K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Alt det andet > De Unge

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

De Unge Hvordan er det at være ung eller relativt ung, og havnet i systemet enten som flekser eller førtidspensionist, eller på vej til en af delene.

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 14-02-2008, 13:36   #1
Dorthemusen
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 14-02 2008
Lokation: København
Alder: 42
Indlæg: 110
Styrke: 17
Dorthemusen er ny på vejen
Hvad gør man?

Jeg er en pige på 26 år, som har et synshandicap. Jeg har ikke samsyn på mine øjne, og bruger kun mit højre øje.
Mit syn er dårligt, og kan f.eks. ikke se teksten på fjernsynet fra sofaen eller læse uden at teksten er helt tæt på.
Mit venstre øje er hævet, og ser ikke normalt ud, hvilket jeg jo tit får at vide til jobsamtaler osv. Ikke det rareste at få at vide...

Jeg er uddannet kontorassistent, men er nu meget bange for at jeg ikke kan arbejde fuldtid... Jeg har hovedpine og bliver meget hurtigt træt..
Jeg har været arbejdsløs i stort set 4 år, og bliver snart meget arig, når der igen igen kommer et afslag på job, fordi de ser mine øjne..

Jeg har nu et spørgsmål. Kan jeg søge en hjælp så jeg kan komme til at arbejde uden tilskud fra a-kassen, da min dagpengeret udløber om 7 måneder.
Jeg er godt klar over, at jeg ikke kan få førtidspension, da jeg er for ung. Men kan jo heller ikke bare være arbejdsløs forever..

Hvis andre skulle have nogle gode råd, ville jeg blive meget glad, da dette snart fylder min dag.

Med venlig hilsen

Dorthemusen
Dorthemusen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-02-2008, 13:47   #2
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
Hej dorthemusen og velkommen.

Du skriver om, at man ikke kan få førtidspension pga. ung alder. Det er ikke korrekt, men det er sværere, jo yngre man er. Handicap har jo ingen alder.

Jeg synes, du skulle kontakte din fagforening og spørge, om de kan hjælpe dig. I beskæftigelseslovgivningen findes en masse muligheder for hjælp til bl.a. synshandicappede, og med 4 år som arbejdsløs burde jobcentret have hjulpet dig med det for længe siden.

Jeg ved ikke, om du har kontakt til en forening for synshandicappede og/eller blinde, men de kan måske også hjælpe dig med deres erfaringer.

Her er et link, du måske kender, men måske andre kan have glæde af det:

http://www.dkblind.dk/

__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-02-2008, 15:06   #3
Systeminvalid
Slettet Bruger
 
Systeminvalids avatar
 
Tilmeldingsdato: 23-09 2007
Indlæg: 44
Styrke: 17
Systeminvalid er ny på vejen
For at blive medlem af Dansk Blindesamfund (som zuza linker til) skal din synsstyrke være mindre end 6/60. Det tvivler jeg på din er.
Du skal henvende dig til Instituttet for Blinde og svagsynede i Hellerup, www.ibos.dk
men kender du ikke dem i forvejen?
Systeminvalid er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-02-2008, 15:33   #4
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
Tak for oplysningen, systeminvalid.

Jeg lægger dit link ind under nyttige links.

__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-02-2008, 15:54   #5
curls
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-01 2007
Lokation: Sjælland
Indlæg: 3.397
Styrke: 23
curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10
Kære Dorthemus.....

Velkommen til...

Da jeg læste dit indlæg kom jeg til at tænke på noget interessant, jeg havde læst for ca. 1 måned siden......
Fandt den, så du får den lige her:

Citat:
Virksomheder har øjnet, at blinde og svagt seende er en god arbejdskraft. Et særligt projekt har uddannet knap 50 blinde eller synshandicappede, og tre ud af fire er kommet i arbejde. Nogle ansættes allerede, inden de afslutter uddannelsen. "Tidligere ringede jeg til virksomhederne for at få dem til at ansætte blinde. Nu ringer de til mig," siger projektleder Connie Hasemann. Hun mener, at de blinde er gode til at tale i telefon. Ofte bedre end andre. "Blinde er utroligt nærværende i telefonen. De har mistet en af deres sanser og skærper derfor de øvrige. Eksempelvis læser de ikke nyheder på internettet, mens de taler med en kunde," siger Connie Hasemann. Hun peger også på, at blinde ikke kan støtte sig til notater. Derfor må de huske deres budskaber i hovedet, og kommunikationen med kunder bliver derfor mere naturlig. [JyllandsPosten, 1. sek. s. 5] Læs mere på www.ibos.dk www.vtc-dk.com
Jeg synes næsten, at hvis du ikke har haft ret megen kontakt til jobcentret, må du lige rykke i dem og sige, at der snart skal ske noget. Fortæl dem om dine symptomer på hovedpine og træthed, det kan måske skyldes øjnene? Jeg har selv en øjensygdom, der gør, at jeg godt kan få højt tryk i øjnene samt hovedpine.

Håber du finder ud af noget..... og spørg endelig K10 hvis der er noget...

Sidst redigeret af curls; 14-02-2008 kl. 15:59.
curls er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-02-2008, 08:59   #6
Dorthemusen
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 14-02 2008
Lokation: København
Alder: 42
Indlæg: 110
Styrke: 17
Dorthemusen er ny på vejen
Hej..

Hvor er det rart, at der er nogen der tager sig tid til at hjælpe andre:-) Tak..

SYSTEMINVALID: Mit syn på mit venstre øje er så dårligt, at jeg end ikke kan se det store bogstav på synstavlen. Alt er sløret og meget utydeligt.Hvis noget er mere end ½ meter væk er det ikke tydeligt for mig, og hvad jeg nøjagtig ser er et gæt. Men om mit syn er dårligere end 6/60 skal jeg ikke kunne sige.

Og mange tak for linkene..

Jeg har fået en tid i jobcenteret her i måneden, så jeg har besluttet mig får at prøve at få noget hjælp. Men bliver nok ikke nemt..

Med venlig hilsen

Dorthemusen
Dorthemusen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-01-2009, 18:38   #7
Hyanna
Skal snart betale husleje på K10
 
Hyannas avatar
 
Tilmeldingsdato: 17-09 2008
Lokation: Odsherred
Indlæg: 885
Blog Indlæg: 2
Styrke: 17
Hyanna er ved at flytte ind på K10Hyanna er ved at flytte ind på K10
Kære Dorthemusen,

Nu har jeg været inde og kigge på lidt på dine tråde, og jeg kunne altså ikke lade være med at hive din første tråd frem igen.

Er det tilladt at spørge hvornår du sidst har talt med din læge om dit synshandicap?

Baggrunden for at jeg spørger er følgende:

Er selv 'stære blind' på venstre øje og kan også kun se nogle skygger med det venstre grundet skeleblindhed som 'brød ud' i forbindelse med et fald ned fra et bord som barn.

Blev opereret som 7-årig; men det havde ingen effekt på synet (måske løg de voksne for mig)

Da jeg var i begyndelsen af fyrrende havde ar-vævet efterhånden trukket iris m. tilhørende pupil så meget, at øjet skelede udad, så jeg til sidst følte mig i familie med Marty Feldman, hvorfor jeg opsøgte min læge, og jeg blev så henvist til sygehus, hvor jeg fik foretaget en korrigerende operation.

I den forbindelse var det meget vigtigt for kirurgen at korrigere, så at jeg IKKE fik samsyn, da jeg ellers ville se dobbelt.

Ved ikke om du kan bruge noget af dette; men hvis det er længe siden du har talt med din læge, skulle du måske søge hjælp, for øjenkirurgerne kan en hel del idag pga. laserteknik m.m.

De varmeste hilsner Hyanna
__________________
Den der har magten og agten, får også retten på sin side. Martin Andersen Nexø

Når elefanter slås går det ud over græsset Afrikansk ordsprog.

Sidst redigeret af Hyanna; 28-01-2009 kl. 18:41.
Hyanna er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-01-2009, 09:32   #8
Dorthemusen
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 14-02 2008
Lokation: København
Alder: 42
Indlæg: 110
Styrke: 17
Dorthemusen er ny på vejen
Hej Hyanna...

Har skelet siden jeg var barn, men blev først henvist til syghus som 19 årig.. Kom på Hillerød Syghus med henblik på at blive operet for skelen (rettet).. Jeg sklede både udad og indad, så de turde ikke operer mig, men henviste mig til Rigshospitalet, hvor jeg kom ind som 20 årig og blev operet på begge mine øjne i 2002. De kunne ikke gøre mere ved mit manglende samsyn (ellers ser man dobbelt, som du også har oplevet)..
Har senerer opsøgt diverse skeleeksperter, som ikke mener, at man kan gøre mere.. Øjene skal trænes eller opereres inden det fyldte 10 år, hvis man skeler som barn..

Har siden hørt om forskellige kliniker som træner voksne, men de koster mellem 5000 og opefter for træning, og ingen garanti.. Må jeg spørge om du har hørt om disse??
Er opdraget til at stole på "eksperterne", så mener ikke, at jeg vil betale, hvis det betyder, at jeg ser dobbelt, hvilket også er grunden til, at jeg ikke har briller eller kontaktlinser, da hvis jeg får styrke på mit venstre øje over minus 2, så ser jeg dobbelt.. Har efter samråd med øjenlægen købt et par briller i en 10 krones forretning, så jeg kan se lidt af hvad der foregår i fjernsynet -G-

Skal lige siges, at min styrke på venstre øje er minus 8 og på højre minus 2,5..Ifølge øjenlægen er de fleste som skeler langsynet.. Har sagt, at jeg vil være på tværs.. Gider ikke være som de andre..

Men mener stadig, at vi i Danmark ikke har nok øjenlæger som har forstand på voksne, som skeler..
Skeler stadig, hvis man rigtig ser efter.. Handler nok også om, jeg bliver nervøs når folk kigger på mig..
Dorthemusen er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Førtidspension, hvad nu, hvad må jeg/hvad må jeg ikke ? Lupo Nyttigt at vide for Førtidspensionister 30 24-01-2013 22:41
Hvad gør jeg? Hvad er mine chancer? Suzy Jensen Alt det andet 7 17-06-2011 17:32
Forste mode med en sagsbehandler -Hvad skal man taenke på? /Hvad bliver der spurgt? Tessa Alt det andet 2 10-12-2009 02:26
Hvad Er Kvalitet??? Hvad Er Forebyggelse? zuza Politik og Samfund 0 21-08-2007 15:23




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 05:38.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension