K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Alt det andet > Et godt link!

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Et godt link! Har du et godt link som du mener at andre kan have nytte af kan du lægge det her. Denne kategori er ikke beregnet til debat.

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 19-03-2008, 23:44   #1
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
Hvornår er man handicappet?

To forskellige vinkler på handicap.

Citat:
Den danske definition
I følge Det Centrale Handicapråd eksisterer der ikke en vedtaget definition af begrebet handicap.
Men der er dog en generel enighed om at man, for at kunne tale om en handicappet person, skal:
"... kunne konstatere en fysisk, psykisk eller intellektuel funktionsnedsættelse, som afføder et kompensationsbehov for, at den pågældende kan fungere på lige fod med andre borgere i en tilsvarende livssituation." (citat DCH.dk)
For at tale om et handicap skal personen altså have brug for hjælp, f. eks. fysisk eller økonomisk, for at kunne gøre nøjagtig det samme som en person uden et handicap. Men da to personer med nøjagtig samme handicap kan klare vidt forskellige opgaver, bliver graden af handicappet forskelligt fra person til person.

Citat:
FNs betegnelse
Det Centrale Handicap Råds betragtninger har fundament i internationale tanker.
For kigger vi uden for landets grænser, har FN i sine standardregler for "Lige muligheder for handicappede" forsøgt at skelne yderligere mellem forskellen på et handicap og en funktionsnedsættelse.
* En funktionsnedsættelse er det der fysisk eller psykisk kan ses eller diagnostiseres. F. eks. En psykisk lidelse eller et dårligt syn.
* Et handicap opstår først, når samfundets indretning gør det svært for personen med en funktionsnedsættelse at udfolde sig på lige vilkår med andre.
Læs meget mere her om diverse for borgere med funktionsnedsættelser:

http://www.dr.dk/plads/barriere/index.asp
__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-04-2011, 17:42   #2
JohnnyJ
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 13-04 2011
Indlæg: 2
Styrke: 0
JohnnyJ er ny på vejen
Question Handicappet ?

Så ingen ved rent faktisk hvor "grænsen" går? For der er ikke nogen ?

Så hvis for eksempel som jeg der lige har fået konstateret KOL på nu 41% rest værdi, kan man ikke sige jeg nu er handicappet ??? Det er jo 41 i livskvalitet

Er der nogle her på K10 der har erfaring på området om hvornår man betegnes som handicappet ?

PS Jeg er allerede førtidspensionist, så dette KOL kom først længe efter jeg fik min FTP

I håb om svar Johnny

Sidst redigeret af JohnnyJ; 15-04-2011 kl. 20:12.
JohnnyJ er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-04-2011, 18:04   #3
annagw
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 06-11 2009
Lokation: København.
Alder: 39
Indlæg: 1.364
Styrke: 16
annagw er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af zuza Se meddelelser
FNs betegnelse
Det Centrale Handicap Råds betragtninger har fundament i internationale tanker.
For kigger vi uden for landets grænser, har FN i sine standardregler for "Lige muligheder for handicappede" forsøgt at skelne yderligere mellem forskellen på et handicap og en funktionsnedsættelse.
* En funktionsnedsættelse er det der fysisk eller psykisk kan ses eller diagnostiseres. F. eks. En psykisk lidelse eller et dårligt syn.
* Et handicap opstår først, når samfundets indretning gør det svært for personen med en funktionsnedsættelse at udfolde sig på lige vilkår med andre.
Øhhhhhhhhhhhh.......

Er det bare mig, eller vil samfundets indretning ikke ALTID gøre det svært for en person med en funktionsnedsættelse at udfolde sig på lige vilkår med andre?????
annagw er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-04-2011, 18:06   #4
annagw
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 06-11 2009
Lokation: København.
Alder: 39
Indlæg: 1.364
Styrke: 16
annagw er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af JohnnyJ Se meddelelser
Så hvis for eksempel som jeg der lige har fået konstateret KOL på nu 41% rest værdi, kan man ikke sige jeg nu er handicappet ?

Er der nogle her på K10 der har erfaring på området ?
Hej Johnny!

Jeg vil lige opfordre dig til at oprette en ny tråd hvor du spørger om andre har erfaring med KOL.
Både så denne tråd holder sig til emnet den er oprettet med, og fordi du så vil have meget større chance for at få svar.
Kald den fx. KOL

Vh
annagw er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-04-2011, 18:23   #5
JohnnyJ
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 13-04 2011
Indlæg: 2
Styrke: 0
JohnnyJ er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af annagw Se meddelelser
Hej Johnny!

Jeg vil lige opfordre dig til at oprette en ny tråd hvor du spørger om andre har erfaring med KOL.
Både så denne tråd holder sig til emnet den er oprettet med, og fordi du så vil have meget større chance for at få svar.
Kald den fx. KOL

Vh
Jeg har intet spørgsmål om KOL som sådant
Jeg stiller spørgsmål om hvornår handicappet

Men ellers tak og ja måske jeg også opretter noget om det lidt senere Anna

Ha en god dag
Johnny

PSA Jeg vil redigere lidt senere den første post så den bliver mere klar
JohnnyJ er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Afslag på Kørestolbasket til handicappet MajaS Alt det andet 12 19-10-2011 15:25
prismærkning af en handicappet -Uhyrligt! buster Politik og Samfund 2 16-11-2010 11:20
handicappet forælder Supercarla Dit og Dat 2 03-05-2009 00:16
Handicappet politikere Hejdien Politik og Samfund 0 03-11-2007 12:54




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 21:12.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension