grotesk, når man læser her, hvordan folk kæmper sig igennem for at "få lov til" at arbejde.

Jeg kan kun sige om lovgivningen:

"En ommer", så mennesket kommer FØR systemet.

Nå, nu kom jeg af med noget galde.
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
socialdemokratiet=liberal østerbro Politik og Samfund 16 07-07-2012 11:12
Brev hej123 Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 10 08-06-2012 16:43
Socialdemokratiet vil fjerne varighedsbegrænsningen på sygedagpenge nilla Politik og Samfund 6 18-02-2011 13:53
Samtale med Lone Møller socialdemokratiet. Hejdien Politik og Samfund 4 26-05-2007 04:17
Der kom et brev ! Hejdien Politik og Samfund 6 19-06-2006 21:22




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 04:16.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension