K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Principielle afgørelser fra Ankestyrelsen > Nyt om loven

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Nyt om loven Her kan du skrive hvis du falder over noget relevant , det kan være sm-afgørelser som kan være nyttige eller andet som vedr fleks og førtidspension

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 14-12-2007, 13:41   #1
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
For rask til pension - for syg til fleksjob

Jeg har nogle gange stødt på nogle, der har fået at vide af kommunen, at de er for syge til fleksjob og for raske til pension, og det har da undret mig meget.

Jeg læste i dag pensionsloven igen, og der står bl.a. følgende:

Citat:
at pågældende uanset mulighederne for støtte efter
den sociale eller anden lovgivning, herunder beskæftigelse i fleksjob, ikke vil være i stand til
at blive selvforsørgende ved indtægtsgivende arbejde.
Det læser jeg som følgende:

At når man bliver syg, så skal kommunen jo først prøve, om man kan beskæftiges på det ordinære arbejdsmarked, evt. i et andet job end det, man blev sygemeldt fra.

Lykkes det ikke, så kommer evt. revalidering på tale. Er revalidering heller ikke mulig, så prøves med fleksjob.

Er man også for syg til fleksjob, er der ikke andre muligheder end pension, og der er jo også muligheder for pension med kontrol - midlertidig pension, så i min logik, kan man IKKE smide borgere på kontanthjælp, hvis kommunen påstår, at man er for syg til fleksjob.

Jeg hører gerne fra andre, om de læser loven på samme måde.
__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-12-2007, 14:08   #2
gh72
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 24-03 2006
Indlæg: 1.224
Styrke: 21
gh72 er ved at flytte ind på K10gh72 er ved at flytte ind på K10
Altså jeg synes jo også, det må være den måde, det skal læses på. Og det er ret interessant for mig eftersom min revurdering har vist, at jeg har en effektiv arbejdsindsats på 6-8 timer om ugen. Oprindelig var jeg visiteret til fleksjob på 15 timer om ugen. Så nu er jeg selvfølgelig lidt spændt på, hvad kommunen spiller ud med..
gh72 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-12-2007, 15:30   #3
Risa
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 16-02 2007
Indlæg: 1.216
Styrke: 19
Risa er rigtig godt på vej
Hej zuza!

Ja, jeg læser det også sådan, som du gør. Men ét er jo desværre, hvordan vi læser det, noget andet hvordan kommunen udlægger det...

Mht. det med midlertid pension/pension med kontrol, er dét jo også sådant et spøgelse i loven, som ikke findes og så alligevel findes... Så det kan også diskuteres, hvordan de forskellige kommuner udlægger det...
Risa er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-12-2007, 00:03   #4
FlemmingLeer
Afhængigheds tegn af K10
 
FlemmingLeers avatar
 
Tilmeldingsdato: 12-06 2007
Lokation: Vejle, Sydjylland, Enhedslisten, Sind
Indlæg: 385
Styrke: 17
FlemmingLeer er ny på vejen
Zuza skrev:
Citat:
Jeg har nogle gange stødt på nogle, der har fået at vide af kommunen, at de er for syge til fleksjob og for raske til pension, og det har da undret mig meget.
Tjah, det undrer også mig. Der findes jo ligesom ikke en ydelse til dem midtimellem andet end kontanthjælp og den hører vi fra tid til anden at den kun er midlertidig.

Det er kassetænkning af værste skuffe. :/

Men jeg er enig i din vurdering.
__________________
Når lovgivere får mindre at lovgive om, så udvikler de sig til krontrollanter. - Flemming Leer Jakobsen
Træk vejret - tæl til 10. Tænk selv, det er demokrati - Flemming Leer Jakobsen
FlemmingLeer er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-12-2007, 13:04   #5
AMP
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 15-12 2007
Indlæg: 9
Styrke: 0
AMP er ny på vejen
for syg

det er lige hvad min kone har fået ad vide hun har kæmpet i 9 år nu

2 x reva
1 x smerteklinik (OUH) som i samarbejde med sagsbehandler og sociallæge ansøgte om førtidspension men afslag (for ung og muligheder ikke udtømt)
1 x revaaktiv (for syg til flexjob og for rask til pension)
1 x 3md pratik (12-15 timer) forlænget 3 md og igen forlænget 3 md og en gang til 3 md pga de kunne ikke vurder hende skal lige siges så aldrig en jobkonsulent der nede kun ved forlængensen det endte med 3 dage af 4 timer og 4 dage i sengen... nu har hun bare gået hjemme i 4 md uden at høre noget
AMP er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-12-2007, 22:38   #6
Fussen
Hvor skulle jeg ellers være
 
Fussens avatar
 
Tilmeldingsdato: 15-10 2007
Lokation: odense
Indlæg: 176
Styrke: 17
Fussen er rigtig godt på vej
Hej

Jeg fik lige lyst til at vise jer denne bekendtgørelse. Jeg har selv fået at vide at jeg var for rask til en pension men for syg til et flexjob. Men se nu lige denne bekendtgørelse - den kan virkelig give en forståelse af hvordan vi skulle have været behandlet i flg loven.


Der står en masse vigtige ting, som jeg ville ønske at jeg havde kendt til, inden at jeg startede i mit afklaringsforløb. Denne bekendtgørelse kan virkelig "klæde" borgeren godt på, til en omgang af kommunens manglende evne til at forstå loven.

Altså, man kan ikke være for rask til en pension men for syg til et flexjob - man kan heller ikke sidde imellem lovgivningengs 2 paragraffer (som nogle sagsmedhjælpere/socialrådgivere også ynder at udtrykke sig) Det er altsammen noget være vrøvl. Men går den - ja så er vejen sgu lang og nedslidende.

§ 9. Kommunen skal give tilbud om forbedring af arbejdsevnen, hvis kommunen vurderer, at arbejdsevnen ikke er tilstrækkelig til at kunne varetage et arbejde på normale vilkår herunder efter overenskomsternes sociale kapitler, men at arbejdsevnen kan forbedres.

§ 10. Kommunen skal visitere en person til fleksjob, hvis kommunen vurderer, at arbejdsevnen er varigt begrænset, og at arbejdsevnen ikke er tilstrækkelig til at kunne varetage et job på normale vilkår herunder efter overenskomsternes sociale kapitler.



https://www.retsinformation.dk/Forms....aspx?id=29554

Brug dennne som en "bibel" og sandheden skal sætte os fri - hi hi

Jeg plejer gerne at spørge sagsmedhjælpere og socialrådgivere om, hvor det står i loven at man er for rask til en pension men for syg til et flexjob - dette plejer at give dem røde ører.

hilsen
Fussen
Fussen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-12-2007, 23:31   #7
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
Tusind tak for det nyttige link, fussen

Det er jo en paragraf, der understreger, hvad der står om ressourceprofiler... og en af mine "kæpheste".

Jeg har bare manglet en paragraf.

En ressourceprofil skal beskrive arbejdsevne, udvikling af arbejdsevne osv.

Der skal være en PLAN for tilbagevenden til arbejdsmarkedet, og det mangler ofte, og netop derfor ser vi, at så mange hænger fast i så mange år uden
afklaring.

Kommunerne "glemmer" at "investere" i udvikling af arbejdsevnen.

Fedt med en paragraf.

Men... det står faktisk og har været grundideen med sociallovgivning i årevis... at FOREBYGGE.

Læs her:

Citat:
forebygge, at personer, der har eller kan få vanskeligheder ved at fastholde et arbejde, får behov for hjælp til forsørgelse
Det er plukket fra
Citat:
Bekendtgørelse af lov om retssikkerhed og administration på det sociale område
https://www.retsinformation.dk/Forms....aspx?id=20928
__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield

Sidst redigeret af zuza; 15-12-2007 kl. 23:39. Årsag: tilføjet retssikkerhed
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-12-2007, 23:34   #8
Fussen
Hvor skulle jeg ellers være
 
Fussens avatar
 
Tilmeldingsdato: 15-10 2007
Lokation: odense
Indlæg: 176
Styrke: 17
Fussen er rigtig godt på vej
Hej zuza

Ja denne bekendtgørelse har også reddet mig fra div slagsmål - den er bare så go!!
Håber virkelig at alle læser den . Måske skal vi få webmaster til at lægge den ind under nyttige links. Jeg har også den sidste nye diagnoseliste men den smider den ind på en anden tråd

Kram herfra
Fussen
Fussen er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
For syg til flex men for rask til pension tanss At søge førtidspension 12 19-09-2012 15:47
For syg til fleksjob, for rask til pension ogsåmig Spørgsmål ang fleksjob 16 12-10-2010 10:59
For syg til flex for rask til pension popcorn Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 2 26-03-2010 22:13
For syg til fleksjob, for rask til pension gittedl Spørgsmål ang fleksjob 16 15-04-2009 18:36
For syg til arbejdsmarked for rask til pension zuza Det er da strengt ! 0 25-02-2008 15:16




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 08:36.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension