K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Politik og Samfundsdebat > Fremtiden for fleksjob og førtidspension

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Fremtiden for fleksjob og førtidspension Her vil vi debattere og skrive nyt om den nye førtidsepensionsreform som pt er under opsejling

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 26-11-2007, 12:28   #1
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
Brev til DA

[email protected]
Att
Erik Simonsen, chefkonsulent i Dansk Arbejdsgiverforening. ..


Jeg læste en artikel hvori du udtaler at alt for mange placeres på førtidspension , nu er det nok ikke nogen hemmelighed at DA konsekvent mener at for mange i DK er syge og det kan man jo kun være enige i , men når der kommer udtalelser fra DA side om netop førtidspension og det at for mange tilkendes dette , så må man undre sig.

Dette skyldes at man ofte ser høre og læser disse ord fra div DA repræsentanter, men aldrig syntes der at følge en løsning med , hvordan mener man fra DA at man forhindre at folk får den førtidspension ? nu er det jo sådan at folk bliver tæsket igennem systemet netop for at få afdækket deres arbejdsevne og det tager mange gange flere år inden folk får den omtalte førtidspension og først når man har konstateret at der ikke er nogen arbejdsevne overhovedet …


I den påsatte artikel kan man læse nogle af dine udtalelser som jeg har tilladt mig at kommentere og som jeg syntes er en hån mod den syge del af befolkningen, som medlem af den syge del af befolkningen kunne jeg derfor godt tænke mig at vide og høre hvad du og DA mener at man kan gøre ved problemet, for der skal jo ikke være nogen tvivl om at hvis du/i sidder inde med mirakel kuren så er vi mange syge herude i befolkningen der heller end gerne vil have denne kur, det ville for vores del være fantastisk at stå op hver morgen smertefri og kunne tjene vores egne penge, tænk sig drømme scenarie ikke hver dag at vide at man resten af livet er tvunget til at modtage en overlevelses ydelse
men at kunne være herre i eget hus og have en mulighed for at komme højre op i løn men det kræver en del af arbejdsgiverne og som jeg opfatter DA og deres medlemmer så er de langt villigere til at tage end at give ….




Du udtaler den 29 maj til Berlingske Tidende


Fra at udgøre en fjerdedel af nye førtidspensionister i 1998, er antallet der får en pension med baggrund i psykiske lidelser steget til at udgøre næsten halvdelen af alle sager. Særlig dramatisk er udviklingen, når man ser på de helt unge nye førtidspensionister, som med en førtidspension risikerer at blive parkeret på offentlig forsørgelse resten af livet, før de overhovedet har påbegyndt en tilværelse på arbejdsmarkedet. I 1998 fik godt 900 unge under 30 år tilkendt en førtidspension. I 2005 var det steget til ca. 1.500 personer. Hele stigningen skyldes en eksplosion i antallet af henvisninger med baggrund i en psykisk diagnose.


Her må man selvfølgelig spørge sig selv, om ikke behandlingstilbud, revalidering og forebyggende foranstaltninger eller måske et fleksjob på nedsat tid er bedre løsninger end førtidspension – både for den enkelte, for virksomheder, der mangler arbejdskraft og for samfundet som helhed?

Dette kan man til dels være enige i , men som os der har været igennem systemet ved så er det ofte sådan at man starter i systemet , med en sygemelding ofte grundet fysiske smerter, når man så igennem mange år har været igennem systemet så kan rigtig mange af os få en psykisk diagnose oveni.

Dette skyldes at mange bliver hivet igennem uendelige arbejdsprøvninger , ikke kan råbe kommunerne op , hver dag kan høre nye mennesker i tv (stærkt repræsenteret af DAog DI ) hyle op om hvor dyre vi er , hvor slemt det er at vi er syge hvad vi koster samfundet og hvad man skal gøre med os , det er for mange syges vedkommen ikke meget anderledes end at leve som asyl ansøgerne,

man kender ikke dagen og vejen man ved ikke hvad der sker i morgen, der er en masse ting man skal opfylde ( så dovenskab det er ikke det vi lider af ) for det er en meget stresset hverdag , en hverdag med aflyste samtaler med sagsbehandler, med ikke overholdte samtaler osv…

Dertil skal man så medregne de mange arbejdsprøvninger som man skal i , mange gange med en tro følgesvend i form af smerter og håbløshed , vel viden at man ikke skal have et arbejde der, men blot arbejde (gratis) et givent stykke tid og så skal man videre og i den værste periode i ens liv igen forholde sig til nye mennesker ..

Disse ting kan være med til at give folk en psykisk diagnose, det er de ydre omstændigheder der er medvirkende faktor til at give folk psykiske sygdomme oven i de fysiske …

Jeg kender til adskillige mennesker der oveni i deres fysiske sygdomme får psykiske i form af social angst og depressioner, og derfor ender ud med en førtidspension hvor de måske ville kunne arbejde i fleksjob eller revalideres, men i den mest skrøbelige periode af deres liv skal de hives igennem mistro, ringeagt , trusler på deres levebrød og uvished..

I Danmark er det sådan at man som syg er skyldig i snyd indtil det modsatte er bevist og det er de syge der betaler prisen og det selv om både DA og DI må være viden om deres med ansvar i netop den store sygdoms mængde da det jo ikke er nogen hemmelighed at netop det arbejdsmiljø der er på det danske arbejdsmarkedet er en stor medvirkende faktor til at så mange bliver syge , men det er en helt anden historie …

Du spørger om ikke man må spørge sig selv om ikke behandlingstilbud og revalidering og fleksjob må være en bedre løsning..

Jo det ville jeg mene men så vil jeg vende den om og spørge dig.
Hvad ville du og DA gøre hvis der kom flere fleksjobber til ?

I taler varmt for at de gamle førtidspensionister (før 03) kan komme ud på arbejdsmarkedet , men medmindre i regner med at de er blevet mirakuløst helbredt i deres pensions tilværelse så må i jo vide at de ikke vil være en 100 % arbejdes ressource, så spørgsmålet er ikke så meget om de vil og kan og må komme ud, spørgsmålet er nok mere er DA`s medlemmer villige til at bruge dem?

i dag har vi over 11.000 ledige flekser (hvoraf jeg er en af dem) og hver dag kan vi høre hvordan arbejdsgiverne skriger på arbejdskraft og vil have den og den i arbejde, men samtidig oplever vi at søge flere 100 job og får vi endelig svar på et job så er det negativt men det skal siges at når man søger job, så får man måske svar på 15 ud af 100 resten gider ikke engang tage sig tid til at svare…

Så når man læser og høre jer i medierne og hvordan i skriger på arbejdskraft så er det som at få smidt en våd karklud i hovedet, mon ikke i skulle fortælle befolkningen hvad det er for arbejdskraft i vil have? for det er jo ganske åbenlyst ikke de fleksjobber som er ledige i vil bruge , og så kan man jo kun tænke på hvordan det er i vil mene at i kan bruge førtidspensionister fra før 03 ?

Vi er mange flekser der har oplevet at være arbejdsløse i årevis.
Dertil skulle DA måske snakke med deres medlemmer om hvordan man behandler folk i systemet, for det er ingen hemmelighed mellem os flekser at mange arbejdsgivere ser os som en billig arbejdskraft hvis de overhovedet vil have os.

Så er det så godt som altid med 3 måneders gratis praktik, og mange af os oplever at der efter de tre måneder yderligt skal lægges tid til i sidste ende også selv om man i hverdagen får at vide at der intet er at udsætte på vores arbejde, der er ingen klager og chefen er mange gange glad og det vare lige til man skal ansættes så er der en masse ting som man ikke får at vide i forløbet og som man mange gange ikke kan genkende , som gør at man skal yderligt forlænges.


Når man så endelig opnår den ansættelse som man drømmer om så oplever mange af os at få at vide (undertegnet inkl) at man er nød til at gå op i tid , for ellers er man en dårlig forretning og virksomheden taber penge på en, man får at vide at man nok ikke skal sygemelde sig hvis man er syg, for så kan virksomheden ikke bruge en, man skal pludselig arbejde lidt mere lidt hurtigere lidt færre pauser osv end der blev aftalt da man blev ansat …

Mange arbejdsgivere oplever at de får de 2/3 del refusion ofte fordi flekseren har skånehensyn af nedsat tid, men de vil efter en periode meget gerne have flekseren op i tid, men det er nu ikke noget der behøver at oplyses til kommunen ….


Prøv et par år under disse omstændigheder og kom så og fortæl os at der er for mange der udvikler psykiske symptomer..

DA og DI burde gøre flere ting inden de har så travlt med at skrige på arbejdskraft og fortælle befolkningen hvordan man skal gøre tingene.

1. I burde måske kigge i egne rækker og finde ud af hvordan jeres egne medlemmer behandler de flekser de har i deres virksomheder (de virksomheder som overhovedet bryder sig om at ansætte flekser)¨

2. Når i råber op om mangle på arbejdskraft så kig dog på alle de flekser der går ledige der er mange her i mellem der ikke hellere vil noget end at komme i job

3. Inden i har så travlt med at få de gamle førtidspensionister ud, så kig igen på de mange flekser der er ledige

4. Fortæl hvordan folk bliver raske i stedet for at nøjes med at sige at for mange er syge, vi der er syge ved det jo godt, men det gør os ikke raske at DA finder det irriterende at vi har nedsat arbejdsevne

5. Måske en oplysningskampagne blandt jeres egne medlemmer kunne gøre at de får øjnene op for flekser og de muligheder vi faktisk rummer, jeg har oplevet at snakke med mange arbejdsgiver der slet ikke kender til det som det indebære at have flekser og hvad flekser overhovedet er .


Nu vil du måske sige at det er kommunens ansvar at oplyse arbejdsgiver om fleksordningen og det er det jo i og for sig også , men hvis man fra DA side gjorde noget så kunne det jo ligefrem være at nogle af jeres medlemmer ville være med til at tage et ansvar for de mennesker som de selv har været med til at slide ned, og hvem ved måske de ligefrem kunne være glade for det ..


En ting er i hvert fald sikkert, vi ledige flekser er for en stor del død hammer trætte af at høre om jeres mangel på arbejdskraft i vores øjne er det ikke det som det drejer sig om, det som det drejer sig om som vi høre jer , så er det den perfekte arbejdskraft i vil have, men så skal i sige det, i skal lade være med at hænge store befolkningsgrupper til tørre, vi er syge og det bliver desværre ikke bedre, men derfor kan vi sagtens bruges alligevel og mange af os er parate og villige , det er bare for DA´s medlemmer at komme i gang med at ansætte og søge flekser …

Med venlig hilsen

xxxx

Artiklen som jeg omtaler er her

http://www.da.dk/default.asp

Dette brev er også sat ind på www.k10.dk
  Besvar med citat
Gammel 26-11-2007, 13:25   #2
Stella
Jeg bor her på K10
 
Stellas avatar
 
Tilmeldingsdato: 14-10 2005
Indlæg: 3.069
Styrke: 28
Stella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sig
Det kunne ikke siges bedre og tak fordi du har skrevet til DA Hejdien.

Glæder mig til at se om DA svarer !!!!
Stella er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-11-2007, 14:41   #3
Neurosmølf
Ved at flytte ind på K10
 
Neurosmølfs avatar
 
Tilmeldingsdato: 26-11 2007
Indlæg: 553
Styrke: 19
Neurosmølf er fast beboer på K10Neurosmølf er fast beboer på K10Neurosmølf er fast beboer på K10
Thumbs up Godt Gået Hejdien

Det var på tide der blev stillet skarpt på , hvad det egentligt er de ønsker på arbejdsmarkedet.
Jeg blev kørt ned psykisk på jobbet igennem en lang årrække fordi jeg på det nærmeste blev mobbet af chefen og var ude af stand til at sige fra. Nu har jeg fået diagnosen Neurasthenia, med elementer af socialangst og agorafobi som kommunen ikke vil godtage, så jeg er åbenbart indbildt syg i deres øjne.
Hvis DA vil have god arbejdskraft, skal de vist starte med at forbedre det psykiske arbejdsmiljø, ellers er det dem selv og kommunerne der forårsager det største antal psykisk betingede sygemeldinger.

Undskyld hvis jeg røg lidt udover emnet


NS
Neurosmølf er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-11-2007, 20:56   #4
Lise W
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 27-09 2007
Lokation: Helsingør (Gud bedre det;-)
Indlæg: 48
Styrke: 17
Lise W er rigtig godt på vej
WOW - hvor er det godt gået

For pokker, hvor er det godt skrevet!

Hatten af for dig Hejdien, det er søren jensme godt gået

GLÆDER mig og ser frem til at læse DA´s svar (hvis der kommer et)

Klapsalver og smil fra Lise
Lise W er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-11-2007, 22:41   #5
majs
Slettet bruger
 
Tilmeldingsdato: 31-12 2006
Indlæg: 268
Styrke: 18
majs er rigtig godt på vej
Rigtig godt gået Hejdien *SS*
Jeg ønsker al opmærksomhed på dit brev til DA og at alle der har fået tilkendt fleks må få den opmærksomhed det kræver at tilbyde sit arbejde på betingede vilkår.
Mit store skulder klap Heidien!

Mvh
majs
majs er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-11-2007, 23:55   #6
mokkasine
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 05-09 2007
Indlæg: 178
Styrke: 17
mokkasine er rigtig godt på vej
Godt formuleret og flot skrevet, jeg håber DA skriver et svar.

Hold da op hvor du rammer hovedet på sømmet i dit brev..
mokkasine er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-11-2007, 00:36   #7
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
Fedt brev, Hejdien. Godt gået.

Kan du ikke sende det som en slags pressemeddelelse fra k10 til aviserne?

Der skal ikke ændres meget, før det er klar til at blive sendt.

Det kan da ikke være rigtigt, at aviserne kun forholder sig til DA.

__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-11-2007, 09:50   #8
Etta
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 12-11 2007
Lokation: falster
Indlæg: 24
Styrke: 17
Etta er ny på vejen
Brev til DA

Tak skal du ha`
Også min tak skal du ha`, for jeg er jo en af dem der ikke har overskud til at sige STOP og sige NEJ TAK, men her i dette forum, sættes jo ord på - hvordan vi oplever omverdens ringeagt, intolerance og især manglende respekt.
Genkender I alle iøvrigt ikke alt for godt denne el. lignende : klip dit hår og få dig et job.
Tak.
__________________
Citat:
Gode oplevelser og gode mennesker
Etta er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-11-2007, 20:25   #9
beani
Føler sig hjemme på K10
 
beanis avatar
 
Tilmeldingsdato: 07-11 2005
Indlæg: 37
Styrke: 19
beani er rigtig godt på vej
Hvor er du altså god til at skrive, sådan noget, mange roser til dig
beani er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-11-2007, 11:50   #10
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
Citat:
Oprindeligt indsendt af Neurosmølf Se meddelelser
Det var på tide der blev stillet skarpt på , hvad det egentligt er de ønsker på arbejdsmarkedet.
Jeg blev kørt ned psykisk på jobbet igennem en lang årrække fordi jeg på det nærmeste blev mobbet af chefen og var ude af stand til at sige fra. Nu har jeg fået diagnosen Neurasthenia, med elementer af socialangst og agorafobi som kommunen ikke vil godtage, så jeg er åbenbart indbildt syg i deres øjne.
Hvis DA vil have god arbejdskraft, skal de vist starte med at forbedre det psykiske arbejdsmiljø, ellers er det dem selv og kommunerne der forårsager det største antal psykisk betingede sygemeldinger.

Undskyld hvis jeg røg lidt udover emnet


NS
Hej Neurosmølf og velkommen til siden, og ja du har ret enormt meget sygdom ville kunne hindres hvis og så frem at DA og DI hjalp deres egne medlemmer til at udvise ansvar og adfærd og moral ...

Det må ikke være så nemt for dem at sidde og kaste med sten mod de syges glashus når de et eller andet sted må være fuld bevist om at deres egne medlemmer er med til at ødelægge enormt mange mennesker såvel fysisk som psykisk ...

Jeg tror vi alle har prøvet på et eller andet tidspunkt at være på en af de arbejdspladser hvor chefen lod det gå ud over en eller flere ansatte at vedkommen ikke havde formåen til at være chef....

alle virksomhedsleder burde komme på et ledelse og kommutation kursus det kunne de lære noget af ...

på den sidste virksomhed jeg var på inden jeg blev syg var vi på sådan et kursus og det var lige fra gulvarbejder, mellemleder og den højeste ledelse (som vi jo ikke så meget til ) der deltog i det kursus og tro mig meget blev ændret på den virksomhed efter det kursus

Jeg kan ikke forestille mig hvordan det må være at være udsat for en af de lunefulde chefer 24-7 i mange år , jeg prøvede det i mit fleksjob og jeg plejer nu at betegne mig selv som ret robust men det lykkedes da at knække filmen på et år


og vil nu ikke mene at du røg ud over emnet , det ene følger det andet det er svært at skille det ad

er du nu sygemeldt eller ?

MVH
Hejdien
  Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Brev hej123 Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 10 08-06-2012 16:43
Brev fra Arbejdsskadestyrelsen. Camille Dit og Dat 12 01-08-2010 22:30
Der kom et brev........... Linemor At søge førtidspension 8 19-08-2009 22:52
Brev fra SF :o) labratz Politik og Samfund 2 31-08-2007 18:28
Der kom et brev ! Hejdien Politik og Samfund 6 19-06-2006 21:22




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 12:34.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension