K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Principielle afgørelser fra Ankestyrelsen > Nyt om loven

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Nyt om loven Her kan du skrive hvis du falder over noget relevant , det kan være sm-afgørelser som kan være nyttige eller andet som vedr fleks og førtidspension

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 26-02-2008, 15:38   #1
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
Praksisundersøgelse om standsning af sygedagpenge

Citat:
Praksisundersøgelse om standsning af sygedagpenge

Ankestyrelsen har undersøgt 62 sager om bortfald af ret til sygedagpenge i tilfælde, hvor den sygemeldte har undladt at medvirke i kommunens opfølgning.


Sygedagpenge standses ofte på mangelfuldt grundlag

I 56 pct. af sagerne har kommunerne standset sygedagpengene i overensstemmelse med regler og praksis.

44 pct. af sagerne ville derimod enten blive ændret eller sendt tilbage til fornyet sagsbehandling, hvis den sygemeldte klagede til Ankestyrelsen.

Sygemeldte skal spørges, inden dagpengene standses

Kommunen spørger ofte ikke den sygemeldte, hvorfor han/hun ikke har deltaget i de opfølgningsinitiativer, kommunen har stillet krav om. Opfølgning er f.eks. deltagelse i lægebehandling eller deltage i samtaler og møder, indkaldt af kommunen.

Kommunen kendte dermed ikke grunden til, at den sygemeldte ikke opfyldte kravene om deltagelse i opfølgning.

I et antal sager har kommunerne derfor ikke haft tilstrækkeligt grundlag for at stoppe sygedagpengene.

Kommunerne forsømmer at orientere om konsekvenserne

I en del tilfælde har kommunen ikke på forhånd skriftligt og utvetydigt orienteret den sygemeldte om, at dagpengene blev standset, hvis den sygemeldte ikke deltog i opfølgningen, viser Ankestyrelsens undersøgelse.



Publiceret: 26. februar 2008
http://www.ast.dk/artikler/default.asp?page=823

Rapporten kan læses her:

http://www.ast.dk/Page_Pic/pdf/PU_bo...2008_13_27.pdf
__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-02-2008, 20:27   #2
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
Exclamation Minister i samråd om sygedagpenge

Citat:
Det er helt igennem urimeligt, at kommunerne begår fejl i knap halvdelen af sagerne, hvor sygemeldte borgere får frataget deres dagpenge.

Det mener Socialdemokraternes arbejdsmarkedsordfører Thomas Adelskov, der har kaldt beskæftigelsesminister Claus Hjort Frederiksen (V) i samråd for at få løst problemet.

- Det er helt uacceptabelt. Vi vil have ministeren til at komme med bud på, hvordan man forhindrer, at kommunerne laver så mange fejl, som de gør i de her sager. Det handler jo om almindelige menneskers mulighed for at kunne betale husleje og regninger, siger han.
http://jp.dk/indland/indland_politik/article1279148.ece
__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-02-2008, 13:13   #3
Stella
Jeg bor her på K10
 
Stellas avatar
 
Tilmeldingsdato: 14-10 2005
Indlæg: 3.069
Styrke: 28
Stella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sig
Exclamation Med store røde bokstaver VIGTIGT !

Sidste efterår fik 3F'eren Gitte Kristensen Landsrettens ord for, at hendes sygedagpenge ikke skulle have været stoppet i otte måneder, bare fordi hun havde taget fejl af en mødedato.


Kommunen skal inden stop:

- Sikre sig at sygemeldte er skriftligt orienteret om konsekvensen for dagpengeretten ved manglende
medvirken er klar og utvetydig, således, at den sygemeldte ikke er i tvivl om konsekvensen for den
fortsatte ret til dagpenge

- Skal give sygemeldte lejlighed til at oplyse grunden til manglende
medvirken

- Oplyse sygemeldte om muligheden for senere at få genoptaget dagpengeudbetalingen

- At partshøre borgeren om årsagen til den manglende medvirken eller udeblivelse, inden kommunen træffer den endelige afgørelse
og sikre, at der i afgørelsen henvises til et fuldstændigt lovgrundlag
og overveje om klagevejledning, kan indføjes i afgørelsen.
Kilde: Ankestyrelsen


http://forsiden.3f.dk/article/200802...5/2140/NYHEDER
Stella er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-02-2008, 16:23   #4
Anna
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 21-02 2008
Lokation: Ishøj
Indlæg: 6
Styrke: 0
Anna er ny på vejen
Modtaget svar fra Ankestyrelsen over min klage

Citat:
Oprindeligt indsendt af zuza Se meddelelser
Jeg skrev i Nyhedsavisen den 8. febr. 2008, fik svar fra en der hedder Heidi herinde fra.
http://avisen.dk/blogs/annajensen/so...syge-mennesker.

Jeg har været i gennem hele klagesystemet over at Vallensbæk Kommune lukkede af for mine sygedagpenge, 3 kvarter før jeg skulle indlægges til en 48 uger lang kemobehandling for Hepatitis type C den 21.03.2007. Jeg gik helt ned psykisk over at Kommunen ikke ville forlænge mine sygedagpenge.
Jeg kunne under de omstændigheder ikke starte min behandling dengang, jeg gik helt i sort, takket været min familie er jeg stadigvæk i live.

SÅ de gode nyheder: Jeg fik brev fra Ankestyrelsen den 26.02.2008, at de har behandlet min sag, og at den vil fremgå som en princip sag.

Resultatet er:
De var berettiget til forlængelse af sygedagpenge efter den 31.03.2007, det er et 6 sider langt svar, som er til min fordel.

Har lige fået besked om at Claus Hjort Frederiksen skal svare på samrådsspørgsmål. om, at kommunerne uberettiget fratager borgere deres sygedagpenge i hele 44% af sagerne, til beskæftigelsesministeren.

Birthe Skaarup og Bent Bøgsted fra DF, har kæmpet om det problem i lang tid. Bent Bøgsted har langt min sag på Ministerens bord, men uden respons.

Jeg startede min 48 uger lange behandling den 12.09.2007, og slutter den 12.09.2008. Men Vallensbæk Kommune vil kun give mig sygedagpenge til den 31.05.2008.
Så jeg er igen kommet i det sorte hul i lovgivningen. Ankestyrelsen speciallæge skriver at jeg ikke vil kunne arbejde under behandlingen.

Jeg skal til samtale med Vallensbæk Kommune på mandag. Jeg håber at få et endeligt svar på muligheden, for at modtage sygedagpenge de sidste par mdr. under min behandling.

Jeg vil kæmpe til den bitre ende, mod den "psykiske tortur" systemet Danmark byder deres borgere.

I kan gå ind på www.hepatitisforeningen.dk under blog, der har jeg beskrevet min oplevelse med systemet "som Birte".
Jeg vil samtidig opfordre jer til at gå ind på www.hepatitislinien.dk, som er en ny forening, Landsformanden Susan Christensen, vil hjælpe rådgive alle med Hepatitis sygdom. Susan er selv syg, og har arbejdet for Hepatitis Foreningen i 10 år som rådgiver.
Det kunne være at der var medlemmer hos jer, som selv har sygdommen inde på livet *S*.

Forsat god dag til jer alle fra
Anna
Anna er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-02-2008, 18:12   #5
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
Hold da op, Anna. Sikken historie.

Det er da umenneskeligt.

Det er flot, at du orker at kæmpe. Jeg håber, det kommer mange til gavn.

Jeg lægger linket til foreningen under tråden "Nyttige links".

Hvis du orker, må du meget gerne fortælle, hvad der videre sker i din sag, når du når så langt.

Held og lykke med behandlingen.

__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-02-2008, 20:29   #6
Louise
Hvor skulle jeg ellers være
 
Louises avatar
 
Tilmeldingsdato: 17-04 2007
Lokation: København
Alder: 48
Indlæg: 127
Styrke: 18
Louise er ny på vejen
Hej Anna
Sikke en historie, det gør mig sku ondt at læse.
Altså kommunen burde at kunne forlænge dine sygedagpenge. Hvor der er vilje er der vej..... Spørgsmålet er så bare om kommunen har vilje...
Jeg ønsker dig held og lykke med mødet på mandag.
Louise
Louise er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-04-2008, 18:22   #7
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
Exclamation Principafgørelse marts 2008

Anna skrev:

Citat:
SÅ de gode nyheder: Jeg fik brev fra Ankestyrelsen den 26.02.2008, at de har behandlet min sag, og at den vil fremgå som en princip sag.

Resultatet er:
De var berettiget til forlængelse af sygedagpenge efter den 31.03.2007, det er et 6 sider langt svar, som er til min fordel.
Er det denne afgørelse, Anna?

Citat:
Principafgørelse om: forlængelse - lægebehandling - sygedagpenge - arbejdsdygtig - prognose

Lov: lov om sygedagpenge - lov nr. 563 af 9. juni 2006 - § 27, stk. 1, nr. 3




Resumé: Det var en forudsætning for at få forlænget sygedagpengene efter varighedsbegrænsningens indtræden, at ansøger, der skulle i behandling, opfyldte betingelsen om efter en lægelig vurdering at kunne genoptage erhvervsmæssig beskæftigelse efter de 48 ugers behandling.

Dette skøn beroede på en konkret vurdering af det enkelte tilfælde, og ikke på en generel prognose for alle under samme behandling.

Sagsfremstilling:
Varighedsbegrænsningen udløb for en ansøger, der modtog sygedagpenge, den 31. marts 2007. Da ansøger skulle i behandling for kronisk leverbetændelse fra den 21. marts 2007, søgte hun om forlængelse af sygedagpengene. Behandlingen skulle vare i 48 uger.

Kommunen afslog telefonisk den 21. marts 2007 at forlænge sygedagpengene.

Ansøger opgav herefter behandlingen på grund af det varslede stop for dagpenge og indankede afgørelsen til nævnet. Hun meldte sig rask den 25. marts 2007. Kommunen stoppede herefter udbetalingen af dagpenge.

Beskæftigelsesankenævnet tiltrådte den 6. september 2007 kommunens afgørelse om, at der ikke var ret til forlængelse af sygedagpengene efter varighedsbegrænsningens indtræden.

Nævnet begrundede afgørelsen med, at hun ikke opfyldte nogen af lovens muligheder for forlængelse af dagpengene. Nævnet lagde bl.a. vægt på, at der ikke var rimelig sikker lægelig formodning for, at hun ville kunne genoptage arbejdet indenfor op til 2 x 26 uger. Med den planlagte behandling kunne der ifølge de lægelige akter forventes helbredelse i cirka 50 procent af tilfældene.

Ansøger klagede over nævnets afgørelse.

I klagen til Ankestyrelsens Beskæftigelsesudvalg var det anført, at det var urimeligt, at langtidssyge ikke havde mulighed for at få forlænget sygedagpengene.

Sagen blev behandlet i principielt møde med henblik på afklaring af, om der kunne lægges vægt på en generel helbredelsesprocent for sygdommen, når der blev ansøgt om forlængelse af sygedagpengene i forbindelse med sygebehandling.

Afgørelse:
Ansøger var berettiget til forlængelse af sygedagpengene efter den 31. marts 2007, hvis hun havde påbegyndt den aftalte behandling den 21. marts 2007.

Ankestyrelsens Beskæftigelsesudvalg ændrede således beskæftigelsesankenævnets afgørelse.

Da ansøger raskmeldte sig den 25. marts 2007, fik afgørelsen ikke betydning på daværende tidspunkt.

Det var en betingelse for at få forlænget sygedagpengene efter varighedsbegrænsningens indtræden, at man opfyldte en af betingelserne for forlængelse. Dette skøn beroede på en konkret vurdering af det enkelte tilfælde, og ikke på en generel prognose for alle under samme behandling.

Ankestyrelsens Beskæftigelsesudvalg vurderede, at ansøger var berettiget til at få sygedagpengene forlænget den 21. marts 2007, hvor hun skulle have påbegyndt en 48 ugers lang behandling mod kronisk leverbetændelse (hepatitis C). Beskæftigelsesudvalget vurderede, at hun efter behandlingen skønnedes at ville kunne genoptage erhvervsmæssig beskæftigelse.

Beskæftigelsesudvalget lagde vægt på, at hun forud for sygemeldingen for leverbetændelse, havde arbejde som regnskabsassistent tilknyttet et vikarbureau. Der blev endvidere lagt vægt på, at en vævsprøve fra leveren i november 2006 viste kronisk leverbetændelse med bindevævsdannelse, men kun let påvirkede blodprøver. Der var således tale om en let til moderat kronisk leverbetændelse, som ville betinge vedvarende almensymptomer og heraf følgende let til moderat funktionsnedsættelse i alle arbejdsfunktioner. Hvis behandlingen havde helbredende effekt, vil hun få det bedre end før behandlingen.

Det fremgik af de lægelige oplysninger i sagen, at der var en generel prognose for helbredelse på 50 procent. Beskæftigelsesudvalget forstod det således, at halvdelen af patienter i den behandling kunne forvente at blive raske. I ansøgers tilfælde vurderede Beskæftigelsesudvalget, at hun uanset behandlingens resultat ville kunne genoptage sit arbejde som regnskabsassistent tilknyttet et vikarbureau, fordi hun enten var blevet rask af behandlingen eller fortsat var let til moderat påvirket af sygdommen. Det fremgik endvidere af ansøgers brev til beskæftigelsesankenævnet den 19. april 2007, at hun agtede at genoptage sit arbejde efter endt behandling.

Ansøger havde i klagen anført, at hun var omfattet af den ændrede forlængelsesmulighed fra 52 uger til 2 x 52 uger.

Beskæftigelsesudvalget bemærkede, at hun var omfattet af forlængelsesreglen i § 27, stk. 1, nr. 3, som den var formuleret før 2. april 2007. Det fremgik af sagen, at hun aflyste den planlagte behandling og meldte sig rask den 25. marts 2007.

Ansøger anførte endvidere, at der var et hul i loven, når prognosen for en behandling var 50 procent.

Beskæftigelsesudvalget bemærkede dertil, at dagpengeperioden ikke kunne forlænges ud over varighedsbegrænsningen, hvis den sygemeldte ikke med tilstrækkelig sikkerhed skønnedes at ville kunne genoptage erhvervsmæssig beskæftigelse inden for 52 uger (dagældende periode).
http://cms.ast.dk/afgoerelser/princi...de=vis&ID=4823

__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Praksisundersøgelse vedr. stop af sygedagpenge - Retssikkerhedslovens §7a hnb Et godt link! 5 10-06-2010 13:26
Korrekte afgørelser på klager over standsning af sygedagpenge Webmaster Nyt fra Ankestyrelsen 1 31-05-2009 22:21
Sygedagpenge - praksisundersøgelse zuza Nyt om loven 0 30-12-2008 13:30
Standsning af sygedagpenge zuza Nyt om loven 4 03-08-2008 23:37
Principafgørelse om: kontanthjælp - revalideringsydelse - standsning - jobplan - mang Admin Pluto Nyt fra Ankestyrelsen 0 04-08-2007 22:52




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 04:13.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension