K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Politik og Samfundsdebat > Skal kommuner ikke overholde loven?

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Skal kommuner ikke overholde loven? En af vores bruger phhmw føre en sej og lang kamp for at få gjort noget ved at kommunerne ikke overholder Retssikkerhedsloven § 3 stk.2. Følg hans kamp her kom evt med spørgsmål til phhmw

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 11-04-2008, 11:23   #1
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
Nu rabler det helt for Odense.

Jeg snakkede i går med Lena fra Odense for at høre til hvordan hun har det, som mange af os der følger hendes kamp nok kan sætte os ind i, så er der op og nedture i sådan en sag...

Lena kæmper jo ikke kun for at få kommunen til at følge loven mht hendes pensionssag men også for at få en § 100 igennem, som man fra Odense kommunes side øjensynligt har besluttet sig for ikke at give hende koste hvad det vil ...

Som man nok har læst her andet sted så var Lena kaldt til møde med sin sagsbehandler som hun absolut ingen tillid havde til, grundet både forglemmelers og misforståelser (usandheder) samt brud på tavshedspligten, tidligere hun havde holdt møde med pågældende og derfor havde Lena bedt om sagsbehandler skift, dette kunne og ville kommunen ikke imødekomme grundet for lidt personale som de udtrykte det ...

Derfor fik Lena den besked at sagsbehandlerens leder ville være med til mødet og der ville blive taget reafret som skulle underskrives inden hun forlod mødet , dette skulle gøres så Lena ikke senere kunne klage over noget der var foregået på mødet...

Lena har kognitive problemer og klog af skade tog hun en båndoptager med så hun bagefter kunne huske hvad der blev sagt på mødet og sådan at hun har en chance for at følge med i hvad det er der bliver sagt ....

Dette skulle vise sig at være en klog beslutning, for ikke kun viste det sig at der ikke var nogen leder med til mødet, der blev heller ikke skrevet noget refaret (som jeg lige skulle hilse og sige fra mig selv af, skriv aldrig sådan et under når du sidder i en presset situation, du har lov til at læse det igennem i en rolig situation og rolige omgivelser) det viste sig da også at hendes sagsbehandler ikke kendet noget som helst til det brev som Lena havde fået om tilstedeværelse af hans leder.
Ej heller havde han fået besked om at der skulle tages refaret ...

han lavde derimod et sammendrag af mødet (til brug for ansøgning om §100) men det viste sig igen at være både forkert misvisende og fuld af forglemmelser og oveni viste det sig også at der ikke var lavet de berigtigelser i Lenas sag som datatilsynet har krævet...

Derfor holdt Lena naturligvis på at det blev gjort og at tingene blev ordnet, Lena bad ikke om dette , men forlangte dette ( i tråd med borgeres rettigeheder) da hun så skrev til Kommunen om dette, spillede hun med åbne kort , og fortalte at hvis der var noget tvivl så havde hun en optagelse af det hele ...

Og her er det så at Odense reagere helt uventede (eller for nogen af os ventede) i stedet for at forholde sig til deres egene uregelmæssigheder og det at de ikke sørgede for at få lavet de berigtigelser som de er pålagt af datatilsynet , så var det eneste de hæftede sig ved , det faktum at Lena havde optaget samtalen og de fremsendte vedhæftet brev ....

Nu ved vi jo godt at Odense ikke ligefrem er det sted i landet hvor man går ind for at holde love og rettigheder, men at de ligefrem mener at de har deres egne love er da fuldstændigt vanvittigt ...

de kan læse i loven og finde ud af at det ikke er ulovligt at optage en samtale , at de så personligt finder det uacceptabelt det er en hel anden historie..

Det kan være de føler sig dårligt behandlet (de skeler ikke så meget til hvorfor borgeren gør som borgeren gør, men føler sig bare forurettet) det er faktsik hvis ikke det var så tragisk fordi det drejer sig om et sygt menneskes ve og vel så ville det faktisk være lidt grinagtigt ...

En kommune som er kendt for at træde på deres syge borger føler sig forurettet, hvornår erkender Odense kommune at deres borger har rettigheder lige som alle andre i dette land og at også de skal følge danske love og retningslinjer ??

Og hvorfor er det så mig der skriver dette ?

Det gør jeg fordi Odense kommune efterhånden har fået trængt Lena derud hvor alt det stress hun udsættes for begynder at påvirke hendes helbred i en grad at hun ikke orker at skrive så vi andre kan følge med mere, hun husker dårligere og dårligere og hendes situation forværres hen af vejen, da Lena i går fortalte mig disse ting, blev vi enige om at det er noget der skal ud , det er ikke noget Odense kommune bare skal have lov til at gøre...

Det er ikke ok at man sådan køre en borger i sænk som de gør med Lena i denne tid, det virker efterhånden sådan på os der følger med fra sidelinjen som om det er blevet en personlig sag mellem Odens og Lena ...

Ikke en sag om hvorvidt hun skal have de ydelser hun har ret til, men en kamp om hvorvidt Odense mener at hun har fortjent dem (det er min holdning)

Jeg har fået lov at Lena til at skrive dette og vise jer brevet fra Odense kommune...

og samtidig vil jeg lige sige til de evt kommunaltansatte der følger med her på siden...

Kommer i samme situation som Odense kommune og en borger optager samtale så husk at der findes love i danmark og de skal følges uanset om kommunen kan acceptere disse love eller ej.....

borgerne syntes bestemt heller ikke at de blive behandlet acceptabelt og hvad enten man optager for at få noget konkret dokumentation eller om man gør det fordi man har problemer med hukommelsen, så er der en grund til dette og grunden kan findes i kommunerne , når borgerne længe nok oplever ukorrektheder og usandheder i deres sager og når vi ser hvor mange forkert behandlet sager der fremkommer så er vi nød til at gøre som vi gør, for kommuner er det en sag om penge og økonomi der skal hænge sammen for den syge borger er det en sag om overlevelse ikke kun for sig selv men for hele familien ....

Så hvis kommunerne vil have stoppet denne "uaccepetable" fremgangsmåde for borgerne så er der en rigtig god måde at få dette gjort....

Og den er så simpel som at ...behandle jeres borger ordentligt !!!!

Og se så her på disse link hvad der faktisk står om det at optage samtaler.

http://www.cfje.dk/cfje/Lovbasen.nsf...2?OpenDocument
http://www.socialrdg.dk/index.dsp?page=3736

og her
Citat:
Må man aflytte og optage andres samtaler?
Det er ulovligt at aflytte og optage andres samtaler, hvis der bruges et apparat og ikke er givet samtykke (straffeloven § 263, stk.1, nr.3). Lytning ved dørene, der sker uden udstyr, er lovlig.

Det er lovligt at optage samtaler, som den pågældende selv deltager i. Journalister bruger f.eks. ofte at optage interviews. Det er hensynsfuldt at oplyse det, men ikke et lovkrav.

Det er også lovligt at optage drøftelser på et møde, som den pågældende selv deltager i. En mødedeltager kan lovligt optage for en journalist, der ikke selv deltager. Optagelser er lovlige, selv om de foregår skjult.

Det er som hovedregel i strid med de presseetiske retningslinjer at offentliggøre skjulte optagelser. Det er derimod kun i strid med straffeloven, hvis privatlivet krænkes.
Læs mere under emnet skjult identitet og skjulte optagelser.

Det er forbudt at optage lyd og billeder under retsmøder, medmindre retten undtagelsesvis giver tilladelse.
Vedhæftede thumbnails
Klik på billede for større version

Navn:  SAF9.JPG
Visninger: 615
Størrelse:  221,0 Kb
ID: 92  
  Besvar med citat
Gammel 11-04-2008, 11:34   #2
gh72
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 24-03 2006
Indlæg: 1.224
Styrke: 21
gh72 er ved at flytte ind på K10gh72 er ved at flytte ind på K10
Som jeg har skrevet før, og jeg skriver det gerne igen, det er simpelthen helt ufatteligt, at en borger i det danske samfund kan blive behandlet på denne måde. Det er ganske uacceptabelt, og jeg forstår så udmærket, at Lena er ved at være kørt helt ned.

Hvor er det bare for meget. Og ja, det virker som om, at Odense kommune simpelthen bare har bestemt sig for, at der ikke skal tilkendes noget som helst, uanset hvor meget dokumentation der ligger i sagen.

Hvordan kan danske kommuner behandle syge mennesker på denne helt horrible måde?

Ej, helt ærligt, jeg er fuldstændig målløs!

Mange tanker og et kram til Lena
gh72 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-04-2008, 11:36   #3
Neurosmølf
Ved at flytte ind på K10
 
Neurosmølfs avatar
 
Tilmeldingsdato: 26-11 2007
Indlæg: 553
Styrke: 19
Neurosmølf er fast beboer på K10Neurosmølf er fast beboer på K10Neurosmølf er fast beboer på K10
Flot Hejdien
Jeg har svaret noget lignende i en anden tråd, så Vi kan da ikke være flere der tager fejl af loven.
Mht til Lena
Til Lena :
Du fortjener og trænger til det Lena, og jeg vil oplyse om din sag til dem jeg kender der måtte kunne hjælpe. Det her er for galt !!!


Nøvsen

Sidst redigeret af Neurosmølf; 11-04-2008 kl. 11:37. Årsag: glemte et kram + 1 stk *og *
Neurosmølf er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-04-2008, 11:39   #4
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
Ja, Hejdien... og andre.

Vi må bare støtte Lena alt det, vi kan.

Også 1.000 til Lena fra mig.

Og selvfølgelig også til Hejdien.

__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-04-2008, 11:41   #5
Maj-Britt
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 09-12 2006
Lokation: Tåstrup
Alder: 66
Indlæg: 1.040
Styrke: 19
Maj-Britt er ny på vejen
BASTA..........var det noget for dem??
Maj-Britt er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-04-2008, 11:43   #6
Stella
Jeg bor her på K10
 
Stellas avatar
 
Tilmeldingsdato: 14-10 2005
Indlæg: 3.069
Styrke: 28
Stella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sig
send kopi af det brev til Justitsminister Lene Espersen og spørg hende om det er ulovligt at optage samtaler ?

jeg mener at vi har dokumentation her på K10 om det fra hende hvor hun klart siger at der ikke er noget ulovligt i det...men skal lige finde det...

Så Odense kommune...LUK SYLTEN...

Og til Lena...Det du gør er I virkeligheden tegn på en styrke og demokratisk sund holdning der har forstået sine rettigheder i det Danske demokrati...

Jeg sender dig min styrthjelm...og 1000
Stella er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-04-2008, 11:48   #7
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
Er det den her, Stella?

Citat:
"Besvarelse af spørgsmål nr. S 4066 fra medlem af Folketinget Line Barfod (EL)

Spørgsmål nr. S 4066

"Vil ministeren oplyse, om der - bortset fra retsplejelovens regler vedrørende domstolene - findes lovregler, der forbyder borgerne at foretage båndoptagelse af en samtale, de selv deltager i, og såfremt dette ikke er tilfældet, om offentlige myndigheder, f.eks. en socialforvaltning, kan forbyde en borger at optage en samtale på bånd?".



Svar:

Efter bestemmelsen i straffelovens § 263, stk. 1, nr. 3, straffes med bøde eller fængsel indtil 6 måneder den, som uberettiget ved hjælp af et apparat hemmeligt aflytter eller optager udtalelser fremsat i enrum, telefonsamtaler eller anden samtale mellem andre eller forhandlinger i lukket møde, som han ikke selv deltager i, eller hvortil han uberettiget har skaffet sig adgang.

Optagelse på bånd af samtaler eller anden samtale, som den pågældende selv deltager i, falder uden for denne bestemmelse. Det gælder også i tilfælde, hvor optagelsen sker uden den anden parts viden.

Der er ikke herudover i lovgivningen fastsat almindelige regler om borgeres adgang til at optage samtaler med forvaltningsmyndigheder på bånd.

Spørgsmålet om borgeres adgang til at optage sådanne samtaler på bånd ses endvidere ikke behandlet hverken i retspraksis, ombudsmandspraksis eller i litteraturen.

På den baggrund finder Justitsministeriet ikke i den foreliggende sammenhæng at kunne bidrage med yderligere til det stillede spørgsmål. "
__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-04-2008, 11:55   #8
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
Lena er mig bekendt ikke engang visiteret til fleksjob.

Prøv at se her, hvad Lena som MINIMUM skulle have haft nu... og selvfølgelig en undskyldning, som andre godt kan finde ud af at give.

Citat:
Kommune undskylder manglende visitering til fleksjob

--------------------------------------------------------------------------------

Denne afgørelse er MEGET VIGTIG!!!!



Citat:
Kommune undskylder manglende visitering til fleksjob


Århus Stiftstidende, side 14 og 15, Østjylland, 9. april 2008


Norddjurs Kommune ville ikke visitere 36-årige Mette Vilesen til et fleksjob.

Den beslutning er blevet underkendt af Beskæftigelsesankenævnet, som konstaterer, at det ikke har været muligt for Mette Vilesen at komme op på mere end 20-25 arbejdstimer om ugen.

Derfor er det Beskæftigelsesankenævnets vurdering, at hun ikke vil kunne varetage et fuldtidsjob. Formanden for arbejdsmarkedsudvalget i Norddjurs Kommune, Tom Bytoft (S), giver nu Mette Vilesen en uforbeholden undskyldning.
Men det kan Odense vel heller ikke finde ud af.

__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-04-2008, 12:19   #9
bettina
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 04-02 2008
Alder: 51
Indlæg: 150
Styrke: 17
bettina er ny på vejen
hej

Hold op hvor er det dog bare forfærdeligt.!!... Hvad pokker er det dog der sker?? Ja I sidder jo nok alle sammen med samme følelse overfor det her... følelesen af afmagt. Vrede..At de virkelig vil tillade det kommer så langt ud...
Lena du skal bare vide at jeg tænker på dig,... og jeg håber virkelig at det her snart får en ende...
Rigtig mange og støtte
Kærlig hilsen
Bettina
bettina er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-04-2008, 13:10   #10
Odenseaneren
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 26-03 2008
Indlæg: 525
Styrke: 17
Odenseaneren er rigtig godt på vej
Forslag til spørgsmål til ministeren!!!

Citat:
Set i lyset af de mange klagesager i kommunen, mener ministeren så det kunne være relevant at tilbyde borgerne at samtaler bliver optaget, og at borgeren ved samtykke automatisk får en kopi af båndet når mødet er slut?
Jeg kan forestille mig hvem der har mest at tabe?
Odenseaneren er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Er ved at give helt op :-( Gazellen Din historie 5 03-12-2011 21:26
helt konkret kan man ? ace dk Spørgsmål ang fleksjob 5 19-04-2010 16:40
Uha.. jeg er helt NY!! Linedk Spørgsmål ang fleksjob 1 21-02-2010 09:34
Er jeg helt alene? werschlein Din historie 1 03-07-2008 01:06
Den er helt gal ! Stella Politik og Samfund 0 24-10-2007 10:51




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 00:24.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension