K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Fleksjob - Førtidspension > Din historie

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Din historie Her kan du skrive din historie om det at være fleksjobber (feks hvordan det er at søge fleksjob erfaring med kommune osv)

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 03-02-2008, 17:07   #1
gulfi50
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 03-02 2008
Indlæg: 7
Styrke: 0
gulfi50 er ny på vejen
Unhappy hjælp

Jeg er en kvinde på 51 år, jeg har arbejdet hårdt fysisk hele mit liv, haft det svært på g.af min højde 154 men aldrig gået af vejen for at tage fat. Men nu kan jeg ikke mere.Jeg faldt på mit arbejde sidste år den 21-1-07 og har været sygemeldt siden. Jeg brækkede min fodrod ,der er blevet vuderet til 5% men, hvad ikke svarer til realiteten.Jeg følte mig nyttesløs hvad der resulterede i en svær depression med angst.jeg har haft et hårt liv med insest,voldtægt, mænd der slog og drak.Jeg har klaret det hele selv, men nu er jeg slidt op. Jeg har ondt i ankler,knæerne(opereret for minisk i begge), hofterne, ryggen, håndled, albuer,skulder og nakken. Jeg har de sidste 5 år taget smertestillende for at holde ud at gå på arbejde, jeg er kravlet ud af bilen når jeg kom hjem. Jeg har altid arbejdet over skulder højde på g.af min højde. Jeg sover i snit 3 timer i døgnet,jeg har haft svært ved at sige jeg kan ikke mere. Men hvad sker der nu , jeg har sagt til min sagsbehandler at jeg tænker på at søge før-pension og spurgt hvordan, jeg skal til møde med hende den 7-2-08 . Men usikkerheden nager. Hvad skal der ske nu, hvad er mine rettigheder,hvad må man og hvad ikke. Hvad med økonomien, hvor for jeg penge fra hvis sygepengene stopper???????
gulfi50 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-02-2008, 17:39   #2
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
Citat:
Oprindeligt indsendt af gulfi50 Se meddelelser
Jeg er en kvinde på 51 år, jeg har arbejdet hårdt fysisk hele mit liv, haft det svært på g.af min højde 154 men aldrig gået af vejen for at tage fat. Men nu kan jeg ikke mere.Jeg faldt på mit arbejde sidste år den 21-1-07 og har været sygemeldt siden. Jeg brækkede min fodrod ,der er blevet vuderet til 5% men, hvad ikke svarer til realiteten.Jeg følte mig nyttesløs hvad der resulterede i en svær depression med angst.jeg har haft et hårt liv med insest,voldtægt, mænd der slog og drak.Jeg har klaret det hele selv, men nu er jeg slidt op.
Hej gulfi50 og velkommen til siden

Tak for din historie den lyder barsk og er fuld af beundring for dig for at du har holdt ud så længe som du har..

du skal nu kigge på de ting du fejler og har diagnoser på og det er dem du og kommunen skal forholde jer til i dit videre forløb...

inden du skal til møde på din kommune så kan det være en god ide at skrive alle dine diagnoser op , det er en god ide fordi man mange gange sidder der og høre på sagsbehandleren og lige pludselig kan man godt se at man da vist ikke er så syg ( det er fordi man har glemt halvdeln)

Så lige som det er en god ide at skrive tingene ned inden man skal til lægen kan det være en god ting at skrive tingene ned inden man skal til møde på kommunen


Citat:
jeg har sagt til min sagsbehandler at jeg tænker på at søge før-pension og spurgt hvordan, jeg skal til møde med hende den 7-2-08 . Men usikkerheden nager. Hvad skal der ske nu, hvad er mine rettigheder,hvad må man og hvad ikke. Hvad med økonomien, hvor for jeg penge fra hvis sygepengene stopper???????
Du har nu været sygemeldt over et år og jeg formoder at du har fået lavet en ressourceprofil ikk ?

Hvis du ikke har det så er det , det allerførste du skal have lavet det vil sige at de via den vudere din arbejdsevne , du kan med fordel læse denne bog og kigge især på side 40 og nedefter der beskriver hvordan en ressourceprofil skal udarbejdes så du er klar på den...

Har du ikke allerede en ressourceprofil er det en klar sagsbehandler fejl og når og hvis det kommer til det at du får taget dine sygedagpenge så skal du straks klage over det pga en manglede ressourceprofil ....


hvad med opfølgningsmøder er de afholdt (der skal være kontakt hver 8 uge)

Men jeg ville i første omgang tage det roligt hvis jeg var dig, tag til mødet med din sagsbehandler , og hør hvad denne har at sige...

skriv nogle stikord ned, som opfølgning, planer fra kommunens side, ressourceprofil opdatering osv....

Og så lyt til hvad sagsbehandleren foreslår ...

det vigtigste er i første omgang for dig at få forlænget dine sygedagpenge for stoppes de så er der kun kontanthjælp tilbage .....

med alt hvad der høre til der ....

når din sagsbehandler og du har snakket tingene grundigt igennem og opdateret eller påbegyndt en ressourceprofil så burde du kunne få et praj om hvad kommunen påtænker....

dog syntes jeg at du skal tage en aktindsigt erklæring med, sådan at du kan få aktindsigt og finde ud af hvad der er skrevet i din sag og hvad der mangler i din sag .....

du kan finde en effektiv en her http://www.k10.dk/media/aktindsigt.html


du kan i lov om sygedagpenge se hvordan din sag skal behandles og om din sag er blevet behandlet sådan ...

der står i

Kapitel 6

Visitation og opfølgning

§ 8. Kommunen skal i løbende sygedagpengesager, hvor kommunen ikke har modtaget en raskmelding, tilrettelægge og gennemføre et individuelt og fleksibelt opfølgningsforløb under hensyn til sygdommens karakter og sygemeldtes behov og forudsætninger. Kommunen skal inddrage den sygemeldte i opfølgningen.

Stk. 2. Indsatsen skal være sammenhængende og helhedsorienteret, og kommunen skal koordinere den kommunale indsats med indsatsen fra andre, jf. § 9.

Stk. 3. Kommunen skal som led i opfølgningsforløbet, uanset om der er tale om en hel eller delvis sygemelding, indhente oplysningsskema, visitere, holde samtale og foretage en samlet vurdering af behov for indsats m.v. samt udarbejde en opfølgningsplan, jf. §§ 11-16.

§ 9. Kommunen skal efter behov inddrage relevante aktører i opfølgningen, herunder arbejdsplads, læge, arbejdsløshedskasse, faglig organisation, arbejdsformidling, revalideringsinstitutioner, sygehuse og sygehusafdelinger. Kommunen skal have fokus på at udvikle samarbejdet med de praktiserende læger og med arbejdspladserne.

Stk. 2. Kommunen skal som led i samarbejdet informere arbejdspladsen om relevante initiativer, som kommunen igangsætter for den sygemeldte, f.eks. virksomhedspraktik, anden revalidering, fleksjob eller førtidspension. Informationen forudsætter samtykke fra den sygemeldte.

§ 10. Kommunen skal løbende, herunder ved anmeldelsen, visitationen og ved hver opfølgning, vurdere, om betingelserne for at modtage sygedagpenge er til stede, samt om der foreligger hel eller delvis uarbejdsdygtighed på grund af sygdom. Kommunen skal i opfølgningsforløbet efter behov indhente lægelige oplysninger, jf. § 39.

Stk. 2. Beskæftigelsesministeren kan fastsætte nærmere regler om opfølgningen.

§ 11. Kommunen skal have et tilstrækkeligt oplyst grundlag for at foretage visitation og opfølgning, herunder forberede den første samtale samt vurdere retten til fulde eller nedsatte sygedagpenge.

Stk. 2. Den sygemeldte skal udfylde et oplysningsskema med relevante oplysninger til brug for kommunen.

Stk. 3. Kommunen skal sende oplysningsskemaet til den sygemeldte ved anmeldelse af sygefravær i løbende sager. Den sygemeldte skal svare senest 8 dage efter afsendelsen af oplysningsskemaet, medmindre andet aftales med kommunen.

§ 12. Kommunen skal på baggrund af oplysningsskemaet efter § 11 og eventuelle andre oplysninger i sagen foretage en visitation til en af følgende kategorier:

1) Sager, hvor tilbagevenden til arbejdsmarkedet er umiddelbart forestående (kategori 1).

2) Sager med risiko for langvarigt sygdomsforløb eller risiko, hvad angår arbejdsevnen (kategori 2).

3) Sager, hvor lidelsen eller sygdommen medfører et længerevarende sygdomsforløb (kategori 3).



Hvis du har brug for at vide mere er hele loven her https://www.retsinformation.dk/Forms....aspx?id=30746

og det visitationsværktøj de bruger til at kategorisere dig findes her http://sdpguide.ams.dk/Default.aspx

så kan du selv prøve at se hvad kategori du er i med de oplysninger du har

derudover er det en rigtig god ide hvis du kan have en bisidder med til din samtale, to husker bedre end en og mange gange sender det et signal til sagsbehandleren ....

du kan også hvis du har mulighed for det tage en optager med, så har du mulighed for at høre det hele engang til når du kommer hjem i fred og ro, mange gange så er det noget helt andet der siges end hvad man umiddelbart tror når man sidder midt i det , eller hvis man syntes det hele lyder lidt for besværligt ....

du behøver IKKE at oplyse din sagsbehandler om at du optager samtalen ...

Så tror jeg ikke at jeg lige umiddelbart kan komme på mere, men det kan være der er andre der kan ...

og jeg håber at det hele forløber glat for dig den 7 og vi vil meget gerne høre fra dig igen, hvad enten det går godt eller skidt ...

Med venlig hilsen
Hejdien
  Besvar med citat
Gammel 03-02-2008, 19:03   #3
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.741
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Kære Gulfi50.
Jeg ønsker dig også hjertelig velkommen. Hejdien, har som sædvanlig startet sin rådgivning op på en kærlig og særdeles professionel måde. Herligt.

Hvis du, Gulfi50, kender din meensgrad tager jeg det som en selvfølge at dit fald er registeret som en ARBEJDSSKADE og hvor du har gemt ALLE papirerne desangående.
Dvs en SKADERAPPORT med en underskrift fra en sikkerhedsrepræsentant samt en erkendelse fra ARBEJDSSKADESTYRELSEN, som godkender det som en ARBEJDSSKADE.

Her kan din sag tages op igen, op til 5 år efter en evt.afgørelse, hvis der sker ændringer i din situation.

Hvis du er i fagforening, havde du evt. den mulighed at kontakte dens socialrådgiver for rådgivning.

Ellers skal du følge Hejdiens råd: tag det så roligt som du nu kan, men gem og hold orden i alle dine papirer og dokumenter du modtager i din fremtidige sag. Alene det betyder meget når ens sag trækker ud. Vær forberedt på at en social sag kan være lang tid undervejs men at du selvfølgelig også har nogle rettigheder. Men tag det nu roligt og spil positivt med på din sagsbehandlers plan og forslag. Udgangspunket er at denne er professionel og vil hjælpe dig. Men viser det sig at du havner i en "Dårlig" sag med mistillid til kommunene, findes der manger her der vil råde og støtte dig. Det kan jeg garanterer dig. Gå i gang med at skrive din situation ned og glæd dig til mødet hvor du er forberedt så godt du nu kan. Held og lykke.
Hilsen Peter
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Gammel 03-02-2008, 20:04   #4
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Jeg kan desværre ikke rådgive dig - de andre har også gjort det så godt. Men du skal i hvertfald have et KÆMPE med på vejen, jeg blev lidt trist af din historie og håber inderligt du nu går en bedre fremtid i møde for det fortjener du!
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 04-02-2008, 00:58   #5
gulfi50
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 03-02 2008
Indlæg: 7
Styrke: 0
gulfi50 er ny på vejen
Jeg vil gerne takke for jeres dejlige velkomst og hjælp, det betyder utroligt meget for mig med jeres støtte, jeg sender et kæmpe knus til hver af jer.TAK MVH gulfi50
gulfi50 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-02-2008, 23:34   #6
gulfi50
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 03-02 2008
Indlæg: 7
Styrke: 0
gulfi50 er ny på vejen
Hej igen, min sagsbehandler forlængede min sygeperiode til september.Hun vil ringe til min læge og bede ham henvise mig til angst terapi, og henvisning til ordentlig undersøgelse af mit ben. Som hun sagde hvis han ikke ville eller kunne, så kunne hun ihvertefald sørge for at der skete noget nu.Det er jeg glad for . Hun sagde at i første omgang skulle jeg have hjælp til at komme på ret køl igen. Og så måtte vi tage den derfra. Hun sagde også ,at man godt kunne søge fp på foreliggende oplysninger,og det ville jeg højst sansynligt få afslag på, måske ville det give mig et nyt nederlag og det mente hun ikke jeg kunne klare. Senere kunne vi se på et flexjob, når vi hade fået klaring på helbredet. mvh Gulfi
gulfi50 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-02-2008, 00:01   #7
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
gulfi50 det lyder rigtigt godt

og det lyder som om du har en god sagsbehandler og alt hvad hun har sagt er jo også så ganske rigtigt ...

det ville også være dumt at søge på fortliggende grundlag når du har fået forlænget dine sygedagpenge, da der jo vil ske det at søger du pension efter en 17 så vil de ved afslag stoppe dine sygedagpenge...

Så en § 17 er yderste nødstilfælde, eller hvis det er bydene nødvendigt at give kommunen et los i r**** fordi der ikke sker noget....

Men den mulighed med en § 17 skal man være lidt varsom med.

Og det lyder som en god plan din sagsbehandler har stukket ud for dig og nu har du jo så lige lidt længere tid at løbe på

Så alt i alt må man jo sige at det var et vellykket møde
  Besvar med citat
Gammel 10-02-2008, 02:17   #8
gulfi50
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 03-02 2008
Indlæg: 7
Styrke: 0
gulfi50 er ny på vejen
Tak Heiden, ja det har givet mig lidt ro hvad økønomien gælder, så jeg kan konsentrere mig om helbredet.Jeg fik 300mlg for drepression så min konsentration og hukommelse er lig nul. Jeg har selv sat det 150 mlg ned og det går bedre, men bestemt ikke godt. Er der andre der har læger der overmedicinerer? mvh Gulfi50
gulfi50 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-02-2008, 02:21   #9
gulfi50
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 03-02 2008
Indlæg: 7
Styrke: 0
gulfi50 er ny på vejen
Jeg skriver her fordi jeg ikke rigtig kan finge ud af hvordan man evt starter nyt emne
gulfi50 er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
HJÆLP!PFA Erhversevnetab, sygedagpenge og nu kontanthjælp labyranten HJÆLP!! Anja-10 Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 41 26-06-2013 09:05
Hjælp hjælp hjælp. kommunen stopper min sdp pga. manglende motivation NannaA Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 20 14-09-2012 08:46
Hjælp til testamente, akut-hjælp Ricky M. Politik og Samfund 1 07-01-2012 17:17
Hjælp.Hjælp.Hjælp...Overgang fra ledighedsydelse til løn i fleksjob ????? skytten64 Spørgsmål ang fleksjob 10 21-05-2010 06:26
Hjælp hjælp Fra flex-job til pension. Berit p At søge førtidspension 3 30-12-2007 00:16




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 14:09.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension